Príloha č. 13.a
1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2011
2012
2013
2014
Príjmy verejnej správy celkom
cca 1,12 mil.
cca 100 mil.
cca 50 mil.
cca 20 mil.
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
120 000
250 000
250 000
250 000
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
- úspora nákladov verejného zdravotného poistenia
1 mil.
100 mil.
50 mil.
20 mil.
Výdavky verejnej správy celkom
cca 1,06 mil.
cca 100 mil.
cca 50 mil.
cca 20 mil.
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
- vytvorenie, servis a údržba informačného systému MZ SR
60 000
10 000
10 000
10 000
- využitie úspory nákladov verejného zdravotného poistenia na úhradu inej zdravotnej starostlivosti
cca 1,06 mil.
cca 100 mil.
cca 50 mil.
cca 20 mil.
Celková zamestnanosť
0
0
0
0
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
60 000
10 000
10 000
10 000
zabezpečené v rámci rozpočtu MZ SR
60 000
10 000
10 000
10 000
Príloha č. 13.a
2
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
2011
2012
2013
2014
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
-60 000
-240 000
-240 000
-240 000
z toho vplyv na ŠR (úprava sadzieb správnych poplatkov)
-120 000
-250 000
-250 000
-250 000
financovanie zabezpečené v rozpočte
MZ SR
60 000
10 000
10 000
10 000
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Zvýšené výdavky Ministerstva zdravotníctva SR súvisiace s predloženým návrhom budú zabezpečené v rámci schválených limitov rozpočtu Ministerstva zdravotníctva SR na jednotlivé rozpočtové roky.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Návrh zákona za ciele bližšie upraviť podmienky úradného určenia cien liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín a rozsahu ich úhrad na základe verejného zdravotného poistenia; klásť zvýšený dôraz na otázku nákladovej efektívnosti liečby uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia; zaviesť do procesu kategorizácie liekov inovatívne postupy smerujúce k zabezpečeniu účelného vynakladania prostriedkov verejného zdravotného poistenia a súčasne k zabezpečeniu finančnej stability tohto systému; umožniť rýchlejší vstup nových liekov na trh; podporiť efekt úspory zdrojov verejného zdravotného poistenia spojený
Príloha č. 13.a
3
so vstupom generických liekov na trh; zvýšiť transparentnosť procesov kategorizácie a úradného určenia cien a súčasne podporiť elektronizáciu týchto procesov.
Návrh bude implementovaný Ministerstvom zdravotníctva SR.
.......................................................................................................................................................
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh
iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 3
Odhadované objemy
Objem aktivít
2011
2012
2013
2014
Zvýšený objem žiadostí o úradné určenie ceny lieku, zdravotníckej pomôcky alebo dietetickej potraviny
300
žiadostí
600 žiadostí
200 žiadostí
200 žiadostí
V období po nadobudnutí účinnosti návrhu zákona možno prechodne očakávať zvýšenú administratívnu záťaž spojenú so spracovaním žiadostí o úradné určenie cien liekov, nakoľko návrh zákona predpokladá, že úradne určená cena bude jednou zo základných podmienok pre prípadnú úhradu na základe verejného zdravotného poistenia pri poskytnutí v rámci ústavnej zdravotnej starostlivosti. Zvýšenie administratívnej záťaže možno predpokladať aj v súvislosti so zavedením kategorizácie špeciálnych
Príloha č. 13.a
4
zdravotníckych materiálov. Možno predpokladať, že zvýšený objem aktivít bude kompenzovaný zavedením elektronizácie príslušných procesov.
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Návrh zákona nezakladá zvýšené nároky na rozpočty samosprávnych krajov a rozpočty obcí.
Návrh zákona zaťaží rozpočet Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, nakoľko v rámci praktickej realizácie správneho konania podľa kritérií určených týmto návrhom sa predpokladá vytvorenie nového informačného systému umožňujúceho zber, spracovanie a zverejňovanie prijatých žiadostí a podnetov a následné zverejňovanie rozhodnutí vydaných ministerstvom. Vstupné náklady na vytvorenie informačného systému spĺňajúceho požadované funkčné a bezpečnostné vlastnosti možno predpokladať vo výške okolo 60 000 eur. V ďalších rokoch je možné predpokladať náklady spojené so štandardnou údržbou informačného systému a zakupovaním elektronických podpisov určených pre podpisovanie elektronických rozhodnutí vydávaných ministerstvom.
Návrh zákona mení aktuálne stanovené výšky správnych poplatkov súvisiacich so žiadosťami o zaradenie lieku, zdravotníckej pomôcky alebo dietetickej potraviny do kategorizačných zoznamov a súčasne zavádza nové správne poplatky pre vybrané typy žiadostí vo veciach kategorizácie a úradného určenia cien. Vzhľadom na zvýšenie aktuálne platných sadzieb správnych poplatkov a súčasné zavedenie nových správnych poplatkov možno, s prihliadnutím na odhadované počty prijatých a spracovaných žiadostí, predpokladať pozitívny efekt na štátny rozpočet minimálne vo výške 250 000 eur ročne (konzervatívny odhad). Z uvedeného je zrejmé, že napriek predpokladaným nákladom na zavedenie a následnú údržbu informačného systému, návrh zákona v konečnom dôsledku pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
Návrh zákona zavádza inštitút udeľovania pokuty pre držiteľa rozhodnutia o registrácii lieku v prípade, ak tento nezabezpečí reálnu dostupnosť kategorizovaného lieku na trhu. Výška pokuty je určená na 10 000 30 000 eur. Pokuty uložené ministerstvom príjmom štátneho rozpočtu. Možno však predpokladať, že samotná hrozba uvedenej sankcie bude mať dostatočný preventívny účinok a k reálnemu neplneniu povinnosti držiteľa rozhodnutia o registrácii lieku nebude dochádzať. Z uvedených príčin neuvažujeme o pozitívnom vplyve príjmov z pokút na štátny rozpočet.
Návrh zákona pozitívny vplyv na verejné zdroje, s ktorými hospodária zdravotné poisťovne, ktoré možno kvantifikovať zhruba nasledovne:
-cca 75 mil. eur ročne – prísnejšia regulácia cien liekov
-cca 3 mil. eur ročne – prísnejšia regulácia cien zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín
-cca 5 mil. eur ročne – úprava podmienok pre vstup generických liekov
-cca 7 – 10 mil. eur ročne zavedenie kategorizácie špeciálnych zdravotníckych materiálov
Príloha č. 13.a
5
-cca 10 mil. eur ročne inovatívne prvky v kategorizácii liekov (podmienená kategorizácia, dočasná kategorizácia, vyšší dôraz na nákladovú efektívnosť, farmako-ekonomické hodnotenie)
Do konca roku 2011 možno predpokladať relatívne nižší vplyv navrhovaných opatrení na zníženie výdavkov verejného zdravotného poistenia, ktorý by mal byť založený najmä na úprave podmienok pre vstup generických liekov do systému úhrad. Pozitívny efekt zavedenia inovatívnych prvkov do kategorizácie liekov a zavedenia novej kategorizácie špeciálnych zdravotníckych pomôcok možno očakávať počnúc rokom 2012.
Zníženie výdavkov verejného zdravotného poistenia na základe úpravy podmienok pre vstup generických liekov do systému úhrad bude vyplývať najmä zo sprísnenia podmienky pre zníženie ceny prvého generického lieku (úprava podmienky na -30 % oproti aktuálnej podmienke -20%) a čiastočne z umožnenia rýchlejšieho vstupu týchto liekov do systému úhrad, čo by malo podporiť prirodzenú hospodársku súťaž zúčastnených subjektov.
Vplyv prísnejšej cenovej regulácie sa pravdepodobne najvýraznejšie prejaví v prvom roku po zavedení tohto opatrenia. V nasledujúcich rokoch možno predpokladať postupne klesajúci efekt ako dôsledok postupného dorovnávania sa cien produktov s cenovou hladinou v cieľových referenčných krajinách. Takýto trend bol pozorovaný v minulosti - na doposiaľ realizovaných cykloch tzv. referencovania cien liekov.
Vzhľadom na skutočnosť, že navrhované opatrenia a mechanizmy majú viesť k zníženiu výdavkov prostriedkov verejného zdravotného poistenia, t.j. prostriedkov, s ktorými hospodária zdravotné poisťovne, nie je možné jednoznačne určiť, či predpokladané zníženie výdavkov predstavuje príspevok k fiškálnemu konsolidačnému úsiliu, alebo či bude využité na financovanie iných výdavkov. Je však vysoko pravdepodobné, že zdravotné poisťovne úsporu na strane výdavkov za lieky, zdravotnícke pomôcky a dietetické potraviny čiastočne alebo v plnom rozsahu využijú na úhradu inej zdravotnej starostlivosti, prípadne na úhradu nákladných inovatívnych liekov.
Výdavky súvisiace s plnením úloh podľa tohto návrhu zákona budú zabezpečené v rámci schválených limitov rozpočtu verejnej správy na jednotlivé rozpočtové roky bez dodatočných požiadaviek na rozpočet.
Príloha č. 13.a
6
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2011
2012
2013
2014
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
120 000
250 000
250 000
250 000
Navýšenie príjmov štátneho rozpočtu na základe zvýšenia aktuálnych a zavedenia nových správnych poplatkov.
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Príloha č. 13.a
7
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2011
2012
2013
2014
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
60 000
10 000
10 000
10 000
Vytvorenie a servis informačného systému MZ SR
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
z toho výdavky na ŠR
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Kapitálové výdavky (700)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Príloha č. 13.a
8
Tabuľka č. 6
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2011
2012
2013
2014
poznámka
Počet zamestnancov celkom*
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)*
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
z toho vplyv na ŠR