Tézy k návrhu zákona o poštových službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov
k všeobecne záväznému právnemu predpisu pre financovanie univerzálnej služby
Predmet úpravy všeobecne záväzného právneho predpisu
Podľa § 63 návrhu zákona o poštových službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov Poštový regulačný úrad ustanoví všeobecne záväzným právnym predpisom nasledovné:
Predmetom úpravy budú:
1.podrobnosti o spôsobe výpočtu čistých nákladov univerzálnej služby a o určení neprimeranej finančnej záťaže podľa § 56,
2.vzor tlačiva na vyčíslenie podľa § 56 ods. 2 a podklady potrebné na výpočet čistých nákladov univerzálnej služby,
3.spôsob, akým sa posudzuje nákladová efektívnosť poskytovania univerzálnej služby, výnosy a trhová výhoda podľa § 55 ods. 2,
4.podrobnosti o spôsobe výpočtu príspevku poštového podniku do kompenzačného fondu.
1 . Spôsob výpočtu čistých nákladov univerzálnej služby
Celkové čisté náklady na povinnosti univerzálnej služby každého určeného poskytovateľa univerzálnej služby sa vypočítajú ako súčet čistých nákladov vyplývajúcich zo špecifických prvkov povinností univerzálnych služieb, pričom sa zohľadnia všetky nehmotné výhody. Čisté náklady univerzálnej služby budú vyčíslené ako rozdiel medzi čistými nákladmi poskytovateľa univerzálnej služby a čistými nákladmi toho istého poskytovateľa univerzálnej služby, ak by univerzálnu službu neposkytoval. Poštový regulačný úrad posúdi neprimeranosť finančnej záťaže poskytovateľa univerzálnej služby v konaní o určení predbežných čistých nákladov, pričom za neprimeranú finančnú záťaž sa bude považovať stav, kedy čisté náklady univerzálnej služby dosiahnu takú sumu, že nebude možné spravodlivo požadovať od poskytovateľa univerzálnej služby, aby ich znášal.
Za overenie čistých nákladov bude zodpovedný Poštový regulačný úrad, pričom poskytovateľ univerzálnej služby bude spolupracovať pri overovaní čistých nákladov s Poštovým regulačným úradom.
2.Vzor tlačiva na vyčíslenie čistých nákladov
Na vyčíslenie čistých nákladov poskytovateľ univerzálnej služby každoročne predloží do 31. augusta Poštovému regulačnému úradu (na tlačive predpísanom Poštovým regulačným úradom) vyčíslené čisté náklady univerzálnej služby a celkové náklady za obdobie prvých 6 mesiacov kalendárneho roka, aby určil predbežné čisté náklady univerzálnej služby za kalendárny rok.
Ak poskytovateľ univerzálnej služby predloží žiadosť o úhradu čistých nákladov, pripojí k nej podklady potrebné na výpočet čistých nákladov v predpísanej štruktúre, najmä údaje o počte/objeme, nákladoch, výnosoch a výsledku hospodárenia súvisiace s jednotlivými prvkami povinnosti univerzálnej služby a umožňujúce ohodnotenie
komerčného scenára. Tiež predloží údaje o výnosoch zo služieb, ktoré nebudú univerzálnou službou a poskytovateľ univerzálnej služby by ich podľa komerčného scenára nemohol získať a údaje dokladujúce iné hmotné a nehmotné výhody.
3. Spôsob posudzovania nákladovej efektívnosti poskytovania univerzálnej služby
Podľa prílohy č. 1 Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/6/ES z 20. februára 2008, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 97/67/ES s ohľadom na úplné dokončenie vnútorného trhu poštových služieb Spoločenstva, sa usmerňuje výpočet prípadných čistých nákladov univerzálnej služby. Pozornosť sa bude venovať správnemu posúdeniu nákladov, ktorým by sa určený poskytovateľ univerzálnej služby mohol vyhnúť, ak by nemal žiadnu povinnosť univerzálnej služby. Vo výpočte čistých nákladov by sa mali zohľadniť výhody, ktoré budú plynúť poskytovateľovi univerzálnej služby, vrátane nehmotných výhod. Poštový regulačný úrad do 90 dní odo dňa doručenia vyčíslenia čistých nákladov univerzálnej služby určí predbežné čisté náklady univerzálnej služby za kalendárny rok, za ktorého prvých šesť mesiacov bude vyčíslenie predložené. Poštový regulačný úrad do 31. augusta nasledujúceho roka rozhodne o čistých nákladoch univerzálnej služby a vydá rozhodnutie o náhrade čistých nákladov univerzálnej služby.
4. Spôsob výpočtu príspevku poštových podnikov do kompenzačného fondu
V rámci náhrady alebo financovania čistých nákladov univerzálnej služby sa môže vyžadovať, aby sa poskytovateľovi univerzálnej služby nahrádzali tie služby, ktoré nebudú poskytovať za komerčných podmienok. Na financovanie univerzálnej služby - náhrada čistých nákladov univerzálnej služby Poštový regulačný úrad zriadi a bude spravovať kompenzačný fond, ktorého príjmami budú príspevky poštových podnikov poskytujúcich zameniteľné služby v príslušnom kalendárnom roku na základe určenia povinnosti platiť príspevok. Poštový regulačný úrad každoročne zverejní vo vestníku príjmy a výdavky kompenzačného fondu za predchádzajúci kalendárny rok.
Finančné prevody budú musieť byť zabezpečené tak, aby sa uskutočňovali objektívnym, transparentným, nediskriminačným a primeraným spôsobom. V rámci mechanizmu spoločného znášania nákladov založeného na kompenzačnom fonde, sa uplatní transparentný a neutrálny mechanizmus vyberania príspevkov.
Príspevok poštových podnikov, ktoré budú v príslušnom kalendárnom roku poskytovať zameniteľné služby a bude im určená Poštovým regulačným úradom povinnosť platiť príspevok do kompenzačného fondu, bude zodpovedať podielu poštového podniku na poštovom trhu v sume najviac 3% z obratu poštového podniku z poskytovania zameniteľných poštových služieb. Uvedené poštové podniky každoročne predložia Poštovému regulačnému úradu sumu obratu z poskytovania zameniteľných služieb za prvých 6 mesiacov kalendárneho roka, a to na účely určenia sumy príspevku do kompenzačného fondu.
Poštový regulačný úrad, ktorý bude fond spravovať, bude zodpovedný za vyberanie príspevkov od podnikov, ktoré sa budú považovať za podniky podliehajúce povinnosti prispievať na čisté náklady univerzálnej služby a bude vykonávať dohľad nad prevodmi príspevkov podnikom, ktoré budú mať nárok na príspevok z fondu.