nákladov, ktorým by sa určený poskytovateľ univerzálnej služby mohol vyhnúť, ak by nemal žiadnu povinnosť univerzálnej služby. Vo výpočte čistých nákladov by sa mali zohľadniť výhody, ktoré plynú poskytovateľovi univerzálnej služby, vrátane nehmotných výhod.
Výpočet sa zakladá na nákladoch, ktoré možno priradiť:
i) k prvkom identifikovaných služieb, ktoré sa dajú poskytovať iba so stratou alebo za takých podmienok, čo sa týka nákladov, ktoré sa nachádzajú mimo rámca bežných komerčných štandardov. V tejto kategórii sa môžu nachádzať súčasti služieb, ako sú napríklad služby vymedzené v časti A;
ii) ku konkrétnym užívateľom alebo skupinám užívateľov, ktorým sa vzhľadom na náklady poskytovaných služieb, získané výnosy a jednotné ceny stanovené daným členským štátom dajú poskytovať služby iba so stratou alebo za takých podmienok, čo sa týka nákladov, ktoré sa nachádzajú mimo rámca bežných komerčných štandardov.
Táto kategória zahŕňa tých užívateľov alebo skupiny užívateľov, ktorým by komerčný podnik, ktorý nemá povinnosť poskytovať univerzálnu službu, tieto služby neposkytoval.
Výpočet čistých nákladov na špecifické stránky súvisiace s povinnosťami univerzálnej služby sa uskutočňuje samostatne, aby sa zabránilo dvojitému účtovaniu akýchkoľvek priamych alebo nepriamych výhod a nákladov. Celkové čisté náklady na povinnosti univerzálnej služby každého určeného poskytovateľa univerzálnej služby sa vypočítajú ako súčet čistých nákladov vyplývajúcich zo špecifických prvkov povinností univerzálnej služby, pričom sa zohľadňujú všetky nehmotné výhody. Za overenie čistých nákladov je zodpovedný národný regulačný orgán. Poskytovateľ(-lia) univerzálnej služby spolupracuje(-ú) pri overovaní čistých nákladov s národným regulačným orgánom.
účely určenia predbežných čistých nákladov univerzálnej služby, a to v určenej lehote, nie kratšej ako 15 dní odo dňa doručenia.
Poštový regulačný úrad súčasne so zverejnením predbežných čistých nákladov univerzálnej služby podľa § 57 ods. 3 určí rozhodnutím povinnosť platiť príspevok do kompenzačného fondu každému poštovému podniku, ktorý v tomto kalendárnom roku poskytoval zameniteľné poštové služby. Príspevok do kompenzačného fondu určí Poštový regulačný úrad v sume rovnajúcej sa percentu z predbežných čistých nákladov univerzálnej služby, ktoré zodpovedá podielu tohto poštového podniku na trhu, najviac však v sume, rovnajúcej sa 3% z obratu poštového podniku z poskytovania zameniteľných poštových služieb (ďalej len "obrat"). Podiel poštového podniku na trhu sa určí ako pomer obratu k súčtu obratov všetkých poštových podnikov, ktoré sú povinné platiť príspevok do kompenzačného fondu a obratu poskytovateľa univerzálnej služby z poskytovania univerzálnej služby, a to vždy za predchádzajúci kalendárny rok.
Poštový regulačný úrad ustanoví všeobecne záväzným právnym predpisom, vyhláseným v Zbierke zákonov Slovenskej republiky uverejnením jeho úplného znenia
a) vzorec výpočtu čistých nákladov univerzálnej služby a o určení neprimeranej finančnej záťaže podľa § 57, b) vzor tlačiva na vyčíslenie podľa § 57 ods. 2 a podklady, potrebné na výpočet čistých nákladov univerzálnej služby, c) spôsob, akým sa posudzuje nákladová efektívnosť poskytovania univerzálnej služby, výnosy a trhová výhoda podľa § 56 ods. 2 a d) podrobnosti o spôsobe výpočtu príspevku poštového podniku do kompenzačného fondu.