Vplyvy na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na územnú samosprávu
Výdavky verejnej správy celkom
v tom: za 017 – program podpory rozvoja bývania kapitola MDVRR SR,
01707 – štátny príspevok
- vplyv na územnú samosprávu
Financovanie zabezpečené v rozpočte
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
* Zníženie výdavkov štátneho rozpočtu za uvedené roky je určené v rovnakej výške za predpokladu, že vývoj základu pre výpočet výšky štátneho príspevku zostane nemenný.
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
financovanie zabezpečené v rozpočte
ostatné zdroje financovania
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrhu rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Predmetom navrhovanej novely zákona o bankách je okrem iného umožnenie „prenosu“ štátneho príspevku, priznaného pred 1. júlom 2003 na pôvodný hypotekárny úver a ktorý je garantovaný po celú dobu splatnosti hypotekárneho úveru, aj na nový hypotekárny úver poskytnutý po 1. januári 2012, ktorým sa splatí pôvodný hypotekárny úver. Práve tieto hypotekárne úvery s garantovanou výškou štátneho príspevku majú najvyššie úrokové sadzby, ktoré klienti museli a musia akceptovať, ak nechcú stratiť nárok na priznaný štátny príspevok. Možnosť prenosu štátneho príspevku v pôvodnej výške na nový hypotekárny úver bude viesť k lepšej vyjednávacej pozícii klienta pri rokovaní s hypotekárnymi bankami pri refixácii a takisto napomôže zvýšeniu mobility klientov, čím sa podporí konkurenčné prostredie na trhu hypotekárnych úverov. Zároveň zníženie úrokovej sadzby pri týchto úveroch bude znamenať zníženie nárokov na štátny rozpočet počnúc rokom 2012.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 3
Počet zmlúv o hypotekárnom úvere s garantovanou výškou štátneho príspevku
Pri 10 % týchto zmlúv dôjde k zníženiu úrokovej sadzby na hodnotu 5,4%
Úspora prostriedkov zo štátneho rozpočtu na týchto zmluvách
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Ku koncu roka 2010 bolo evidovaných 20 600 zmlúv o hypotekárnom úvere so štátnym príspevkom, ktorý je garantovaný po celú dobu splatnosti hypotekárneho úveru. Mesačné
výdavky zo štátneho rozpočtu na tieto úvery boli v roku 2010 okolo 984,749 tis. eur. V prípade, ak by sa pri 10% z celkového počtu hypotekárnych úverov s garantovanou výškou štátneho príspevku vplyvom prenosu štátneho príspevku znížila úroková sadzba na hodnotu 5,4% (priemerná úroková sadzba z novoposkytnutých úverov na bývanie pri fixácii 1 až 10 rokov), ročné úspory štátneho rozpočtu by sa pohybovali okolo 709 tis. eur.
Tabuľka č. 4 Vplyv na rozpočet verejnej správy
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Bežné transfery (640) 2
Bežné transfery jednotlivcom (642 014)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
* Zníženie výdavkov štátneho rozpočtu za uvedené roky je určené v rovnakej výške za predpokladu, že vývoj základu pre výpočet výšky štátneho príspevku zostane nemenný.2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 6
* počet zamestnancov, mzdy a poistné rozpísať podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...)
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Počet zamestnancov celkom*
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)*
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka
Poistné tvorí podiel mzdových výdavkov, pričom za organizácie v pôsobnosti kapitol štátneho rozpočtu, s výnimkou prenesených kompetencií výkonu štátnej správy, pre zamestnancov štátnej služby a zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme predstavuje 34,95 %, pre policajtov, profesionálnych vojakov, colníkov, hasičov vrátane horskej záchrannej služby predstavuje 33,2 %. Pre ostatné subjekty verejnej správy vrátane prenesených kompetencií výkonu štátnej správy poistné tvorí podiel zodpovedajúci 35,2 %.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy automaticky prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“