Výročná správa o činnosti
Fondu národného majetku Slovenskej republiky
za rok 2010
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
2
OBSAH
Obsah...............................................................................................................................................2
Zoznam použitých skratiek..............................................................................................................3
1.Identifikácia organizácie – Fond národného majetku Slovenskej republiky.............................4
2.Fond národného majetku Slovenskej republiky.........................................................................5
2.1Postavenie fondu...............................................................................................................5
2.2Pôsobnosť fondu...............................................................................................................5
2.3Majetok fondu a jeho použitie..........................................................................................5
2.4Vzťah fondu k orgánom štátnej správy a iným subjektom...............................................6
2.5Orgány fondu....................................................................................................................7
2.6Organizačná štruktúra fondu...........................................................................................10
3.Hlavné aktivity fondu v roku 2010..........................................................................................11
3.1Príprava a realizácia predajov.........................................................................................11
3.2Kapitálový trh a dlhopisy................................................................................................12
3.3Reštitúcie a bezodplatné prevody...................................................................................15
3.4Výkon akcionárskych práv.............................................................................................17
3.5Monitorovanie pohľadávok, likvidácie, exekúcie a konkurzy........................................19
3.6Kontrola a vybavovanie sťažností..................................................................................22
3.7Súdne spory a právna agenda..........................................................................................23
3.8Poskytovanie informácií.................................................................................................24
4.Hospodárenie fondu v roku 2010.............................................................................................25
4.1Príjmy fondu...................................................................................................................25
4.2Výdavky fondu................................................................................................................26
4.3Bilancia príjmov a výdavkov fondu k 31. 12. 2010........................................................29
4.4Stav majetku fondu k 31. 12. 2010.................................................................................30
5.Personálne otázky....................................................................................................................31
6.Rôzne.......................................................................................................................................32
Príloha č. 1
Majetkové účasti fondu k 31. 12. 2010
Príloha č. 2
Správa o overení súladu Výročnej správy o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky s ročnou účtovnou závierkou
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
3
Zoznam použitých skratiek:
BCPB - Burza cenných papierov v Bratislave, a. s.
CDCP – Centrálny depozitár cenných papierov, a. s.
fond - Fond národného majetku Slovenskej republiky
MDPaT SR – Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky
MF SR – Ministerstvo financií Slovenskej republiky
MH SR – Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
MP SR – Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky
MSPNM SR - Ministerstvo pre správu a privatizáciu národného majetku Slovenskej republiky
MZ SR – Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
NR SR – Národná rada Slovenskej republiky
PP – peňažné prostriedky
RMSM – RM - S Market, o. c. p., a. s.
Vláda SR – vláda Slovenskej republiky
zákon o privatizácii – zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
4
1.Identifikácia organizácie – Fond národného majetku Slovenskej republiky
Názov:Fond národného majetku Slovenskej republiky
Sídlo:Trnavská cesta 100, 821 01 Bratislava
Štatutárny orgán:Ing. Anna Bubeníková, predsedníčka výkonného výboru
Ing. Jozef Petraško, člen výkonného výboru a riaditeľ sekcie analýz, stratégie a kapitálového trhu
Ing. Pavol Faktor, člen výkonného výboru a riaditeľ sekcie správy majetku a služieb
Ing. Daniel Végh, člen výkonného výboru a riaditeľ sekcie správy financií a kontroly
JUDr. Dionýz Stehlík, člen výkonného výboru a riaditeľ sekcie výkonu akcionárskych práv
Kontakt:Tel.č.: 02/322 82 701 - 705
Fax : 02/322 82 799
Predmet činnosti:Preberanie majetku štátu schváleného na prevod na iné osoby v rámci privatizácie, nadobúdanie akcií na základe účasti na podnikaní akciových spoločností a vykonávanie práv akcionára, vykonávanie práv spoločníka v iných než akciových spoločnostiach na základe svojej účasti, predávanie svojich akcií alebo podielov na iných než akciových spoločnostiach, uzavieranie zmlúv o predaji podnikov, ich organizačných častí a častí ich majetku, predávanie privatizovaného majetku vo verejných dražbách, prevádzanie privatizovaného majetku na obce a na účely nemocenského a dôchodkového poistenia, prenajímanie privatizovaného majetku, vyrovnanie nárokov oprávnených osôb v zmysle zákona č. 87/1991 Zb. o mimosúdnych rehabilitáciách, zakladanie obchodných spoločností alebo účasť na ich zakladaní, organizovanie verejných súťaží na predaj majetku určeného na privatizáciu, poskytovanie záruk na úvery obchodných spoločností.
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
5
2. Fond národného majetku Slovenskej republiky
2.1Postavenie fondu
Fond je právnickou osobou zriadenou v roku 1991 zákonom Slovenskej národnej rady č. 253/1991 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky vo veciach prevodov majetku štátu na iné osoby a o Fonde národného majetku Slovenskej republiky. Fond je právnická osoba zapísaná do obchodného registra, ktorá vykonáva činnosti podľa zákona o privatizácii a iných súvisiacich právnych predpisov vo verejnom záujme. Zmyslom jeho existencie, a teda aj hlavnou činnosťou je najmä realizovať schválené privatizačné projekty, nakladať s majetkom fondu vo vlastnom mene v rozsahu vymedzenom zákonom, vykonávať práva akcionára v ním založených akciových spoločnostiach, vykonávať práva spoločníka v iných než akciových spoločnostiach a uskutočňovať iné právne úkony podľa zákona o privatizácii a iných súvisiacich právnych predpisov.
2.2Pôsobnosť Fondu
Fond vykonáva v rámci svojej pôsobnosti najmä činnosti v oblasti privatizácie, smerujúce k prevodu majetku na iné osoby formou predaja podniku alebo predaja majetkovej účasti fondu; činnosti v oblasti reštitúcií, smerujúce k uspokojovaniu nárokov oprávnených osôb podľa zákona č. 87/1991 Zb. o mimosúdnych rehabilitáciách v znení neskorších predpisov a zákona NR SR č. 173/1993 Z. z. o niektorých náhradách v súvislosti s prevodom majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov; činnosti v oblasti správy majetkových účastí fondu, smerujúce k výkonu akcionárskych práv v spoločnostiach s majetkovou účasťou fondu a činnosti spojené s prevodom zaknihovaných cenných papierov ponúknutých fyzickými osobami bezodplatne fondu.
2.3Majetok fondu a jeho použitie
Majetok fondu tvorí:
a)privatizovaný majetok, ktorý prešiel na fond podľa zákona o privatizácii,
b)zisk z účasti fondu na podnikaní obchodných spoločností, na ktorých podnikaní sa zúčastňuje,
c)výnos z predaja akcií alebo podielov na iných ako akciových spoločnostiach,
d)akcie alebo majetkové podiely, ktoré neboli predmetom rozhodnutia o privatizácii a ktoré fond nadobudol ako akcionár alebo spoločník,
e)majetok, ktorý na fond prešiel v dôsledku odstúpenia od zmluvy v súlade s § 28 ods. 6 zákona o privatizácii,
f)cenné papiere, ktoré fond nadobudol od fyzických osôb.
Príjmy a výdavky fondu nie súčasťou štátneho rozpočtu Slovenskej republiky a môžu byť použité len v súlade so zákonom.
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
6
2.4Vzťah fondu k orgánom štátnej správy a iným subjektom
Fond je pod priamym dohľadom NR SR, ktorej predkladá na schválenie, po prerokovaní vo vláde SR svoj rozpočet, návrh na použitie majetku fondu podľa § 28 ods. 3 písm. b) zákona o privatizácii, ročnú účtovnú závierku a výročnú správu o svojej činnosti. Vláda SR vymenúva a odvoláva, na návrh ministra hospodárstva, predsedu a členov výkonného výboru fondu. Predsedu a členov dozornej rady fondu volí a odvoláva NR SR na návrh výboru NR SR.
V rámci spolupráce s MH SR fond preberá od MH SR schválené privatizačné projekty a plní úlohy z nich vyplývajúce, spolupracuje pri riešení problémov a sporov vzniknutých pri realizácii privatizačných projektov a v prípade neúspešnej realizácie schválenej privatizačnej metódy navrhuje zmeny privatizačných projektov a vracia tieto projekty MH SR na ďalšie konanie. MH SR udeľuje na požiadanie fondu súhlasy, resp. predchádzajúce písomné súhlasy k postupu fondu podľa § 29 ods. 2 a k vydaniu platného rozhodnutia fondu podľa § 28 ods. 8 zákona o privatizácii a tiež k spôsobu naloženia s majetkom fondu a jeho majetkovými účasťami na podnikaní iných osôb, ktoré prešli na fond odstúpením od zmluvy v dôsledku porušenia zmluvných podmienok nadobúdateľom privatizovaného majetku. Ďalej sa fond v spolupráci s MH SR a MF SR podieľa na uspokojovaní nárokov oprávnených osôb podľa zákona č. 87/1991 Zb. o mimosúdnych rehabilitáciách v znení neskorších predpisov a vykonáva zúčtovanie príjmov Osobitného účtu MH SR podľa § 28 ods. 4 zákona o privatizácii.
Pokiaľ je to nevyhnutné na plnenie úloh, fond spolupracuje v procese privatizácie aj s ďalšími orgánmi štátnej správy, tuzemskými i zahraničnými právnickými alebo fyzickými osobami a medzinárodnými organizáciami.
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
7
2.5Orgány fondu
Dňom 1. 7. 2010 nadobudol účinnosť zákon č. 38/2010 Z. z., ktorým sa mení zákon o privatizácii. Týmto zákonom došlo k zrušeniu prezídia fondu a k zmene počtu členov dozornej rady zo siedmich na troch členov a výkonného výboru fondu z jedenástich na piatich členov.
Vyššie uvedeným zákonom boli tiež upravené posilnené kompetencie výkonného výboru fondu, ktorý sa stal najvyšším a zároveň štatutárnym orgánom fondu.
Prezídium
Najvyšším orgánom fondu do 30. 6. 2010 bolo prezídium, ktoré pozostávalo z deviatich členov. Podľa § 31 ods. 2 zákona o privatizácii účinného do 30. 6. 2010 prezidenta prezídia, viceprezidenta a ďalších sedem členov prezídia fondu volila a odvolávala NR SR na návrh vlády SR alebo výboru NR SR tajným hlasovaním.
Do pôsobnosti prezídia patrilo do 30. 6. 2010 aj vymenúvanie a odvolávanie členov výkonného výboru.
Od 1. 1. 2010 do 30. 6. 2010 pracovalo prezídium v nasledovnom zložení:
JUDr. Peter Šimko
-prezident
Ing. Vladimír Kocourek
-viceprezident
Ing. Jozef Cudrák
-člen
Ing. Vladimír Taraba, PhD.
-člen
Ing. Pavol Hanus
-člen
Ing. Peter Oremus
-člen
Lubomír Želiezka
-člen
Mgr. Gerhard Majling
-člen
Ing. Peter Greguš
-člen
Výkonný výbor
Podľa ustanovení zákona účinného do 30. 6. 2010 sa výkonný výbor skladal z jedenástich členov. Funkciu predsedu vykonával viceprezident prezídia. Ostatných desať členov výkonného výboru volilo prezídium fondu.
V súlade s § 47g zákona o privatizácii výkonný výbor ustanovený podľa predpisov účinných do 30. 6. 2010 vykonával svoju pôsobnosť do vymenovania nového výkonného výboru vládou SR podľa § 35 ods. 2 zákona o privatizácii, t. j. do 28. 7. 2010, a to v nasledovnom zložení:
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
8
Ing. Vladimír Kocourek
predseda
PhDr. Michal Valach
do 30. 6. 2010 člen a riaditeľ sekcie prípravy a realizácie predajov,
od 1. 7. 2010 do 28. 7. 2010 člen
Ing. Jozef Valo
do 30. 6. 2010 člen a riaditeľ sekcie právnej, kontroly a sťažností,
od 1. 7. 2010 do 28. 7. 2010 člen a riaditeľ sekcie právnej
Ing. Pavel Čerňanský, Ph.D.
do 30. 6. 2010 člen a riaditeľ sekcie zakladateľských činností a výkonu práv akcionára,
od 1. 7. 2010 do 28. 7. 2010 člen a riaditeľ sekcie výkonu práv akcionára a správy majetku
Ing. Juraj Konevič
do 30. 6. 2010 podpredseda a riaditeľ sekcie stratégie,
od 1. 7. 2010 do 28. 7. 2010 člen
Ing. Pavol Kusenda
do 30. 6. 2010 člen a riaditeľ sekcie ekonomiky,
od 1. 7. 2010 do 28. 7. 2010 člen
Ing. Vladimír Macašek
do 30. 6. 2010 člen a riaditeľ sekcie logistiky,
od 1. 7. 2010 do 28. 7. 2010 člen a riaditeľ sekcie ekonomickej a hospodárskej politiky
JUDr. Milan Magát
do 30. 6. 2010 člen a riaditeľ sekcie reštitúcií a bezodplatných prevodov,
od 1. 7. 2010 do 28. 7. 2010 člen
Ing. Ľubomír Neslušan
do 30. 6. 2010 podpredseda a riaditeľ sekcie sledovania pohľadávok,
od 1. 7. 2010 do 28. 7. 2010 člen
Ing. Roman Schlosser
do 30. 6. 2010 člen a riaditeľ sekcie vymáhania pohľadávok a odstupovania od zmlúv,
od 1. 7. 2010 do 28. 7. 2010 člen
Ing. Ján Vaculčiak
do 30. 6. 2010 člen a riaditeľ sekcie kapitálového trhu a dlhopisov,
od 1. 7. 2010 do 28. 7. 2010 člen a riaditeľ sekcie cenných papierov
Podľa ustanovenia § 35 ods. 1 zákona o privatizácii účinného od 1. 7. 2010 sa výkonný výbor skladá z piatich členov. Predsedu výkonného výboru fondu a ďalších štyroch členov vymenúva a odvoláva vláda na návrh ministra hospodárstva Slovenskej republiky. Predseda a členovia výkonného výboru zamestnancami fondu. Výkonný výbor zabezpečuje činnosť fondu a zodpovedá najmä za vypracovanie:
a)návrhu na použitie majetku fondu podľa § 28 ods. 3 písm. b) zákona o privatizácii,
b)návrhu rozpočtu fondu,
c)ročnej účtovnej závierky fondu,
d)výročnej správy o činnosti fondu za predchádzajúci rok,
e)návrhu štatútu fondu,
f)informácií a údajov o činnosti fondu podľa § 40 zákona o privatizácii.
Návrh na použitie majetku fondu podľa § 28 ods. 3 písm. b) zákona o privatizácii, správu o výsledkoch kontroly podľa § 40 ods. 2 zákona o privatizácii, návrh rozpočtu fondu, ročnú účtovnú závierku a výročnú správu o činnosti fondu predkladá fond po prerokovaní vo vláde SR na schválenie NR SR v lehotách ustanovených v štatúte fondu.
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
9
Výkonný výbor menovaný uznesením vlády SR č. 513/2010 z 28. 7. 2010:
Ing. Anna Bubeníková
predsedníčka
Ing. Pavol Faktor
člen a riaditeľ sekcie správy majetku a služieb
Ing. Jozef Petraško
člen a riaditeľ sekcie analýz, stratégie a kapitálového trhu
Ing. Daniel Végh
člen a riaditeľ sekcie správy financií a kontroly
JUDr. Dionýz Stehlík
člen a riaditeľ sekcie výkonu akcionárskych práv
Dozorná rada
Dozorná rada fondu kontroluje hospodárenie fondu a súlad činnosti fondu so zákonom, štatútom fondu a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi. Na zistené nedostatky upozorňuje vládu SR, NR SR, príp. iné orgány. Podľa ustanovenia § 37 ods. 1 zákona o privatizácii NR SR volí a odvoláva predsedu a ďalších členov dozornej rady fondu na návrh výboru NR SR tajným hlasovaním.
Od 1. 1. 2010 do prijatia uznesenia NR SR č. 38 z 11. 8. 2010, ktorým bolo odvolaných 6 členov dozornej rady fondu (okrem predsedníčky), pracovala dozorná rada v nasledovnom zložení:
Ing. Anna Bubeníková
predsedníčka do 28. 7. 2010,
pred zvolením do funkcie predsedníčky výkonného výboru sa vzdala funkcie predsedníčky dozornej rady listom adresovaným NR SR
Mgr. Ivan Švec
podpredseda
JUDr. Karol Gordík
člen
Ing. László Pomothy
člen
Ing. Viliam Holeva
člen
Ing. Jaroslav Ivan
člen
RSDr. Milan Mikláš
člen
Zloženie dozornej rady od augusta/októbra 2010:
Ing. Branislav Bačík
predseda, zvolený uznesením NR SR č. 138 z 20. 10. 2010
Ing. Jaroslav Ivan
člen, zvolený uznesením NR SR č. 42 z 11. 8. 2010
Ing. Bertalan Bóna
člen, zvolený uznesením NR SR č. 42 z 11. 8. 2010
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
10
2.6Organizačná štruktúra fondu
K 31. 12. 2010 tvorili vnútornú organizačnú štruktúru fondu tieto organizačné útvary:
A.Kancelária predsedu výkonného výboru
-Predseda výkonného výboru
-Riaditeľ kancelárie predsedu
-Odbor právnych služieb a personálnych vecí
-Odbor plnenia zvláštnych úloh
-Odbor poskytovania informácií a správy informačných systémov
B.Sekcia výkonu akcionárskych práv
-Riaditeľ sekcie, ktorým je člen výkonného výboru
-Odbor výkonu akcionárskych práv
-Odbor zakladateľských činností
C.Sekcia správy financií a kontroly
-Riaditeľ sekcie, ktorým je člen výkonného výboru
-Odbor ekonomiky
-Odbor pre monitorovanie pohľadávok, likvidácie, exekúcie a konkurzy
-Odbor vonkajšej a vnútornej kontroly
D.Sekcia analýz, stratégie a kapitálového trhu
-Riaditeľ sekcie, ktorým je člen výkonného výboru
-Odbor ekonomických analýz
-Odbor stratégie a zefektívnenia nakladania s majetkovými účasťami
-Odbor kapitálového trhu a reštitúcií
E.Sekcia správy majetku a služieb
-Riaditeľ sekcie, ktorým je člen výkonného výboru
-Odbor hospodárskej správy, evidencie majetku a dopravy
-Odbor registratúry a ústrednej spisovne
-Centrálny sekretariát výkonného výboru a dozornej rady
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
11
3.Hlavné aktivity fondu v roku 2010
3.1Príprava a realizácia predajov
Činnosť fondu v oblasti prípravy a realizácie predajov bola v I. polroku 2010 ovplyvnená najmä zastavením privatizačného procesu. V roku 2010 bolo fondu doručené len privatizačné rozhodnutie, a to rozhodnutie vlády SR č. 342 z 25. 05. 2010 o privatizácii majetkovej účasti štátu na podnikaní spoločnosti Letisko Piešťany, a. s. Toto rozhodnutie však v konečnom dôsledku realizované nebolo, a to vzhľadom na pripravovanú koncepciu privatizácie letiskových spoločností. Napriek skutočnosti, že materiály týkajúce sa prípravy a realizácie privatizačných rozhodnutí a rozhodnutí o spôsobe naloženia s majetkom fondu podľa príslušných ustanovení § 28 zákona o privatizácii boli v I. polroku 2010 pripravené a predložené, orgány fondu ich neschválili, a tak ich realizácia bola pozastavená.
Rozhodnutia, ktorých realizácia bola v I. polroku 2010 pozastavená:
rozhodnutie vlády SR č. 562/2005 z 13. 7. 2005 o privatizácii časti zdravotníckeho zariadenia Fakultná nemocnica so sídlom v Nitre, Špitálska 6, IČO 17 336 007 časť Zubná poliklinika Párovce (stará), Koceľova 29, Nitra, priamym predajom kupujúcemu DIA - NE, spol. s r. o., Nitra za kúpnu cenu 835 000,- Sk, t. j. 27 882,89 Eur. Realizácia prešla do roku 2011.
časť A. rozhodnutia prezídia fondu č. 932/2000 z 18. 12. 2000 o naložení s majetkom fondu, ktorý fond nadobudol odstúpením od Zmluvy o predaji podniku č. 1767/1996 zo 17. 12. 1996 Výskumno - vývojový ústav pozemných stavieb NOVA, š. p., ktorým bola časť citovaného majetku vo verejnom záujme záber pre výstavbu diaľnice D - 61 určená na priamy predaj kupujúcemu, Slovenská správa ciest za kúpnu cenu 1 532 788,- Sk, t. j. 50 879,24 Eur. Citované rozhodnutie nebolo realizované z viacerých dôvodov, najmä z dôvodu zmeny kompetencií kupujúceho, zmeny rozsahu reálne zabraných pozemkov pod stavbu diaľnice.
naloženie s majetkovou účasťou fondu na podnikaní spoločnosti BARDEJOVSKÉ KÚPELE, a. s., so sídlom v Bardejovských Kúpeľoch, vo výške 208 ks akcií, t. j. 0,07 % základného imania spoločnosti, ktoré boli pôvodne určené rozhodnutím o privatizácii na vyrovnanie reštitučného nároku oprávneným osobám, avšak právoplatným rozsudkom Okresného súdu Bardejov nastala zmena v spôsobe vyrovnania reštitučného nároku, (a to vydaním nehnuteľností in natura oprávneným osobám).
realizácia rozhodnutia vlády SR č. 342 z 25. 5. 2010 o privatizácii majetkovej účasti štátu na podnikaní spoločnosti Letisko Piešťany, a. s. vo výške 22,14 % podielu na základnom imaní spoločnosti. Základný privatizačný projekt celej majetkovej účasti štátu a rozhodnutie č. 342 z 25. 5. 2010 boli doručené na fond 11. 6. 2010. Fond nepožiadal o prevod akcií z MDPaT SR na fond ku dňu určenému fondom (§11 ods. 7 zákona o privatizácii), vzhľadom na pripravovanú koncepciu privatizácie letiskových spoločností.
V spojitosti s prípravou nového organizačného poriadku fondu, ktorý nadväzoval na zmenu zákona o privatizácii jeho novelizáciou zákonom č. 38/2010 Z. z. s účinnosťou od 1. 7. 2010, bola sekcia prípravy a realizácie predajov personálne zredukovaná na zabezpečenie základných úloh, ktoré v I. polroku 2010 znamenali evidenciu podnetov na predaje, vypracovanie pravidelných správ orgánom fondu o stave a nakladaní s majetkom a majetkovými účasťami
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
12
fondu, vybavovanie žiadostí o informácie pre súdy, exekútorov a advokátske kancelárie pre potreby súdnych konaní. Sekcia pripravovala i stanoviská a podklady pre iné sekcie fondu, resp. externé kontrolné orgány týkajúce sa najmä predaja pohľadávok fondu. Pôvodná náplň sekcie prípravy a realizácie predajov prešla následne, podľa schváleného organizačného poriadku, ktorý nadobudol účinnosť dňom 30. 7. 2010, na sekciu analýz, stratégie a kapitálového trhu - odbor stratégie a zefektívnenia nakladania s majetkovými účasťami.
Odbor stratégie a zefektívnenia nakladania s majetkovými účasťami v rámci svojej náplne práce sa v II. polroku 2010 zameral najmä na :
revíziu a aktualizáciu interných predpisov týkajúcich sa činnosti sekcie,
pokračovanie v príprave a realizácii rozhodnutí, ktoré boli v I. polroku pozastavené,
vypracovanie koncepčných materiálov týkajúcich sa návrhov na naloženie s majetkom a majetkovými účasťami fondu.
V súlade s uznesením vlády SR č. 805 zo 17. 11. 2010, ktorým bol schválený návrh opatrení na zvýšenie efektívnosti fungovania verejného sektora a zlepšenia stavu verejných financií, bola vypracovaná „Správa o fungovaní spoločností s majetkovou účasťou fondu národného majetku Slovenskej republiky vrátane návrhu na predaj majetkových účastí“ a predložená na rokovanie vlády SR. Účelom tohto materiálu bolo poskytnúť vláde SR prehľad o stave a možnom spôsobe naloženia s majetkovou účasťou fondu v jednotlivých spoločnostiach tak, aby napĺňal ciele Programového vyhlásenia vlády SR na obdobie rokov 2010 - 2014, ktoré vymedzuje postup fondu pri predaji jeho majetkových účastí, resp. jeho majetku aj z hľadiska zámeru smerujúceho k ukončeniu činnosti fondu.
3.2Kapitálový trh a dlhopisy
Základnými úlohami v oblasti kapitálového trhu a dlhopisov fondu v roku 2010 bolo zabezpečenie výplaty menovitej hodnoty a výnosu dlhopisu fondu oprávneným osobám, realizácia prevodov cenných papierov v CDCP a plnenie úloh vyplývajúcich zo zákona č. 160/2009 Z. z. spojených s bezodplatným prevodom cenných papierov od fyzických osôb na fond.
Emisiu vo výške 3,3 mil. kusov dlhopisov fondu vydal fond k 1. 1. 1996 a v zmysle zákona ich splatil najmä v roku 2001. Zákon č. 717/2004 Z. z. z 2. 12. 2004 umožnil fondu vyplácať dlhopisy aj po ich premlčaní, a preto fond v realizácii výplat týchto cenných papierov oprávneným osobám pokračoval aj v roku 2010. Prijaté písomné žiadosti o vyplatenie dlhopisov fondu boli vybavované na základe evidencie, ktorá sa dodnes nachádza v spoločnosti RMSM. Fond vykonával tiež všetky činnosti súvisiace s prvým splatením, resp. s opätovným vyplatením tých dlhopisov fondu, ktoré si oprávnené osoby neprevzali v roku 2001. V roku 2010 bolo oprávneným osobám vyplatených 336 kusov dlhopisov fondu v sume cca 130 tis. Eur. Ku koncu roka 2010 fond evidoval vyše 210 rozpracovaných žiadostí dedičov, pri ktorých ide najmä o novoobjavené dedičstvá. K 31. 12. 2010 ostalo v evidencii cca 37 tis. oprávnených osôb na výplatu dlhopisov fondu v celkovom objeme cca 16 mil. Eur. Tento relatívne vysoký počet nevyplatených dlhopisov fondu súvisí najmä s úmrtiami oprávnených majiteľov, s neinformovanosťou dedičov, s dlhotrvajúcimi dedičskými konaniami, so zmenenými
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
13
identifikačnými údajmi (priezvisko, bydlisko), s dlhodobými pobytmi oprávnených osôb v zahraničí.
Prevody cenných papierov v majetku fondu, ktoré nie obchodované na BCPB, boli odborom kapitálového trhu zabezpečené v spoločnosti CDCP na základe uzatvorených zmlúv. Služby súvisiace s prevodmi cenných papierov sa realizovali prostredníctvom elektronického systému CDCP.
Za rok 2010 sa previedlo celkom 13 227 ks akcií 8 bezodplatnými prevodmi na obce a mestá. Ukončenia evidovania záložného práva na predané akcie zabezpečoval odbor kapitálového trhu fyzicky na priehradke CDCP.
Odbor kapitálového trhu, v nadväznosti na uvedené činnosti, viedol internú evidenciu cenných papierov a spravoval majetkový účet cenných papierov fondu v spoločnosti CDCP. V tejto súvislosti boli zabezpečované všetky zmeny v evidencii účtu cenných papierov a všetky požiadavky a potreby súvisiace so službami v CDCP. Pritom išlo najmä o výpisy z registra záložných práv a výpisy z majetkového účtu cenných papierov pre potreby účasti fondu na valných zhromaždeniach v akciových spoločnostiach s majetkovou účasťou fondu a pod.
Novelami zákona o privatizácii, a to zákonom č. 160/2009 Z. z. z 15. 4. 2009 a zákonom č. 563/2009 Z. z. z 1. 12. 2009 vznikla fondu povinnosť zabezpečiť činnosti spojené s prevodom zaknihovaných cenných papierov ponúknutých fyzickými osobami bezodplatne fondu. Všetky náklady spojené s touto úlohou je povinný hradiť fond, t. j. pre fyzické osoby tieto služby poskytované bezplatne. Proces bezodplatného nadobúdania cenných papierov od fyzických osôb na fond prebiehal v roku 2010 v spolupráci s CDCP a spoločnosťou RMSM. V rámci procesu sa objavili špecifické prípady majiteľov cenných papierov, ktorí vlastníkmi majetkových účtov vedených v evidencii člena CDCP (ktorými obchodníci s cennými papiermi, u ktorých je možné zriaďovať majetkové účty cenných papierov, najmä banky), ako aj prípady týkajúce sa prevodov cenných papierov z majetkových účtov cenných papierov po zomrelých. V tejto súvislosti fond v júli 2010 uzavrel zmluvnú spoluprácu s 10 členmi CDCP, čím bol pomerne veľkej skupine fyzických osôb, ktoré majú majetkové účty u členov CDCP a tiež veľkej skupine dedičov vo vzťahu k majetkovým účtom zomrelých, umožnené zapojiť sa do procesu.
Prevody cenných papierov sa aj v roku 2010 vykonávali na 3 pracoviskách spoločnosti RMSM a na vybraných pracoviskách Slovenskej pošty, a. s., ktorých počet sa od apríla 2010 zvýšil na 42 pracovísk.
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
14
Prehľad o rozdelení pracovísk podľa krajov k 31. 12. 2010
Kraj
Mesto
Pracovisko
Kraj/RMSM
Mesto
Pracovisko
Banská Bystrica
Pošta
Humenné
Pošta
Lučenec
Pošta
Poprad
Pošta
Rimavská Sobota
Pošta
Prešov
Pošta
Veľký Krtíš
Pošta
Stará Ľubovňa
Pošta
Zvolen
Pošta
Prešovský
Svidník
Pošta
Banskobystrický
Žiar nad Hronom
Pošta
Považská Bystrica
Pošta
Bratislava 11
Pošta
Prievidza
Pošta
Bratislava 214
Pošta
Trenčín
Pošta
Modra
Pošta
Trenčiansky
Bánovce n/Bebravou
Pošta
Bratislavský
Pezinok
Pošta
Dunajská Streda
Pošta
Košice 1
Pošta
Piešťany
Pošta
Košice 12
Pošta
Senica
Pošta
Košice 21
Pošta
Trnava
Pošta
Michalovce
Pošta
Trnavský
Skalica
Pošta
Rožňava
Pošta
Čadca
Pošta
Spišská Nová Ves
Pošta
Dolný Kubín
Pošta
Košický
Trebišov
Pošta
Liptovský Mikuláš
Pošta
Komárno
Pošta
Martin
Pošta
Levice
Pošta
Žilina
Pošta
Nitra
Pošta
Žilinský
Kysucké Nové Mesto
Pošta
Nové Zámky
Pošta
Bratislava
pracovisko
Košice
pracovisko
Nitriansky
Topoľčany
Pošta
RMSM
Nitra
pracovisko
Počas roka 2010 sa do procesu bezodplatného prevodu cenných papierov zapojilo okolo 130 tis. občanov, z ktorých viac ako 90 tis. požiadalo o výpis z majetkového účtu, cca 68 tis. previedlo svoje cenné papiere na fond a cca 67 tis. zrušilo svoj majetkový účet.
Prehľad o poskytnutých službách k 31. 12. 2010
Názov služby
Počet fyzických osôb, ktoré využili služby v roku 2010
Identifikácia majiteľa cenných papierov
129 608
Registrácia majiteľa cenných papierov/zmena v registrácii
114 726
Poskytnutie výpisu z účtu majiteľa cenných papierov
90 581
Uzatvorenie zmluvy o prevode cenných papierov na fond
67 997
Realizácia prevodu cenných papierov
84 975
Príkazy na zrušenie majetkového účtu fyzických osôb v CDCP
66 983
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
15
Vplyvom zvýšeného záujmu o proces bezodplatného prevodu cenných papierov sa výrazne zvýšili úlohy a činnosti odboru kapitálového trhu, medzi ktoré možno zaradiť informačné služby; kontrolu, overenie a archiváciu dokladov; preplácanie poplatkov súvisiacich s prevodmi; oceňovanie cenných papierov a pod.
Na základe týchto úloh a činností bolo na špeciálny majetkový účet fondu do 31. 12. 2010 prevedených viac ako 5,2 mil. kusov cenných papierov rôzneho druhu (akcie, podielové listy, družstevné podielnické listy, dlhopisy) od 750 spoločností.
Na proces bezodplatného prevodu cenných papierov bolo v roku 2010 vynaložených cca 8,94 mil. Eur.
3.3Reštitúcie a bezodplatné prevody
Sekcia analýz, stratégie a kapitálového trhu zabezpečovala aj tie činnosti, ktoré svojou povahou súvisia s realizáciou rozhodnutí o privatizácii schválených privatizačných výstupov, najmä bezodplatných prevodov. Vykonala vyrovnanie reštitučných nárokov oprávnených osôb a taktiež spracovávala majetkovoprávne posudzovanie majetku k žiadostiam fyzických a právnických osôb, riešila neštandardne nadobudnuté vlastníctvo k majetku fondu zapísaného v katastri nehnuteľností nie v súlade so zákonom o privatizácii a zabezpečovala spôsob naloženia s majetkom fondu.
Uspokojovanie reštitučných nárokov oprávnených osôb
V roku 2010 zabezpečil fond finančnú náhradu voči oprávneným osobám, ktorých nárok vyplýva z § 13 ods. 6 zákona č. 87/1991 Zb. o mimosúdnych rehabilitáciách v znení neskorších predpisov, vydaním cenných papierov, ktoré nemajú povahu štátneho dlhopisu zmenky. Touto formou boli v súlade s § 8 zákona č. 319/1991 Zb. o zmiernení niektorých majetkových krívd a o pôsobnosti orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v oblasti mimosúdnych rehabilitácií v znení neskorších predpisov a na základe rozhodnutia MF SR riešené nároky formou vydania cenných papierov – zmenky v celkovej hodnote 926 619,13 Eur.
V súlade s aktualizáciou zmluvy o spolupráci pri platení domicilovaných zmeniek medzi fondom, Slovenskou sporiteľňou, a. s. a Štátnou pokladnicou bol zabezpečovaný spôsob vyplácania zmeniek vystavených fondom, na príkaz fondu, 25 oprávneným osobám v 39 platobných miestach na území Slovenskej republiky.
V súlade s rozhodnutím MH SR evidoval fond v priebehu roku 2010 nevyrovnané reštitučné nároky oprávnených osôb, ktorých nároky vyplývajú zo zákona č. 87/1991 Zb. o mimosúdnych rehabilitáciách v znení neskorších predpisov v celkovej výške 37 011,22 Eur. Tieto nároky budú priebežne realizované v ďalšom období, ak pominú dôvody, ktoré bránia ich uspokojeniu, keďže predmetom súdnych sporov, alebo zaťažené inými právnymi prekážkami.
Fondu prislúcha povinnosť realizovať v súlade s platnou legislatívou aj tie nároky, o ktorých bude MF SR rozhodovať v súlade so zákonom o mimosúdnych rehabilitáciách. V roku 2010 evidovalo MF SR takmer 40 doposiaľ nevybavených žiadostí o finančnú náhradu. Na
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
16
okresných a krajských súdoch prebieha 20 aktívnych súdnych sporov, v ktorých vyčíslené nárokované finančné náhrady v sume takmer 100 tis. Eur. Vzhľadom na to, že na MF SR priebežne doručované nové žiadosti z MH SR a od oprávnených osôb, ktoré si požiadavku o finančnú náhradu môžu podať do jedného roka odo dňa právoplatnosti rozsudku súdu, ktorým bol zamietnutý návrh na vydanie veci, počet budúcich žiadateľov–reštituentov a objem finančnej náhrady podľa zákona o mimosúdnych rehabilitáciách môže narastať.
V pôsobnosti MH SR je evidovaných 8 reštitučných nárokov podľa § 47 zákona o privatizácii a 5 prípadov je v dlhodobom riešení.
Bezodplatné prevody
V súlade s § 12 ods. 2 písm. d) zákona o privatizácii pokračoval fond aj v roku 2010 v zabezpečovaní úloh, ktoré mu vyplývali z rozhodnutí MSPNM SR pri realizácii bezodplatných prevodov akcií emitovaných vodárenskými spoločnosťami na mestá a obce. V roku 2010 boli vykonané bezodplatné prevody 13 227 ks akcií vodárenských spoločností v nominálnej hodnote 33,19 Eur/akcia na 8 miest a obcí v celkovej účtovnej hodnote privatizovaného majetku 439 004,13 Eur.
Na základe § 28 ods. 8 zákona o privatizácii riešil fond spôsob nakladania s majetkovou účasťou fondu na podnikaní vodárenských spoločností, nakladanie s privatizovaným majetkom realizovaným formou bezodplatných prevodov na mestá a obce, zmeny účelového využitia majetku formou prenájmu a odpredaja s MZ SR a orgánmi správy na úseku zdravotníckej starostlivosti samosprávnych krajov.
Riešenie majetkovoprávnych problémov privatizovaného majetku
Riešenie majetkovoprávnych problémov vyplývajúcich z postupnej realizácie privatizačných rozhodnutí, najmä v oblasti nakladania s nehnuteľným majetkom, je významnou agendou z dôvodu napĺňania strategických zámerov fondu pri zabezpečovaní privatizácie štátneho majetku. V súlade s vývojom privatizácie boli vykonávané právne analýzy a stanoviská s cieľom objektivizácie postupov fondu v prípadoch, keď sa privatizovaný majetok stal predmetom súdnych sporov alebo sporných reštitučných náhrad.
V hodnotenom období fond riešil žiadosti fyzických a právnických osôb, ktorých predmetom bol majetok, vo väčšine prípadov nehnuteľnosti. Ďalej fond skúmal a vydával záväzné stanoviská k majetku dualitného vlastníctva medzi sprivatizovaným štátnym podnikom a fyzickou osobou, k sprivatizovanému majetku, ktorý je predmetom súdneho sporu, k majetku, ktorý bol v rozpore so zákonom o privatizácii vedený vo vlastníctve fondu, k majetku, ktorý bol opomenutý v procese privatizácie, k majetku, ktorý je predmetom Ústavy Slovenskej republiky (vodné toky, nerastné bohatstvo) a iných platných právnych noriem, k majetku, ktorý je vo vlastníctve slovenského štátu v správe orgánov štátnej správy.
Podľa zákona č. 173/1993 Z. z. v znení zákona č. 564/2003 Z. z. o náhradách prevodu majetku štátu na iné osoby poskytuje fond náhradu povinnej osobe, ktorá uspokojila reštitučný nárok oprávnenej osoby vydaním majetku. Z právneho a zákonného hľadiska posudzované a riešené žiadosti povinných osôb o finančnú náhradu za vydaný majetok na základe rozsudku súdu alebo rozhodnutia pozemkového úradu a na základe dohody o vydaní majetku.
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
17
V súčinnosti s príslušnými katastrálnymi úradmi sa dodatočne rušili zápisy vlastníctva fondu k nehnuteľnostiam, ktoré nadobudol fond v rozpore so zákonom o privatizácii. V tejto oblasti boli postupne vydané právoplatné rozhodnutia príslušnej správy katastra o oprave chyby v katastrálnom operáte v zmysle § 59 zákona č. 162/1995 Z. z. katastrálny zákon, čo malo za následok zmenu zápisu vlastníka na Slovenskú republiku v správe Slovenského pozemkového fondu, MH SR a pod.
Reštitúcie a bezodplatné prevody v roku 2010
Činnosť
Objem v Eur
Počet prípadov
926 619,13
25
A: Reštitúcie § 8 zák.č.319/91 Zb. (MF SR), finančná náhrada formou zmenky
B: Zmluvy o bezodplatnom prevode akcií vodárenských spoločností na mestá a obce
439 004,13
8
Spolu:
1 365 623,26
33
3.4Výkon akcionárskych práv
Hlavnou úlohou sekcie bolo zabezpečiť výkon práv akcionára v spoločnostiach s majetkovou účasťou fondu. K 31. 12. 2010 mal fond majetkovú účasť v 82 akciových spoločnostiach (zoznam v prílohe č.1), z ktorých bolo 40 v konkurze, v likvidácii alebo bol konkurz ukončený, ale spoločnosť nebola ešte vymazaná z obchodného registra, alebo spoločnosť bola vymazaná z obchodného registra, ale akcie ešte zostali na účte fondu. Z evidovaného počtu 82 akciových spoločností mal fond účasť vyššiu ako 50 % zo základného imania v 25 spoločnostiach.
Zo 42 spoločností, ktoré nie dotknuté konkurzom alebo likvidáciou, je najviac spoločností z odvetvia dopravy. Štruktúra spoločností podľa odvetví je uvedená v nasledovnej tabuľke:
Odvetvie
Počet a. s.
Doprava
18
Elektroenergetika
6
Teplárenstvo
6
Vodárenstvo
4
Zdravotníctvo
3
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
18
Strojárenstvo
1
Kapitálový trh
2
Ostatné
2
Spolu
42
Najvýznamnejšími spoločnosťami, v ktorých fond majetkovú účasť, z hľadiska výšky základného imania, majetkovej účasti a vyplácania dividend, podniky elektroenergetiky, teplárenstva a spoločnosť Slovak Telekom, a. s.
V roku 2010 získal fond dividendy z 10 spoločností, v ktorých vykonáva akcionárske práva, v celkovej výške 544 226 402,90 Eur. Z toho dividendy zo spoločností Slovenský plynárenský priemysel, a. s., Slovenská elektrizačná prenosová sústava, a. s., Západoslovenská energetika, a. s., Stredoslovenská energetika, a. s., Východoslovenská energetika, a. s. a Slovak Telekom, a. s. predstavovali čiastku 543 051 556,40 Eur, čo predstavuje 99,78 % zo všetkých dividend fondu získaných v roku 2010. Najvyššie dividendy vyplatila spoločnosť Slovenský plynárenský priemysel, a. s.
Výkon akcionárskych práv bol sústredený najmä na prípravu a aktívnu účasť na valných zhromaždeniach akciových spoločností. Fond zabezpečil prípravu a účasť na 39 riadnych a 32 mimoriadnych valných zhromaždeniach akciových spoločností, v ktorých fond majetkovú účasť a vykonáva práva a povinnosti akcionára, a 42 valných zhromaždení v zmysle § 190 Obchodného zákonníka, t. j. vo forme rozhodnutí jediného akcionára. fond vykonáva akcionárske práva v 36 spoločnostiach priamo. V šiestich spoločnostiach vykonáva akcionárske práva MH SR.
V súvislosti so spoločnosťami, v ktorých fond majetkovú účasť, ale práva a povinnosti akcionára vykonáva podľa § 47 d) zákona o privatizácii MH SR, pripravil a vydal fond 25 splnomocnení k účasti na valných zhromaždeniach alebo na vydanie rozhodnutia jediného akcionára.
MH SR vykonáva akcionárske práva v týchto 6 spoločnostiach:
Slovenský plynárenský priemysel, a. s.
Slovenské elektrárne, a. s.
Slovenská elektrizačná prenosová sústava, a. s.
Západoslovenská energetika, a. s.
Stredoslovenská energetika, a. s.
Východoslovenská energetika, a. s.
Na riadnych valných zhromaždeniach boli prerokované a prijaté uznesenia týkajúce sa schválenia výročnej správy a. s. za rok 2009, ročnej individuálnej účtovnej závierky a rozdelenia zisku, resp. zúčtovania straty za rok 2009, personálnych zmien v predstavenstve a dozornej rade a. s. a schválenia ostatných návrhov spadajúcich do právomoci valného zhromaždenia.
Mimoriadne valné zhromaždenia boli zvolávané v súlade s platnými stanovami akciových spoločností, predovšetkým s cieľom zmeny stanov, personálnych zmien v predstavenstvách a dozorných radách, udelenia súhlasu na odpredaj hnuteľného i nehnuteľného majetku, schválenia
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
19
záložného práva a schválenia ostatných návrhov spadajúcich do právomoci valného zhromaždenia.
V spoločnostiach, v ktorých bol fond jediným akcionárom, boli mimoriadne valné zhromaždenia spravidla realizované v zmysle § 190 Obch. zákonníka, t. j. rozhodnutím jediného akcionára.
Všetky materiály súvisiace s prípravou valných zhromaždení boli predkladané v písomnej forme na prerokovanie výkonnému výboru fondu, resp. prezídiu fondu (do 30. 6. 2010).
Okrem materiálov, ktoré boli predmetom rokovania valných zhromaždení boli vyššie uvedeným orgánom fondu predkladané na prerokovanie aj ďalšie materiály súvisiace s výkonom práv akcionára. Išlo najmä o materiály týkajúce sa personálnych zmien v akciových spoločnostiach, informácií o plnení uznesení výkonného výboru fondu v súvislosti s činnosťou niektorých spoločností, rozšírenia programu valných zhromaždení, predpokladaných príjmov fondu z dividend na roky 2011 2013, stavu akciových spoločností s majetkovou účasťou fondu, zástupcov fondu v orgánoch spoločnosti a žiadostí príkazníkov fondu, v zmysle príkazných zmlúv, k hlasovaniu na rokovaniach dozorných rád.
Vzhľadom na skutočnosť, že približne 50 % akciových spoločností, v ktorých fond majetkovú účasť, bolo v roku 2010 dotknutých konkurzom alebo likvidáciou, fond aktívne komunikoval so správcami konkurznej podstaty a likvidátormi s cieľom zistenia stavu jednotlivých konkurzov a likvidácií hlavne v prvom polroku 2010. Vzhľadom na reorganizáciu fondu sa sekcia v druhom polroku zamerala na sledovanie prípadných zmien týkajúcich sa konkurzov a likvidácií v obchodných vestníkoch.
Činnosti patriace k bežnej náplni sekcie výkonu práva akcionára boli v II. polroku 2010 rozšírené o analýzy o predaji emisných povoleniek za druhé obchodovateľné obdobie s emisiami CO2, t. j. 2008 - 2012 v teplárenských spoločnostiach. Na základe uvedených analýz bolo zistené, že pri porovnaní priemerných spotových cien na trhu boli predajné ceny emisií primerané, okrem niekoľkých neštandardných predajov v niektorých spoločnostiach. Toto zistenie smerovalo k opatreniam na zamedzenie možnosti netransparentného predaja emisií a k vyvodeniu dôsledkov vrátane personálnych.
Sekcia sa taktiež výraznou mierou podieľala na získavaní potrebných podkladov od akciových spoločností pre vypracovanie správy o fungovaní spoločností s majetkovou účasťou fondu, ktorá bola predložená vláde SR v decembri 2010 s cieľom poskytnúť členom vlády SR prehľad o stave a možnom spôsobe naloženia s týmto majetkom.
3.5Monitorovanie pohľadávok, likvidácie, exekúcie a konkurzy
Odbor monitorovania pohľadávok, likvidácií, exekúcií a konkurzov vznikol v polovici roku 2010, po zmene organizačnej štruktúry fondu, ako časť sekcie správy financií a kontroly, splynutím „zoštíhlených pôvodných sekcií - sekcie sledovania pohľadávok a sekcie vymáhania pohľadávok a odstupovania od zmlúv. Činnosť fondu v tejto oblasti sa zameriava na plnenie úloh spočívajúcich v monitorovaní pohľadávok, záväzkov a povinností zo zmlúv o predaji majetku, resp. akcií a nájomných zmlúv a vo vymáhaní pohľadávok.
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
20
V oblasti vymáhania pohľadávok, odstupovania od zmlúv a konkurzov sa činnosť zameriava predovšetkým na mimosúdne vymáhanie pohľadávok fondu a prípravu pri uplatňovaní jeho nárokov na súdoch, ako aj na prípravu na trvalé upustenie od vymáhania pohľadávok. Ťažiskom mimosúdneho vymáhania pohľadávok fondu prevažne pohľadávky zo zmlúv uzavretých v rámci privatizačného procesu. Keďže väčšina kúpnych zmlúv bola po splnení všetkých zmluvných podmienok ukončená, resp. sa zlepšila disciplína kupujúcich pri plnení záväzkov voči fondu, k zvyšovaniu pohľadávok, čo do ich počtu a výšky, v podstate nedochádza. Fond v priebehu roka 2010 neodstúpil od žiadnej zmluvy, vo svojom majetku však evidoval majetok z odstúpenia, ktorý sa týka šiestich prípadov odstúpenia od zmluvy, realizovaných pred rokom 2010. Celková účtovná hodnota prenajatého majetku k 31. 12. 2010 predstavuje sumu 1 988 tis. Eur.
V mimosúdnom vymáhaní pohľadávok uplatnených formou likvidácií, exekúcií a konkurzov v rámci svojej činnosti v roku 2010 odbor monitorovania pohľadávok, likvidácií, exekúcií a konkurzov spravoval klasifikované pohľadávky fondu po lehote splatnosti, podľa stavu k 31. 12. 2010 v celkovom počte 133 pohľadávok, v objeme 153 611 tis. Eur, z toho:
57 pohľadávok v konkurzoch, likvidácii a exekúcii v hodnote 37 791 tis. Eur,
76 pohľadávok v príprave na trvalé upustenie od vymáhania a ich účtovný odpis v hodnote 115 820 tis. Eur.
V súvislosti so starostlivosťou o vyššie uvedené pohľadávky sa činnosť v roku 2010 sústreďovala predovšetkým na prípravu, podanie a sledovanie návrhov na vyhlásenie konkurzu, návrhov na výkon exekúcie a návrhov a súhlasov na zriadenie exekučného záložného práva, prihlasovanie pohľadávok do konkurzov a likvidácií, podanie incidenčných žalôb v konkurznom konaní, komunikáciu s konkurznými súdmi, správcami konkurznej podstaty, prípravu návrhov na veriteľskú spoluprácu, potvrdenia právoplatnosti a vykonateľnosti súdnych rozhodnutí a korešpondenciu súvisiacu so správou majetku (napr. miestne dane a poplatky, katastre nehnuteľností) a pod.
V roku 2010 bola z dôvodu platnosti a účinnosti zákona o strategických podnikoch venovaná osobitná pozornosť pohľadávke fondu uplatnenej v konkurze vyhlásenom v roku 2009 na spoločnosť Novácke chemické závody, a. s. so sídlom v Novákoch.
Proces ponukového konania na predaj podniku úpadcu za podmienok a parametrov nastavených správcom a schválených veriteľským výborom, zabezpečenými veriteľmi úpadcu a konkurzným súdom vygeneroval v praxi len jediného záujemcu, resp. bola vygenerovaná cenová ponuka v rozpore s ustanoveniami zákona o konkurze a nebola v súlade s účelom speňažovania majetku v konkurznom konaní, keďže základným, jediným spoločným a zákonom predpokladaným záujmom konkurzných veriteľov je dosiahnutie čo najvyššieho uspokojenia ich pohľadávok. Takto pripravený a schválený proces speňažovania majetku úpadcu bol po nástupe nového vedenia fondu v druhej polovici roka 2010 kritizovaný, pričom fond využíval všetky právne kroky a postupy, aby zlepšil svoje postavenie ako účastníka konkurzného konania a člena príslušného orgánu úpadcu v súlade s ustanoveniami zákona o konkurze a reštrukturalizácii.
Fond taktiež vykonával procesné úkony, resp. podával podnety na príslušné orgány, ktoré smerovali k zabezpečeniu zákonného vedenia konkurzu správcom s odbornou starostlivosťou a v súlade s účelom zákona o konkurze a reštrukturalizácii.
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
21
Výsledkom snaženia vykonaných procesnoprávnych krokov fondu k zvráteniu netransparentného procesu speňažovania majetku úpadcu bolo odmietnutie cenovej ponuky jediného záujemcu zo strany správcu dňa 23. 12. 2010.
V závere roka 2010 začal fond prípravu na ďalšie zasadnutia príslušných orgánov úpadcu, ktoré sa konali v nasledujúcom roku s cieľom zachovania prevádzky podniku úpadcu aj po skončení platnosti a účinnosti zákona o strategických podnikoch.
Súčasne sa začal fond aktívne podieľať pripomienkovaním na prácach spojených s prípravou a vypracovaním Zásad speňažovania majetku podliehajúceho konkurzu a Záväzných podmienok ponukového konania na výber záujemcu o nadobudnutie podniku úpadcu so zámerom, aby obidva kľúčové materiály obsahovali a zabezpečili transparentné a nediskriminačné podmienky speňažovania majetku úpadcu.
Fond uplatnil u 4 nadobúdateľov privatizovaného majetku pokuty za porušenie § 19a zákona o privatizácii udelené prezídiom fondu spolu vo výške 1 100,- Eur.
Z dôvodu potreby zistenia skutkového stavu a kvality pohľadávok fondu bola vykonaná právna analýza týchto pohľadávok. Predmetom právnej analýzy bolo celkove 150 pohľadávok voči 151 dlžníkom v celkovej účtovnej hodnote 165 624 318,71 Eur, pričom sa vychádzalo z účtovného stavu k 30. 9. 2010. Analyzované pohľadávky boli rozdelené do dvoch základných skupín. Prvú skupinu tvoria pohľadávky, ktoré vznikli zo zmlúv o predaji majetku a majetkových účastí uzavretých na základe zákona o privatizácii. Patria sem pohľadávky z ukončených konkurzných konaní a dedičských konaní, pohľadávky uplatnené v prebiehajúcich konkurzných konaniach, exekučných konaniach, likvidáciách a pohľadávky uplatnené v súdnom konaní. Druhú skupinu tvoria pohľadávky, ktoré vznikli z iných zmlúv a právnych vzťahov ako privatizačné zmluvy uzavreté na základe zákona o privatizácii. Tieto pohľadávky boli rozdelené na pohľadávky voči právnickým osobám a voči fyzickým osobám.
Prehľad analyzovaných pohľadávok fondu
I. skupina pohľadávok
Výška pohľadávky v Eur k 30. 9. 2010
Počet pohľadávok
Počet dlžníkov
% na celkovej
výške
pohľadávky
za skupinu
Ukončené konkurzné a dedičské konania
115 819 577,09
74
73
70,88
Prebiehajúce konkurzné, exekučné konania, likvidácie
36 361 771,46
21
21
22,25
Pohľadávky uplatnené v súdnych konaniach
11 221 404,07
12
15
6,87
Spolu za I. skupinu
163 402 752,62
107
109
100,00
II. skupina pohľadávok
Pohľadávky voči právnickým osobám
2 192 739,77
15
14
98,70
Pohľadávky voči fyzickým osobám
28 826,32
28
28
1,30
Spolu za II. skupinu
2 221 566,09
43
42
100,00
Celková výška pohľadávok
165 624 318,71
150
151
Právna analýza pohľadávok bude slúžiť pre potreby rozhodnutia orgánov fondu so spôsobom naloženia s týmito pohľadávkami vzhľadom na deklarovaný zámer vlády SR zrušiť
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
22
fond v tomto volebnom období. V zmysle ust. § 29 ods. 9 zákona o privatizácii fond môže postúpiť svoje pohľadávky voči nadobúdateľom privatizovaného majetku verejnou súťažou alebo na základe verejnej dražby.
Od roku 2007 poskytuje fond potvrdenia pre žiadateľov o dotácie z fondov Európskej únie alebo o finančnú podporu od MP SR o tom, či títo žiadatelia majú záväzok voči fondu. V roku 2010 bolo vybavených 5 takýchto žiadostí.
Počas roku 2010 spolupracoval fond so sekciou legislatívno - právnou MZ SR pri spracovaní žiadostí nadobúdateľov privatizovaného majetku zo zmlúv o predaji majetku, resp. o bezodplatnom prevode majetku ohľadne záväzkov zabezpečovania zdravotnej starostlivosti.
V oblasti monitorovania pohľadávok, likvidácií, exekúcií a konkurzov je sledovaných ešte celkom 202 zmlúv, a to neukončené zmluvy o predaji majetku, resp. akcií, nájomné zmluvy na privatizovaný majetok vo vlastníctve fondu po odstúpení, zmluvy v režime konkurzov, likvidácií a exekúcií a zmluvy v príprave na trvalé upustenie od vymáhania pohľadávok a odpis pohľadávok. Zároveň sledované aj zmluvy o bezodplatnom prevode privatizovaného majetku, prevažne zdravotníckych zariadení na mestá, resp. obce.
3.6Kontrola a vybavovanie sťažností
Kontrolná činnosť fondu sa realizuje v zmysle „Zásad kontrolnej činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky“, ktoré stanovujú základné pravidlá a postupy zamestnancov fondu vykonávajúcich túto činnosť a upravujú úlohy a pôsobnosť jednotlivých organizačných útvarov v tejto oblasti. Kontrolná činnosť fondu je rozdelená na vnútornú a vonkajšiu.
Vnútorná kontrolná činnosť bola zameraná hlavne na vybavovanie doručených podaní,
ktorých štruktúra bola nasledovná: podnety, žiadosti, sťažnosti (12 prípadov), vypracovanie analýz na zistenie možných zanedbaní pri správe zmlúv vyúsťujúcich k návrhu na trvalé upustenie od vymáhania pohľadávky fondu a účtovné odpísanie („Trvalé upustenie od vymáhania pohľadávky„ ako spôsob použitia majetku fondu - 4 prípady), ako aj vybavovanie dožiadaní orgánov Policajného zboru Slovenskej republiky (12 prípadov).
Doručené podania sa po obsahovej stránke týkali najmä podnetov na prešetrenie privatizačného procesu, žiadostí k prešetreniu porušovania ustanovení zmluvných záväzkov, nakladania s privatizovaným majetkom a konania kupujúcich v súvislosti s odpredajom bytov do osobného vlastníctva, riešenie nájomných zmlúv k pôvodným služobným bytom, rozviazania pracovného pomeru zamestnancov, vlastníckych vzťahov k pôde, ako aj prešetrenia predaja pohľadávky fondu, prešetrenia pri porušovaní Kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa, sťažností pracovníkov na súčasnú situáciu v akciovej spoločnosti, žiadostí o vyplatenie ušlej mzdy a odstupného, upozornenia na zanedbanie majetku bývalého štátneho podniku, porušenia zákona v rámci malej privatizácie.
Dožiadania, sťažnosti a podnety od policajných orgánov sa týkali šetrení, v ktorých orgány činné v trestnom konaní v súčinnosti so súdmi konali.
Závažnejšími zisteniami z vykonaného šetrenia sa zaoberali orgány fondu, ku ktorým boli prijaté konkrétne opatrenia a tieto vo viacerých prípadoch viedli k vykonaniu hĺbkových kontrol v príslušných spoločnostiach.
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
23
Vonkajšia kontrolná činnosť bola realizovaná v súlade s plánom kontrolnej činnosti na rok
2010 (až na jeden prípad kontroly, ktorý bol presunutý na rok 2011) a na základe požiadaviek orgánov fondu. Kontroly boli zamerané na plnenie záväzkov vyplývajúcich z ustanovení zmlúv o predaji podnikov, resp. časti podnikov a na stav a nakladanie s privatizovaným majetkom u ich nadobúdateľov v súlade s § 19a ods. 2 a § 40 zákona o privatizácii. Kontroly sa uskutočnili na základe poverení výkonného výboru fondu. V zmysle Zásad kontrolnej činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky o výsledkoch kontrol boli vypracované protokoly, s obsahom ktorých boli oboznámení štatutárni zástupcovia kontrolovaných subjektov. O prerokovaní „Protokolu o výsledku kontroly“ bola spísaná zápisnica, v ktorej boli dohodnuté, resp. určené termíny na odstránenie zistených nedostatkov.
Po analýze zistených nedostatkov možno konštatovať, že kontrolné zistenia v roku 2010 sa vo všeobecnosti týkali najmä nedodržiavania zákonných obmedzení pri nakladaní s privatizovaným majetkom, najmä pri prenájme a odpredaji, podľa § 19a ods. 2 zákona o privatizácii, pri ktorých sa vyžaduje predchádzajúci písomný súhlas fondu.
V roku 2010 vykonal fond 16 kontrol, z toho 1 mimoriadnu kontrolu dodržiavania ustanovení zmluvy o nájme, 12 kontrol na dodržiavanie zmlúv v zdravotníckych zariadeniach a 3 kontroly zmlúv o bezodplatnom prevode majetku na mestá.
3.7Súdne spory a právna agenda
Odbor právnych služieb a personálnych vecí kancelárie predsedu výkonného výboru plní najmä úlohy súvisiace s prípravou a zastupovaním súdnych sporov a poskytovaním právnych služieb pre jednotlivé útvary fondu. Zabezpečuje spoluprácu s orgánmi činnými v trestnom konaní a s orgánmi prokuratúry.
Ďalšou dôležitou činnosťou je legislatívna činnosť, v rámci ktorej spracováva stanoviská a pripomienky k návrhom zákonov a iným právnym predpisom nižšej právnej sily, ktoré predkladané fondu na pripomienkovanie v rámci medzirezortného pripomienkového konania.
V spolupráci s príslušnými organizačnými útvarmi fondu pripravuje a posudzuje zmluvy a iné právne dokumenty, ktoré sa dotýkajú činnosti fondu.
Podstatná a najdôležitejšia činnosť odboru právnych služieb je zastupovanie fondu pred súdmi a správnymi orgánmi v súlade so „Smernicou pre postup právnikov v súdnych sporoch“. Predmetom súdnych sporov je najmä vymáhanie pohľadávok z uzatvorených kúpnych zmlúv, vymáhanie pohľadávok po odstúpení od kúpnej zmluvy, spory o neplatnosť právnych úkonov, pracovnoprávne spory, spory o neplatnosť uznesení valného zhromaždenia a pod.
K 31. 12. 2010 bolo neukončených 43 aktívnych súdnych sporov, z toho 29 súdnych sporov, ktoré zastupovali interní právnici a 14 súdnych sporov, ktoré zastupovali externé právne kancelárie. Neukončených pasívnych súdnych sporov bolo celkove 83, z toho 66 súdnych sporov, ktoré zastupovali interní právnici a 17 súdnych sporov, ktoré zastupovali externé právne kancelárie.
Neukončené súdne spory k 31. 12. 2010
Súdne spory
Počet
Finančný odhad v Eur
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
24
29
8 632 970,48
V zastupovaní internými právnikmi – aktívne
pasívne
66
- 156 666 035,64
14
8 549 144,20
V zastupovaní externými právnikmi – aktívne
pasívne
17
- 245 573 870,99
Spolu:
126
Aktívny: 17 182 115,68
Pasívny: -402 239 906,63
Dôležitou súčasťou uvedených činností je spolupráca s externými právnymi subjektmi, ktoré zastupujú fond v súdnych konaniach, ktorá zahŕňa najmä uzatváranie zmlúv o právnej pomoci, evidenciu a vyhodnocovanie plnenia zmlúv o právnej pomoci.
3.8Poskytovanie informácií
Fond je v zmysle zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej aj „zákon o slobode informácií“) podľa § 2, ods. 2 povinnou osobou na sprístupňovanie informácií podľa tohto zákona.
Charakteristika podaných žiadostí a spôsob vybavenia
Podané žiadosti
podaných písomne
20
podaných elektronickou poštou
38
podaných osobne – ústne
0
podaných osobne – telefonicky
0
podaných faxom
0
celkový počet
58
odstúpených od iných povinných osôb
0
Vybavenie žiadostí
sprístupnených
55
odmietnutých
1
postúpených inej povinnej osobe
2
odložených
0
celkový počet uvedených otázok v žiadostiach
58
odkaz na zverejnenú informáciu
0
počet vydaných písomných rozhodnutí o odmietnutí
2
počet podaných odvolaní oprávnených osôb k rozhodnutiam o odmietnutí
1
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
25
V roku 2010 bol obsah žiadostí, okrem iného, zameraný na požiadavku nahliadnutia do privatizačných projektov (v súvislosti s prevodom hnuteľného alebo nehnuteľného majetku), ale týkal sa aj transformácie a privatizácie jednotlivých podnikov a plnenia privatizačných zmlúv. Pri týchto druhoch žiadostí fond poskytoval informácie v takom rozsahu, aby nedošlo k porušeniu obchodného tajomstva. Sprístupňoval informácie všeobecného charakteru, ktoré zverejnené, alebo nespadajú pod ochranu osobných údajov alebo ochranu obchodného tajomstva. Zo sprístupnených zmlúv tak boli vylúčené tie informácie, na ktoré sa vzťahujú obmedzenia prístupu k informáciám uvedené v § 8 až § 13 zákona o slobode informácií.
V evidencii žiadostí o poskytovanie informácie neboli zahrnuté poskytnuté operatívne informácie, týkajúce sa telefonických alebo elektronickou poštou zaslaných dotazov k výplate dlhopisov fondu a tiež k problematike cenných papierov vyplývajúcej z novelizácie zákona č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov a o doplnení niektorých zákonov, ktoré boli vybavované priamo príslušnou odbornou sekciou kapitálového trhu. Je potrebné poznamenať, že k uvedenej problematike bolo na fond postúpené veľké množstvo telefonických alebo mailových žiadostí. K tejto problematike boli zo strany fondu sprístupnené v dostatočnom rozsahu aj informácie priamo na internetovej stránke fondu.
4.Hospodárenie fondu v roku 2010
4.1Príjmy fondu
Celkové príjmy fondu v roku 2010 dosiahli celkový objem 888 589 581,49 Eur, vrátane zostatku peňažných prostriedkov z predchádzajúceho obdobia, predstavujúci 38,54 % - podiel z celkového objemu zdrojov, ktoré mal fond k dispozícií počas roku 2010.
Najvýznamnejšou príjmovou položkou v tomto období boli dividendy zo spoločností, v ktorých mal fond v predchádzajúcich obdobiach majetkovú účasť. Tieto príjmy, tvoria 61,25 % - podiel z celkových príjmov fondu a v súlade s rozhodnutím vlády SR boli prevedené na účty štátnych finančných aktív.
Naproti tomu položky ako príjmy zo zmlúv, ktoré fond uzavrel pred rokom 2010, úroky z kúpnopredajných zmlúv, sankcie za oneskorené úhrady a pod., predstavujú len nepatrnú časť z celkového objemu príjmov. Nové zmluvy fond v roku 2010 neuzavrel, preto táto položka bilanciu príjmov nijako neovplyvňuje.
Peňažné prostriedky, ktoré mal fond počas roku na svojich účtoch, do realizácie svojich záväzkov, ukladal na termínované vklady, s cieľom ich zhodnotenia. Úrokové výnosy vyplácané peňažnými ústavmi počas roku 2010 ovplyvňoval jednak objem peňažných prostriedkov, ktoré mal fond počas roka k dispozícii na svojich účtoch v bankách, ale hlavne základná úroková sadzba vyhlasovaná Európskou centrálnou bankou. Takto získané peňažné prostriedky tvoria 0,19 % - ný podiel z celkového objemu príjmov fondu v roku 2010.
Prehľad príjmov fondu v roku 2010 je uvedený v nasledujúcej tabuľke.
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
26
Príjmy fondu v roku 2010
(v Eur)%1.Príjmy z predaja - uzavreté zmluvy pred rokom 201016 597,000,00%2.Príjmy z predaja - nové zmluvy uzavreté v roku 20100,000,00%3.Úroky z peňažných prostriedkov v bankách1 661 186,800,19%4.Dividendy544 230 404,3661,25%5.Ostatné príjmy186 770,530,02%546 094 958,69342 494 622,8038,54%888 589 581,49100,00%SPOLU - príjmy fondu v roku 2010Stav peňažných prostriedkov k 31.12.2009Príjmy fondu rok 2010 + zostatok PP z 31.12.2009
4.2Výdavky fondu
Použitie majetku fondu vymedzuje § 28 ods. 3 zákona o privatizácii, ktorý fondu stanovuje účely, na ktoré môže použiť svoje finančné prostriedky. Výdavky, ktoré fond zrealizoval počas roku 2010 predstavujú čiastku 633 889 567 Eur.
Podstatnú časť týchto výdavkov vo výške 611 946 003,39 Eur, ktoré zodpovedajú 96,54 % - nému podielu z celkového objemu výdavkov fondu v sledovanom období, tvorili úhrady podľa § 28 ods. 3 písm. b) zákona o privatizácii, čo znamená, že išlo o použitie majetku
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
27
fondu v súlade s rozhodnutiami vlády SR. Tieto úhrady v posledných rokoch realizované z príjmov, ktoré fond získa z dividend, pričom v roku 2010 boli tieto príjmy v súlade s rozhodnutím vlády SR transferované na účty štátnych finančných aktív.
Ďalšími položkami, k plneniu ktorých došlo v priebehu daného obdobia sú: náklady na činnosť fondu, náklady na uspokojovanie nárokov oprávnených osôb podľa osobitných predpisov, náklady spojené so splácaním dlhopisov fondu a ich výnosov, náklady vzniknuté v dôsledku odstúpenia od zmluvy, ale aj náklady súvisiace so zákonným ručením fondu podľa § 15 a § 30 uvedeného zákona.
V roku 2009 boli položky § 28 ods. 3 zákona o privatizácii, doplnené o písmeno n), týkajúce sa použitia majetku fondu na úhradu nákladov spojených s cennými papiermi, ktoré boli prevedené na fond fyzickými osobami a nákladov spojených s ich nadobudnutím a prevodom na iné osoby a na úhradu záväzkov zo zmlúv uzavretých podľa § 29 ods. 11 tohto zákona. Práve táto výdavková položka je v roku 2010 druhou najväčšou položkou vo výdavkoch fondu.
Podrobnejšiu špecifikáciu jednotlivých výdavkových položiek v členení podľa zákona obsahuje nasledujúca tabuľka.
Výdavky fondu v roku 2010
(v Eur) %1.§ 28 ods. 3 písm. b/ - v súlade s rozhodnutím vlády SR611 946 003,3996,54%2.§ 28 ods. 3 písm. d/ - náklady na činnosť fondu4 055 982,770,64%3.§ 28 ods. 3 písm. f/ - náklady spojené s privatizáciou1 020 474,190,16%4.§ 28 ods. 3 písm. h/ - na uspokojovanie nárokov oprávnených osôb7 048 976,661,11%5.§ 28 ods. 3 písm. k/ - náklady spojené s emisiou, splatením dlhopisov Fondu320 709,230,05%6.§ 28 ods. 3 písm. l/ - náklady s odstúpením od zmlúv99 416,380,02%7.§ 28 ods. 3 písm. n/ - náklady spojené s CP prevedenými na fond...8 944 279,191,41%8.§ 15 a § 30453 248,230,07%9.ostatné476,960,00% SPOLU - výdavky fondu v roku 2010633 889 567,00100,00%
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
28
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
29
Prehľad najvýznamnejších výdavkov fondu podľa § 28 ods. 3 zákona o privatizácii:
1./§ 28 ods. 3 písm. b) – použitie majetku fondu v súlade s uzneseniami vlády SR:
uznesením č.692 zo dňa 30. 9. 2009 vláda SR odsúhlasila použitie majetku fondu v roku
2010 v súlade s § 28 ods. 3 písm. b) bod 9 zákona o privatizácii vo výške 374 919 tis. Eur na posilnenie štátnych finančných aktív s tým, že v zmysle bodu E.1 predmetného uznesenia, odporučila prezidentovi prezídia fondu zabezpečiť z rozpočtu fondu na rok 2010 tieto prostriedky z dividend, ktoré v spoločnostiach s majetkovou účasťou fondu vznikli z výkonu ich činnosti. Na základe Zmluvy o poskytnutí finančných prostriedkov č. 01/2010 bola dňa 30. 07. 2010 uhradená prvá časť zo spomínaných prostriedkov vo výške 220 000 tis. Eur. Druhú časť vo výške 154 919 tis. Eur, uhradil fond v súlade so Zmluvou o poskytnutí finančných prostriedkov č. 02/2010 dňa 15. 11. 2010.
uznesením č. 675 zo dňa 6. 10. 2010 vláda SR zmenila v uznesení vlády SR č. 692 zo
dňa 30. 9. 2009 v bodoch B.1 a E.1 sumu 374 919 tis. Eur na sumu 611 950 tis Eur. Išlo o zvýšenie použitia majetku fond v roku 2010 v súlade s § 28 ods. 3 písm. b) bod 9 zákona o privatizácii (na posilnenie štátnych finančných aktív) o 237 031 tis. Eur, ktoré fond očakával, že získa z dividend nad rámec schválený NR SR uznesením č. 1752 zo dňa 04. 11. 2009. Toto zvýšenie schválila NR SR uznesením č. 245 zo dňa 15. 12. 2010.
Nakoľko príjmy fondu z dividend boli nižšie ako predpoklad vyčíslený v Návrhu doplnku č. 1 k návrhu na použitie majetku fondu v roku 2010, fond uzatvoril s MF SR Zmluvu o poskytnutí finančných prostriedkov č. 3/2010 na čiastku, ktorá korešponduje s výškou dividend poukázaných na účty fondu v roku 2010, vrátane dividend schválených na mimoriadnom valnom zhromaždení spoločnosti SPP, a. s. vyplatených fondu v roku 2009. Peňažné prostriedky vo výške 237 027 tis. Eur boli poukázané na účty MF SR dňa 27. 12. 2010.
2./§ 28 ods. 3 písm. d) - náklady spojené s činnosťou fondu.
3./§ 28 ods. 3 písm. f) - náklady fondu spojené s podporou privatizácie, schválené v zmysle štatútu fondu, uznesením prezídia fondu vo výške 2 995 tis. Eur.
4./§ 28 ods. 3 písm. h) - náklady na uspokojovanie nárokov oprávnených osôb podľa osobitných predpisov a na úhradu reštitučných a privatizačných súdnych sporov, ktoré je fond povinný uhradiť, prípadne na úhradu súvisiacich škôd spôsobených fondom.
5./§ 28 ods. 3 písm. k) - náklady spojené so splatením dlhopisov fondu a ich výnosov. Neuhradené dlhopisy fondu predstavovali k 31.12.2010 záväzok vo výške 16 049 tis. Eur.
6./§ 28 ods. 3 písm. l) - úhrada nákladov vzniknutých v dôsledku odstúpenia od zmluvy alebo na uzatváranie zmlúv o nájme takto získaného majetku.
7./§ 28 ods. 3 písm. n) - úhrada nákladov spojených s cennými papiermi, ktoré boli prevedené na fond fyzickými osobami a nákladov spojených s ich nadobudnutím a prevodom na iné osoby a na úhradu záväzkov zo zmlúv uzavretých podľa § 29 ods. 11 zákona o privatizácii.
8./§ 15 a § 30 - podľa § 15 zákona o privatizácii ručí fond svojím majetkom za splnenie záväzkov nadobúdateľom privatizačného majetku. Podobne je tomu tak aj v prípade § 30, v zmysle ktorého fond, ktorému pri uskutočňovaní činností uvedených v § 28 vznikajú
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
30
rôzne práva a záväzky, môže byť žalovaný za nesplnenie svojich záväzkov alebo iných povinností, za ktorých porušenie zodpovedá celým svojím majetkom. Plnenie týchto záväzkov nezávisí od rozhodnutí fondu, ale v prevažnej miere od rozhodnutí súdu.
9./Ostatné - kolkové známky, poštové služby, vrátenie príjmov z minulých rokov a iné.
4.3Bilancia príjmov a výdavkov fondu k 31. 12. 2010
(počítaná na báze cash flow)
Použiteľné peňažné prostriedky, ktoré fond k 1. 1. 2010 evidoval na svojich účtoch predstavovali čiastku 342 494 622,80 Eur. Príjmy fondu počas roku 2010 dosiahli čiastku 546 094 958,69 Eur. Z uvedeného vyplýva, že v priebehu sledovaného obdobia mal fond na uhrádzanie svojich záväzkov peňažné zdroje v celkovom objeme 888 589 581,49 Eur. Zároveň v roku 2010 fond priebežne uhrádzal všetky svoje záväzky v termínoch splatnosti, pričom celková výška výdavkov fondu v tomto období dosiahla objem 633 889 567,00 Eur. K 31. 12. 2010 fond neevidoval neuhradené splatné záväzky.
Peňažné prostriedky k 31. 12. 2010(v Eur)
Počiatočný stavPríjmyVýdavkyKonečný stav342 494 622,80 546 094 958,69 -633 889 567,00 254 700 014,49
Na základe uvedeného vykázal fond k 31. 12. 2010 prebytok peňažných prostriedkov vo výške 254 700 014,49 Eur. Tieto finančné prostriedky budú použité na plnenie záväzkov fondu v nasledujúcom období, v súlade so zákonom.
Bilancia príjmov a výdavkov za rok 2010(v Eur)
PríjmyVýdavkySaldo546 094 958,69 -633 889 567,00 -87 794 608,31
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
31
4.4Stav majetku fondu k 31. 12. 2010
Na základe výsledkov ročnej účtovnej závierky k 31. 12. 2010 stav majetku, jeho štruktúra a zdroje krytia sú nasledovné:
(v Eur)
Súvaha k 31.12.
rok 2009
rok 2010
AKTÍVA SPOLU
2 819 837 820
2 698 151 100
v tom : 1. Neobežný majetok
1 514 374 071
1 514 083 556
2. Obežný majetok
1 305 463 749
1 184 067 544
PASÍVA SPOLU
2 819 837 820
2 698 151 100
v tom : 1. Vlastné imanie
2 800 301 971
2 679 875 859
2. Záväzky
19 535 849
18 275 241
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
32
5.Personálne otázky
Počet a štruktúra zamestnancov
Skutočný evidenčný stav zamestnancov k 31. 12. 2010 bol 53, z toho 5 zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme. V mimoevidenčnom stave z dôvodu čerpania materskej alebo rodičovskej dovolenky boli k 31. 12. 2010 zaradené 3 zamestnankyne.
V roku 2010 došlo k hromadnému prepúšťaniu zamestnancov fondu v dôsledku plánovaných organizačných zmien vyplývajúcich zo zákona č. 38/2010 Z. z., ktorým sa mení zákon o privatizácii.
Zákonom č. 38/2010 Z. z. došlo aj k zmene počtu členov výkonného výboru fondu z jedenástich na piatich členov. Predseda a členovia výkonného výboru zamestnancami fondu a podľa ustanovenia § 35 ods. 1 zákona o privatizácii ich vymenúva a odvoláva vláda SR na návrh ministra hospodárstva Slovenskej republiky. Po parlamentných voľbách v júni 2010 bolo všetkých 11 členov výkonného výboru odvolaných z funkcie a následne bol s nimi rozviazaný pracovný pomer. Vláda zároveň menovala 5 nových členov výkonného výboru (viď časť 2.5 „Orgány fondu“).
Skutočný evidenčný počet zamestnancov k 31. 12 2010 bol 53 zamestnancov, čo v porovnaní s rokom 2009 (stav k 31. 12 2009 bol 90 zamestnancov) predstavuje pokles o 37 zamestnancov.
Pohyb zamestnancov za rok 2010
Vzdelanostná štruktúra zamestnancov k 31.12.2010
Stupeň vzdelania
V evidenčnom stave
V mimoevidenčnom stave
VŠ vzdelanie III. stupňa
5
0
VŠ vzdelanie II. stupňa
30
1
VŠ vzdelanie I. stupňa
2
0
SŠ vzdelanie
12
2
nižšie ako SŠ vzdelanie
4
0
Spolu
53
3
* vrátane skončenia pracovného pomeru 1zamestnanca uvoľneného na výkon verejnej funkcie (mimoevidenčný stav) a skončenia pracovného pomeru 1 zamestnanca k 31.12.2010.
Nástup do pracovného pomeru
Skončenie pracovného pomeru
zamestnanci
Zamestnanci pri výkone práce vo
verejnom záujme
zamestnanci
Zamestnanci pri výkone práce vo
verejnom záujme
2
5
35*
11
Celkom + 7
Celkom - 46*
Výročná správa o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2010
33
Veková štruktúra zamestnancov k 31. 12. 2010
Vekové rozpätie
počet
v %
V mimoevidenčnom stave
21 – 30 rokov
3
6
1
31 – 40 rokov
14
26
1
41 – 50 rokov
12
23
1
51 – 60 rokov
23
43
0
Nad 60 rokov
1
2
0
spolu
53
100
3
Priemerný vek zamestnancov v evidenčnom stave k 31.12.2010 je 46 rokov.
6.Rôzne
Výkonný výbor fondu na svojom zasadnutí dňa 31. 03. 2010 uznesením č.1/17/10 schválil Zmluvu o nájme nebytových priestorov so spoločnosťou OMNIA Real s.r.o. Bratislava a následne fond od 01. 07. 2010 zmenil svoje sídlo a presťahoval sa z budovy Doprastavu na Drieňovej ulici č.27 v Bratislave, do budovy OMNIPOLIS - u na Trnavskej ceste č.100 v Bratislave. Spoločnosť OMNIA Real s.r.o. Bratislava bola vybratá na základe vyhodnotenia cenových ponúk na výber nájomných priestorov fondu, ktoré VV prerokoval dňa 30. 03. 2010 v materiáli „Predloženie vyhodnotenia cenových ponúk na výber nájomných priestorov fondu národného majetku Slovenskej republiky“.