Úrad pre reguláciu sieťových odvetví
Úrad výnosom č. 1/2009 ustanovil, že v roku 2010 sa cenová
regulácia v elektroenergetike vzťahovala na výrobu elektriny
vyrobenú z obnoviteľných zdrojov energie, kombinovanou výrobou
elektriny a tepla a z domáceho uhlia, pripojenie do sústavy,
prístup do prenosovej sústavy a prenos elektriny, prístup do distri-
bučnej sústavy a distribúciu elektriny, dodávku elektriny pre
domácnosti a pre malé podniky a na poskytovanie systémových
a podporných služieb v elektroenergetike.
V oblasti cenovej regulácie úrad vydal pre rok 2010:
- 328 cenových rozhodnutí pre Slovenskú elektrizačnú preno-
sovú sústavu, a.s., Slovenské elektrárne, a.s., Západosloven-
skú energetiku, a.s., ZSE - Distribúciu, a.s., Stredoslovenskú
energetiku, a.s., SSE Distribúciu, a.s., Východoslovenskú
energetiku, a.s., Východoslovenskú distribučnú, a.s. a ostatné
regulované subjekty v oblasti elektroenergetiky za prístup
do prenosovej sústavy a prenos elektriny, za prístup do distri-
bučnej sústavy a distribúciu elektriny, za pripojenie do sústavy,
za dodávku elektriny pre domácnosti a malé podniky a za
dodávku elektriny dodávateľom poslednej inštancie,
- 51 rozhodnutí o cene elektriny pre stanovenie doplatku pre
výrobcov elektriny technológiami kombinovanej výroby elek-
triny a tepla,
Základným výkonným nástrojom pre cenovú reguláciu v elektro-
energetike v roku 2010 bol výnos úradu č. 2/2008, ktorým
sa ustanovuje regulácia cien v elektroenergetike, ktorý bol nove-
lizovaný výnosmi č. 2/2009 a č. 7/2009. Výnos ustanovil
tieto rozhodujúce úpravy:
- ustanovil rozsah maximálne 8 sadzieb pre dodávku elektriny
a 8 sadzieb pre prístup do distribučnej sústavy a distribúciu
elektriny pre odberateľov elektriny v domácnostiach a rozsah
maximálne 11 sadzieb pre užívateľov distribučnej sústavy
s výnimkou odberateľov elektriny v domácnostiach,
- zaviedol najvyššiu mieru primeraného zisku pri dodávke elek-
triny pre domácnosti a malé podniky,
- spresnil spôsob výpočtu maximálnej ceny za dodávku elektriny
pre malé podniky, postup a podmienky uplatňovania ceny,
podrobnosti o návrhu ceny a spôsobe predkladania návrhu ceny,
- ustanovil rozsah maximálne 11 sadzieb pre dodávku elek-
triny pre malé podniky,
- spresnil súčasti cenového návrhu (doklad preukazujúci
schválenie návrhu valným zhromaždením, spôsob merania
vyrobenej elektriny atď.),
- spresnil postupy pri dojednávaní rezervovanej kapacity,
- ak regulovaný subjekt nemá k 1. januáru roku t schválenú
cenu, do dňa doručenia cenového rozhodnutia na rok t sa
uplatňuje cena schválená úradom na rok t-1,
- upravil kategórie technológií a ceny elektriny vyrobenej z obnovi-
teľnýchzdrojovenergieakombinovanouvýrobouelektrinyatepla,
- ustanovený bol postup určenia cien za organizovanie krátko-
dobého trhu s elektrinou,
- obmedzený bol podiel výnosov z poplatkov za rezerváciu
výkonu a celkových výnosov za prístup do distribučnej sús-
tavy a distribúciu elektriny okrem výnosov za straty elektriny
pri distribúcii elektriny maximálne do výšky 0,66,
- spresnený bol spôsob výpočtu, postup a podmienky uplat-
ňovania tarify za prevádzkovanie systému.
- 608 rozhodnutí o cene elektriny pre stanovenie doplatku
pre výrobcov elektriny z obnoviteľných zdrojov energie.
Dôležitým poslaním úradu je sledovať správanie jednotlivých
účastníkov trhu s elektrinou a vytvárať podmienky pre rozvoj
hospodárskej súťaže. Úrad si túto úlohu zodpovedne plní
a výsledkom jeho analýz a praktických skúseností z fungovania
trhu bola novela ďalšieho všeobecne záväzného právneho pred-
pisu – nariadenia vlády č. 317/2007 Z. z. a to nariadením vlády
č. 211/2010 Z. z. Boli spresnené a doplnené vybrané usta-
novenia pravidiel trhu, ktoré upravujú práva a povinnosti
účastníkov trhu s elektrinou v podmienkach liberalizovaného
trhu s elektrinou na Slovensku, najmä v súvislosti s ustanovením
organizovaného krátkodobého trhu s elektrinou, postupy pri
zverejňovaní a výmene dát, zúčtovaní odchýlky, vstupu do režimu
dodávateľa poslednej inštancie, spresnený bol postup pri zmene
dodávateľa elektriny.
Ďalšími nástrojmi v oblasti vecnej regulácie, ktoré podporujú
transparentné a nediskriminačné postupy a podmienky na trhu
s elektrinou, sú prevádzkové poriadky, vydávané úradom pre
prevádzkovateľa prenosovej sústavy a pre prevádzkovateľov re-
gionálnych a miestnych distribučných sústav. Vzhľadom k tomu,
že zákon č. 276/2001 Z. z. ustanovuje do prevádzkových poriad-
kovzapracovaťnariadenievládyč. 317/2007Z. z., úradnazáklade
žiadostí prevádzkovateľov sústav v roku 2010 vydal 26 rozhodnutí
o schválení prevádzkových poriadkov po novelizácii nariadenia
vlády č. 317/2007 Z. z. Schválený prevádzkový poriadok je
záväzným dokumentom pre účastníkov trhu s elektrinou.
8