Dôvodová správa
Všeobecná časť
Vzhľadom na rapídny nárast počtu videohier a vysoký výskyt výherných automatov a tým aj počtu hráčov, ktorí sa stávajú patologickými hráčmi sa je zámerom zákonodarcu sústrediť tieto zariadenia do herní, ktoré ľahšie kontrolovateľné, tam stanovené presnejšie a prísnejšie podmienky na ich prevádzku ako v pohostinstvách alebo v obchodoch. Novela zákona o hazardných hrách upravuje aj podmienky nastavenia výherných automatov s cieľom uchrániť hráča pred impulzívnym a v mnohých prípadoch nekontrolovateľným hraním.
Novela za cieľ pomôcť redukovať počet ľudí závislých na gamblerstve, tých, ktorí v hracom automate neraz nechávajú celú výplatu, zadlžujú seba, svojich blízkych. Patologické hráčstvo prináša so sebou rozpady rodín, rozpady osobností. Dieťa, ktoré vyrastá v takomto prostredí samo začína hrať v skorom veku a často sa rovnako stáva patologickým hráčom.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Prijatie tohto návrhu zákona a jeho aplikácia v praxi si nevyžaduje výdavky zo štátneho rozpočtu, rozpočtov obcí a vyšších územných celkov.
Návrh zákona nebude mať dopad na environmentálnu oblasť.
D O L O Ž K A
finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť
a podnikateľské prostredie
1.Vplyvy na verejné financie:
Návrh zákona nemá vplyv na verejné financie.
2. Vplyvy na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb:
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá negatívny vplyv na obyvateľov a na hospodárenie iných právnických osôb. Je možné predpokladať negatívny dopad na hospodárenie podnikateľskej sféry, súvisiaci s implementáciou nových zákonných povinností a obmedzení.
3. Vplyvy na životné prostredie:
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá negatívny vplyv na životné prostredie.
4. Vplyvy na zamestnanosť:
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá negatívny vplyv na nezamestnanosť a ani na zamestnanosť občanov Slovenskej republiky.
5. Vplyvy na podnikateľské prostredie:
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu zákona:
a) je upravená v práve Európskej únie:
Primárne právo:
- čl. 49, 56 a čl. 63 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
b) je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
- rozhodnutie Súdneho dvora v spojených veciach C - 447/08 a C - 448/08, Otto Sjőberg a Anders Gerdin, rok 2010;
- rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 203/08, Sporting Exchange Ltd v. Minister van Justitie, rok 2010;
- rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 42/07, Liga Portuguesa de Futebol Profissional, Bwin International Ltd v. Departamento de Jogos da Santa Casa da Misericórdia de Lisboa, rok 2009;
- rozhodnutie Súdneho dvora v spojených veciach C - 338/04, C - 359/04 a C - 360/04 Massimiliano Placanica, Christian Palazzese a Angelo Sorricchio, rok 2007.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) Lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia: bezpredmetné.
b) Lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov: bezpredmetné.
c) Proti SR nebolo začaté konanie o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
d) Bezpredmetné.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie:
Úplný.
6. Gestor a spolupracujúce rezorty:
Bezpredmetné.
Osobitná časť :
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa upraviť definícia herne, a to tak, aby sa redukovali predpoklady pre obchádzanie novej zákonnej úpravy, umožňujúcej prevádzku výherných prístrojov výlučne v herniach.
K bodu 2
Navrhuje sa doplniť novú podmienku na vydanie licencie v týchto prípadoch, ktorou je súhlas príslušného zastupiteľstva obce so zriadením herne na jej území alebo na území mestských častí. Predmetné doplnenie za cieľ zvýšiť možnosti ingerencie zástupcov obyvateľov obce na reguláciu podnikania v oblasti hazardných hier.
K bodu 3
Ide o technickú úpravu, ktorej cieľom je dosiahnuť reálny efekt právnej regulácie v praxi..
K bodu 4
Navrhuje sa zaviesť niektoré nové pravidlá pre herne, ktorých cieľom je obmedziť negatívny dopad hazardných hier na život obyvateľov. Nadväzne na to sa zavádza povinnosť odmietnuť vstup do herne patologickým hráčom, ak o to sami alebo ich blízki požiadajú.
K bodu 5
Navrhuje sa predĺžiť interval medzi jednotlivými hrami z 3 sekúnd na 4 sekundy, nakoľko väčší rozostup medzi hrami znižuje impulzívne, nutkavé hranie, smerujúce k vzniku patologickej hráčskej závislosti.
K bodu 6
Navrhuje sa 15 sekundový interval od vyplatenia výhry do začatia ďalšej hazardnej hry z dôvodu ochrany hráča pred motiváciou k impulzívnemu hraniu.
K bodu 7
Navrhuje sa sústrediť výherné automaty, technické zariadenia obsluhované priamo hráčmi a videohry do herní cieľom čoho je zvýšiť kontrolu prevádzky a zamedziť prístup mladistvých ku hre. Navrhuje sa tiež zákaz konzumácie alkoholických nápojov a zákaz fajčenia v herniach. Tento návrh reaguje na odporúčania odborníkov z oblasti psychológie a psychiatrie, ktorí požívanie návykových látok definujú ako faktor, zásadným spôsobom potencujúci nekontrolovateľné hranie a vytvárajúci motiváciu k hráčsky rizikovému správaniu sa. Zároveň odborníci predpokladajú, že absencia možnosti požívať návykové látky zníži rozsah hrania pri všetkých typoch hráčov.
K bodu 8
Prechodnými ustanoveniami sa navrhuje ustanoviť prechodné obdobie na úpravu zriadených herní, pokiaľ ide o ich samostatný vchod, prevádzkové hodiny a stavebné oddelenie.
K Čl. II
Doplnenie zákona o obecnom zriadení reaguje na zavedenie novej povinnosti pri žiadosti o individuálnu licenciu, ktorou je súhlas obecného zastupiteľstva. Navrhuje sa, aby sa tento súhlas vydával na obmedzené obdobie a vo vzťahu nie ku konkrétnemu prevádzkovateľovi ale všeobecne ku všetkým prevádzkovateľom na území obce či mestskej časti.
K čl. III.
Zákon síce upravuje nové povinnosti dotknutých subjektov, ale so zreteľom na dĺžku lehôt vyplývajúcich z prechodných ustanovení na zosúladenie s novými pravidlami, sa uvedená legisvakančná lehota javí ako úplne dostačujúca.