MINISTERSTVO FINANCIÍ
PROGRAM STABILITY
SLOVENSKEJ REPUBLIKY
NA ROKY 2011 AŢ 2014
Na základe aktualizovanej makroekonomickej a daňovej prognózy z februára 2011 a informácií o
aktuálnom hotovostnom plnení štátneho rozpočtu po ukončení prvého štvrťroka 2011 moţno
konštatovať, ţe tieto údaje sa vyvíjajú s súlade s predpokladmi, pričom neboli identifikované ţiadne riziká,
ktoré by ohrozovali plnenie rozpočtového cieľa.
III.3. Strednodobý rozpočtový výhľad
Vláda SR pripravila návrh východísk rozpočtu verejnej správy na roky 2012 aţ 2014, v ktorom definovala
rozpočtové ciele na toto obdobie. V porovnaní so schváleným rozpočtom verejnej správy na roky 2011 aţ 2013
zostávajú ciele nezmenené. To znamená, ţe na rok 2012 sa predpokladá deficit verejnej správy vo výške 3,8 %
HDP a v roku 2013 na úrovni 2,9 % HDP, čím by sa odstránil nadmerný deficit v roku 2013. Na rok 2014 bol
stanovený rozpočtový cieľ v podobe deficitu verejnej správy vo výške 2,8 % HDP.
Cieľom tejto časti je popísať spôsob, akým vláda SR plánuje naplniť stanovené ciele, čomu predchádza
vyčíslenie veľkosti potrebných opatrení. Základnou podmienkou je splnenie rozpočtového cieľa v roku 2011,
ktorým je deficit verejnej správy vo výške 4,9 % HDP. Následne moţno na základe scenára, ktorý nepredpokladá
ţiadne zmeny v hospodárskych politikách, odhadnúť, aké by boli hodnoty salda verejnej správy v strednodobom
horizonte. Pri porovnaní tohto scenára s cieľovými hodnotami salda verejnej správy moţno vyčísliť potrebu
uskutočnenia opatrení.
III.3.1. Scenár za predpokladu nezmenených politík
Prvým krokom stanovenia potrebných opatrení je odhad scenára vývoja bilancie verejnej správy za predpokladu,
ţe v období rokov 2011 aţ 2014 sa neuskutočnia ţiadne zmeny v hospodárskych politikách. Východiskom
zostavenia scenára je bilancia verejnej správy v roku 2011, ktorá sa upraví o také poloţky, pri ktorých
v súčasnosti vieme, ţe sa v priebehu rokov 2012 aţ 2014 nebudú opakovať. Následne sa na takto upravené
poloţky bilancie v roku 2011 uplatnia predpoklady o ich vývoji naviazané na prognózovaný makroekonomický
vývoj (tieto predpoklady sú bliţšie popísané v boxe č. 3). Výsledkom je scenár prezentovaný v nasledujúcej
tabuľke, pričom za predpokladu nezmenených politík by deficit verejnej správy dosiahol v rokoch 2012 aţ 2013
úroveň 4,9 % HDP, pričom v roku 2014 by došlo k jeho poklesu na 4,6 % HDP. Tento vývoj úzko súvisí
s nárastom úrokových nákladov dlhu v dôsledku vyššej potreby prefinancovania deficitu a vyššej rizikovej
priráţky v porovnaní so situáciou, ak by sa podarilo naplniť rozpočtové ciele. Primárny deficit by sa za
predpokladu nezmenených politík postupne zlepšil z hodnoty 3,1 % HDP v roku 2011, na 3,0 % HDP v roku
2012, 2,6 % HDP v roku 2013 a 2,2 % HDP v roku 2014.
BOX 3 – Predpoklady pouţité pri zostavovaní scenára bez zmien v hospodárskych politikách
Východiskom zostavenia scenára bez zmien v hospodárskych politikách vlády na roky 2012 aţ 2014 je bilancia verejnej
správy na rok 2011 upravená o poloţky, ktoré sa v odhadovanom horizonte nebudú opakovať (napríklad platba dane
z pridanej hodnoty, ktorú v roku 2011 zaplatí štát za odovzdanie 3 úsekov rýchlostnej cesty R1 do predčasného uţívania
(PPP projekt), ktorú následne koncesionár odvedie späť štátu – jednorazovo sa tým zvyšujú príjmy a výdavky verejnej
správy o 150 mil. eur iba v roku 2011).
Takto upravená bilancia sa následne premietne do odhadov na roky 2012 aţ 2014 pouţitím nasledovných predpokladov:
v porovnaní s aktuálnou prognózou sa nepredpokladajú ţiadne zmeny v makroekonomickom scenári
s výnimkou vplyvu na úrokové sadzby štátnych cenných papierov,
prognóza daňových príjmov bola uskutočnená bez akýchkoľvek zvaţovaných legislatívnych zmien,
osobné výdavky rastú prognózovaným tempom rastu priemernej mzdy v súkromnom sektore v rokoch 2012 aţ
2014,
výdavky na tovary a sluţby rastú prognózovaným tempom rastu cenovej hladiny (inflácia meraná CPI) v rokoch
2012 aţ 2014 s výnimkou vybraných výdavkov, pri ktorých je uţ v súčasnosti známy vývoj (platby štátu za
dostupnosť PPP projektu – rýchlostná cesta R1),
výdavky na beţné transfery boli rozdelené na tri skupiny: prvú skupinu tvoria tie výdavky, pri ktorých je
legislatívou daná ich valorizácia (napríklad starobné a invalidné dôchodky, štátne sociálne dávky), v prípade
34