DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona umožňuje späť získať štátne občianstvo Slovenskej republiky tým občanom, ktorí napriek existujúcim reálnym väzbám na iný štát, občianstvo Slovenskej republiky stratili ako dôsledok nadobudnutia štátneho občianstva iného štátu od 17. júla 2010 do 31. júla 2011.
Návrh zákona zároveň stanovuje viacero podmienok, po splnení ktorých, aj po nadobudnutí štátneho občianstva iného štátu, štátny občan Slovenskej republiky štátne občianstvo Slovenskej republiky už nestratí.
Návrh zákona tiež rieši odpustenie platenia správnych poplatkov pri späť získaní štátneho občianstva Slovenskej republiky osobami, ktoré stratili občianstvo Slovenskej republiky od 17. júla 2010 do 31. júla 2011.
Návrh zákona nebude mať dopad na verejné financie, rozpočty obcí a vyšších územných celkov a nebude mať negatívny vplyv na životné prostredie, na zamestnanosť, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu:
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Igor Matovič
2.Názov návrhu právneho predpisu:
návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 40/1993 Z. z. o štátnom občianstve Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov.
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
Vzhľadom na to, že problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6.
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 40/1993 Z. z. o štátnom občianstve Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
Žiadne.
A.5. Stanovisko gestorov
B. Osobitná časť
K Čl. I
V bode 1 sa stanovujú podmienky po splnení ktorých, je možné udeliť štátne občianstvo Slovenskej republiky žiadateľovi, ktorý stratil štátne občianstvo Slovenskej republiky nadobudnutím cudzieho štátneho občianstva od 17. júla 2010 do 31. júla 2011
V bode 2 sa stanovujú podmienky po splnení ktorých, nepríde k automatickej strate štátneho občianstva Slovenskej republiky po nadobudnutí cudzieho štátneho občianstva.
V bode 3 ide o legislatívno-technickú úpravu spočívajúcu v oprave vnútorného odkazu.
K Čl. IIBody 1 a 2 riešia odpustenie platenia správnych poplatkov pri späť získaní štátneho občianstva Slovenskej republiky osobami, ktoré stratili občianstvo Slovenskej republiky od 17. júla 2010 do 31. júla 2011.
K Čl. III
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť 1. augusta 2011.