B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Do leteckého zákona sa dopĺňa pojem užívateľ letiska v súlade s preberanou smernicou, ktorý je potrebný pre presné označenie subjektu, ktorý je nositeľom práv a povinností v návrhu zákona.
K bodu 2
Gramaticky a významove sa upresňuje postavenie stálej vyšetrovacej komisie a funkciu ministra aktualizuje s platným názvom ministerstva.
K bodu 3
Ustanovuje sa, že útvar odborného vyšetrovania leteckých nehôd a incidentov sa mení na špecializovaný útvar ministerstva. Táto zmena v § 18 leteckého zákona súvisí s prijatím zákona č. 440/2010 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 435/2000 Z. z. o námornej plavbe v znení neskorších predpisov a ktorým sa tento názov útvaru zaviedol a rozšíril kompetencie tohto útvaru o vyšetrovanie námorných nehôd a námorných mimoriadnych udalostí.
K bodu 4
Dopĺňa sa v § 33 ods. 2 leteckého zákona v inštitúte oslobodenia letov od odplát alternatíva na základe osobitného predpisu, ktorý takúto možnosť dáva členským štátom s uvedením odkazu na nariadenie Komisie č. 1794/2006, ktorým sa stanovuje spoločný systém spoplatňovania leteckých navigačných služieb v platnom znení.
K bodu 5
Ustanovuje sa v súlade s preberanou smernicou rozsah pôsobnosti pri určovaní odplát na letiská s podmienkou viac ako 5 miliónov prepravených cestujúcich ročne alebo na letisko s najväčším počtom prepravených cestujúcich ročne v Slovenskej republike a povinnosť ministerstva zverejňovať a aktualizovať ich zoznam. V súčasnosti sa táto pôsobnosť týka len Letiska M. R. Štefánika, Bratislava s najväčším počtom prepravených cestujúcich ročne.
K bodu 6
Vymedzujú sa druhy odplát, na ktoré sa pôsobnosť pri určovaní letiskových odplát podľa návrhu zákona nevzťahuje. Takýmito odplaty vyberané za traťové a terminálové letecké navigačné služby, odplaty vyberané za služby pozemnej obsluhy a platby, ktoré sa vyberajú na financovanie pomoci zdravotne postihnutým cestujúcim a cestujúcim so zníženou pohyblivosťou s uvedením odkazov na osobitné predpisy, čo je explicitne uvedené v preberanej smernici.
K bodu 7
Ustanovuje sa, že pôsobnosť kontrolného orgánu nad systémom letiskových odplát vykonáva Letecký úrad Slovenskej republiky (ďalej len „letecký úrad”) a vymedzuje sa jeho postavenie.
Ustanovuje sa povinnosť prevádzkovateľa letiska konzultovať s užívateľmi letiska letiskové odplaty ako aj zmeny v systéme alebo výške letiskových odplát a plány novej infraštruktúry ešte pred ich finalizáciou, alebo v prípade existencie dohody medzi týmito subjektmi sa postupuje podľa jej znenia, čo sa vzťahuje aj na prípad založenia združenia užívateľov letiska.
Ustanovuje sa systém konzultácií a nápravy pri určovaní výšky letiskových odplát, aby bolo možné dosiahnuť dohodu pri zmene v systéme alebo výške letiskových odplát medzi prevádzkovateľom letiska a užívateľmi letiska.
Špecifikujú sa jednotlivé podmienky na zabezpečenie transparentnosti a postupy pri zmenách v oblasti letiskovej infraštruktúry a kvality služieb. Ustanovuje sa postup, prostredníctvom ktorého sa realizuje výmena informácií, na základe ktorých sa určuje, resp. od ktorých závisí výška letiskových odplát v nadväznosti na kvalitu poskytovaných služieb.
K bodu 8
Zmena v § 47 písm. s) súvisí so zmenou označenia odsekov v § 18 podľa bodu 3 návrhu zákona.
K bodu 9
Dopĺňa sa kompetencia kontroly nad systémom letiskových odplát pre letecký úrad podľa § 33a navrhovaného zákona v súlade s preberanou smernicou.
Ustanovuje sa kompetencia pre letecký úrad na vykonávanie dozoru a dohľadu v oblasti leteckých navigačných služieb v súlade s článkom 4 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 549/2004 z 10. marca 2004, ktorým sa stanovuje rámec na vytvorenie jednotného európskeho neba (rámcové nariadenie) s cieľom zlepšiť výkonnosť a udržateľnosť európskeho systému leteckej dopravy v dôsledku zistení auditu Európskej organizácie pre bezpečnosť letovej prevádzky (EUROCONTROL), ktorý bol vykonaný v dňoch 22. 25. novembra 2010 so zameraním na dohľad štátu nad leteckými navigačnými službami a ich bezpečnosťou.
K bodom 10 až 13
Predloženým návrhom zákona je vykonaná zmena meny s prepočtom súm uvedených v § 51 leteckého zákona z Sk na eur.
K bodu 14
Ustanovuje sa nová sankcia v § 51 ods. 4 leteckého zákona pre prípad, ak by prevádzkovateľ letiska neuskutočnil postup, na ktorý je povinný podľa navrhovaného ustanovenia § 33b.
K bodu 15
Predloženým návrhom zákona je vykonaná zmena meny s prepočtom súm uvedených v § 53 leteckého zákona z Sk na eur.
K bodu 16
Dopĺňa sa určovanie letiskových odplát do § 55 o konaní v civilnom letectve, na ktoré sa nevzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní, vzhľadom na ustanovené postupy v § 33a 33c návrhu zákona, ktoré sú v súlade s preberanou smernicou.
K bodu 17
Dopĺňa sa transpozičné ustanovenie o prebratí smernice uvedenej v prílohe návrhu zákona.
K bodu 18
Dopĺňa sa príloha s uvedením preberanej smernice.
K Čl. II
Ustanovuje sa účinnosť navrhovaného zákona.
Bratislava 13. apríla 2011
Iveta Radičová
predsedníčka vlády Slovenskej republiky
Ján Figeľ
1. podpredseda vlády
a minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR