Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 528/2008 Z. z. o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskej únie v znení neskorších predpisov vychádza z Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky, v ktorom sa vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda SR“) zaviazala presadzovať maximálnu transparentnosť v rámci činnosti verejných orgánov a inštitúcií, aby princíp „čo nie je tajné, je verejné“, s ktorým bol s účinnosťou od začiatku roka 2001 prijímaný zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám, bol reálne napĺňaný a dodržiavaný. Vláda SR ďalej konštatovala, že vo všetkých sektoroch verejnej správy je priestorom pre korupciu akékoľvek nakladanie s majetkom štátu, verejných inštitúcií a samosprávnych celkov, v súvislosti so štátnymi dotáciami. Ide najmä o účelové dotácie, resp. poskytovanie zdrojov z fondov Európskej únie (ďalej len „EÚ“) a proces verejného obstarávania. Je zrejmé, že v súvislosti s poskytovaním dotácií z fondov finančné prostriedky mnohokrát vyššie ako „bežné“ subvencie. A práve tento aspekt klásť vysoké nároky na prísnosť a transparentnosť navrhovanej právnej úpravy.
Vláda SR si stanovila za cieľ aktívne znižovať korupciu na vyššie zmienených úsekoch verejnej správy prostredníctvom nástrojov, ktorými okrem iného najmä vopred známe pravidlá, obmedzenie subjektívneho rozhodovania či zverejňovanie informácií. V zmysle týchto záväzkov sa preto v navrhovanej právnej úprave rozširuje okruh jasných pravidiel, konkrétne v bodoch 2 a 3, 7 až 10 a v bode 12 sa demonštratívnym výpočtom spresňujú osoby, o ktorých nezaujatosti je možné mať pochybnosť. Body 6 a 11 sa zaoberajú obmedzením subjektívneho rozhodovania, ktoré sa dosiahne zriadením výberovej komisie. Výberová komisia ako nezávislý orgán posudzuje splnenie výberových kritérií žiadateľmi. Zverejňovanie informácií sa rozšíri tým, že na webovom sídle sa zverejnia údaje o subjektoch, ktorým bola pomoc schválená, spolu s výškou schválenej pomoci a zložením výberovej komisie, ktorá žiadosti posudzovala. Rovnako sa aj neúspešní uchádzači dozvedia dôvod, pre ktorý im žiadosť nebola schválená alebo zloženie výberovej komisie, ktorá ich žiadosti posudzovala. Návrh zákona sa snaží dosiahnuť cieľ, ktorý je v jednej hodnotovej línii s programovým vyhlásením vlády SR, ktoré uvádza: Vláda SR tiež presadí, aby všetky nenárokovateľné dotácie a príspevky poskytnuté z verejných zdrojov boli zverejnené na internete, a zavedie súťažný princíp do procesu ich poskytovania.“
Cieľom poslaneckého návrhu je vytvoriť podmienky pre transparentné poskytovanie pomoci, v zmysle ktorého sa navrhuje zverejňovanie čo najširšieho okruhu informácií generovaných v procese poskytovania podpory. Súčasne sa zavádza mechanizmus vyhodnocovania žiadostí o poskytnutie pomoci, a to na to určenou komisiou, ktorá pôsobí ako nezávislý poradný orgán. Nakoniec sa konkretizujú osoby, o ktorých nezaujatosti je možné mať pochybnosť spolu s taxatívnym vymenovaním osôb, na ktoré sa tieto ustanovenia nevzťahujú.
Predložený návrh zákona nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí a vyšších územných celkov a nemá negatívny vplyv na životné prostredie, na zamestnanosť, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti. Predložený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 528/2008 Z. z. o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskej únie v znení neskorších predpisov je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a jej zákonmi.
2
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanci NR SR
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 528/2008 Z. z. o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskej únie v znení neskorších predpisov.
3.Predmet návrhu zákona:
a) je upravený v primárnom práve Európskej únie: Zmluva o fungovaní Európskej únie, najmä čl. 174 až 178.
b) je upravený v sekundárnom práve Európskej únie:
1. Nariadenie Rady (ES) č. 1083/2006 z 11. júla 2006, ktorým sa ustanovujú všeobecné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde a Kohéznom fonde a ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 1260/1999 v znení nariadenia č. 539/2010,
2.Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1080/2006 z 5. júla 2006 o Európskom fonde regionálneho rozvoja, a ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 1783/1999 v znení nariadenia č. 397/2009,
3.Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1081/2006 z 5. júla 2006 o Európskom sociálnom fonde, ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 1784/1999 v znení nariadenia č. 369/2009,
4. Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1084/2006 z 11. júla 2006, ktorým sa zriaďuje Kohézny fond a ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 1164/1994,
5. Nariadenie Rady (ES) č. 1198/2006 z 27. júla 2006 o Európskom fonde pre rybné hospodárstvo,
6. Nariadenie Rady (ES) č. 1290/2005 z 21. júna 2005 o financovaní Spoločnej poľnohospodárskej politiky (Ú. v. L 209, 11.8.2005) v znení nariadenia č. 473/2009,
7. Nariadenie Komisie (ES) č. 1828/2006 z 8. decembra 2006 , ktorým sa stanovujú vykonávacie pravidlá nariadenia Rady (ES) č. 1083/2006, ktorým sa ustanovujú všeobecné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde a Kohéznom fonde a nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1080/2006 o Európskom fonde regionálneho rozvoja v znení nariadenia č. 832/2010,
8. Nariadenie Rady (ES) č. 1698/2005 z 20. septembra 2005 o podpore rozvoja vidieka prostredníctvom Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka (EPFRV) v znení nariadenia č. 473/2009,
9. Nariadenie Rady (ES) č. 1974/2006 z 15. decembra 2006, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá vykonávania nariadenia Rady (ES) č. 1698/2005 o podpore rozvoja vidieka prostredníctvom Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka (EPFRV) v znení nariadenia č. 108/2010.
c)nie je upravený v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
3
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. osobitná lehota účinnosti jeho ustanovení
bezpredmetné
b)informácia o začatí postupu Európskej komisie alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy
bezpredmetné
c) informácia o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav
bezpredmetné
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
Úplne.
4
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 528/2008 Z. z. o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskej únie v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
5
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Označenie „webové sídlo“ je z hľadiska aktuálnosti a potreby jednotného označenia doterajšieho pojmu „internetová stránka“ najvyhovujúcejším riešením.
K bodu 2
Rozširuje sa okruh formálnych náležitostí výzvy o štyri nové požiadavky v súlade s presadzovaním maximálnej transparentnosti v činnosti orgánov verejnej správy, v súvislosti s riadením a kontrolou prostriedkov poskytnutých z fondov EÚ.
K bodu 3
Navrhovaná zmena reaguje na požiadavku upraviť postup riadiaceho orgánu v prípade, ak po zverejnení výzvy dôjde k zmene formálnych náležitostí podľa § 13 ods. 1. Týmto spôsobom sa v zákone upevňuje princíp právnej istoty žiadateľa, ktorý môže po zverejnení uvedenej informácie reagovať postupom, ktorý reflektuje jeho zámer uchádzať sa o pomoc a podporu poskytovanú z fondov EÚ.
K bodu 4 a 5
Zmena číslovania odsekov súvisí s pridaním nového odseku 10. Ide o legislatívno-technickú úpravu.
K bodu 6
Signifikantnou zmenou návrhu je obligatórna povinnosť riadiaceho orgánu zriadiť výberovú komisiu. Zároveň dochádza k odstráneniu fakultatívnej možnosti kreácie výberovej komisie tak, ako to upravila súčasná právna úprava. Kogentnosť ustanovenia podčiarkuje nezávislosť a transparentnosť mechanizmu vyhodnocovania žiadosti o poskytnutie podpory.
K bodom 7 a 8
Rozširuje sa okruh informácií, ktoré zverejňuje riadiaci orgán pri schválených žiadostiach Rovnako sa rozširuje okruh informácií, ktoré zverejňuje riadiaci orgán pri neschválených žiadostiach. Neúspešným uchádzačom sa umožňuje oboznámiť sa s dôvodmi pre ktoré bol ich projekt neúspešný, spolu s menami osôb, ktoré projekt hodnotili. Hlavný cieľ spočíva v zvýšení transparentnosti v procese hodnotenia projektu.
K bodu 9
Rozširuje sa okruh formálnych náležitostí výzvy o štyri nové požiadavky, ktoré plynule nadväzujú na ustanovenie § 13 ods. 2. Viď odôvodnenie k bodu 2.
K bodu 10
Dopĺňajú sa ustanovenia o podmienkach poskytnutia podpory určených vo výzve na predkladanie žiadostí.
K bodu 11
Zavádza sa mechanizmus vyhodnocovania žiadostí o poskytnutie podpory komisiou, ktorá pôsobí ako poradný orgán, s cieľom stransparentniť proces vyhodnocovania žiadostí o poskytnutie podpory obdobne ako v bode 6.
6
K bodu 12
Demonštratívnym výpočtom sa spresňuje okruh osôb, o ktorých nezaujatosti je možné mať pochybnosť a zároveň sa taxatívnym spôsobom uvádzajú osoby, na ktoré sa ustanovenia odseku 2 nevzťahujú.
K bodu 13
Vkladajú sa intertemporálne ustanovenia k úpravám účinným od 1. septembra 2011, ktoré súvisia s úpravami zmenami vykonanými počas účinnosti zákona k 31. augustu 2011, v záujme zachovania právnej kontinuity.
K čl. II
Ustanovuje sa účinnosť zákona k 1. septembru 2011.