Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Na základe čl. 5 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky bol vydaný zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 40/1993 Z. z. o štátnom občianstve Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ktorý určuje podmienky nadobúdania a straty štátneho občianstva Slovenskej republiky.
Účelom predloženého návrhu zákona je vyváženým spôsobom riešiť problematiku dvojitého štátneho občianstva.
Návrh zákona sleduje dva základné ciele:
-umožniť štátnym občanom Slovenskej republiky nadobudnúť cudzie štátne občianstvo, ak majú na území štátu, o ktorého občianstvo žiadajú nepretržitý pobyt najmenej jedného roka,
-umožniť osobám s pobytom na území iného štátu, ktoré stratili štátne občianstvo Slovenskej republiky nadobudnutím cudzieho štátneho občianstva, opätovne ho získať podstatne jednoduchším spôsobom ako pri štandardnom postupe.
Predložený návrh zákona nebude mať dopad na verejné financie, rozpočty obcí a vyšších územných celkov a nemá negatívny vplyv na životné prostredie, na zamestnanosť, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Osobám, ktoré stratili štátne občianstvo Slovenskej republiky nadobudnutím cudzieho štátneho občianstva sa umožňuje opätovné získanie štátneho občianstva Slovenskej republiky jednoduchším spôsobom, bez splnenia podmienok vyžadovaných pri štandardnom postupe. Podmienkou uplatnenia tohto ustanovenia je, že k nadobudnutiu cudzieho štátneho občianstva došlo v štáte, na území ktorého mal žiadateľ nepretržitý pobyt po dobu najmenej jedného roka.
2
K bodu 2
Navrhuje sa umožniť štátnym občanom Slovenskej republiky nadobudnúť cudzie štátne občianstvo bez straty slovenského štátneho občianstva aj vtedy, ak majú na území štátu, o ktorého občianstvo žiadajú, nepretržitý pobyt po dobu najmenej jedného roka.
K bodu 3
Ide o legislatívno-technickú úpravu, spočívajúcu v oprave vnútorného odkazu.
K čl. II
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje ustanoviť od 1. augusta 2011.