1
(Návrh)
VYHLÁŠKA
Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky
z ...... 2011,
ktorou sa ustanovujú podrobnosti riadenia bezpečnosti pozemných komunikácií
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky podľa § 14 písm. a) zákona č. .../2011 Z. z. o riadení bezpečnosti pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov ustanovuje:
§ 1
Predmet úpravy
Táto vyhláška ustanovuje
a)postup posudzovania vplyvu bezpečnosti pozemnej komunikácie na bezpečnosť cestnej siete (ďalej len „postup posudzovania vplyvu na bezpečnosť“),
b)prvky posudzovania vplyvu bezpečnosti pozemnej komunikácie na bezpečnosť cestnej siete (ďalej len „prvky posudzovania vplyvu na bezpečnosť“),
c)prvky auditu bezpečnosti pozemnej komunikácie (ďalej len „prvky bezpečnostného auditu“),
d)kritéria klasifikácie kritických nehodových úsekov,
e)postup vykonávania inšpekcie na mieste (ďalej len „inšpekcia“)
f)súbor nápravných opatrení na zlepšenie bezpečnosti pozemných komunikácie (ďalej len „nápravné opatrenia“).
§ 2
Postup posudzovania vplyvu na bezpečnosť
Pri posudzovaní vplyvu na bezpečnosť sa postupuje takto:
a)analýza súčasného stavu, a stavu nulového riešenia,
b)definovanie cieľov zvýšenia bezpečnosti, ktoré by mali byť dosiahnuté realizáciou výstavby novej pozemnej komunikácie alebo podstatnej zmeny existujúcej pozemnej komunikácie (ďalej len “pozemná komunikácia“),
c)vyhodnotenie a porovnanie alternatívnych riešení z pohľadu vplyvu na bezpečnosť pozemnej komunikácie vrátane analýzy nákladov a prínosov,
d)identifikácia nevyhovujúcich parametrov, ktoré majú vplyv na bezpečnosť pozemnej komunikácie,
e)predloženie návrhov, ktorými je možné zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky a zmierniť riziko vzniku dopravných nehôd.
§ 3
Prvky posudzovania vplyvu na bezpečnosť
Pri posudzovaní vplyvu na bezpečnosť sa posudzujú najmä tieto prvky:
a)výskyt dopravných nehôd s následkom smrti,
b)ciele zníženia počtu dopravných nehôd a počtu usmrtení v prípade realizácie navrhovanej pozemnej komunikácie,
2
c)výber trasy, jej smerové a výškové vedenie, smerovanie dopravy a zmeny v dopravnom prúde po realizácii navrhovanej pozemnej komunikácie,
d)vplyv navrhovanej pozemnej komunikácie na bezpečnosť existujúcej cestnej siete (napr. umiestnenie výjazdov, križovatiek a úrovňových krížení so železničnou dráhou),
e)vplyv navrhovanej pozemnej komunikácie na bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky,
f)vplyv navrhovanej pozemnej komunikácie na intenzitu cestnej premávky, kategorizáciu dopravy podľa jej typu, funkčnú úroveň a kapacitu cestnej premávky,
g)geografická poloha, klimatické podmienky a seizmická činnosť,
h)riešenie statickej dopravy, zhodnotenie jej kapacity a potreby,
i)bezpečnosť premávky na navrhovaných križovatkách so zohľadnením ich typu, zabezpečenia bezpečnej vzdialenosti medzi nimi, dodržania bezpečných rozhľadových pomerov,
j)šírkové usporiadanie navrhovanej pozemnej komunikácie, vrátane posúdenia bezpečného počtu jazdných pruhov,
k)spôsob zabezpečenia dodržiavania bezpečnej povolenej rýchlosti na navrhovanej pozemnej komunikácii,
l)bezpečnosť cestnej premávky v miestach vyhradených pre pohyb vozidiel verejnej dopravy,
m)bezpečnosť cestných prejazdov, podjazdov a nadjazdov, vrátane železničných úrovňových a mimoúrovňových priecestí,
n)bezpečnosť pozemnej komunikácie s ohľadom na zaradenie a funkciu v cestnej sieti.
§ 4
Prvky bezpečnostného auditu
(1)Pri bezpečnostnom audite k dokumentácii na stavebné povolenie sa posudzujú najmä tieto prvky:
a)geografická poloha, klimatické podmienky, meteorologické podmienky a seizmická činnosť,
b)bezpečnosť premávky na navrhovaných križovatkách so zohľadnením ich typu, zabezpečenia bezpečnej vzdialenosti medzi nimi, dodržania bezpečných rozhľadových pomerov,
c)smerové a výškové vedenie navrhovanej pozemnej komunikácie,
d)šírkové usporiadanie navrhovanej pozemnej komunikácie, vrátane posúdenia bezpečného počtu jazdných pruhov,
e)spôsob zabezpečenia dodržiavania bezpečnej povolenej rýchlosti na navrhovanej pozemnej komunikácii,
f)bezpečnosť navrhovanej pozemnej komunikácie z pohľadu účastníkov cestnej premávky,
g)bezpečnosť cestnej premávky v miestach vyhradených pre pohyb vozidiel verejnej dopravy,
h)bezpečnosť cestných prejazdov, podjazdov a nadjazdov, vrátane železničných úrovňových a mimoúrovňových priecestí,
i)bezpečnosť pozemnej komunikácie s ohľadom na zaradenie a funkciu v cestnej sieti.
3
(2)Pri bezpečnostnom audite k dokumentácii skutočného realizovania stavby sa posudzujú najmä tieto prvky:
a)dispozičné riešenie všetkých súčastí a zariadení pozemnej komunikácie,
b)dopravné značenie so zameraním na jednoduchosť, jednoznačnosť, spôsob vyhotovenia dopravného značenia a jeho vplyvu na bezpečnosť a prípadné obmedzenie rozhľadových pomerov,
c)navrhnuté osvetlenie z pohľadu zachovania bezpečnosti cestnej premávky,
d)potreba osadenia záchytných bezpečnostných zariadení zvyšujúcich bezpečnosť pozemnej komunikácie,
e) návrh krajnice vozovky a návrh cestnej zelene,
f)vplyv pevných prekážok v blízkosti navrhovanej pozemnej komunikácie na bezpečnosť pozemnej komunikácie,
g)dispozičné riešenie parkovacích plôch a odstavných plôch,
h)bezpečnosť navrhovanej pozemnej komunikácie z pohľadu všetkých účastníkov cestnej premávky.
(3)Pri bezpečnostnom audite stavby pozemnej komunikácie pred začatím jej užívania sa posudzujú najmä tieto prvky:
a)zabezpečenie viditeľnosti a bezpečnosti všetkých užívateľov cestnej komunikácie pri odlišných poveternostných podmienkach,
b)správnosť, jednoznačnosť a čitateľnosť umiestnených dopravných značiek,
c)vlastnosti povrchu vozovky pozemnej komunikácie,
d)osvetlenie z pohľadu zachovania bezpečnosti pozemnej komunikácie,
e)osadenie záchytných bezpečnostných zariadení zvyšujúcich bezpečnosť pozemnej komunikácie,
f)krajnice vozovky a cestná zeleň,
g)pevné prekážky v blízkosti navrhovanej pozemnej komunikácie,
h)dispozičné riešenie parkovacích plôch a odstavných plôch.
§ 5
Kritéria klasifikácie kritických nehodových úsekov
(1)Pri klasifikácii kritických nehodových úsekov sa zohľadňuje počet všetkých nehôd za predchádzajúce tri roky. Klasifikácia kritických nehodových úsekov sa vzťahuje k úseku pozemnej komunikácie alebo k miestu kríženia s inou pozemnou komunikáciou alebo železničnou dráhou.
(2)Kritické nehodové úseky sa klasifikujú podľa:
a)výpočtu spoločenských nákladov,
b)závažnosti dopravných nehôd,
c)funkčnej triedy a kategórie pozemnej komunikácie,
d)kapacity pozemnej komunikácie a intenzity dopravy,
e)výsledkov analýzy nákladov a prínosov.
4
§ 6
Postup vykonávania inšpekcie
Pri vykonávaní inšpekcie sa postupuje takto:
a)opis hodnoteného úseku pozemnej komunikácie,
b)analýza vývoja a príčin dopravnej nehodovosti hodnoteného úseku pozemnej komunikácie; prípadne analýza správ o nehodách,
c)zohľadnenie počtu dopravných nehôd, smrteľných zranení a ťažko zranených osôb počas posledných troch rokov ; prípadne analýza správ o nehodách,
d)analýza plnenia odporúčaní z predchádzajúcich správ o vykonanej inšpekcii,
e)predloženie návrhov a odporúčaní nápravných opatrení.
§ 7
Nápravné opatrenia
Na zvýšenie bezpečnosti pozemnej komunikácie a zníženie dopravnej nehodovosti možno navrhnúť a odporúčať najmä tieto nápravné opatrenia:
a)odstránenie alebo ochrana pevných prekážok v krajnici alebo v ochrannom pásme pozemnej komunikácie,
b)zníženie najvyššej povolenej rýchlosti,
c) zvýšenie dohľadu príslušníkov Policajného zboru SR,
d)zlepšenie viditeľnosti za rôznych poveternostných a svetelných podmienok,
e)doplnenie alebo modernizáciu záchytných bezpečnostných prvkov pozemnej komunikácie,
f)zmenu organizácie dopravy, prehodnotenie umiestnenia dopravných značiek a signálnych plánov,
g)ochranu pred zosuvmi pôdy, kameňov a lavín,
h)zlepšenie priľnavosti povrchu vozovky, návrh na obnovu alebo výmenu povrchu vozovky,
i)zlepšenie križovatiek vrátane cestných a železničných úrovňových prejazdov,
j)zmenu vedenia trasy, dispozičného riešenia križovatiek, pozemných komunikácií železničných dráh, modernizáciu pozemnej komunikácie podľa platných technických noriem,
k)zmenu kategórie pozemnej komunikácie, šírky pozemnej komunikácie, pridanie spevnených krajníc, núdzových pruhov,
l)zníženie možnosti stretu s ľahko zraniteľnými účastníkmi cestnej premávky,
m)inštaláciu systému riadenia a regulácie dopravy.
§ 8
Touto vyhláškou sa preberajú právne záväzné akty Európskej únie uvedené v prílohe.
5
§ 9
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. augusta 2011
Príloha k vyhláške č. .../2011 Z.z.
Zoznam preberaných právne záväzných aktov Európskej únie
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2008/96/ES z 19. novembra 2008 o riadení bezpečnosti cestnej infraštruktúry (Ú.v. EÚ L 319, 29.11.2008).