Príloha č. 2
1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Vplyvy predmetného návrhu zákona sa porovnávajú so schváleným rozpočtom kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky na rok 2011 a jeho výhľadom na roky 2012 a 2013.
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash)
Rozpočet verejnej správy (v mil.
eur)
2011
2012
2013
2014
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
Štátny rozpočet (VPS)
0
0
0
0
Obce
0
0
0
0
VÚC
0
0
0
0
Sociálna poisťovňa
0
0
0
0
Zdravotné poisťovne
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
63,4
66,6
70,2
74,1
Štátny rozpočet (MPSVR SR, podprogram 07C07 „Vianočný príspevok dôchodcom“)
63,4
66,6
70,2
74,1
Obce
0
0
0
0
VÚC
0
0
0
0
Sociálna poisťovňa
0
0
0
0
Zdravotné poisťovne
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
63,4
66,6
70,2
74,1
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash)
Financovanie (v mil. eur)
2011
2012
2013
2014
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy (- príjmy, + výdavky)
63,4
66,6
70,2
74,1
z toho vplyv na ŠR
63,4
66,6
70,2
74,1
financovanie zabezpečené v rozpočte
68,4
70,0
71,6
0
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora *
-5,0
-3,4
-1,4
74,1
* úspora má znamienko (-)
Príloha č. 2
2
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Ustanovenie vzorca na výpočet vianočného príspevku niektorým poberateľom dôchodku. Okruh oprávnených osôb na nárok na vianočný príspevok ostáva zachovaný. Podstatou nového vzorca na výpočet vianočného príspevku je previazanie výšky vianočného príspevku s výškou životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu. Výška vianočného príspevku bude pre nízke dôchodky, resp. úhrny súm dôchodkov, konštantná a potom sa bude so stúpajúcou výškou dôchodku, resp. úhrnu súm dôchodkov, lineárne znižovať. Horná hranica pre poskytnutie vianočného príspevku bude určená ako 60 % z priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky vykázanej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa vyplatí vianočný príspevok.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh (zmena sadzieb, zmena vymeriavacích základov a zmena nároku)
iné
Predmetným návrhom zákona sa ustanovuje vzorec na výpočet výšky vianočného príspevku niektorým poberateľom dôchodku.
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Ustanovenie vzorca si vyžiada zmenu informačného systému Sociálnej poisťovne, avšak nezvýši administratívnu záťaž Sociálnej poisťovne nad rámec predchádzajúcich vyplácaní vianočného príspevku. Zároveň uvedeným návrhom zákona nedochádza k zvýšeniu administratívnej záťaže rezortov ozbrojených zborov a ozbrojených síl nad rámec predchádzajúcich rokov, v ktorých bol vyplácaný vianočný príspevok.
Príloha č. 2
3
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Návrh zákona priamy vplyv na štátny rozpočet. Bude sa týkať približne 1 185 000 dôchodcov, ktorým dôchodky vypláca Sociálna poisťovňa a približne 1 700 osôb vo všetkých rezortoch ozbrojených zborov a ozbrojených síl. To bude zodpovedať výdavkom vo výške 62,8 mil. eur za dôchodcov Sociálnej poisťovne a cca 90 tis. eur za osoby všetkých ozbrojených zborov a ozbrojených síl. Zo štátneho rozpočtu budú tiež hradené administratívne náklady spojené s výplatou vianočného príspevku Sociálnou poisťovňou v čiastke cca 0,5 mil. eur. Celkový dopad na štátny rozpočet vyplývajúci z návrhu zákona sa predpokladá v roku 2011 v objeme cca 63,4 mil. eur, v roku 2012 v objeme 66,6 mil. eur a v roku 2013 v objeme 70,2 mil. eur. Predpokladané výdavky budú finančne kryté v rámci schváleného rozpočtu kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky na roky 2011 2013. Výdavky na rok 2014 nie rozpočtovo kryté, nakoľko pre daný rok nie zatiaľ schválené limity. Podotýkame, že vyššie uvedené finančné dopady konkrétne na rok 2011 budú spresnené po zverejnení priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky za rok 2010.
Predmetný návrh opatrenia nemá vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne.
Kvantifikácia príjmov
Predmetný návrh zákona nebude mať vplyv na príjmy Sociálnej poisťovne, ani na príjmy štátneho rozpočtu (nezvyšuje ich, ale ani ich neznižuje).
Kvantifikácia výdavkov
Pri kvantifikácii výdavkov za poberateľov dôchodkov vyplácaných Sociálnou poisťovňou boli použité údaje o počtoch a výškach relevantných druhov dôchodkov k 31. januáru 2011, t. j. pre rok 2011 v počte 1 185 000 dôchodcov a pre rok 2012 v počte 1 243 000 dôchodcov. Vo všetkých rezortoch ozbrojených zborov a ozbrojených síl sa aj v roku 2012 uvažovalo s počtom približne 1 700 osôb. Pre rok 2011 sa uplatňuje výška priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky za rok 2010, t. j. vo výške 769 eur (vykázaná Štatistickým úradom Slovenskej republiky). Pre rok 2012 sa vychádzalo z makroekonomickej prognózy, ktorú vypracoval IFP Ministerstva financií Slovenskej republiky vo februári 2011. Pre rok 2011 sa vychádzalo zo životného minima v sume 185,38 eura a pre rok 2012 v sume 188,91 eura. Výdavky na roky 2013 a 2014 boli odhadované indexáciou.
Vplyv na jednotlivé kategórie príjmov a výdavkov rozpočtu verejnej správy
Výdavky štátneho rozpočtu predpokladá sa pozitívny vplyv na rozpočtovú kapitolu Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v porovnaní so schváleným rozpočtom príslušnej kapitoly.
V schválenom rozpočte kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky na rok 2011 sa predpokladá, že na vianočný príspevok bude vynaložených cca 68,4 mil. eur. Skutočné výdavky sa odhadujú na úrovni cca 63,4 mil. eur, čo znamená nižšie výdavky cca o 5,0 mil. eur.
Výdavky Sociálnej poisťovne návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne.
Príloha č. 2
4
Tabuľky č. 3
Vplyv na štátny rozpočet (cash)
Štátny rozpočet (MPSVR SR) -
výdavky (v mil. eur)
2011
2012
2013
2014
600
Bežné výdavky
63,4
66,6
70,2
74,1
630
Tovary a služby
0,5
0,5
0,5
0,6
632003
Poštovné služby a telekomunikačné služby
0,4
0,4
0,4
0,5
633006
Všeobecný materiál
0,1
0,1
0,1
0,1
640
Bežné transfery
62,9
66,1
69,7
73,5
641
Transfery v rámci verejnej správy
0
0
0
0
642
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám
62,9
66,1
69,7
73,5
Vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne (cash)
Rozpočet Sociálnej poisťovne -
výdavky (v mil. eur)
2011
2012
2013
2014
600
Bežné výdavky
0
0
0
0
630
Tovary a služby
0
0
0
0
640
Bežné transfery
0
0
0
0
641
Transfery v rámci verejnej správy
0
0
0
0
642
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám
0
0
0
0
Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash)
Rozpočet verejnej správy - výdavky
(v mil. eur)
2011
2012
2013
2014
600
Bežné výdavky
63,4
66,6
70,2
74,1
630
Tovary a služby
0,5
0,5
0,5
0,6
632003
Poštovné služby a telekomunikačné služby
0,4
0,4
0,4
0,5
633006
Všeobecný materiál
0,1
0,1
0,1
0,1
640
Bežné transfery
62,9
66,1
69,7
73,5
641
Transfery v rámci verejnej správy
0
0
0
0
642
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám
62,9
66,1
69,7
73,5