Príloha č. 1
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 592/2006 Z. z. o poskytovaní vianočného príspevku niektorým poberateľom dôchodku a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: od 25. februára 2011 do 3. marca 2011
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
A.3. Poznámky
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy predpokladá sa, že celkový vplyv na rozpočet
verejnej správy v rokoch 2011 2013 bude pozitívny z dôvodu, že sa očakávajú nižšie výdavky na vyplatenie vianočného príspevku v porovnaní so schváleným rozpočtom kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky na roky 2011 až 2013.
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské
prostredie.
3.Sociálne vplyvy návrh zákona nemá sociálne vplyvy, nakoľko podľa v súčasnosti
účinného zákona sa rozsah a sumy vianočného príspevku ustanovujú nariadením vlády Slovenskej republiky, pričom predkladaným návrhom zákona sa navrhuje ustanovenie konkrétneho vzorca na výpočet súm vianočného príspevku.
Navrhovaný vzorec predpokladá znižovanie výšky vianočného príspevku v nasledujúcich obdobiach, keďže výška dôchodkov pri súčasnom valorizačnom mechanizme rastie rýchlejšie ako životné minimum. Uvedené však neplatí všeobecne. Napríklad dôchodok, ktorý bol pod úrovňou životného minima (vianočný príspevok v sume 66,39 eura), môže byť valorizovaný tak, že bude menší ako nová úroveň životného minima a opäť mu bude patriť vianočný príspevok 66,39 eura.
Príloha č. 1
Porovnanie predkladaného návrhu ustanovenia vianočného príspevku s nariadeniami vlády Slovenskej republiky v rokoch 2006 až 2010:
V prvej koncepcii vianočného príspevku v rokoch 2006 2009 (označme ju symbolom A) existovali tri hranice: prvá vo výške 20 % priemernej mzdy, druhá vo výške 40 % priemernej mzdy a tretia vo výške 60 % priemernej mzdy. V koncepcii vianočného príspevku v roku 2010 (označme ju symbolom B) existovalo osem hraníc: prvá vo výške 25 % priemernej mzdy, druhá vo výške 30 % priemernej mzdy, ... , ôsma vo výške 60 % priemernej mzdy. V predkladanom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 592/2006 Z. z. o poskytovaní vianočného príspevku niektorým poberateľom dôchodku a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (označme ju symbolom C) existujú len dve hranice: prvá na úrovni životného minima vo výške 185,38 eura a druhá vo výške 60 % priemernej mzdy. Pod priemernou mzdou sa rozumie priemerná mzda v hospodárstve Slovenskej republiky z roka, ktorý je bezprostredne pred rokom, v ktorom bol konkrétny vianočný príspevok vyplácaný.
Ak sa majú porovnávať tieto koncepcie z hľadiska ich výhodnosti, t. j. výšky poskytovaného vianočného príspevku, musia sa použiť výpočty v zjednotených podmienkach roku 2011, pre ktorý relevantná priemerná mzda „M“ z roku 2010 je 770 euro (makroekonomická prognóza Inštitútu finančnej politiky z februára 2011). Hodnotenie týchto koncepcií je uvedené iba pre niektoré vybrané dôchodkové príjmy.
Dôchodkové príjmy
A
B
C
15% M = 115,5
66,39
66,39
66,39
16% M = 123,2
66,39
66,39
66,39
17% M = 130,9
66,39
66,39
66,39
18% M = 138,6
66,39
66,39
66,39
19% M = 146,3
66,39
66,39
66,39
20% M = 154,0
66,39
66,39
66,39
21% M = 161,7
58,09
66,39
66,39
22% M = 169,4
58,09
66,39
66,39
23% M = 177,1
58,09
66,39
66,39
24% M = 184,8
58,09
66,39
66,39
25% M = 192,5
58,09
66,39
65.68
26% M = 200,2
58,09
61,83
64,91
27% M = 207,9
58,09
61,83
64,14
28% M = 215,6
58,09
61,83
63,37
29% M = 223,3
58,09
61,83
62,60
30% M = 231,0
58,09
61,83
61,83
31% M = 238,7
58,09
57,98
61,06
32% M = 246,4
58,09
57,98
60,29
33% M = 254,1
58,09
57,98
59,52
34% M = 261,8
58,09
57,98
58,75
35% M = 269,5
58,09
57,98
57,98
36% M = 277,2
58,09
54,13
57,21
37 % M = 284,9
58,09
54,13
56,44
38% M = 292,6
58,09
54,13
55,67
39% M = 300,3
58,09
54,13
54,90
40% M = 308,0
58,09
54,13
54,13
41% M = 315,7
49,80
50,28
53,36
42% M = 323,4
49,80
50,28
52,59
43% M = 331,1
49,80
50,28
51,82
44% M = 338,8
49,80
50,28
51,05
Príloha č. 1
45% M = 346,5
49,80
50,28
50,28
46% M = 354,2
49,80
46,43
49,51
47% M = 361,9
49,80
46,43
48,74
48% M = 369,6
49,80
46,43
47,97
49% M = 377,3
49,80
46,43
47,20
50% M = 385,0
49,80
46,43
46,43
51% M = 392,7
49,80
42,58
45,66
52% M = 400,4
49,80
42,58
44,89
53% M = 408,1
49,80
42,58
44,12
54% M = 415,8
49,80
42,58
43,35
55% M = 423,5
49,80
42,58
42,58
56% M = 431,2
49,80
38,73
41,81
57% M = 438,9
49,80
38,73
41,04
58% M = 446,6
49,80
38,73
40,27
59% M = 454,3
49,80
38,73
39,50
60% M = 462,0
49,80
38,73
38,73
A.4. Alternatívne riešenia
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky analyzuje možnosti zavedenia minimálneho dôchodku ako alternatívneho riešenia nahrádzajúceho vianočný príspevok. Cieľom minimálneho dôchodku by malo byť zníženie počtu poberateľov starobného dôchodku odkázaných na pomoc v hmotnej núdzi. Podpora príjmu osôb po dovŕšení dôchodkového veku najmä s nízkymi zárobkami počas pracovnej kariéry a posilnenie solidarity v priebežne financovanom dôchodkovom pilieri.
A.5. Stanovisko gestorov
Ministerstvo financií Slovenskej republiky:
Ministerstvo financií Slovenskej republiky k predloženej doložke nasledovnú zásadnú pripomienku v časti 2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít žiadame v jednotlivých rokoch uviesť predpokladaný počet dôchodcov, ktorých sa predložený návrh týka; výšku priemernej mzdy, z ktorej sa pri kvantifikáciách vychádza; ako aj predpokladanú sumu životného minima v jednotlivých rokoch. Tieto údaje požadujeme z dôvodu objasnenia pozitívnych vplyvov na rozpočet verejnej správy, t. j. úspory výdavkov v rokoch 2011 2013. Nie je nám jasné, či k úspore dochádza z dôvodu previazania výpočtu vianočného príspevku s výškou životného minima alebo aj vplyvom iných faktorov. Podrobné vysvetlenie žiadame uviesť v časti 2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie.
Ministerstvo financií Slovenskej republiky nemá pripomienky k doložke vybraných vplyvov z hľadiska vplyvov na informatizáciu spoločnosti.
Stanovisko predkladateľa:
Pripomienka bola akceptovaná a časť 2.3.4. bola upravená. Zároveň poznamenávame, že predpokladané výdavky v rozpočte kapitoly Ministerstvá práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky na vianočný príspevok, s ktorými sa porovnávajú výdavky v súčasnej doložke, boli kvantifikované v podmienkach pôvodnej legislatívy s tromi hranicami a s tromi sumami vianočného príspevku, pričom tieto odhady využívali predovšetkým predchádzajúci vývoj výdavkov a neboli aktualizované.
Príloha č. 1
Za týchto okolností úloha analyzovať vzniknuté rozdiely nemá podľa názoru predkladateľa význam. V doložke pre individuálne výšky dôchodkových príjmov porovnávané príslušné sumy vianočného príspevku pre všetky tri koncepcie pôvodnú trojpásmovú, minuloročnú osempásmovú a terajšiu dvojpásmovú, a to pri rovnakých podmienkach roku 2011. Z tabuľky vyplýva, že výhody a nevýhody jednotlivých koncepcií v rôznych pásmach dôchodkových príjmov rôzne. Bolo by možné za týchto predpokladov roku 2011 prepočítať aj výdavky predošlých dvoch koncepcií a analyzovať ich.
V nadväznosti na uvedené je možné iba konštatovať, že k úspore došlo zmenou koncepcie vianočného príspevku z rýdzo schodkovitej funkcie na regresnú. Previazanosť so životným minimom v tom nehrala principiálnu úlohu, pretože napriek tejto previazanosti pre nízke dôchodkové príjmy dáva navrhovaná koncepcia aspoň takú sumu vianočného príspevku ako pôvodná.
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky:
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky sa stotožňuje s názorom predkladateľa, že predmetný návrh zákona nepredstavuje žiadny vplyv na podnikateľské prostredie.
Poznámka (nad rámec) k doložke vplyvov a jej časti A.4. Alternatívne riešenia:
V uvedenej časti sa uvádza, že s inou alternatívou riešenia ako prepojením výšky vianočného príspevku niektorým poberateľom dôchodku so sumou životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu sa neuvažovalo (pozn.: čiže sa ani neuvažuje).
Pokračovanie v poskytovaní vianočného príspevku niektorým poberateľom dôchodku možno označiť ako pokračovanie nesystémového riešenia. Ide o jednorazové príspevky niektorým poberateľom dôchodkov (resp. poberateľom najnižších dôchodkov). Tento príspevok ich situáciu nezlepšuje a ani ich životnú úroveň nezvyšuje. Ako alternatívne riešenie odporúčame uviesť zámer stanovenia minimálneho dôchodku, ktorý by predstavoval do budúcnosti garanciu zlepšenia životnej úrovne dôchodcov, ktorí v súčasnosti nútení žiadať o sociálnu pomoc v hmotnej núdzi.
Stanovisko predkladateľa:
Vyššie uvedené odporúčanie bolo akceptované a časť A.4. Alternatívne riešenia bola upravená.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky:
Gestor metodiky pre sociálne vplyvy súhlasí s vypracovanou doložkou vybraných vplyvov v časti sociálne vplyvy.
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky:
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky súhlasí s predloženou doložkou vybraných vplyvov bez pripomienok.