DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Termín začatia a ukončenia PPK: 14.2.2011-18.2.2011
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Na základe vyhodnotenia vplyvov sa celkovo odhaduje prevažujúci pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
Vplyv vyplývajúci z prenosu kompetencií v kontrole nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania z Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny a úradov práce, sociálnych vecí a rodiny na inšpektoráty práce bude zabezpečený v rámci schválených limitov kapitoly MPSVR SR na príslušný rozpočtový rok.
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
Ministerstvo životného prostredia SR:
k časti Vplyvy na životné prostredie
Súhlasí s predloženou doložkou vybraných vplyvov bez pripomienok.
Ministerstvo hospodárstva SR:
k časti Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pripomienka k bodu 3.1.:
Odporúčame doplniť mimo zamestnávateľov právnických a fyzických osôb aj nepodnikajúce fyzické osoby, ktoré zamestnávajú fyzické osoby výkonom závislej práce podľa § 1 ods. 2 Zákonníka práce. Ide o výkon závislej práce na súkromné účely v prospech nepodnikajúcej fyzickej osoby, (napr. môže dôjsť k zisteniu, že v domácnosti nepodnikajúcej fyzickej osoby nelegálne zamestnávaní na výkon domácich prác štátni príslušníci tretích krajín, ktorí nemajú oprávnenie na pobyt v Slovenskej republike).
2
Stanovisko predkladateľa: Po prerokovaní pripomienky MH SR odstúpilo od navrhnutej pripomienky, nakoľko je obsiahnutá v bode 4.1 prílohy č. 13.c Sociálne vplyvy.
Pripomienka k bodu 3.2.:
Odporúčame doplniť náklady zamestnávateľov na doručenie povinných dodatočných platieb. Ide o náklady súvisiace s doručením dlžnej mzdy podľa platných predpisov do krajiny, do ktorej bola nelegálne zamestnaná fyzická osoba administratívne vyhostená.
Žiadame doplniť náklady v súlade s čl. 8 smernice, podľa ktorého sa ustanoví prechod zodpovednosti zaplatiť pokutu za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania podľa § 2 ods. 5 zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a dodatočné platby na iné zákonom vymedzené osoby, ak povinná právnická osoba alebo fyzická osoba nesplatila ustanovenú pokutu alebo dodatočné platby.
Stanovisko predkladateľa: Akceptované. Doložka vybraných vplyvov bola doplnená v zmysle pripomienky.
Pripomienka k bodu 3.3.:
Odporúčame doplniť administratívne náklady zamestnávateľov (účastníkov správneho konania) v prípade uplatnenia odvolania, voči rozhodnutiu správneho orgánu vo veci porušenia zákazu nelegálneho zamestnávania. Ide o uplatnenie riadneho opravného prostriedku, v záujme ktorého môže zamestnávateľa zastupovať právny zástupca za odplatu. V týchto súvislostiach môže vzniknúť aj nútený výkon rozhodnutia, ktorý svoje opodstatnenie vtedy, ak účastník konania nesplnil dobrovoľne v určenej lehote povinnosť (sankciu) uloženú v právoplatnom rozhodnutí správneho orgánu. Výkon rozhodnutia ukladajúceho peňažné plnenie sa uskutočňuje zrážkami zo mzdy, prikázaním pohľadávky alebo predajom hnuteľných vecí alebo nehnuteľností (exekúciou). Uvedené administratívne náklady v prípade uplatnenia riadneho opravného prostriedku nemožno kvantifikovať ako paušálnu náhradu, ich výška závisí od daného prípadu (dĺžky správneho alebo súdneho konania, dokladovaním poľahčujúcich dôkazov účastníka správneho konania) a tým celkových nákladov vo veci správneho alebo súdneho konania.
Stanovisko predkladateľa: Akceptované. Doložka vybraných vplyvov bola doplnená v zmysle pripomienky.
Pripomienka k bodu 3.4.:
Odporúčame doplniť ako dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov zabránenie voči nerešpektovaniu a porušovaniu zákazu nelegálneho zamestnávania a to priamo (sankciami) i nepriamo (subjekt, ktorému právo ukladá príslušné právne povinnosti, dobrovoľne splniť primárnu právnu povinnosť; v prípade jej nesplnenia dobrovoľne splniť sekundárnu právnu povinnosť; ak nesplní ani túto, nastupuje priame vynútenie (exekúcia), respektíve prechod zodpovednosti znášať príslušné sankcie za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania podľa § 2 ods. 5 zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní na iné zákonom vymedzené osoby).
Stanovisko predkladateľa: Akceptované. Doložka vybraných vplyvov bola doplnená v zmysle pripomienky.
Ministerstvo financií SR:
k časti Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Zásadná pripomienka k tabuľke č. 1
V príjmovej časti uviesť príjmy verejnej správy za každý subjekt verejnej správy zvlášť, podľa toho, ktorého subjektu, resp. kapitoly sa daný príjem týka (Sociálna poisťovňa, Všeobecná pokladničná správa, Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR).
3
Stanovisko predkladateľa: Akceptované. Doložka vybraných vplyvov bola doplnená v zmysle pripomienky.
Zásadná pripomienka k návrhu zákona
Nakoľko v predloženom návrhu zákona sa rozširujú kompetencie inšpektorátu práce, ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny a úradu práce, sociálnych vecí a rodiny v doložke vplyvov jednoznačne uviesť, že tieto budú zabezpečené v rámci schválených limitov kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR na príslušný rozpočtový rok.
Stanovisko predkladateľa: Akceptované. Doložka vybraných vplyvov v časti A.3. bola doplnená v zmysle pripomienky.
k časti Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Súhlasí s predkladateľom, že predmetný materiál nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti.
4
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2011
2012
2013
2014
Príjmy verejnej správy celkom
+ 12 406
+ 12 292
+ 27 659
+ 11 665
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
Všeobecná pokladničná správa
MPSVR SR
+ 12 406
+ 12 292
+ 27 659
+ 11 665
z toho:
- vplyv na ŠR
+12 406
+ 12 292
+ 27 659
+ 11 665
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Celková zamestnanosť
0
0
0
0
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
2011
2012
2013
2014
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
- 12 406
- 12 292
- 27 659
- 11 665
z toho vplyv na ŠR
- 12 406
- 12 292
- 27 659
- 11 665
financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
5
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Návrhom sa do právneho poriadku Slovenskej republiky transponuje smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/52/ES z 18. júna 2009, ktorou sa stanovujú minimálne normy pre sankcie a opatrenia voči zamestnávateľom štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorí sa neoprávnene zdržiavajú na území členských štátov (ďalej len „smernica“).
Návrh upravuje zamestnávateľom (fyzickým osobám a právnickým osobám) všeobecný zákaz zamestnávania štátnych príslušníkov tretích štátov (krajín, ktoré nie členskými štátmi Európskej únie), ktorí sa neoprávnene nachádzajú na území členských štátov EÚ, ustanovený čl. 3 smernice a v spojitosti s jej ďalšími ustanoveniami rieši tiež problematiku sankcií a opatrení voči zamestnávateľom, ktorí zamestnávajú také osoby.
Návrhom sa, v porovnaní so súčasným stavom, prenáša výkon kontroly nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania do výlučnej pôsobnosti inšpektorátov práce, čo je pozitívne pre podnikateľské prostredie z hľadiska ich zaťaženia viacerými kontrolnými orgánmi.
Návrh budú implementovať fyzické osoby, právnické osoby, orgány štátnej správy v oblasti inšpekcie práce, verejní obstarávatelia.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
X kombinovaný návrh
iné
Návrhom sa preberá právne záväzný akt a upravuje zmena orgánov štátnej správy príslušných na kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania.
6
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Tabuľka č. 3
Odhadované objemy
Objem aktivít
2011
2012
2013
2014
Indikátor počet odhalených prípadov nelegálneho zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín neoprávnene sa zdržiavajúcich na území SR za rok
60
58
56
54
Indikátor sumy uložených pokút za nelegálne zamestnávanie za rok
552 000
535 200
550 800
535 500
V dôsledku efektívnejšej kontroly nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania sa predpokladá znižovanie počtu nelegálne zamestnávaných osôb vrátane nelegálneho zamestnávania štátnych príslušníkov tretích štátov, ktorí sa neoprávnene nachádzajú na území Slovenskej republiky a sú tu zamestnávaní.
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Vplyv návrhu na príjmy verejných financií sa prejaví:
1.uloženými pokutami zamestnávateľom za nelegálne zamestnávanie,
2.dodatočnými platbami zamestnávateľov za nelegálne zamestnávanie štátnych príslušníkov tretích štátov, ktorí sa neoprávnene nachádzajú na území Slovenskej republiky.
Vplyv návrhu na príjmy verejných financií (na štátny rozpočet) sa, v porovnaní s doterajším stavom pozitívne prejaví dodatočnými platbami zamestnávateľov za nelegálne zamestnávanie štátnych príslušníkov tretích štátov, ktorí sa neoprávnene nachádzajú na území SR. V porovnaní so súčasným stavom sa v budúcnosti zabezpečí vyššia efektívnosť kontrol nelegálneho zamestnávania, a to v záujme účinnejšej eliminácie nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania.
A.Vplyv pokút za nelegálne zamestnávanie
Doterajšie orgány kontroly nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny, úrady práce, sociálnych vecí a rodiny a inšpektoráty práce ukladali pokuty za nelegálne zamestnávanie podľa doterajšej právnej úpravy nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania, ktorá stanovovala pokutu v sume od 0 do 33 000 eur v období od 1. 7. 2006 do 28. 2. 2010 a v sume od 2 000 do 200 000 eur v období od 1. 3. 2010.
Počty pokút a sumy pokút v eurách za nelegálne zamestnávanie uložené Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny, úradmi práce, sociálnych vecí a rodiny a inšpektorátmi práce v období 2008 až 2010 sú uvedené v nasledujúcej tabuľke:
2008
2009
2010
256
400
146
Ústredie a úrady práce, sociálnych vecí a rodiny
68 829
117 181
260 534
7
216
315
129
Inšpektoráty práce
95 454
184 411
295 270
Pokuty uložené spolu
164 283
301 592
555 804
Počet pokút spolu
472
715
275
Priemerná suma pokuty
348
422
2 021
V rokoch 2008 2010 kontrolné orgány uložili za nelegálne zamestnávanie pokuty v sumách (v eurách) uvedených v nasledujúcej tabuľke:
2008
2009
2010
Suma uložených pokút
164 283
301 592
555 804
Pri odhade vplyvu návrhu zákona na verejné financie v ďalšom období sa vychádza z údajov za rok 2010, kedy kontrolné orgány na úseku nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania uložili za nelegálne zamestnávanie 275 pokút v sume 555 804 eur, pričom priemerná pokuta bola uložená v sume 2 021 eur. Počet pokút vychádza z priemerného počtu 230 pokút uložených inšpektorátmi práce za nelegálne zamestnávanie v rokoch 2008 až 2010.
Odhad počtu pokút a súm uložených pokút v budúcnosti je neistý. Ďalej uvádzané predpokladané sumy uložených pokút sa v skutočnosti môžu meniť v závislosti od počtu kontrol, počtu odhalených prípadov nelegálneho zamestnávania, závažnosti pracovných podmienok zistených pri nelegálnom zamestnávaní a najmä tlaku na elimináciu nelegálneho zamestnávania.
Pri odhade sumy pokút za nelegálne zamestnávanie na obdobie rokov 2011 2014 sa vychádza z
celkovej sumy pokút 555 800 eur uloženej v roku 2010,
3% poklesu počtu prípadov nelegálneho zamestnávania ročne a následného poklesu počtu pokút,
priemernej sumy uloženej pokuty, ktorá bude v rokoch 2011 a 2012 oscilovať okolo 2 400 eur a v rokoch 2013 a 2014 okolo sumy 2 550 eur.
V nasledujúcej tabuľke je uvedený odhad sumy pokút uložených za nelegálne zamestnávanie v rokoch 2011 až 2014 v porovnaní s rokom 2010:
2011
2012
2013
2014
Počet pokút
230
223
216
210
Suma pokút
230 x 2 400 = 552 000
223 x 2 400 = 535 200
216 x 2 550 = 550 800
210 x 2 550 = 535 500
Rozdiel sumy pokút v porovnaní s rokom 2010
555 800 – 552 000 = – 3 800
555 800 – 535 200 = – 20 600
555 800 – 550 800 = – 5 000
555 800 – 535 500 = – 20 800
8
Tento odhadovaný vplyv sumy pokút je pri daných predpokladoch negatívny pre verejné financie (štátny rozpočet) a súčasne je negatívny pre podnikateľskú sféru, ktorá tieto pokuty bude musieť zaplatiť, ak bude nelegálne zamestnávať.
B. Vplyv dodatočných platieb za nelegálne zamestnávanie
Odhad vplyvov na verejné financie je založený na vyhodnotení počtov odhalených prípadov nelegálneho zamestnávania cudzincov v období od 1. 1. 2007 do 30. júna 2010 podľa doterajšej právnej úpravy nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania.
V hodnotenom období od 1. 1. 2007 do 30. júna 2010 Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny, úrady práce, sociálnych vecí a rodiny a inšpektoráty práce zistili nasledujúci počet nelegálne zamestnávaných cudzincov:
2007
2008
2009
2010
I. polrok
II. polrok
I. polrok
II. polrok
I. polrok
II. polrok
I. polrok
II. polrok
Ústredie a úrady práce, sociálnych vecí a rodiny
23
55
10
59
41
28
19
20
Inšpektoráty práce
21
51
31
9
8
19
4
156
Inšpektoráty práce spolu
299
Inšpektoráty práce za rok
74,75
Kontrolné orgány spolu
554
Kontrolné orgány spolu za rok
138,5
Len určitá časť z celkového počtu zistených nelegálne zamestnaných cudzincov cudzinci, ktorí sa na území Slovenskej republiky zdržiavali neoprávnene bez platného povolenia na pobyt alebo iného oprávnenia na pobyt. Táto skutočnosť sa doteraz nesledovala. Na účely odhadu vplyvov možno predpokladať, že za jeden rok ich podiel tvorí asi 4/5 z celkového počtu zistených nelegálne zamestnávaných cudzincov.
Za jeden rok orgány inšpekcie práce zistili priemerne (74,75 x 4 : 5 =) 60 štátnych príslušníkov krajín z nečlenských štátov Európskej únie, ktorí sa na území Slovenskej republiky nachádzajú neoprávnene a ktorých zamestnávatelia nelegálne zamestnávajú, tzn. ich zamestnávatelia budú musieť zaplatiť dodatočné platby podľa § 7a návrhu zákona.
Pri odhade dodatočných platieb, ktoré budú uplatňované od nadobudnutia účinnosti návrhu (20. júl 2011) možno predpokladať, že
uplatňovanie pokút a dodatočných platieb bude pôsobiť preventívne v znižovaní počtu nelegálneho zamestnávania o cca 3 % ročne,
9
pri dodatočných platbách sa bude uplatňovať predpoklad trojmesačnej dĺžky trvania nelegálneho zamestnávania a predpoklad dohodnutej mzdy vo výške ustanovenej minimálnej mesačnej mzdy, ktorá sa bude meniť v dôsledku valorizačného mechanizmu, na účely tohto materiálu sa predpokladá, že bude stúpať ročne o cca 3% ,
odvody vo výške 48,6% z minimálnej mzdy, z toho odvod na zdravotné poistenie je vo výške 14 %. Odvod dane z príjmu je vo výške 19%.
Dodatočné platby v eurách za jedného nelegálne zamestnávaného štátneho príslušníka krajiny z nečlenských štátov Európskej únie, ktoré sa prejavia od nadobudnutia účinnosti návrhu zákona, sú uvedené v nasledujúcej tabuľke:
2011
2012
2013
2014
Minimálna mzda za mesiac
317
326,5
336,3
346,4
Dodatočná platba do štátneho rozpočtu z minimálnej mzdy za mesiac
317 x 0,486 = 151,4
326,5 x 0,486 = 158,7
336,3 x 0,486 = 163,4
346,4 x 0,486 = 168,4
Z toho dodatočná platba za odvod na zdravotné poistenie z minimálnej mzdy za mesiac
317 x 0,14 = 44,4
326,5 x 0,14 = 45,7
336,3 x 0,14 = 47,1
346, 4 x 0,14 = 48,5
Dodatočná platba do štátneho rozpočtu za jedného nelegálne zamestnaného po dobu troch mesiacov
151,4 x 3 = 454,2
158,7 x 3 = 476,1
163,4 x 3= 490,2
168,4 x 3= 505,2
Dodatočná platba za daň z príjmu za jedného nelegálne zamestnaného po dobu troch mesiacov
454,2 x 0,19 = 86
476,1 x 0,19 = 91
490,2 x 0,19 = 93
505,2 x 0,19 = 96
Dodatočná platba za odvod na zdravotné poistenie za nelegálne zamestnaného po dobu troch mesiacov
44,4 x 3 = 133
45,7 x 3 = 137
47,1 x 3 = 141
48,5 x 3 = 146
Celkové dodatočné platby do verejných financií (štátneho rozpočtu) v eurách v nasledujúcich rokoch za nelegálne zamestnávaných štátnych príslušníkov nečlenských
10
štátov Európskej únie, ktorí sa neoprávnene zdržiavajú na území Slovenskej republiky a sú nelegálne zamestnávaní, sa predpokladajú v rozsahu uvedenom v nasledujúcej tabuľke:
2011
2012
2013
2014
Počet nelegálne zamestnávaných
30
58
56
54
Dodatočná platba do štátneho rozpočtu spolu
30 x 454,2 = 13 626
58 x 476,1 = 27 614
56 x 490,2 = 27 451
54 x 505,2 = 27 281
Dodatočná platba za daň z príjmu spolu
30 x 86 = 2 580
58 x 91 = 5 278
56 x 93 = 5 208
54 x 96 = 5 184
Dodatočná platba do štátneho rozpočtu a dodatočná platba za daň z príjmu spolu
13 626 + 2 580 = 16 206
27 614 + 5 278 = 32 892
27 451+ 5 208 = 32 659
27 281+ 5 184 = 32 465
Dodatočná platba za odvod na zdravotné poistenie
30 x 133 = 3 990
58 x 137 = 7 946
56 x 141 = 7 896
54 x 146 = 7 884
Suma dodatočných platieb do verejných financií a dodatočných platieb za daň z príjmu podľa návrhu zákona je príjmom verejných financií (štátneho rozpočtu) a súčasne je, spolu s úhradou nevyplatenej dohodnutej mzdy pre nelegálne zamestnávanú fyzickú osobu, výdavkom pre podnikateľské prostredie zamestnávateľov, ktorí budú nelegálne zamestnávať štátnych príslušníkov nečlenských štátov Európskej únie, ktorí sa budú neoprávnene zdržiavať na území Slovenskej republiky.
C. Celkové vplyvy na verejné financie
Zhrnutie odhadovaných vplyvov pokuty za nelegálne zamestnávanie podľa bodu A a vplyvov dodatočných platieb do verejných financií (štátneho rozpočtu) za nelegálne zamestnávanie podľa bodu B je vyjadrené v nasledujúcej tabuľke:
2011
2012
2013
2014
Vplyv pokuty za nelegálne zamestnávanie (v eurách)
-3 800
-20 600
-5 000
-20 800
Vplyv dodatočných platieb do štátneho rozpočtu a dodatočných platieb za daň z príjmu (v eurách)
+16 206
+32 892
+32 659
+32 465
11
Spolu vplyv na štátny rozpočet (v eurách)
+12 406
+12 292
+27 659
+11 665
Odhadovaný vplyv návrhu zákona na verejné financie sa prejavuje v príjmoch štátneho rozpočtu. Odhadované príjmy štátneho rozpočtu (v eurách) v dôsledku nelegálneho zamestnávania sú zhrnuté v nasledujúcej tabuľke:
2011
2012
2013
2014
Pokuty
-3 800
- 20 600
-5 000
-20 800
Dodatočná platba za daň z príjmu
+2 580
+5 278
+5 208
+5 184
Spolu
- 1 220
- 15 322
+ 208
- 15 616
Odhadované nedaňové príjmy do verejných financií (štátneho rozpočtu) uvedené v nasledujúcej tabuľke:
2011
2012
2013
2014
Pokuty
-3 800
- 20 600
-5 000
-20 800
Dodatočná platba do štátneho rozpočtu
+13 626
+27 614
+27 451
+27 281
Spolu
+9 826
+7 014
+22 451
+6 481
12
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2011
2012
2013
2014
poznámka
Daňové príjmy (100)1
+2 580
+5 278
+5 208
+5 184
Dodatočná platba za daň z príjmu
Nedaňové príjmy (200)1
+9 826
+7 014
+22 451
+6 481
Pokuty a dodatočná platba do štátneho rozpočtu
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
+ 12 406
+ 12 292
+ 27 659
+ 11 665
Dodatočná platba za daň z príjmu, pokuty a dodatočná platba do štátneho rozpočtu
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
13
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2011
2012
2013
2014
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
631, 632, 633, 634, 637
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
z toho výdavky na ŠR
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Kapitálové výdavky (700)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
14
Tabuľka č. 6
* počet zamestnancov, mzdy a poistné rozpísať podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...)
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2011
2012
2013
2014
poznámka
Počet zamestnancov celkom*
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)*
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka
Poistné tvorí podiel mzdových výdavkov, pričom za organizácie v pôsobnosti kapitol štátneho rozpočtu, s výnimkou prenesených kompetencií výkonu štátnej správy, pre zamestnancov štátnej služby a zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme predstavuje 34,95 %, pre policajtov, profesionálnych vojakov, colníkov, hasičov vrátane horskej záchrannej služby predstavuje 33,2 %. Pre ostatné subjekty verejnej správy vrátane prenesených kompetencií výkonu štátnej správy poistné tvorí podiel zodpovedajúci 35,2 %.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy automaticky prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Ovplyvnení budú zamestnávatelia – právnické osoby a fyzické osoby – ktoré budú nelegálne zamestnávať štátnych príslušníkov krajín, ktoré nie sú členským štátom EÚ, ktorí sa na území Slovenskej republiky zdržujú neoprávnene. Ich počet sa nedá určiť. Predpokladá sa nelegálne zamestnávanie asi 60 takých osôb ročne.
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Po zistení takého nelegálneho zamestnávania budú zamestnávatelia povinní zaplatiť administratívnu pokutu, dohodnutú dlžnú mzdu (najmenej vo výške mesačnej minimálnej mzdy), náklady na doručenie dohodnutej dlžnej mzdy a dodatočné platby za odvody na sociálne a zdravotné poistenie a daň z príjmu, v sume ako keby danú osobu riadne zamestnávali. Ide o priame jednorazové finančné náklady vyčíslené v doložke vybraných vplyvov.
Ak dohodnutú dlžnú mzdu a náklady na doručenie dohodnutej dlžnej mzdynezaplati zamestnavateľ, ktorý nelegálne zamestnaval takú osobu, zaplatí ich osoba vymedzená § 7b návrhu zákona.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Ak bude zistené nelegálne zamestnávanie štátnych príslušníkov krajín, ktoré nie sú členským štátom EÚ, ktorí sa na území Slovenskej republiky zdržujú neoprávnene, ich zamestnávatelia zaplatia dodatočné platby, administratívne náklady zamestnávateľov (účastníkov správneho konania) v prípade uplatnenia odvolania voči rozhodnutiu správneho orgánu vo veci porušenia zákazu nelegálneho zamestnávania a iné, napr. súvisiace s exekučným konaním. Ide o uplatnenie riadneho opravného prostriedku, v záujme ktorého môže zamestnávateľa zastupovať právny zástupca za odplatu. Nútený výkon rozhodnutia sa uskutočňuje zrážkami zo mzdy, prikázaním pohľadávky alebo predajom hnuteľných vecí alebo nehnuteľností (exekúciou). Uvedené administratívne náklady v prípade uplatnenia riadneho opravného prostriedku nemožno kvantifikovať ako paušálnu náhradu, ich výška závisí od daného prípadu (dĺžky správneho alebo súdneho konania, dokladovaním poľahčujúcich dôkazov účastníka správneho konania) a tým celkových nákladov vo veci správneho alebo súdneho konania.
16
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Právnické osoby a fyzické osoby nesmú nelegálne zamestnávať štátnych príslušníkov krajín, ktoré nie členským štátom EÚ, ktorí sa na území Slovenskej republiky zdržujú neoprávnene.
Tento cieľ - zabránenie nerešpektovaniu a porušovaniu zákazu nelegálneho zamestnávania – sa dosahuje priamo (sankciami) i nepriamo (subjekt, ktorému právo ukladá príslušné právne povinnosti, má dobrovoľne splniť primárnu právnu povinnosť; v prípade jej nesplnenia má dobrovoľne splniť sekundárnu právnu povinnosť; ak nesplní ani túto, nastupuje priame vynútenie (exekúcia) respektíve prechod zodpovednosti znášať príslušné sankcie za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania podľa § 2 ods. 5 zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní na iné, v § 7b zákona vymedzené osoby).
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Predpokladá sa eliminovanie podpory nelegálnej migrácie štátnych príslušníkov krajín, ktoré nie sú členským štátom EÚ a zníženie počtu nelegálneho zamestnávania.
17
Sociálne vplyvy - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Návrh zákona nemá vplyv na hospodárenie bežnej domácnosti.
Návrh zákona sa dotkne domácností s vysokými príjmami, v ktorých budú nelegálne zamestnávať štátnych príslušníkov krajín, ktoré nie sú členským štátom EÚ, ktorí sa na území Slovenskej republiky zdržujú neoprávnene.
Kvantifikujte:
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
- Celkový počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
Údaje sa nedajú kvantifikovať vzhľadom na novú povinnosť fyzickej osoby podľa návrhu i na nemonitorovanie príslušných údajov.
4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
Návrh zákona nemá vplyv.
4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
Návrh zákona nemá vplyv.
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké sú vplyvy na zamestnanosť ?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu ?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie ?
Návrh zákona by mohol mať určitý veľmi minimálny vplyv na zamestnanosť, a to pri náhrade nelegálne zamestnávaných štátnych príslušníkov krajín, ktoré nie sú členským štátom EÚ, ktorí sa na území Slovenskej republiky zdržujú neoprávnene, občanmi SR.