V článku VII sa v zákone o službách zamestnanosti, so zreteľom na úpravy navrhnuté v čl. I tohto návrhu zákona a na smernicu 2009/52/ES, navrhuje upraviť
-pôsobnosť ústredia a úradu vo vzťahu k vypusteniu kompetencie vykonávať kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania, k výkonu kontroly dodržiavania povinností podľa tohto zákona a k vedeniu evidencií o štátnych príslušníkoch tretích krajín,
-povinnosti zamestnávateľa pri zamestnávaní štátneho príslušníka tretej krajiny,
-kritériá na ukladanie pokút za porušenie zákona o službách zamestnanosti.
V článku VIII sa ustanovuje požiadavka na poskytnutie dotácie v prípade neporušenia zákazu nelegálneho zamestnávania v predchádzajúcich troch rokoch a požiadavka na splnenie podmienok poskytnutia dotácie preukázaním potvrdenia o neporušení zákazu nelegálneho zamestnávania príslušnému inšpektorátu práce nie starším ako tri mesiace.
V článku IX sa v zákone č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania jednoznačne vymedzuje ako závažné porušenie odborných povinností, čím sa vylučuje možnosť účasti na verejnom obstarávaní.
V článku X sa v zákone o inšpekcii práce vykonávajú legislatívno-technické úpravy, navrhuje sa doplnenie počtu nelegálne zamestnaných fyzických osôb, ako kritéria na ukladanie pokuty za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania a kompetencie inšpektorátu práce sa navrhujú zosúladiť s § 31 a 58 zákona o službách zamestnanosti.
V čl. XI sa navrhuje, aby právna úprava nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania bola vyhlásená v úplnom znení vzhľadom na vykonané zmeny a doplnenia.
V čl. II, IV a VII sa transponuje smernica 2009/50/ES, ktorá upravuje vydávanie modrých kariet. Modrá karta je určená pre vysokokvalifikovaných štátnych príslušníkov tretích krajín a má slúžiť na uľahčenie ich pobytu v rámci Európskej únie.
Čl. II (zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov) zavádza správne poplatky za vydanie a obnovenie modrej karty, ktorých výška je rovnaká ako pri prechodnom pobyte na účel zamestnania.
V čl. IV sa v zákone o pobyte cudzincov upravujú podmienky vydávania, obnovovania a odnímania modrej karty. Modrá karta sa bude udeľovať na tri roky.
V čl. VII sa v zákone o službách zamestnanosti sa upravujú kompetencie ústredia a úradu vo vzťahu k vydávaniu potvrdení o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta na účely vydávania modrej karty, právne postavenie držiteľa modrej karty na účely tohto zákona a povinnosti zamestnávateľa pri zamestnávaní držiteľa modrej karty.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Navrhovaná zákonná úprava je v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude mať finančný vplyv na verejné financie a na podnikateľské prostredie. Hodnotenie vplyvov je uvedené v doložke vybraných vplyvov.