Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 514/2008 Z. z. o nakladaní s odpadom z ťažobného priemyslu a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Termín začatia a ukončenia PPK:
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Predkladaný návrh zákona nemá okrem vplyvov na podnikateľské prostredie žiadne iné vplyvy.
Článok 14 ods. 2 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2006/21/ES z 15. marca 2006 o nakladaní s odpadom z ťažobného priemyslu, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2004/35/ES ustanovuje, že výpočet zábezpeky sa uskutoční na základe predpokladu, že akúkoľvek potrebnú rekultivačnú činnosť vyhodnotia a uskutočnia nezávislé a vhodne kvalifikované tretie strany. V § 14 zákona č. 514/2008 Z. z. však forma výpočtu účelovej finančnej rezervy neustanovuje podmienku, že akúkoľvek potrebnú rekultivačnú činnosť vyhodnotia a uskutočnia nezávislé a vhodne kvalifikované tretie strany. Z toho dôvodu sa to javí ako nesprávna transpozíciu smernice, a preto sa vkladá nový odsek 4 do § 14. Takáto právna úprava zvyšuje regulačné zaťaženie podnikateľských subjektov, ktoré budú musieť vynaložiť vyššie finančné prostriedky v súvislosti s účelovou finančnou rezervou.
A.4. Alternatívne riešenia
Nie sú navrhované.
A.5. Stanovisko gestorov
Návrhom zákona sa reaguje na formálne oznámenie Európskej komisie, dopĺňajú sa chýbajúce články smernice 2006/21/ES, preto v zmysle čl. 12 ods. 3 Legislatívnych pravidiel vlády Slovenskej republiky nebolo uskutočnené predbežné pripomienkové konanie.
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Navrhovaný zákon bude mať vplyv na prevádzkovateľov úložísk ťažobného odpadu, ktorí musia podľa § 14 zákona č. 514/2008 Z. z. vytvárať účelovú finančnú rezervu, ktorej prostriedky sa použijú na uzavretie úložiska, jeho monitorovanie po jeho uzavretí, na rekultiváciu úložiska a rekultiváciu územia ovplyvneného úložiskom. Prevádzkovateľ, ktorý prevádzkuje viac úložísk, vytvára účelovú finančnú rezervu pre každé úložisko osobitne.
Podľa Informačného systém nakladania s ťažobným odpadom je na Slovensku 90 úložísk ťažobného odpadu.
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Náklady:
Doterajšia právna úprava požadovala vytváranie účelovej finančnej rezervy a vykonanie rekultivačných prác, avšak tieto práce vykonával prevádzkovateľ. Podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady 2006/21/ES z 15. marca 2006 o nakladaní s odpadom z ťažobného priemyslu, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2004/35/ES majú tieto práce vykonávať nezávislé a vhodne kvalifikované tretie strany.
Predpokladané náklady pre prevádzkovateľov úložísk ťažobného odpadu budú najmä investičného, organizačného a administratívneho charakteru spojené s výdavkami pre osoby, ktoré budú vykonávať výpočet účelovej finančnej rezervy a realizovať rekultivačné práce.
Prínosy:
Výpočet účelovej finančnej rezervy a aj samotnú realizáciu rekultivačných prác bude vykonávať tretia nezávislá osoba. Čiže výpočet výšky účelovej finančnej rezervy nebude môcť prevádzkovateľ ovplyvniť a ľubovoľne meniť a taktiež výkon rekultivačných prác bude vykonávať tretia nezávislá a vhodne kvalifikovaná osoba.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Podľa návrhu zákona vyplývajú administratívne náklady pre prevádzkovateľov pri výpočte výšky účelovej finančnej rezervy každých 5 rokov počas prevádzky úložiska, pre ktoré je rezerva určená. Každé úložisko však inú „životnosť“ a výdavky pre osoby, ktoré budú vykonávať výpočet účelovej finančnej rezervy môžu byť značne rozdielne. Navyše, prevádzkovateľ, ktorý prevádzkuje viac úložísk, vytvára účelovú finančnú rezervu pre každé úložisko zvlášť. Z vyššie uvedeného vyplýva, že nie je možné uviesť predpokladanú výšku administratívnych nákladov.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Nové podmienky, ktoré stanovuje návrh zákona, budú znamenať vyššiu finančnú záťaž na prevádzkovateľov úložísk ťažobného odpadu, ale nepredpokladá sa, že by sa tým zamedzil vstup pre niektoré subjekty na trh, alebo naopak, že by boli niektoré subjekty pre neúnosnú záťaž z neho vylúčené.
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Návrh zákona predpokladá zvýšenie zamestnanosti, lebo bude zvýšená potreba odborne spôsobilých osôb, ktoré môžu vykonávať výpočet účelovej finančnej rezervy a realizovať rekultivačné práce.
Návrh zákona nemá likvidačný charakter.