Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 131/2010 Z. z. reaguje na potrebu odstránenia niektorých nedostatkov, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe a to aj pred prijatím tohto zákona, ktorý ich nevyriešil dostačujúcim spôsobom. Návrh zákona primárne rieši problémy s ochranným pásmom pohrebiska a krematória a to jeho zrušením. Návrh zákona taktiež rieši problematickú otázku lehoty 48 hodín počas ktorej nie je možné pochovať ľudské pozostatky, na ktorú nie je daný medicínsky dôvod a ktorá zasahuje do práv Židovskej náboženskej obce.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Prijatie tohto návrhu zákona a jeho aplikácia v praxi si nevyžaduje výdavky zo štátneho rozpočtu, rozpočtov obcí a vyšších územných celkov. Návrh zákona nebude mať dopad na environmentálnu oblasť, ani na zamestnanosť a na podnikateľské prostredie.
Doložka zlučiteľnosti
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 131/2010 Z. z. o pohrebníctve
3. Predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie:
a) v primárnom práve,
b)v sekundárnom práve,
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskych únie.
Vzhľadom na bod 3. sú body 4. a 5. bezpredmetné.
Doložka
finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
1. Odhad vplyvov na verejné financie
Predložený návrh zákona nebude mať dopad na verejné financie.
2. Odhad dopadov na obyvateľstvo, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
Predložený návrh zákona bude mať pozitívny dopad na obyvateľstvo, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
3. Odhad dopadov na životné prostredie
Predložený návrh zákona nebude mať dopad na životné prostredie.
4. Odhad vplyvov na zamestnanosť
Predložený návrh zákona nebude mať dopad na zamestnanosť.
5. Vplyv na podnikateľské prostredie
Predložený návrh zákona bude mať pozitívny dopad na podnikateľské prostredie zrušením neodôvodneného generálneho zákazu stavať v ochrannom pásme pohrebiska alebo krematória.
Osobitná časť
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Cieľom tohto ustanovenia je odstrániť zo zákona neodôvodnený zákaz pochovávania pred uplynutím 48 hodín od úmrtia. Vzhľadom na vyjadrenie Úradu verejného zdravotníctva, hlavného odborníka Ministerstva zdravotníctva pred odbor patologická anatómia a Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou o neexistencii medicínskeho dôvodu na uvedený zákaz, pristupujeme k odstráneniu tohto zákazu. Uvedeným zákazom sa v prípade Židovskej náboženskej obce zasahovalo do ich ústavného práva na slobodu náboženskej viery a vyznania, nakoľko sa u nich vyžaduje pochovávanie do 24 hodín od úmrtia. Uvedenou zmenou nebude dotknutá možnosť nariadiť pitvu.
K bodom 2 a 3
Navrhovaná zmena ruší existenciu ochranného pásma. Súčasné znenie zákona spôsobilo protiústavný stav, nakoľko sa v prechodných ustanoveniach umožnilo umiestňovať v ochranných pásmach pohrebísk a krematórií len tie stavby, ktoré boli schválené v územnom rozhodnutí alebo povolené pred 1. novembrom 2005 a neodzrkadľoval skutočnosť, že ochranné pásmo sa vzťahovalo len na nové pohrebiská, tak ako to špecifikoval v prechodných ustanoveniach zákon č. 470/2005 Z. z.. Ako problémové sa taktiež javí zdôvodnenie zámeru zriaďovať ochranné pásma ochranou zdravia. Uvedený ochranný záujem, ktorý je síce spôsobilým dôvodom na zasahovanie do ústavného práva na vlastníctvo, zákonodarca nedostatočne zdôvodnil a nešpecifikoval. Je zrejmé, že k ohrozeniu zdravia môže dôjsť najmä v prípade obytných budov so zdrojom vody v blízkosti pohrebiska, nie je však zrejmé, prečo sa en block zakazujú všetky budovy, a ako je požiadavka ochrany zdravia naplnená v takýchto prípadoch. Navyše jeho aplikácia by narážala na fakt, že na prevažnú väčšinu pohrebísk by sa aj tak neuplatnil, keďže sa podľa pôvodného zámeru Ministerstva malo vzťahovať len na novo zriadené pohrebiská, čo by nevyhnutne oslabilo argumentáciu o jeho dôvodnosti a skutočnom naplnení zámeru zákonodarcu.
K bodu 4
V nadväznosti na body 2 a 3, vypustené odseky 3 a 4 stratili svoje opodstatnenie. Na základe požiadavky Úradu verejného zdravotníctva sa navrhuje vypustenie odseku 2, nakoľko prevádzkovatelia pohrebnej služby a prevádzkovatelia krematória nie podľa zákona povinný predložiť prevádzkový poriadok na schválenie regionálnemu úradu verejného zdravotníctva.
K čl. II
Navrhuje sa aby tento zákon nadobudol účinnosť od 1. augusta 2011