NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
V. volebné obdobie
NÁVRH
Zákon
z ............. 2011,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 275/2007 Z. z., zákona č. 454/2007 Z. z., zákona č. 287/2009 Z. z., zákona č. 117/ 2010 Z. z. a zákona č. 145/2010 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V prílohe č. 8 deviata kapitola znie:
„9. InfraštruktúraRezortný orgán: Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky pre položky č. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11.Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky pre položky č. 1, 12, 13, 14, 15 písmená b), g) a h).Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky pre položku č. 15 písmená a), d), h), i), j) a k).Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky pre položku č. 15 písmená f) a h) a položku
č. 16.Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky pre položku č. 15 písmená c) a h).Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky pre položku č. 15 písmená e) a h).
Pol. číslo
Činnosť, objekty a zariadenia
Prahové hodnoty
Časť A(povinnéhodnotenie)
Časť B(zisťovaciekonanie)
1.
Odkaliská, úložiská popolčeka a odvaly hlušiny s kapacitou
od 250 000 m3
od 50 000 m3do 250 000 m3
2.
Skládky odpadov na nebezpečný odpad
bez limitu
3.
Skládky odpadov na zneškodňovanie nie nebezpečného odpadu s kapacitou
od 250 000 m3
od 50 000 m3
do 250 000 m3
4.
Skládky odpadov na inertný odpad s kapacitou
nad 250 000 m3
5.
Zariadenia na zneškodňovanie ostatných odpadov spaľovaním a zariadenia na zhodnocovanie ostatných odpadov ich energetickým využitím
bez limitu
6.
Zariadenia na zneškodňovanie nebezpečných odpadov spaľovaním alebo zariadenia na úpravu, spracovanie a zhodnocovanie nebezpečných odpadov
bez limitu
7.
Zariadenia na úpravu, spracovanie a zhodnocovanie ostatných odpadov okrem zariadení na zhodnocovanie ostatných odpadov ich energetickým využitím uvedených v položke č. 5 a okrem zariadení uvedených v položke č. 10
nad 5000 t/rok
8.
Stavby, objekty a zariadenia na nakladanie s nebezpečným odpadom, ak nie sú uvedené v položkách č. 2, 3 a 6
bez limitu
9.
Skladovanie odpadov zo železných kovov a z neželezných kovov a starých vozidiel
bez limitu
10.
Zariadenia na zhodnocovanie ostatného stavebného odpadu
od 100 000 t/rok
od 50 000 t/rok
do 100 000 t/rok
11.
Zariadenia na zneškodňovanie odpadov (nezahrnuté v položkách č. 1 až 6 a 8)
bez limitu
12.
Nadzemné sklady s kapacitou a) zemného plynu a iných plynných médiíb) ropy a petrochemických výrobkov
od 100 000 m3od 10 000 t
od 50 000 m3 do 100 000 m3 od 100 t do 10 000 t
c) chemikálií a chemických výrobkov
od 1 000 t
od 500 t do 1 000 t
13.
Podzemné sklady s kapacitoua) zemného plynu a iných plynných médiíb) ropy a petrochemických výrobkov
c) chemikálií a chemických výrobkov
od 100 000 m3od 10 000 t
od 1 000 t
od 5 000 m3do 100 000 m3od 100 t do 10 000 t
od 500 t do 1 000 t
14.
Projekty budovania priemyselných zón vrátane priemyselných parkov
bez limitu
15.
Projekty rozvoja obcí vrátanea) bytových budov b) budov pre obchod a/alebo služby c) budov pre kultúru a verejnú zábavu d) budov pre administratívu e) škôl, univerzít a budov pre vzdelávanie f) nemocničných budov a zdravotníckych zariadení g) skladov h) komplexov dvoch a viacerých objektov uvedených v písmenách a)až g)i) garáží alebo komplexu garážových budov
j) parkovísk alebo komplexu parkovísk
k) územných plánov zóny, ktoré nahrádzajú územné rozhodnutie prečinnosti uvedené v písmenách a) až j)
od 300 stojísk
od 500 stojísk
od 20 000 m2podlahovej plochyod 2 000 m2úžitkovej plochyod 2 000 m2úžitkovej plochyod 5 000 m2úžitkovej plochyod 5 000 m2úžitkovej plochyod 5 000 m2úžitkovej plochyod 2 000 m2skladovacej plochyod 5 000 m2úžitkovej plochy
od 100 do 300 stojískod 100 do 500 stojískbez limitu
16.
Krematóriá a cintoríny
bez limitu
2. Za § 65a sa vkladá § 65b, ktorý vrátane nadpisu znie:
§ 65bPrechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. júna 2011
Posudzovanie vplyvov začaté pred 1. júnom 2011 vo vzťahu k činnostiam alebo ich zmenám, ktoré počnúc uvedeným dňom nepodliehajú povinnému hodnoteniu alebo zisťovaciemu konaniu v zmysle prílohy č. 8 sa dokončí podľa doterajších predpisov.“.
Čl. II.
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júna 2011.
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Platná právna úprava obsiahnutá v zákone č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vymedzuje vo svojej prílohe č. 8 v časti 9 s názvom Infraštruktúra (ďalej len „tabuľka“) zoznam činností, objektov a zariadení zameraných na nakladanie s odpadmi a povinne podliehajúcich zisťovaciemu konaniu a/alebo povinnému hodnoteniu spôsobom, ktorý rešpektuje transpozičné záväzky Slovenskej republiky, avšak v niektorých prípadoch ich presahuje. Znenie uvedeného právneho textu totiž nekopíruje text zdrojovej európskej právnej úpravy uvedený v prílohe č. I a II Smernice Rady 85/337/EHS o posudzovaní vplyvov určitých verejných a súkromných projektov na životné prostredie v znení jej zmien a doplnkov, ale ho transponuje aj s využitím možností konkrétnejšej, príp. prísnejšej vnútroštátnej právnej úpravy.
Uvedený prísnejší prístup svoje opodstatnenie, pokiaľ efektívne a nezastupiteľne prispieva k napĺňaniu hlavného cieľa environmentálnej právnej úpravy, ktorým je ochrana životného prostredia s dôrazom na princíp prevencie. Predmetom navrhovanej zmeny je úprava tabuľky v bode, kde takéto kritérium nie je splnené a kde platné znenie prispieva najmä k oddialeniu realizácie povoľovanej činnosti a k zvyšovaniu súvisiacich finančných nákladov bez adekvátneho pozitívneho vplyvu na životné prostredie. Takouto je položka č. 5 tabuľky, v ktorej v súčasnosti zahrnuté aj všetky zariadenia na úpravu, spracovanie a zhodnocovanie ostatných odpadov pod povinné hodnotenie, resp. posudzovanie vplyvov, bez stanovenia limitu - minimálnej kapacity zariadenia. Predloženým návrhom sa požiadavka na hodnotenie vplyvov takýchto zariadení na životné prostredie zreálňuje zaradením týchto zariadení do časti B tabuľky, teda medzi činnosti, pre ktoré sa vykonáva zisťovacie konanie a vložením minimálnej kapacity zariadenia.
Ďalšie obsahové zmeny nadväzujú na zmeny vymedzenia činnosti zhodnocovania odpadov na európskej úrovni (Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2008/98/ES o odpade a o zrušení určitých smerníc) a súčasťou návrhu aj legislatívno-technické zmeny súvisiace s navrhnutými úpravami.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi, s ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskych spoločenstiev a Európskej únie.
Navrhovaná právna úprava bude mať predpokladaný pozitívny dopad na rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov. Pozitívny vplyv bude zabezpečený znížením množstva
finančných prostriedkov potrebných v súčasnosti na zabezpečenie vyžadovanej dokumentácie v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie pre výstavbu zberných dvorov.
Predložený návrh pozitívny vplyv na zamestnanosť, nakoľko jeho prijatím bude možné urýchliť proces výstavby a prevádzkovania zberných dvorov v SR a tým zvýšiť zamestnanosť obyvateľstva.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu:
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky - Igor S i d o r
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) je upravená v práve Európskej únie:
-primárnom:
v Zmluve o fungovaní Európskej únie v platnom znení - v Hlave XX (Životné prostredie)
-sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii):
v Smernici Rady 85/337/EHS z 27. júna 1985 o posudzovaní vplyvov niektorých verejných a súkromných projektov na životné prostredie
v Smernici Rady 97/11/ES z 3. marca 1997, ktorou sa dopĺňa smernica Rady 85/337/EHS o posudzovaní vplyvov niektorých verejných a súkromných projektov na životné prostredie,
v Smernici Európskeho parlamentu a Rady 2003/35/ES, ktorou sa zabezpečuje účasť verejnosti pri navrhovaní určitých plánov a programov týkajúcich sa životného prostredia a
v Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/31/ES z 23. apríla 2009 o geologickom ukladaní oxidu uhličitého a o zmene a doplnení smernice Rady 85/337/EHS, smerníc Európskeho parlamentu a Rady 2000/60/ES, 2001/80/ES, 2004/35/ES, 2006/12/ES, 2008/1/ES a nariadenia (ES) č. 1013/2006
b) nie je explicitne obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo rámcového rozhodnutia podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za prebratie
smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov
bezpredmetné: návrh zákona neovplyvňuje stupeň plnenia transpozičných záväzkov SR v predmetnej oblasti, ktorá je v SR upravená zákonom č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
b)informácia o konaní začatom proti SR o porušení podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie:
nebolo začaté konanie o porušení podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie k upravovanej problematike; návrh zákona neovplyvňuje stupeň plnenia transpozičných záväzkov SR v predmetnej oblasti
c)informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice alebo rámcové rozhodnutia už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia:
návrh zákona neovplyvňuje stupeň plnenia transpozičných záväzkov SR v predmetnej oblasti, ktorá je v SR upravená zákonom č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, rozsah prebratia: úplný
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
bezpredmetné návrh zákona neovplyvňuje stupeň plnenia transpozičných záväzkov SR v predmetnej oblasti
DOLOŽKA vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
A.3. Poznámky
Predpokladané pozitívne dopady na rozpočty verejnej správy uvádzané vo všeobecnej časti dôvodovej správy nie sú z objektívnych príčin presne kvantifikovateľné.
V sekcii A.2. riadok 2 je uvádzaný pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Pozitívny vplyv spočíva najmä v znížení regulačného zaťaženia podnikateľského prostredia.
Navrhovanou zmenou režimu posudzovania vplyvov zariadení na úpravu, spracovanie a zhodnocovanie ostatných odpadov (s výnimkou zariadení na zhodnocovanie ostatných odpadov ich energetickým využitím) sa zabezpečí:
uľahčenie realizácie povinnosti obcí a miest (presunutej z termínu 2010 na rok 2013), a to separovať bioodpad z domácností, ktorá je v súčasnosti sťažená podmienkou zabezpečiť pre kompostárne s produkciou nad 10 t kompostu za rok ich povinné hodnotenie,
uľahčenie a urýchlenie čerpania prostriedkov zo štrukturálnych fondov pre niektoré typy zariadení (lisy, drviče, dotrieďovacie linky, kompostárne a pod.) vo vzťahu ku ktorým je proces posudzovania vplyvov na životné prostredie neprimerane finančne zaťažujúci pre budúcich prevádzkovateľov a časovo im obmedzuje znemožňuje uchádzať sa o takýto typ finančnej podpory.
K sekcii A.2. riadok 3
Návrh novely zákona obsahuje zmeny, realizáciou ktorých sa predpokladá pozitívny dopad na zamestnanosť, nakoľko jeho prijatím bude možné urýchliť proces výstavby a prevádzkovania zberných dvorov a kompostární v SR a tým zvýšiť zamestnanosť obyvateľstva hlavne v malých obciach.
K sekcii A.2. riadok 4
Predložený návrh zákona nepredpokladá negatívny vplyv na životné prostredie na miestnej, regionálnej a na celoslovenskej úrovni.
K sekcii A.2. riadok 5
Návrh zákona je bez vplyvov na informatizáciu spoločnosti.
A.4. Alternatívne riešenia
Žiadne.
A.5. Stanovisko gestorov
Osobitná časť dôvodovej správy:
K bodu 1:
V súvislosti s prečíslovaním položiek tabuľky bol upravený úvodný text tabuľky. Úprava textu zohľadňuje aktuálne názvy ministerstiev.
V rámci tabuľky sa obsahovo mení pôvodná položka č. 5 tak, že sa z nej vyčleňuje nová položka č. 7. V pôvodnej položke č. 10 (teraz 11) sa vykonáva legislatívno-technická zmena spočívajúca v prečíslovaní vnútorných odkazov.
K položkám č. 1, 2, 3, 4 a 6 tabuľky:
Predložená novela nezasahuje do platného znenia položiek č. 1, 2, 3, 4 a 6 tabuľky.
K položke č. 5 tabuľky:
Preberá sa prvá časť pôvodnej položky č. 5 (zariadenia na zneškodňovanie ostatných odpadov spaľovaním). Zvyšná časť pôvodnej položky č. 5 sa presúva do novej položky č. 7 s výnimkou zariadení na zhodnocovanie ostatných odpadov ich energetickým využitím, ktoré ponechané naďalej v položke č. 5. Pre tieto zariadenia teda zostáva zachovaná požiadavka povinného hodnotenia bez určenia kapacitného limitu.
Toto riešenie je reakciou na možné zaradenie spaľovacích zariadení tuhého komunálneho odpadu ( ktoré doposiaľ zaradené medzi zariadenia na zneškodňovanie odpadu) na základe ich energetickej účinnosti medzi zariadenia na zhodnocovanie odpadov v zmysle prílohy II smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/98/ES o odpade a o zrušení určitých smerníc. Zámerom je, aby aj takéto energetické využitie komunálnych odpadov, ktoré prípadne spĺňa kritéria pre činnosť zhodnocovania odpadov, bolo naďalej predmetom povinného hodnotenia bez stanovenia minimálneho kapacitného limitu.
K položke č. 7 tabuľky:
Ide o vyňatie druhej časti pôvodnej položky č. 5 do novej, samostatnej položky. Zmena nastáva v tom, že takéto zariadenia nebudú podliehať povinnému hodnoteniu bez limitu, ale že sa ustanovuje prahová hodnota 5 000 t/rok pre vykonanie zisťovacieho konania. Navrhovaná prahová hodnota bola zvolená na základe praktických skúseností, podľa ktorých zariadenia s kapacitou nad 5 000 t/rok možno charakterizovať ako priemyselné a sú zväčša súčasťou väčších technologických celkov (integrované systémy nakladania s odpadmi).
Túto zmenu možno odôvodniť nasledovne:
-smernica Rady 85/337/EHS o posudzovaní vplyvov určitých verejných a súkromných projektov na životné prostredie v znení jej zmien a doplnkov pre tieto zariadenia povinné posudzovanie nepožaduje,
-uvedené zariadenia (vzhľadom na výklad použitých pojmov vyplývajúci z aktuálneho znenia zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov) zahŕňajú napríklad aj triediace linky na papier a plasty, drviče a štiepkovače na biologicky rozložiteľný odpad ako aj lisovacie zariadenia na papier a kompostárne s produkciou nad 10 t kompostu za rok, ktoré súčasným povinným hodnotením najviac dotknuté. Navrhovanou zmenou sa zabezpečí:
uľahčenie realizácie povinnosti obcí a miest separovať bioodpad z domácností (presunutej z termínu 2010 na rok 2013), ktorá je v súčasnosti sťažená podmienkou zabezpečiť pre kompostárne s produkciou nad 10 t kompostu za rok ich povinné hodnotenie,
uľahčenie a urýchlenie čerpania prostriedkov zo štrukturálnych fondov pre niektoré typy zariadení (lisy, drviče, dotrieďovacie linky, kompostárne a pod.) vo vzťahu ku ktorým je proces posudzovania vplyvov na životné prostredie neprimerane finančne zaťažujúci pre budúcich prevádzkovateľov a časovo im obmedzuje až znemožňuje uchádzať sa o takýto typ finančnej podpory,
uľahčenie budovania uvedených zariadení na zhodnocovanie odpadov, čím sa posilní preferencia zhodnocovania a recyklácie odpadov pred ich zneškodňovaním v duchu zavedenej hierarchizácie v odpadovom hospodárstve;
-územné konanie a konanie pre stavebné povolenie je v tomto prípade dostatočným nástrojom orgánov štátnej správy pre zabezpečenia splnenia požiadaviek právnych predpisov pre oblasť územného plánovania, ochrany zdravia a bezpečnosti, ochrany zložiek životného prostredia a odpadového hospodárstva.
K položkám č. 8 až 10 a 12 až 16
Tieto položky obsahovo zhodné s pôvodnými položkami 7 9 a 11 15 a navrhovanou novelou prichádza len k ich prečíslovaniu v dôsledku vloženia novej položky č. 7.
K položke č. 11
V texte položky č. 11, pôvodne označenej ako položka č. 10, sa upravujú vnútorné odkazy v dôsledku prečíslovania iných položiek tabuľky, pričom sa zohľadňuje aj miera možného vzájomného prekrývania položiek (dochádza k logickému vylúčeniu položky č. 7 z textu zátvorky, nakoľko zariadenia vymedzené v tejto položke č. 7 nepatria medzi zariadenia na zneškodňovanie odpadov).
K bodu 2:
Návrh prináša zmenu podmienok vo vzťahu k posudzovaniu vplyvov zariadení na úpravu, spracovanie a zhodnocovanie ostatných odpadov. Preto je potrebné ustanoviť pre tieto
prípady postup pre ukončenie začatého, ale do účinnosti novely neukončeného, procesu posudzovania vplyvov týchto činností. Posudzovanie vplyvov takýchto činností sa navrhuje ukončiť podľa doterajších predpisov.
K Čl. II:
Účinnosť právnej úpravy sa navrhuje počnúc dňom 1. júna 2011.