1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Predkladaný návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 25/2007 Z. z. o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov zavádza novú skutkovú podstatu priestupku, určuje výšku pokuty v blokovom konaní ako aj v správnom konaní za toto porušenie a znižuje výšku pokút v blokovom konaní o takmer 58% a o 51% pri prejednávaní priestupku obvodným úradom dopravy za všetky doterajšie priestupky okrem priestupku keď vodič nezadá údaje alebo zadá neúplné alebo klamlivé údaje do palubnej jednotky alebo tieto nesprístupní správcovi výberu mýta alebo ním poverenej osobe.
V súčasnosti pokuty za porušenie právnych predpisov na úseku mýta v takej výške, že pôsobia odstrašujúco pre prípadných porušovateľov a teda majú značne preventívny charakter. Výška pokút za priestupky na úseku výberu mýta v Slovenskej republike patrí k najvyšším v rámci porovnania výšky pokút v okolitých štátoch, a to v Českej republike, Maďarsku, Rakúsku, Nemecku a Poľsku, pričom Slovenská republika súčasne vykazuje aj najnižšiu priestupkovosť na úseku výberu mýta v porovnaní s vyššie uvedenými krajinami.
Výška pokút však je aj napriek nízkej priestupkovosti neprimeraná k stupňu nebezpečnosti samotných priestupkov.
Policajný zbor SR bude priebežne, na mesačnej báze, vyhodnocovať početnosť priestupkov na úseku výberu mýta. Výstupy monitoringu priestupkovosti na úseku výberu mýta budú podkladom pre posúdenie účinnosti preventívneho charakteru novoustanovenej výšky pokút a následne pre prípadné ďalšie legislatívne kroky na úseku pokút.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými záväzkami Slovenskej republiky ako aj s právom Európskej únie.
Vplyvy predkladaného návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti a sociálne vplyvy uvedené v Doložke vybraných vplyvov.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
Vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 25/2007 Z. z. o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) je upravená v práve Európskej únie
2
- v primárnom práve Európskej únie v čl. 75 Zmluvy o fungovaní Európskej únie a v článku 20 Aktu o podmienkach pristúpenia a jeho prílohe II, kapitole 8 Dopravná politika, bod C Cestná doprava
- v sekundárnom práve
v smernici Európskeho parlamentu a Rady 1999/62/ES zo 17. júna 1999 o poplatkoch za používanie dopravnej infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami, v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2006/38/ES,
b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) z gestorstva smerníc vyplýva pre Slovenskú republiku povinnosť transponovať
smernicu Európskeho parlamentu a Rady 1999/62/ES zo 17. júna 1999 o poplatkoch za používanie určitej dopravnej infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami bola Slovenska republika povinná transponovať do 30. apríla 2004 - je prebratá v úplnom rozsahu.
smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/38/ES zo 17. mája 2006, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 1999/62/ES o poplatkoch za používanie určitej dopravnej infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami je Slovenská republika povinná transponovať do 10. júna 2008 - je prebratá v úplnom rozsahu.
b) -
c) v danej oblasti nebolo začaté proti Slovenskej republike konanie o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
d) Informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia:
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov, zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov, zákon č. 517/2005 Z. z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov, zákon č. 25/2007 Z.z. elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov, Nariadenie vlády SR č. 344/2006 Z.z. o minimálnych požiadavkách na tunely v cestnej sieti, Nariadenie vlády SR č. 350/2007 Z.z., ktorým sa ustanovuje výška sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií, Nariadenie vlády SR č. 444/2010 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška úhrady za užívanie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest pre motorové vozidlá a jazdné súpravy.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
a) úplný
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky - gestor
Ministerstvo financií Slovenskej republiky – spolugestor
3
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 25/2007 Z. z. o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: 13.01.2011 do 26.01.2011
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
A.3. Poznámky
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 25/2007 Z. z. o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov zavádza novú skutkovú podstatu priestupku a znižuje výšku pokút za všetky doterajšie priestupky okrem priestupku keď vodič nezadá údaje alebo zadá neúplné alebo klamlivé údaje do palubnej jednotky alebo tieto nesprístupní správcovi výberu mýta alebo ním poverenej osobe.
V súčasnosti je výška pokuty ukladaná v blokovom konaní podľa § 8 ods. 1 písm. a) až c) a e) zákona č. 25/2007 Z.z. 1655 eur.
V období od 1.1.2010 do 31.12.2010 bolo zistených 4 314 porušení zákona č. 25/2007 Z.z. a v blokovom konaní bolo uložené zaplatiť pokuty v celkovej výške 6 254 165 eur.
Účelom novely zákona by malo byť zanalyzovanie vývoja priestupkovosti na úseku mýta, teda či znížením pokút v blokovom konaní o takmer 58 % a o 51 % pri prejednávaní priestupku obvodným úradom dopravy dôjde k zvýšeniu počtu páchania priestupkov alebo nie a teda či sankcia aj vo výške do 700 eur v blokovom konaní rovnako preventívny charakter alebo nie.
Ak sa priestupkovosť nezmení, ročne dôjde v rámci blokového konania k zníženiu príjmov do štátneho rozpočtu o približne 3 627 482 eur.
4
Ak sa priestupkovosť zvýši o 50 % taktiež dôjde ročne k zníženiu príjmov do štátneho rozpočtu o približne 2 313 973 eur.
Ak sa priestupkovosť zvýši o 100% taktiež dôjde ročne k zníženiu príjmov do štátneho rozpočtu o približne 1 000 576 eur.
Zníženie príjmov navrhujeme riešiť v rámci nulového efektu na deficit štátneho rozpočtu zaviazaním výdavkov rozpočtovej kapitoly MDVRR SR.
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
MH SR – bez pripomienok
MPSVR SR – bez pripomienok
MŽP SR – bez pripomienok
MF SR – informatizácia spoločnosti – bez pripomienok
MF SR rozpočtová politika s predloženým návrhom bude možné súhlasiť len s podmienkou, že výpadok príjmov z navrhovaného zákona bude dosiahnutý inými príjmami.
5
Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Novým znením sa zabezpečí jednoznačný výklad zákona a súlad s inými právnymi predpismi. Napr. vozidlá kategórie N2 alebo N3, ktoré podľa § 1 ods. 2 nariadenia vlády č. 350/2007 Z.z., ktorým sa ustanovuje výška sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií v znení neskorších predpisov spoplatnené mýtom, podľa Príl. 1 písm. B) bod 3 zákona č. 725/2004 Z.z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vozidlami určenými na prepravu tovaru. Avšak na uvedené vozidlo je možné podľa vyhlášky MDPT SR č. 169/2010 Z.z. o osvedčení o evidencii časť I, osvedčení o evidencii časť II a technickom osvedčení vozidla upevniť aj iný typ karosérie ako karosériu určenú na prepravu tovaru.
Okruh vozidiel, ktoré povinné platiť mýto sa nerozširuje, zostáva nezmenený. Preberá sa právna úprava aká je v § 1 ods. 2 nariadenia vlády č. 350/2007 Z.z. s tým, že súčasne s úpravou zákona sa vypustia slová "určené na prepravu tovaru" aj vo vyššie uvedenom nariadení vlády.
K bodu 2
Vymedzuje sa nová povinnosť platiteľa mýta.
K bodu 3
Zákon č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vymedzuje v § 69 ods. 1 písm. c) oprávnenie policajta požadovať predloženie dokladov ustanovených na vedenie a premávku vozidla a na dopravu osôb a nákladu avšak len v súvislosti s dohľadom nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky. Návrh zákona ustanovuje obdobné oprávnenie policajta aj na úseku výberu mýta.
K bodu 4
Ustanovuje sa nová skutková podstata porušenia povinnosti na strane platiteľa mýta.
K bodu 5
Cieľom ustanovenia je zníženie pokút.
K bodu 6
Cieľom úpravy je odstránenie objektívnej zodpovednosti za priestupky, ktorá nie je v súlade so zákonom č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov.
K bodu 7
Určuje sa výška pokuty v blokovom konaní ako aj v správnom konaní novej skutkovej podstaty ustanovenej v § 8 ods. 1 písm. f).
K bodu 8
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
6
K bodu 9
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
Čl. II:
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. augusta 2011.
Bratislava 23.marca 2011
Iveta Radičová
predsedníčka vlády Slovenskej republiky
Ján Figeľ
1.podpredseda vlády a minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja
Slovenskej republiky