Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Inštitút štátneho občianstva je na ústavnej úrovni upravený v čl. 5 Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len „ústava“). Problematika dvojitého štátneho občianstva nie je predmetom úpravy ústavy. Zo zásady suverenity štátu vyplýva, že štát právnou úpravou svojho občianstva nesmie porušiť právo iných štátov.
Podľa čl. 5 ods. 1 ústavy nadobúdanie a stratu štátneho občianstva Slovenskej republiky ustanoví zákon. Na jeho základe bol vydaný zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 40/1993 Z. z. o štátnom občianstve Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Účelom predloženého návrhu zákona je riešiť otvorené otázky súvisiace s problematikou dvojitého štátneho občianstva.
Návrh zákona sleduje základný cieľ umožniť štátnym občanom Slovenskej republiky nadobudnúť cudzie štátne občianstvo zo skutočne dôležitých dôvodov. Kedy je opodstatnené vstupovať do trvalého právneho zväzku s dvoma štátmi súčasne. Zväzku, dôsledkom ktorého je komplex práv a povinností občana aj štátu.
Na naplnenie uvedeného cieľa sa navrhuje:
-umožniť štátnym občanom Slovenskej republiky nadobudnúť cudzie štátne občianstvo štátu, ktorého štátne občianstvo aspoň jeden ich príbuzný v priamom rade v prvom alebo druhom stupni,
-umožniť štátnym občanom Slovenskej republiky nadobudnúť cudzie štátne občianstvo štátu, v ktorom po dobu najmenej jedného roka nepretržitého oprávneného pobytu:
-študovali,
-vykonávali závislú prácu v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu,
-podnikali,
-vykonávali vrcholovú športovú činnosť,
-vykonávali charitatívnu alebo misijnú činnosť.
Predložený návrh zákona nebude mať dopad na verejné financie, rozpočty obcí a vyšších územných celkov a nemá negatívny vplyv na životné prostredie, na zamestnanosť, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
2
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 40/1993 Z. z. o štátnom občianstve Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 40/1993 Z. z. o štátnom občianstve Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
3
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Vložením nových odsekov do § 9 zákona o štátnom občianstve Slovenskej republiky sa navrhujú ďalšie výnimky, na základe ktorých nedochádza k strate štátneho občianstva Slovenskej republiky zo zákona, ak občan Slovenskej republiky nadobudne cudzie štátne občianstvo.
Navrhuje sa umožniť štátnym občanom Slovenskej republiky nadobudnúť cudzie štátne občianstvo zo skutočne dôležitých dôvodov. Pravdepodobne najdôležitejším takýmto dôvodom je umožnenie nadobudnutia cudzieho občianstva štátu, ktorého občianstvo aspoň jeden ich príbuzní v priamom rade (§ 116 a § 117 Občianskeho zákonníka).
Rovnako sa navrhuje umožniť štátnym občanom Slovenskej republiky nadobudnúť cudzie štátne občianstvo štátu, v ktorom po dobu najmenej jedného roka nepretržitého oprávneného pobytu:
-študovali,
-vykonávali závislú prácu v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu
(použitá terminológia podľa Zákonníka práce),
-podnikali – podnikaním sa rozumie sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnika-
teľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku,
-vykonávali vrcholovú športovú činnosť,
-vykonávali charitatívnu alebo misijnú činnosť.
K bodu 2
Ide o legislatívnotechnickú úpravu spočívajúcu v oprave vnútorného odkazu.
K čl. II
Ustanovuje sa účinnosť návrhu zákona od 1. júla 2011.