Podľa aktuálnej právnej úpravy môže nadriadený prokurátor (i) vydať podriadenému prokurátorovi pokyn, ako má postupovať v konaní a pri plnení úloh alebo (ii) vykonať úkony podriadeného prokurátora alebo rozhodnúť, že ich vykoná iný podriadený prokurátor. Uvedený systém fungovania prokuratúry zostáva síce zachovaný, ale navrhovanou zmenu nebude platiť v absolútnom význame tak ako doteraz.
V intenciách nového znenia odseku 8 (trestné konanie) nebude môcť nadriadený prokurátor prikázať podriadenému prokurátorovi, aby
•nezačínal trestné stíhanie
•nevzniesol obvinenie
•nepodal návrh na vzatie obvineného do väzby
•vec postúpil na prejednanie inému orgánu
•zastavil trestné stíhanie
•nepodal obžalobu
•nepodal riadny alebo mimoriadny opravný prostriedok v neprospech obvineného.
Podľa nového odseku 9 (netrestná oblasť) nebude môcť nadriadený prokurátor prikázať podriadenému prokurátorovi, aby
•nepodal návrh na začatie občianskeho súdneho konania
•nevstúpil do už začatého občianskeho súdneho konania
•nepodal opravný prostriedok proti rozhodnutiu súdu v občianskom súdnom konaní
•nepodal protest prokurátora
•nepodal upozornenie prokurátora.
Z uvedeného teda vyplýva, že zákaz negatívnych pokynov je spojený s trestným konaním, ako aj s konaniami netrestnej povahy, v ktorých je činná prokuratúra.
V oboch prípadoch bude tiež platiť, že nadriadený prokurátor nebude môcť úkon vykonať sám, resp. nebude môcť rozhodnúť, že úkon vykoná iný podriadený prokurátor. Bude však môcť vykonať tento úkon sám, len ak pôjde o bezprostredne nadriadeného prokurátora. Tento prístup teda zamedzí situáciám, kedy napr. generálny prokurátor prikázal prokurátorovi okresnej prokuratúry, aby nezačínal trestné stíhanie, prípadne rozhodol namiesto neho. V podmienkach novej právnej úpravy (v prípade tej istej modelovej situácie) nebude môcť vydať pokyn, ktorým prikáže prokurátorovi okresnej prokuratúry, aby nezačínal trestné stíhanie. Rovnako nebude môcť prikázať, aby tento úkon vykonal iný prokurátor a nebude môcť tento úkon vykonať ani sám, keďže nie je v pozícii bezprostredne nadriadeného prokurátora. Bezprostredne nadriadeným prokurátorom je v tomto prípade okresný prokurátor a jedine ten bude môcť tento úkon vykonať sám a na vlastnú zodpovednosť.
Navrhovaná právna úprava má teda v súlade s Programovým vyhlásením vlády za cieľ posilniť procesnú nezávislosť prokurátora.
Zavádza sa nový model vydávania záväzných stanovísk. Podstata vykonávanej zmeny spočíva vo vytvorení vyváženého prostredia, ktoré bude zárukou toho, že záväzné stanoviská určené všetkým prokurátorom a asistentom prokurátorov nebudú vydávané účelovo, či svojvoľne bez náležitej odbornej diskusie.