Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Smernica Európskeho Parlamentu a Rady 2007/46/ES, ktorou sa zriaďuje rámec pre typové schválenie motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel, systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek určených pre tieto vozidlá (Rámcová smernica), ktorá nadobudla účinnosť 29. apríla 2009 umožnila udeľovať typové schválenie ES pre vozidlá kategórie N1 (nákladné vozidlo) bez priečkového systému na ochranu osôb pred nebezpečenstvom vyplývajúcim z posunu batožiny do priestoru pre vodiča a cestujúcich (tzv. deliaca priečka) bez toho, aby si členské štáty mohli uplatňovať vlastné národné technické požiadavky v tomto prípade na deliacu priečku. V praxi nastal prípad, že to isté vozidlo mohlo byť schválené aj v kategórii M1 (osobné vozidlo), ale aj v kategórii N1 (nákladné vozidlo).
Zákon č. 563/2009 Z. z. znovelizoval zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov, ktorý umožnil odpočet dane z pridanej hodnoty pre všetky kategórie vozidiel, čo znamená, že tie isté vozidlá s deliacou priečkou a bez deliacej priečky stratili význam.
Vozidlá, ktoré neplnili ešte v tom čase smernicu 2007/46/ES, boli bez typového schválenia ES a plnili iba národné technické požiadavky, boli vybavené deliacou priečkou a musia ju mať naďalej vo vozidle, pretože ju majú uvedenú v dokladoch vozidla (v osvedčení o evidencii alebo v technickom preukaze vozidla). Navrhovanou zmenou zákona sa prevádzkovateľom týchto vozidiel umožní, aby si deliacu priečku mohli z vozidla demontovať bez toho, aby ich vozidlo bolo nespôsobilé na cestnú premávku. Návrh zákona bol inšpirovaný situáciou v Českej republike, kde sa rovnaká zmena stretla s pozitívnou odozvou u prevádzkovateľov takýchto vozidiel.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Doložka zlučiteľnosti
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Ľudovít Jurčík
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3. Predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie:
a) v primárnom práve,
b)v sekundárnom práve,
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskych únie.
Vzhľadom na bod 3. sú body 4. a 5. bezpredmetné.
Doložka
finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
1. Odhad vplyvov na verejné financie
Predkladaný návrh zákona nebude mať dopad na verejné financie.
2. Odhad dopadov na obyvateľstvo, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
Predložený návrh zákona nebude mať dopad na obyvateľstvo.
3. Odhad dopadov na životné prostredie
Predložený návrh zákona nebude mať dopad na životné prostredie.
4. Odhad vplyvov na zamestnanosť
Predložený návrh zákona nebude mať dopad na zamestnanosť.
5. Vplyv na podnikateľské prostredie
Predložený návrh zákona bude mať pozitívny dopad na podnikateľské prostredie, nakoľko sa rozšíri predaj ojazdených vozidiel, ktoré majú zabudovanú ochrannú mriežku a nie tak pre spotrebiteľov atraktívne.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodom 1 a 2
Návrh zákona zavádza výnimku do absolútneho zákazu prevádzkovať v premávke na pozemných komunikáciách vozidlo, ktoré sa nezhoduje so schváleným typom. Zavedenou výnimkou je možnosť prevádzkovať na pozemných komunikáciách aj vozidlo, z ktorého bola odstránená deliaca priečka, oddeľujúca priestor pre vodiča a cestujúcich od ložného priestoru. V súčasnosti existuje možnosť odstrániť deliacu priečku len cez možnosť prestavby vozidla zmenou kategórie vozidla (z kategórie M1 na kategóriu N1). Táto možnosť je prakticky nevyužívaná pre komplikovanosť, zdĺhavosť a nákladovosť tohto procesu. Navrhovanou zmenou sa umožní odstrániť deliacu priečku z vozidla bez nutnosti prestavby vozidla, a teda jednoduchým fyzickým odmontovaním. Týmto postupom teda vozidlo zostane v pôvodnej kategórii, nakoľko nebude prestavané, len nebude musieť mať nainštalovanú deliacu priečku.
Týmto ustanovením však zároveň nie je dotknutá povinnosť podľa § 3 ods. 6 vyhlášky Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 464/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov, ktorá ustanovuje, že vozidlo kategórie N s nedelenou skriňovou karosériou pri preprave nákladu, ktorý by počas prevádzky vozidla v cestnej premávke mohol ohroziť vodiča alebo prepravovaných cestujúcich, musí byť za posledným radom sedadiel vybavené priečkovým systémom. Uvedené ustanovenie stanovuje povinnosť mať priečkový systém namontovaný pri preprave nákladu, ktorý by mohol ohroziť vodiča alebo cestujúcich.
Navrhovanou zmenou zákona sa teda umožní odstrániť priečkový systém najmä tým prevádzkovateľom vozidiel, ktorý náklad, potencionálne ohrozujúci vodiča alebo cestujúcich, neprevážajú.
Taktiež sa stanovuje, pri ktorých vozidlách sa deliaca priečka môže z vozidla odstrániť. Ide iba o vozidlá kategórie N1 (nákladné), ktoré odvodené od vozidiel kategórie M1 (osobné). U vozidiel klasických dodávkových určených prevažne na prepravu nákladu (Peugeot Boxer, Citroen Jumper, Mercedes Sprinter a pod.), táto deliaca priečka z vozidla nemôže byť demontované, pretože by sa ohrozil všeobecný záujem pri bezpečnosti cestnej premávky pri preprave nákladu.
K Čl. II.
Navrhuje sa, aby tento zákon nadobudol účinnosť od 1. júla 2011.