1
TABUĽKA ZHODY
právneho predpisu
s právom Európskej únie
SMERNICA EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY 2009/33/ES z 23. apríla 2009 o podpore ekologických a energeticky úsporných vozidiel cestnej dopravy
Návrh zákona o podpore energeticky a environmentálne úsporných motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon NR SR č. 168/1996 Z. z. o cestnej doprave v znení zákona NR SR č. 386/1996 Z. z., zákona č. 58/1997 Z. z., zákona č. 340/2000 Z. z., zákona č. 416/2001 Z. z., zákona č. 506/2002 Z. z., zákona č. 534/2003 Z. z., zákona č. 114/2004 Z. z., zákona č. 331/2005 Z. z., 43/2007 Z. z., zákona č. 435/2008 Z. z., zákona č. 488/2009 Z. z. a zákona č. 136/2010 Z. z.
Zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 282/2006 Z. z., zákona č. 102/2007 z. z., zákona č. 232/2008 z. z., zákona č. 442/2008 z. z., zákona č. 213/2009 z. z., zákona č. 289/2009 z. z., zákona č. 402/2009 z. z., zákona č. 503/2009 z. z., zákona č. 73/2010 z. z. a zákona č. 129/2010 Z. z.
1
2
3
4
5
6
7
8
Článok
(Č, O, V, P)
Text
Spôsob
transp.
Č.
Článok
(Č, §, O, V, P)
Text
Zho-da
Poznámky
Č:1
Predmet úpravy a ciele
Na základe tejto smernice sa od verejných obstarávateľov, obstarávateľských subjektov a určitých prevádzkovateľov vyžaduje, aby pri nákupe vozidiel cestnej dopravy zohľadňovali energetické a environmentálne vplyvy počas životnosti vozidla vrátane spotreby energie a emisií CO2 a určitých znečisťujúcich látok s cieľom podporovať a stimulovať trh s ekologickými a energeticky úspornými vozidlami a zlepšiť príspevok dopravného sektora k politikám Spoločenstva v oblasti životného prostredia, klímy a energetiky.
N
návrh zákona
§: 1
Predmet úpravy
Tento zákon ustanovuje spôsoby zohľadnenia energetických a environmentálnych vplyvov prevádzky motorových vozidiel kategórií M1, M2, M3, N1, N2 a N31) (ďalej len „vozidlo“) počas ich životnosti pri nákupe alebo lízingu (ďalej len „nákup“) vozidiel a metodiku výpočtu prevádzkových nákladov počas životnosti vozidla s cieľom podporovať a stimulovať trh s energeticky a environmentálne úspornými vozidlami.
1) Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 140/2009 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o typovom schvaľovaní motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel, systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek určených pre tieto vozidlá v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 407/2009 Z. z.
Ú
Č:2
Výnimky
Členské štáty môžu vyňať z plnenia požiadaviek stanovených v tejto smernici zmluvy o kúpe vozidiel uvedených v článku 2 ods. 3 smernice 2007/46/ES, ktoré nepodliehajú typovému schváleniu ani jednotlivému schváleniu na ich území.
N
návrh zákona
§: 2
O: 2
(2) Tento zákon sa nevzťahuje na nákup vozidiel navrhovaných a vyrábaných na osobitné použitie podľa osobitného predpisu.5)
5) § 2 ods. 2 a 3 písm. a) nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 140/2009 Z. z.
Ú
Č:3
Rozsah pôsobnosti
Táto smernica sa vzťahuje na zmluvy o kúpe vozidiel cestnej dopravy:
a) verejnými obstarávateľmi alebo obstarávateľskými subjektmi,
N
návrh zákona
§: 2
O: 1
Rozsah pôsobnosti
(1) Tento zákon je povinný uplatňovať pri nákupe vozidiel verejný obstarávateľ,2) obstarávateľ3) a dopravca poskytujúci služby vo verejnom záujme,4) ktorý nie je verejný obstarávateľ ani obstarávateľ (ďalej len
Ú
2
1
2
3
4
5
6
7
8
Článok
(Č, O, V, P)
Text
Spôsob
transp.
Č.
Článok
(Č, §, O, V, P)
Text
Zho-da
Poznámky
pokiaľ sa na nich vzťahuje povinnosť uplatňovať postupy obstarávania uvedené v smerniciach 2004/17/ES a 2004/18/ES;
b) prevádzkovateľmi, ktorí v rámci verejných zákaziek na služby plnia záväzky vyplývajúce zo služieb vo verejnom záujme v zmysle nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007 z 23. októbra 2007 o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej osobnej doprave [17] nad rámec stanovený členskými štátmi tak, že nepresahuje prahové hodnoty stanovené v smerniciach 2004/17/ES a 2004/18/ES.
zákon č. 168/1996 Z. z. v znení zákona č. /2011 Z. z. (čl. II návrhu zákona)
zákon č. 25/2006 Z. z. v znení zákona č. /2011 Z. z.
(čl. III návrhu zákona)
Č: II
§: 8
O: 5
Č: III
§: 35a
„dopravca“).
2) § 6 zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3) § 8 zákona č. 25/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov.
4) § 15 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 168/1996 Z. z. o cestnej
doprave v znení neskorších predpisov.
(5) Dopravca poskytujúci služby vo verejnom záujme na základe zmluvy o službách vo verejnom záujme (ďalej len „zmluva o službách“) podľa § 15 je povinný pri nákupe alebo lízingu motorových vozidiel kategórie M1, M2, M3, N1, N2, a N3, ktorých predpokladaná hodnota bez dane z pridanej hodnoty sa rovná alebo je vyššia ako finančný limit podľa osobitného predpisu,13a) zohľadniť energetické a environmentálne vplyvy prevádzky motorových vozidiel počas ich životnosti podľa osobitného predpisu.13b)“.
13a) § 4 ods. 2 písm. f) zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
13b) Zákon č. .../2011 Z. z. o podpore energeticky a environmentálne úsporných
motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
Ak ide o nadlimitnú zákazku na dodanie motorových vozidiel kategórie M1, M2, M3, N1, N2 a N3 verejný obstarávateľ a obstarávateľ zohľadní energetické a environmentálne vplyvy prevádzky motorových vozidiel počas ich životnosti podľa osobitného predpisu10a) v opise predmetu zákazky alebo v kritériách na vyhodnotenie ponúk.“.
10a) Zákon č. .../2011 Z. z. o podpore energeticky a environmentálne úsporných
motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Č:4
O:1
Vymedzenie pojmov
Na účely tejto smernice:
1. "verejní obstarávatelia" sú verejní obstarávatelia vymedzení v článku 2 ods. 1 písm. a) smernice 2004/17/ES a v článku 1 ods. 9 smernice 2004/18/ES;
N
návrh zákona
§: 2
O: 1
(1) Tento zákon je povinný uplatňovať pri nákupe vozidiel verejný obstarávateľ,2) obstarávateľ3) a dopravca poskytujúci služby vo verejnom záujme,3) ktorý nie je verejný obstarávateľ ani obstarávateľ (ďalej len „dopravca“).
2) § 6 zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Ú
Č:4
O:2
2. "obstarávateľské subjekty" sú obstarávatelia uvedení v článku 2 ods. 2 smernice 2004/17/ES;
N
návrh zákona
§ 2
O: 1
(1) Tento zákon je povinný uplatňovať pri nákupe vozidiel verejný obstarávateľ,2) obstarávateľ3) a dopravca poskytujúci služby vo verejnom záujme,3) ktorý nie je verejný obstarávateľ ani obstarávateľ (ďalej len
Ú
3
1
2
3
4
5
6
7
8
Článok
(Č, O, V, P)
Text
Spôsob
transp.
Č.
Článok
(Č, §, O, V, P)
Text
Zho-da
Poznámky
„dopravca“).
3) § 8 zákona č. 25/2006 Z. z. v znení zákona č. 503/2009 Z. z.
Č:4
O:3
3. "vozidlo cestnej dopravy" je vozidlo zaradené do kategórií vozidiel uvedených v tabuľke 3 v prílohe.
N
návrh zákona
§: 1
Tento zákon ustanovuje spôsoby zohľadnenia energetických a environmentálnych vplyvov prevádzky motorových vozidiel kategórií M1, M2, M3, N1, N2 a N31) (ďalej len „vozidlo“) počas ich životnosti pri nákupe alebo lízingu (ďalej len „nákup“) vozidiel a metodiku výpočtu prevádzkových nákladov počas životnosti vozidla s cieľom podporovať a stimulovať trh s energeticky a environmentálne úspornými vozidlami.
1) Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 140/2009 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o typovom schvaľovaní motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel, systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek určených pre tieto vozidlá v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 407/2009 Z. z.
Ú
Č:5
O:1
Nákup ekologických a energeticky úsporných vozidiel cestnej dopravy
1. Členské štáty zabezpečia, aby od 4. decembra 2010 všetci verejní obstarávatelia, obstarávateľské subjekty a prevádzkovatelia uvedení v článku 3 pri nákupe vozidiel cestnej dopravy zohľadňovali energetické a environmentálne vplyvy prevádzky vozidla počas jeho životnosti stanovené v odseku 2 a uplatňovali aspoň jednu z možností stanovených v odseku 3.
N
návrh zákona
§: 3
O: 1
(1) Verejný obstarávateľ, obstarávateľ a dopravca zohľadní pri nákupe vozidiel energetické a environmentálne vplyvy prevádzky vozidla počas jeho životnosti (ďalej len „energetické a environmentálne vplyvy vozidla“) podľa odseku 2 v technických špecifikáciách alebo v rozhodnutí o nákupe.
Ú
Č:5
O:2
P: a, b. c
2. Energetické a environmentálne vplyvy prevádzky, ktoré sa musia zohľadniť, zahŕňajú aspoň:
a) spotrebu energie;
b) emisie CO2 a
c) emisie NOx, NMHC a tuhých častíc.
Popri energetických a environmentálnych vplyvoch prevádzky uvedených v prvom pododseku verejní obstarávatelia, obstarávateľské subjekty a prevádzkovatelia môžu zvážiť aj zohľadnenie ďalších environmentálnych vplyvov.
N
návrh zákona
§: 3
O: 2
(2) Energetické a environmentálne vplyvy vozidla zahŕňajú najmä
a)spotrebu energie,
b)emisie oxidu uhličitého (CO2) a
c)emisie
1.oxidov dusíka (NOx),
2.bezmetánových uhľovodíkov (NMHC) a
3.tuhých častíc.
Ú
Č:5
O:3
P: a
3. Požiadavky uvedené v odsekoch 1 a 2 sa plnia podľa týchto možností:
a) stanovením technických špecifikácií pre energetické a environmentálne vlastnosti v dokumentácii na nákup vozidiel cestnej dopravy v súvislosti s každým hodnoteným vplyvom, ako aj akýmikoľvek dodatočnými environmentálnymi vplyvmi, alebo
N
návrh zákona
§: 3
O: 3
(3) Technické špecifikácie pre energetické a environmentálne vplyvy vozidla sa určia v dokumentácii pre nákup vozidiel.
Ú
4
1
2
3
4
5
6
7
8
Článok
(Č, O, V, P)
Text
Spôsob
transp.
Č.
Článok
(Č, §, O, V, P)
Text
Zho-da
Poznámky
Č:5
O:3
P: b
b) zahrnutím energetických a environmentálnych vplyvov do rozhodnutia o nákupe, pričom:
- ak sa uplatní postup verejného obstarávania, vykoná sa to použitím týchto vplyvov ako kritérií na udelenie zákazky, a
- ak sa tieto vplyvy peňažne vyjadria na účely začlenenia do rozhodnutia o nákupe, použije sa metodika uvedená v článku 6.
N
návrh zákona
§: 3
O: 4, 5
(4) Ak sa uplatní postup verejného obstarávania podľa osobitného predpisu,6) v rozhodnutí o nákupe sa energetické a environmentálne vplyvy vozidla uplatnia ako kritériá na vyhodnotenie ponúk.
(5) Ak sa energetické a environmentálne vplyvy vozidla v rozhodnutí o nákupe vyjadria v peňažných hodnotách, použije sa metodika výpočtu prevádzkových nákladov počas životnosti vozidla podľa § 4.
6) Zákon č. 25/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Ú
Č:6
O:1
P: a
Metodika výpočtu prevádzkových nákladov počas životnosti vozidla
1. Na účely článku 5 ods. 3 písm. b) druhej zarážky sa prevádzkové náklady počas životnosti vozidla na spotrebu energie, ako aj náklady na emisie CO2 a emisie znečisťujúcich látok stanovené v tabuľke 2 prílohy, ktoré súvisia s prevádzkou kupovaných vozidiel, speňažujú a počítajú podľa metodiky stanovenej v nasledujúcich písmenách:
a) prevádzkové náklady na spotrebu energie počas životnosti vozidla sa vypočítajú s použitím tejto metodiky:
- spotreba paliva vozidla na kilometer podľa odseku 2 sa počíta v jednotkách spotreby energie na kilometer bez ohľadu na to, či je uvedená priamo, ako je to napríklad v prípade elektrických vozidiel, alebo nie. Ak je spotreba paliva uvedená v iných jednotkách, premení sa na spotrebu energie na kilometer s použitím prepočítacích koeficientov stanovených v tabuľke 1 prílohy pre energetický obsah rôznych palív,
- použije sa jednotná peňažná hodnota na jednotku energie. Táto jednotná hodnota je nižšou hodnotou nákladov na jednotku energie benzínu alebo nafty pred zaplatením dane pri ich použití ako palivo na účel dopravy,
- prevádzkové náklady na spotrebu energie počas životnosti vozidla sa vypočítajú vynásobením najazdených kilometrov počas životnosti vozidla, pričom sa v prípade potreby zohľadní počet už najazdených kilometrov, podľa odseku 3 spotrebou energie na kilometer podľa prvej zarážky tohto písmena a nákladmi na jednotku energie podľa druhej zarážky tohto písmena;
N
návrh zákona
§: 4
O: 1, 2, 3
Metodika výpočtu prevádzkových nákladov počas životnosti vozidla
(1) Prevádzkové náklady na spotrebu energie počas životnosti vozidla sa vypočítajú ako súčin najazdených kilometrov počas životnosti vozidla podľa prílohy č. 1, spotreby energie počítanej podľa odseku 2 a nákladov na jednotku energie podľa odseku 3; v prípade potreby sa zohľadnia najazdené kilometre.
(2) Spotreba paliva vozidla na kilometer sa počíta v jednotkách spotreby energie na kilometer bez ohľadu na to, či je uvedená priamo, ako je to pri vozidlách na elektrický pohon, alebo nie. Ak je spotreba paliva uvedená v iných jednotkách, prepočíta sa na spotrebu energie na kilometer s použitím prepočítavacieho koeficientu energetického obsahu paliva podľa prílohy č. 2 pre príslušný druh paliva.
(3) Na vyjadrenie nákladov na jednotku energie sa použije jednotná peňažná hodnota na jednotku energie. Jednotná peňažná hodnota je cena benzínu alebo nafty bez ciel a daní na účely dopravy uverejňovaná podľa osobitných predpisov.7)
7) Čl. 4 Rozhodnutia Rady z 22. apríla 1999 o postupe spoločenstva pri
informovaní a konzultáciách ohľadom cien dodávok ropy
a spotrebiteľských cien ropných výrobkov (1999/280/ES) (Mimoriadne
vydanie Ú. v. EÚ, kap. 12/zv. 02).
Čl. 2 Rozhodnutia Komisie z 26. júla 1999, ktorým sa vykonáva
rozhodnutie Rady 1999/280/ES o postupe spoločenstva pri informovaní
a konzultáciách ohľadom cien dodávok ropy a spotrebiteľských cien
ropných výrobkov (1999/566/ES) (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap.
12/zv. 02).
Ú
Č:6
O:1
P: b
b) prevádzkové náklady na emisie CO2 počas životnosti vozidla sa vypočítajú vynásobením najazdených kilometrov počas
N
návrh zákona
§: 4
O: 4
(4) Prevádzkové náklady na emisie oxidu uhličitého (CO2) počas životnosti vozidla sa vypočítajú ako súčin najazdených kilometrov počas
Ú
5
1
2
3
4
5
6
7
8
Článok
(Č, O, V, P)
Text
Spôsob
transp.
Č.
Článok
(Č, §, O, V, P)
Text
Zho-da
Poznámky
životnosti vozidla, pričom sa v prípade potreby zohľadní počet už najazdených kilometrov, podľa odseku 3 emisiami CO2 v kilogramoch na kilometer podľa odseku 2 a nákladmi na kilogram z rozsahu uvedeného v tabuľke 2 prílohy;
jeho životnosti podľa prílohy č. 1, emisií oxidu uhličitého (CO2) vyjadrených v kilogramoch na kilometer a nákladov na kilogram emisií oxidu uhličitého (CO2) z rozsahu uvedeného v prílohe č. 3; v prípade potreby sa zohľadnia už najazdené kilometre.
Č:6
O:1
P: c
c) prevádzkové náklady na emisie znečisťujúcich látok uvedených v tabuľke 2 prílohy počas životnosti vozidla sa vypočítajú spočítaním prevádzkových nákladov na emisie NOx, NMHC a tuhých častíc počas životnosti vozidla. Prevádzkové náklady počas životnosti vozidla na každú znečisťujúcu látku sa vypočítajú vynásobením najazdených kilometrov počas životnosti vozidla, pričom sa v prípade potreby zohľadní počet už najazdených kilometrov, podľa odseku 3 emisiami v gramoch na kilometer podľa odseku 2 a príslušnými nákladmi na gram. Náklady sa určia podľa priemerných hodnôt Spoločenstva uvedených v tabuľke 2 prílohy.
Verejní obstarávatelia, obstarávateľské subjekty a prevádzkovatelia uvedení v článku 3 môžu uplatniť vyššie náklady za predpokladu, že tieto náklady neprekročia príslušné hodnoty uvedené v tabuľke 2 prílohy vynásobené koeficientom 2.
N
návrh zákona
§: 4
O: 5, 6
(5) Prevádzkové náklady na emisie oxidov dusíka (NOx), bezmetánových uhľovodíkov (NMHC) a tuhých častíc počas životnosti vozidla sa vypočítajú ako súčet prevádzkových nákladov na emisie oxidov dusíka (NOx), prevádzkových nákladov na emisie bezmetánových uhľovodíkov (NMHC) a prevádzkových nákladov na emisie tuhých častíc počas životnosti vozidla; prevádzkové náklady na emisie každej znečisťujúcej látky počas životnosti vozidla sa vypočítajú ako súčin najazdených kilometrov počas životnosti vozidla podľa prílohy č. 1, príslušnej emisie vyjadrenej v gramoch na kilometer a nákladov na gram príslušnej emisie podľa priemernej hodnoty príslušnej emisie uvedenej v prílohe č. 3; v prípade potreby sa zohľadnia už najazdené kilometre.
(6) Vyššie prevádzkové náklady na emisie možno uplatniť, ak tieto neprekročia dvojnásobok hodnoty nákladov uvedených v prílohe č. 3.
Ú
Č:6
O:2
2. Spotreba paliva a emisie CO2 a emisie znečisťujúcich látok na kilometer prevádzky vozidla, ktoré sú stanovené v tabuľke 2 prílohy, sa zakladajú na štandardizovaných skúšobných postupoch Spoločenstva pre vozidlá, pre ktoré sú takéto skúšobné postupy stanovené v právnych predpisoch Spoločenstva o typovom schválení. V prípade vozidiel, na ktoré sa nevzťahujú štandardizované skúšobné postupy Spoločenstva, sa zabezpečí porovnateľnosť medzi rôznymi ponukami s použitím všeobecne uznávaných skúšobných postupov alebo výsledkov skúšok vykonaných pre orgán alebo s použitím informácií poskytnutých výrobcom.
N
návrh zákona
§: 4
O: 7
(7) Ak sa na vozidlo nevzťahujú štandardizované skúšobné postupy podľa právnych predpisov Európskej únie o typovom schválení, porovnateľnosť rôznych ponúk sa zabezpečí použitím všeobecne uznávaných skúšobných postupov alebo výsledkov skúšok vykonaných pre schvaľovací orgán8) alebo použitím informácií poskytnutých výrobcom vozidla.
8) § 99 písm. o) zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Ú
Č:6
O:3
3. Počet najazdených kilometrov počas životnosti vozidla sa prevezme z tabuľky 3 v prílohe, ak nie je stanovené inak.
N
návrh zákona
§: 4
O: 1
(1) Prevádzkové náklady na spotrebu energie počas životnosti vozidla sa vypočítajú ako súčin najazdených kilometrov počas životnosti vozidla podľa prílohy č. 1, spotreby energie počítanej podľa odseku 2 a nákladov na jednotku energie podľa odseku 3; v prípade potreby sa zohľadnia najazdené kilometre.
Ú
Č:7
Úpravy na prispôsobenie technickému pokroku
Komisia prispôsobí údaje na výpočet prevádzkových nákladov
n.a.
6
1
2
3
4
5
6
7
8
Článok
(Č, O, V, P)
Text
Spôsob
transp.
Č.
Článok
(Č, §, O, V, P)
Text
Zho-da
Poznámky
vozidiel cestnej dopravy počas ich životnosti, ako sú stanovené v prílohe, inflácii a technickému pokroku. Tieto opatrenia zamerané na zmenu nepodstatných prvkov tejto smernice sa prijmú v súlade s regulačným postupom s kontrolou uvedeným v článku 9 ods. 2.
Č:8
Výmena osvedčených postupov
Komisia uľahčí a zorganizuje výmenu znalostí a osvedčených postupov medzi členskými štátmi v oblasti postupov týkajúcich sa podpory nákupu ekologických a energeticky úsporných vozidiel cestnej dopravy verejnými obstarávateľmi, obstarávateľskými subjektmi a prevádzkovateľmi uvedenými v článku 3.
n.a.
Č:9
O:1, 2
Výbor
1. Komisii pomáha výbor.
2. Ak sa odkazuje na tento odsek, uplatňuje sa článok 5a ods. 1 až 4 a článok 7 rozhodnutia 1999/468/ES so zreteľom na jeho článok 8.
n.a.
Č:10
O:1, 2, 3
Podávanie správ a preskúmanie
1. Komisia vypracuje každé dva roky s účinnosťou od 4. decembra 2010 správu o uplatňovaní tejto smernice a o opatreniach prijatých jednotlivými členskými štátmi na podporu nákupu ekologických a energeticky úsporných vozidiel cestnej dopravy.
2. Tieto správy zhodnotia dosah tejto smernice, najmä možností uvedených v článku 5 ods. 3, a potrebu ďalších opatrení a podľa potreby budú obsahovať i návrhy.
V týchto správach Komisia porovná nominálne a relatívne množstvo zakúpených vozidiel, zodpovedajúce najlepšej trhovej alternatíve z hľadiska energetických a environmentálnych vplyvov počas životnosti vozidla, a to v rámci každej z kategórií vozidiel uvedených v tabuľke 3 prílohy, s celkovým trhom týchto vozidiel, a ďalej odhadne, ako možnosti uvedené v článku 5 ods. 3 ovplyvnili trh. Komisia zhodnotí potrebu ďalších opatrení a podľa potreby predloží i návrhy.
3. Komisia najneskôr v deň predloženia prvej správy preskúma možnosti uvedené v článku 5 ods. 3, predloží hodnotenie metodiky uvedenej v článku 6 a v prípade potreby navrhne vhodné úpravy.
n.a.
7
1
2
3
4
5
6
7
8
Článok
(Č, O, V, P)
Text
Spôsob
transp.
Č.
Článok
(Č, §, O, V, P)
Text
Zho-da
Poznámky
Č:11
O: 1, 2
Transpozícia
1. Členské štáty uvedú do účinnosti zákony, iné právne predpisy a správne opatrenia potrebné na dosiahnutie súladu s touto smernicou do 4. decembra 2010. Bezodkladne oznámia Komisii znenie týchto ustanovení.
Členské štáty uvedú priamo v prijatých opatreniach alebo pri ich úradnom uverejnení odkaz na túto smernicu. Podrobnosti o odkaze upravia členské štáty.
2. Členské štáty oznámia Komisii znenie hlavných ustanovení vnútroštátnych právnych predpisov, ktoré prijmú v oblasti pôsobnosti tejto smernice.
N
návrh zákona
§: 5
Č: IV
Transpozičné ustanovenie
Týmto zákonom sa preberajú právne záväzné akty Európskej únie uvedené v prílohe č. 4.
Príloha č. 4 k zákonu č. ...............................
ZOZNAM PREBERANÝCH PRÁVNE ZÁVÄZNÝCH AKTOV EURÓPSKEJ ÚNIE
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/33/ES z 23. apríla 2009 o podpore ekologických a energetických úsporných vozidiel cestnej dopravy (Ú. v. EÚ L 120, 15. 05. 2009)
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 15. júna 2011.
Ú
Č:12
Nadobudnutie účinnosti
Táto smernica nadobúda účinnosť dvadsiatym dňom po jej uverejnení v Úradnom vestníku Európskej únie.
n.a.
Č:13
Adresáti
Táto smernica je určená členským štátom.
n.a.
PRÍLOHA
Údaje na výpočet prevádzkových nákladov vozidiel cestnej dopravy počas ich životnosti
Tabuľka 1: Energetický obsah motorových palív
Palivo | Energetický obsah |
Nafta | 36 MJ/l |
Benzín | 32 MJ/l |
Zemný plyn/Bioplyn | 33 – 38 MJ/Nm3 |
Skvapalnený ropný plyn (LPG) | 24 MJ/l |
Etanol | 21 MJ/l |
Bionafta | 33 MJ/l |
Emulzné palivo | 32 MJ/l |
Vodík | 11 MJ/Nm3 |
Tabuľka 2: Náklady na emisie v cestnej doprave (v cenách z roku 2007):
CO2 | NOx | NMHC | Tuhé častice |
0,03 – 0,04 EUR/kg | 0,0044 EUR/g | 0,001 EUR/g | 0,087 EUR/g |
Tabuľka 3: Najazdené kilometre vozidiel cestnej dopravy počas ich životnosti
Kategória vozidiel (kategórie M a N v zmysle definície v
N
návrh zákona
návrh zákona
návrh zákona
Príloha č. 2 k zákonu č. ...............................
ENERGETICKÝ OBSAH PALÍV
Nafta 36 MJ/l
Benzín 32 MJ/l
Zemný plyn/Bioplyn (33 – 38) MJ/Nm3
Skvapalnený ropný plyn (LPG) 24 MJ/l
Etanol 21 MJ/l
Bionafta 33 MJ/l
Emulzné palivo 32 MJ/l
Vodík 11 MJ/Nm3
Príloha č. 3 k zákonu č. ...............................
NÁKLADY NA EMISIE V CESTNEJ DOPRAVE
CO2 0,03 - 0,04 eura/kg NOx 0,0044 eura/g
NMHC 0,001 eura/g Tuhé častice 0,087 eura/g
Príloha č. 1 k zákonu č. ...............................
NAJAZDENÉ KILOMETRE MOTOROVÝCH VOZIDIEL
POČAS ICH ŽIVOTNOSTI
Kategória motorových vozidiel Najazdené kilometre počas životnosti
Ú
8
1
2
3
4
5
6
7
8
Článok
(Č, O, V, P)
Text
Spôsob
transp.
Č.
Článok
(Č, §, O, V, P)
Text
Zho-da
Poznámky
smernici 2007/46/ES) | Najazdené kilometre počas životnosti vozidla |
Osobné vozidlá (M1) | 200000 km |
Ľahké úžitkové vozidlá (N1) | 250000 km |
Ťažké nákladné vozidlá (N2, N3) | 1000000 km |
Autobusy (M2, M3) | 800000 km |
Osobné vozidlá (M1) 200 000 km
Ľahké úžitkové vozidlá (N1) 250 000 km
Ťažké nákladné vozidlá (N2, N3) 1 000 000 km
Autobusy (M2, M3) 800 000 km
zákon č. 168/1996 Z. z.
zákon č. 168/1996 Z. z. v znení zákona č. /2011 Z. z. (čl. II návrhu zákona)
zákon č. 25/2006 Z. z.
§: 29b
P: e
§: 30
P: f
§: 35
O: 1
P: b
§: 35
O: 2
Č: II
§: 8
O: 5
§: 137
O: 1, 2
Samosprávny kraj pri výkone samosprávye) ukladá dopravcom pokuty za porušenie povinností (§ 35 ods. 1 a 2)
Obec pri výkone samosprávyf) ukladá dopravcom pokuty za porušenie povinností (§ 35 ods. 1 a 2)
(1) Správny orgán uloží pokutu do 200 000 Skb) dopravcovi, ktorý poruší všeobecné povinnosti dopravcu (§ 4) alebo osobitné povinnosti dopravcu (§ 8),
(2) Správny orgán uloží za konanie podľa odseku 1 pokutu od 200 000 Sk do 500 000 Sk, a) ak ide o opakovanú pokutu, b) ak konaním bola spôsobená havária s následkami na živote a zdraví osôb alebo so škodou na majetku alebo na zložkách životného prostredia.
(5) Dopravca poskytujúci služby vo verejnom záujme na základe zmluvy o službách vo verejnom záujme (ďalej len „zmluva o službách“) podľa § 15 je povinný pri nákupe alebo lízingu motorových vozidiel kategórie M1, M2, M3, N1, N2, a N3, ktorých predpokladaná hodnota bez dane z pridanej hodnoty sa rovná alebo je vyššia ako finančný limit podľa osobitného predpisu,13a) zohľadniť energetické a environmentálne vplyvy prevádzky motorových vozidiel počas ich životnosti podľa osobitného predpisu.13b)
13a) § 4 ods. 2 písm. f) zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
13b) Zákon č. .../2011 Z. z. o podpore energeticky a environmentálne úsporných
motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
(1) Úrad vykonáva dohľad nad dodržiavaním povinností verejného obstarávateľa, obstarávateľa alebo osoby podľa § 7 (ďalej len „kontrolovaný“).
(2) Úrad pri výkone dohľadu
9
1
2
3
4
5
6
7
8
Článok
(Č, O, V, P)
Text
Spôsob
transp.
Č.
Článok
(Č, §, O, V, P)
Text
Zho-da
Poznámky
zákon č. 25/2006 Z. z. v znení zákona č. /2011 Z. z.
(čl. III návrhu zákona)
§: 149
O: 2
P: k
Č: III
§: 35a
Č: III
§: 94
O: 3
a)rozhoduje o námietkach uchádzačov, záujemcov, účastníkov alebo osôb, ktorých práva alebo právom chránené záujmy boli alebo mohli byť dotknuté postupom kontrolovaného,
b)rozhoduje o námietkach orgánu štátnej správy, ak boli kontrolovanému poskytnuté finančné prostriedky na dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služieb z Európskych spoločenstiev,
c)vykonáva kontrolu postupu zadávania zákaziek a kontrolu súťaže návrhov organizovaných kontrolovaným,
d)ukladá pokuty za správne delikty,
e)vykonáva iné činnosti podľa tejto hlavy.
(2) Úrad uloží verejnému obstarávateľovi alebo obstarávateľovi pokutu od 300 eur do 30 000 eur, ak
k) porušil povinnosť podľa § 35a.
Ak ide o nadlimitnú zákazku na dodanie motorových vozidiel kategórie M1, M2, M3, N1, N2 a N3 verejný obstarávateľ a obstarávateľ zohľadní energetické a environmentálne vplyvy prevádzky motorových vozidiel počas ich životnosti podľa osobitného predpisu10a) v opise predmetu zákazky alebo v kritériách na vyhodnotenie ponúk.
10a) Zákon č. .../2011 Z. z. o podpore energeticky a environmentálne úsporných
motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
(3) Verejný obstarávateľ môže zohľadniť energetické a environmentálne vplyvy prevádzky motorových vozidiel počas ich životnosti podľa osobitného predpisu.10a)
10a) Zákon č. .../2011 Z. z. o podpore energeticky a environmentálne úsporných
motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov.