DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Úrad pre verejné obstarávanie v spolupráci s Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky pripravil návrh zákona o podpore energeticky a environmentálne úsporných motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“).
Obsah návrhu zákona bol pôvodne predložený na 2. zasadnutie Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky, ktoré sa konalo 9. novembra 2010, ako návrh nariadenia vlády Slovenskej republiky o podpore ekologických a energeticky úsporných motorových vozidiel. Rokovanie o tomto bode bolo prerušené s odporúčaním Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky obsah návrhu upraviť formou zákona.
Predkladaným návrhom zákona sa do právneho poriadku Slovenskej republiky preberá smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/33/ES z 23. apríla 2009 o podpore ekologických a energeticky úsporných vozidiel cestnej dopravy.
Cieľom preberanej smernice, a teda aj návrhu zákona je podporovať uvádzanie energeticky a environmentálne úsporných motorových vozidiel na trh, čím sa prispeje k energetickej účinnosti v doprave znížením spotreby paliva, ochrane klímy znížením emisií oxidu uhličitého (CO2) a k zlepšeniu kvality ovzdušia znížením emisií znečisťujúcich látok. Podpora energeticky a environmentálne účinných motorových vozidiel prostredníctvom regulácie ich nákupov urýchli rozvoj trhu motorových vozidiel s novými technológiami a prispeje k úspore energie, ochrane klímy a zlepšeniu kvality ovzdušia.
Subjekty vymedzené v návrhu zákona povinné pri nákupe alebo lízingu motorových vozidiel určitých kategórií zohľadniť energetické a environmentálne vplyvy niektorým z dvoch navrhovaných spôsobov. Stanovením technických špecifikácií, ktoré sa týkajú energetických a environmentálnych vlastností motorového vozidla, v dokumentácii alebo zahrnutím energetických a environmentálnych nákladov, ktoré vzniknú prevádzkou motorového vozidla počas celej jeho životnosti, do rozhodnutia o nákupe, resp. do kritérií na vyhodnotenie ponúk. Týmito spôsobmi zohľadnenia energetických a environmentálnych vplyvov prevádzky motorového vozidla počas jeho životnosti pri nákupe motorových vozidiel sa sleduje podpora čistejších a energeticky účinnejších vozidiel s pozitívnym dopadom na životné prostredie.
Návrh zákona ukladá povinnosť pre verejného obstarávateľa, obstarávateľa a dopravcu poskytujúceho služby vo verejnom záujme pri nákupe alebo lízingu motorových vozidiel určitých kategórií nad ustanovenými finančnými prahmi zohľadniť energetické a environmentálne vplyvy prevádzky motorového vozidla počas jeho životnosti. Súčasne sa ustanovuje metodika výpočtu nákladov z prevádzky motorového vozidla počas jeho životnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Predkladaný návrh zákona nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočet obcí a rozpočty vyšších územných celkov, nebude mať ani iný finančný, ekonomický vplyv, ani vplyv na zamestnanosť a podnikateľské prostredie. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na životné
prostredie znížením množstva škodlivých emisií a skleníkových plynov a nižšou spotrebou energií prevádzkou ekologických a energeticky úsporných motorových vozidiel.
B. Osobitná časť
K § 1
Cieľom návrhu zákona je stimulácia trhu energeticky a environmentálne úsporných motorových vozidiel a zlepšenie životného prostredia, klímy a energetiky. Povinné subjekty ustanovené v návrhu zákona viazané pri nákupe alebo lízingu motorových vozidiel zohľadniť energetické a environmentálne vplyvy prevádzky motorového vozidla počas jeho životnosti vrátane spotreby energií, produkcie škodlivých emisií a určitých znečisťujúcich látok.
K § 2
Povinnými subjektmi, ktoré viazané zohľadňovaním energetických a environmentálnych vplyvov prevádzky motorových vozidiel počas ich životnosti pri nákupe alebo lízingu motorových vozidiel, verejní obstarávatelia a obstarávatelia definovaní v zákone č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“) a dopravcovia poskytujúci služby vo verejnom záujme podľa zákona NR SR č. 168/1996 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o cestnej doprave“). Požiadavky upravené v návrhu zákona by sa mali uplatňovať pri nákupe alebo lízingu motorových vozidiel verejnými obstarávateľmi a obstarávateľmi podľa zákona o verejnom obstarávaní a tiež by sa mali uplatňovať pri nákupe alebo lízingu motorových vozidiel, ktoré sa používajú na poskytovanie služieb vo verejnom záujme. Súčasne sa ustanovujú výnimky pri nákupe alebo lízingu motorových vozidiel, ak ide o motorové vozidlá, ktoré nepodliehajú typovému ani individuálnemu schvaľovaniu.
K § 3
V navrhovanom ustanovení sa stanovujú zohľadnenia spôsoby/možnosti energetických a environmentálnych vplyvov prevádzky motorových vozidiel počas ich životnosti pri nákupe alebo lízingu motorových vozidiel. Uskutočňuje sa to stanovením technických špecifikácií nakupovaných motorových vozidiel zohľadňujúce energetické a environmentálne vlastnosti motorového vozidla, t. j. najmä spotrebu energie, emisie oxidu uhličitého (CO2), emisie oxidov dusíka (NOx), emisie bezmetánových uhľovodíkov (NMHC) a emisie tuhých častíc, alebo zahrnutím nákladov na spotrebu energie, nákladov na emisie oxidu uhličitého (CO2) a emisie znečisťujúcich látok z prevádzky motorového vozidla počas jeho životnosti do kritérií pre udelenie zákazky, čím sa dáva prednosť skoršiemu uplatňovaniu nových emisných noriem Euro, v ktorých sa stanovujú maximálne emisné limity pre motorové vozidlá. Prístup peňažného vyjadrenia emisií znečisťujúcich látok, vyprodukovaných prevádzkou motorového vozidla počas jeho životnosti, je potrebné vnímať ako doplnok k právnym predpisom o emisných normách Euro a nie je potrebné prijímanie ďalších pravidiel.
Rozhodnutím o nákupe je potrebné rozumieť rozhodnutie kupujúceho o dodávateľovi. Samotnému rozhodnutiu o nákupe predchádza určitý proces, ktorý možno nazvať proces rozhodovania o nákupe. Predpokladom správneho rozhodnutia o nákupe je, že kupujúci musí mať dostatok potrebných informácií o výrobku, ktorý chce kúpiť, to znamená, že musí samotný predmet nákupu poznať, poznať jeho technické špecifikácie. Mal by tiež poznať trh, čo ponúka
z hľadiska jeho potrieb a aké možnosti trhu. Pre špecifikáciu nakupovaných výrobkov si teda kupujúci musí zistiť vzhľadom na svoje požiadavky, aké výrobky a za akých podmienok na trhu ponúkané dodávateľmi. Po získaní dostatočného množstva informácií kupujúci vyhodnotí ponúkané alternatívy a vyberie dodávateľa. Pri vyhodnocovaní dôležitými kritériami ekonomické podmienky, technické vlastnosti a kvalita výrobku, ako napr. cena, servis, dodacie podmienky. Navrhovaným ustanovením sa upravuje, že verejný obstarávateľ, obstarávateľ a dopravca povinní zohľadniť energetické a environmentálne vplyvy prevádzky vozidla v technických špecifikáciách alebo v rozhodnutí o nákupe. Pre verejného obstarávateľa a obstarávateľa pravidlá výberu zmluvného partnera upravené zákonom o verejnom obstarávaní, takže rozhodnutie o nákupe je výsledkom procesu výberu na základe pravidiel a procesných postupov ustanovených v zákone o verejnom obstarávaní.
Od verejného obstarávateľa, obstarávateľa a dopravcu sa vyžaduje, aby pri nákupe alebo lízingu motorových vozidiel zohľadnil požiadavky na energiu a environmentálnu výkonnosť aplikovaním niektorej z nasledovných možností:
-uvedením technických špecifikácií na energiu a environmentálnu výkonnosť v technických špecifikáciách, ktoré určí v dokumentácií týkajúcej sa nákupu alebo lízingu motorových vozidiel, to znamená, že verejný obstarávateľ a obstarávateľ do opisu predmetu zákazky, ktorý je súčasťou súťažných podkladov, zahrnie aj požiadavky, ktoré sa týkajú environmentálnych charakteristík nakupovaných motorových vozidiel,
-energiu a environmentálne vplyvy môže zahrnúť do rozhodnutia o nákupe alebo lízingu motorových vozidiel, a to
-použitím vplyvov ako kritérií na vyhodnotenie ponúk vtedy, ak sa použije postup verejného obstarávania podľa zákona o verejnom obstarávaní alebo
-použitím metodiky výpočtu prevádzkových nákladov počas životnosti motorového vozidla v prípade, ak tieto vplyvy prevedené na peňažné hodnoty pre zahrnutie do rozhodnutia o nákupe alebo lízingu.
K § 4
V súlade s čl. 6 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/33/ES z 23. apríla 2009 o podpore ekologických a energeticky úsporných vozidiel cestnej dopravy sa ustanovuje metodika výpočtu prevádzkových nákladov na spotrebu energie, prevádzkových nákladov na emisie oxidu uhličitého (CO2) a prevádzkových nákladov na emisie znečisťujúcich látok počas životnosti motorového vozidla.
Náklady na spotrebu energie počas životnosti vozidla sa počítajú ako súčin nákladov na jednotku energie, spotreby energie na kilometer a celkových najazdených kilometrov počas životnosti. Náklady na emisie oxidu uhličitého (CO2) / škodlivé emisie sa počítajú ako súčin nákladov na kilogram emisií, emisií v kilogramoch na kilometer a celkových najazdených kilometrov počas životnosti.
Podľa bodu 24 preambuly smernice 2009/33/ES povinné uplatňovanie kritérií pre verejné obstarávanie ekologických a energeticky úsporných vozidiel nebráni ani výberu dodatočne upravených vozidiel, ktoré zmodernizované z dôvodu lepších environmentálnych vlastností. V takýchto prípadoch sa pri výpočte prevádzkových nákladov podľa metodiky výpočtu prevádzkových nákladov počas životnosti vozidla zohľadňujú najazdené kilometre takýmto motorovým vozidlom.
Európska komisia uviedla do prevádzky webovú stránku, ktorá pomôcť pri výbere najekologickejších a z energetického hľadiska najefektívnejších vozidiel. Portál ekologických
vozidiel je dostupný na adrese
http://www.cleanvehicle.eu
. Stránka poskytuje informácie o právnych predpisoch regulujúcich ekologické a energeticky efektívne vozidlá na úrovni a členských štátov, zabezpečuje prístup k technickým údajom v najväčšej európskej databáze o vozidlách. Portál ekologických vozidiel obsahuje vozidlá od osobných automobilov, cez úžitkové vozidlá, nákladné vozidlá po autobusy. Poskytuje informácie o rozličných technológiách, o spotrebe energie a objeme emisií vozidiel na európskom trhu.
K § 5
V navrhovanom ustanovení sa vymedzuje transponovaný právny akt Európskej únie.
K Čl. II
Medzi osobitné povinnosti dopravcu poskytujúceho služby vo verejnom záujme na základe zmluvy o službách vo verejnom záujme sa navrhuje zaradiť aj zohľadňovanie energetických a environmentálnych vplyvov prevádzky motorových vozidiel počas ich životnosti pri ich nákupe alebo lízingu podľa navrhovaného zákona o podpore energeticky a environmentálne úsporných motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Ustanovuje sa prahová hodnota odkazom na § 4 ods. 2 písm. f) zákona o verejnom obstarávaní, pri ktorej presiahnutí je dopravca povinný uplatniť požiadavky upravené v návrhu tohto zákona. Ide o finančný limit 387 000 eur, ktorý je totožný s prahovou hodnotou stanovenou smernicou 2004/17/ES z 31. marca 2004 o koordinácii postupov obstarávania subjektov pôsobiacich v odvetviach vodného hospodárstva, energetiky, dopravy a poštových služieb v platnom znení pre zadávanie zákaziek na dodanie tovaru, keďže v prípade dopravcov ide o súkromné podniky. Ostatné úpravy sú úpravy legislatívno-technického charakteru.
K Čl. III
Verejný obstarávateľ a obstarávateľ povinní pri zadávaní nadlimitných zákaziek na dodanie motorových vozidiel určitých kategórií zohľadniť energetické a environmentálne vplyvy prevádzky motorových vozidiel počas ich životnosti pri ich nákupe alebo lízingu podľa navrhovaného zákona o podpore energeticky a environmentálne úsporných motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Nezohľadnenie týchto vplyvov sa navrhuje ako správny delikt. Ostatné úpravy sú úpravy legislatívno-technického charakteru.
K Čl. IV
Navrhuje sa ustanoviť účinnosť zákona 15. júna 2011.
K prílohe č. 1
Vymedzuje sa počet najazdených kilometrov počas životnosti motorového vozidla v nadväznosti na kategóriu motorového vozidla, ktoré potrebné pri výpočte prevádzkových nákladov na spotrebu energie, prevádzkových nákladov na emisie oxidu uhličitého (CO2) a prevádzkových nákladov na emisie znečisťujúcich látok počas životnosti motorového vozidla.
K prílohe č. 2
Vymedzujú sa koeficienty/ukazovatele energetického obsahu motorových palív pre príslušný druh paliva, ktoré potrebné pri výpočte prevádzkových nákladov na spotrebu energie počas životnosti motorového vozidla, resp. pri prepočte/premene na spotrebu energie na kilometer.
K prílohe č. 3
Vymedzujú sa náklady na emisie oxidu uhličitého (CO2) a náklady na emisie znečisťujúcich látok potrebné pri výpočte prevádzkových nákladov na emisie počas životnosti motorového vozidla.
K prílohe č. 4
Uvádza sa preberaný právny akt Európskej únie.
Bratislava 2. marca 2011
Iveta Radičová v. r.
predsedníčka vlády
Slovenskej republiky
Roman Šipoš v. r.
predseda
Úradu pre verejné obstarávanie