NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
V. volebné obdobie
283
VLÁDNY NÁVRH
Z Á K O N
z ..................... 2011
o podpore energeticky a environmentálne úsporných motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
§ 1
Predmet úpravy
Tento zákon ustanovuje spôsoby zohľadnenia energetických a environmentálnych vplyvov prevádzky motorových vozidiel kategórií M1, M2, M3, N1, N2 a N31) (ďalej len „vozidlo“) počas ich životnosti pri nákupe alebo lízingu (ďalej len „nákup“) vozidiel a metodiku výpočtu prevádzkových nákladov počas životnosti vozidla s cieľom podporovať a stimulovať trh s energeticky a environmentálne úspornými vozidlami.
§ 2
Rozsah pôsobnosti
(1) Tento zákon je povinný uplatňovať pri nákupe vozidiel verejný obstarávateľ,2) obstarávateľ3) a dopravca poskytujúci služby vo verejnom záujme,4) ktorý nie je verejný obstarávateľ ani obstarávateľ (ďalej len „dopravca“).
1) Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 140/2009 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti
o typovom schvaľovaní motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel, systémov, komponentov
a samostatných technických jednotiek určených pre tieto vozidlá v znení nariadenia vlády Slovenskej
republiky č. 407/2009 Z. z.
2) § 6 zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov.
3) § 8 zákona č. 25/2006 Z. z. v znení zákona č. 503/2009 Z. z.
4) § 15 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 168/1996 Z. z. o cestnej doprave v znení zákona č. 488/2009 Z. z.
2
(2) Tento zákon sa nevzťahuje na nákup vozidiel navrhovaných a vyrábaných na osobitné použitie podľa osobitného predpisu.5)
§ 3
Energetické a environmentálne vplyvy prevádzky vozidla
počas jeho životnosti
(1) Verejný obstarávateľ, obstarávateľ a dopravca zohľadní pri nákupe vozidiel energetické a environmentálne vplyvy prevádzky vozidla počas jeho životnosti (ďalej len „energetické a environmentálne vplyvy vozidla“) podľa odseku 2 v technických špecifikáciách alebo v rozhodnutí o nákupe.
(2) Energetické a environmentálne vplyvy vozidla zahŕňajú najmä
a)spotrebu energie,
b)emisie oxidu uhličitého (CO2) a
c)emisie
1.oxidov dusíka (NOx),
2.bezmetánových uhľovodíkov (NMHC) a
3.tuhých častíc.
(3) Technické špecifikácie pre energetické a environmentálne vplyvy vozidla sa určia v dokumentácii pre nákup vozidiel.
(4) Ak sa uplatní postup verejného obstarávania podľa osobitného predpisu,6) v rozhodnutí o nákupe sa energetické a environmentálne vplyvy vozidla uplatnia ako kritériá na vyhodnotenie ponúk.
(5) Ak sa energetické a environmentálne vplyvy vozidla v rozhodnutí o nákupe vyjadria v peňažných hodnotách, použije sa metodika výpočtu prevádzkových nákladov počas životnosti vozidla podľa § 4.
§ 4
Metodika výpočtu prevádzkových nákladov
počas životnosti vozidla
(1) Prevádzkové náklady na spotrebu energie počas životnosti vozidla sa vypočítajú ako súčin najazdených kilometrov počas životnosti vozidla podľa prílohy č. 1, spotreby energie počítanej podľa odseku 2 a nákladov na jednotku energie podľa odseku 3; v prípade potreby sa zohľadnia už najazdené kilometre.
(2) Spotreba paliva vozidla na kilometer sa počíta v jednotkách spotreby energie na kilometer bez ohľadu na to, či je uvedená priamo, ako je to pri vozidlách na elektrický pohon, alebo nie. Ak je spotreba paliva uvedená v iných jednotkách, prepočíta sa na spotrebu energie na kilometer s použitím prepočítavacieho koeficientu energetického obsahu paliva podľa prílohy č. 2 pre príslušný druh paliva.
5) § 2 ods. 2 a 3 písm. a) nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 140/2009 Z. z.
6) Zákon č. 25/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov.
3
(3) Na vyjadrenie nákladov na jednotku energie sa použije jednotná peňažná hodnota na jednotku energie. Jednotná peňažná hodnota je cena benzínu alebo nafty bez ciel a daní na účely dopravy uverejňovaná podľa osobitných predpisov.7)
(4) Prevádzkové náklady na emisie oxidu uhličitého (CO2) počas životnosti vozidla sa vypočítajú ako súčin najazdených kilometrov počas jeho životnosti podľa prílohy č. 1, emisií oxidu uhličitého (CO2) vyjadrených v kilogramoch na kilometer a nákladov na kilogram emisií oxidu uhličitého (CO2) z rozsahu uvedeného v prílohe č. 3; v prípade potreby sa zohľadnia už najazdené kilometre.
(5) Prevádzkové náklady na emisie oxidov dusíka (NOx), bezmetánových uhľovodíkov (NMHC) a tuhých častíc počas životnosti vozidla sa vypočítajú ako súčet prevádzkových nákladov na emisie oxidov dusíka (NOx), prevádzkových nákladov na emisie bezmetánových uhľovodíkov (NMHC) a prevádzkových nákladov na emisie tuhých častíc počas životnosti vozidla; prevádzkové náklady na emisie každej znečisťujúcej látky počas životnosti vozidla sa vypočítajú ako súčin najazdených kilometrov počas životnosti vozidla podľa prílohy č. 1, príslušnej emisie vyjadrenej v gramoch na kilometer a nákladov na gram príslušnej emisie podľa priemernej hodnoty príslušnej emisie uvedenej v prílohe č. 3; v prípade potreby sa zohľadnia už najazdené kilometre.
(6) Vyššie prevádzkové náklady na emisie možno uplatniť, ak tieto neprekročia dvojnásobok hodnoty nákladov uvedených v prílohe č. 3.
(7) Ak sa na vozidlo nevzťahujú štandardizované skúšobné postupy podľa právnych predpisov Európskej únie o typovom schválení, porovnateľnosť rôznych ponúk sa zabezpečí použitím všeobecne uznávaných skúšobných postupov alebo výsledkov skúšok vykonaných pre schvaľovací orgán8) alebo použitím informácií poskytnutých výrobcom vozidla.
§ 5
Transpozičné ustanovenie
Týmto zákonom sa preberajú právne záväzné akty Európskej únie uvedené v prílohe č. 4.
Čl. II
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 168/1996 Z. z. o cestnej doprave v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č.
386/1996 Z. z.
, zákona č.
58/1997 Z. z.
, zákona č.
340/2000 Z. z.
, zákona č.
416/2001 Z. z.
, zákona č.
506/2002 Z. z.
, zákona č.
534/2003 Z. z.
, zákona č.
114/2004 Z. z.
, zákona č.
331/2005 Z. z.
, zákona č.
43/2007 Z. z.
, zákona č.
435/2008 Z. z.
, zákona č.
488/2009 Z. z.
, zákona č.
136/2010 Z. z.
a zákona č. 556/2010 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
7) Čl. 4 Rozhodnutia Rady z 22. apríla 1999 o postupe spoločenstva pri informovaní a konzultáciách
ohľadom cien dodávok ropy a spotrebiteľských cien ropných výrobkov (1999/280/ES) (Mimoriadne
vydanie Ú. v. EÚ, kap. 12/zv. 02).
Čl. 2 Rozhodnutia Komisie z 26. júla 1999, ktorým sa vykonáva rozhodnutie Rady 1999/280/ES
o postupe spoločenstva pri informovaní a konzultáciách ohľadom cien dodávok ropy a spotrebiteľských
cien ropných výrobkov (1999/566/ES) (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 12/zv. 02).
8) § 99 písm. o) zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na
pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
4
1.§ 8 sa dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
„(5) Dopravca poskytujúci služby vo verejnom záujme na základe zmluvy o službách vo verejnom záujme (ďalej len „zmluva o službách“) podľa § 15 je povinný pri nákupe alebo lízingu motorových vozidiel kategórie M1, M2, M3, N1, N2, a N3, ktorých predpokladaná hodnota bez dane z pridanej hodnoty sa rovná alebo je vyššia ako finančný limit podľa osobitného predpisu,13a) zohľadniť energetické a environmentálne vplyvy prevádzky motorových vozidiel počas ich životnosti podľa osobitného predpisu.13b)“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 13a a 13b znejú:
13a) § 4 ods. 2 písm. f) zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
13b) Zákon č. .../2011 Z. z. o podpore energeticky a environmentálne úsporných motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
2.V § 13 ods. 5 sa vypúšťajú slová „vo verejnom záujme (ďalej len „zmluva o službách“)“.
3.V § 35 ods. 1 sa suma „200 000 Sk“ nahrádza sumou „6 638,78 eura“.
4.V § 35 ods. 2 sa suma „200 000 Sk“ nahrádza sumou „6 638,78 eura“ a suma „500 000 Sk“ sa nahrádza sumou „16 596,96 eura“.
5.V § 36 ods. 2 sa suma „2 000 Sk“ nahrádza sumou „66,39 eura“, suma „10 000 Sk“ sa nahrádza sumou „331,94 eura“ a suma „5 000 Sk“ sa nahrádza sumou „165,97 eura“.
6.V § 42c sa slová „akty Európskych spoločenstiev a“ nahrádzajú slovami „záväzné akty“.
7.V prílohe č. 2 sa v názve slová „právnych aktov Európskych spoločenstiev a“ nahrádzajú slovami „právne záväzných aktov“.
8.Príloha č. 2 sa dopĺňa siedmym bodom, ktorý znie:
„7. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/33/ES z 23. apríla 2009 o podpore ekologických a energeticky úsporných vozidiel cestnej dopravy (Ú. v. L 120, 15. 5. 2009)“.
Čl. III
Zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č.
282/2006 Z. z.
, zákona č.
102/2007 Z. z.
, zákona č.
232/2008 Z. z.
, zákona č.
442/2008 Z. z.
, zákona č.
213/2009 Z. z.
, zákona č.
289/2009 Z. z.
, zákona č.
402/2009 Z. z.
, zákona č.
503/2009 Z. z.
, zákona č.
73/2010 Z. z.
, zákona č.
129/2010 Z. z.
, zákona č. .../2011 Z. z. a zákona č. .../2011 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.Za § 35 sa vkladá § 35a, ktorý znie:
„§ 35a
Ak ide o nadlimitnú zákazku na dodanie motorových vozidiel kategórie M1, M2, M3, N1, N2 a N3 verejný obstarávateľ a obstarávateľ zohľadní energetické a environmentálne
5
vplyvy prevádzky motorových vozidiel počas ich životnosti podľa osobitného predpisu10a) v opise predmetu zákazky alebo v kritériách na vyhodnotenie ponúk.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 10a znie:
10a) Zákon č. .../2011 Z. z. o podpore energeticky a environmentálne úsporných motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
2.V § 46 ods. 1 písm. c) sa za slová „podľa § 34“ vkladajú slová „alebo § 35a“.
3.V § 64 ods. 1 sa na konci pripájajú tieto slová: „a § 35a“.
4.V § 80 ods. 3 druhej vete sa na konci pripájajú tieto slová: „a § 35a“.
5.V § 94 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
„(3) Verejný obstarávateľ môže zohľadniť energetické a environmentálne vplyvy prevádzky motorových vozidiel počas ich životnosti podľa osobitného predpisu.10a)“.
Doterajšie odseky 3 a 4 sa označujú ako odseky 4 a 5.
6.V § 149 sa odsek 2 dopĺňa písmenom k), ktoré znie:
„k) porušil povinnosť podľa § 35a.“.
7.V § 156 sa slová „akty Európskych spoločenstiev“ nahrádzajú slovami „záväzné akty“.
8.V prílohe č. 7 sa v názve slová „právnych aktov Európskych spoločenstiev a“ nahrádzajú slovami „právne záväzných aktov“.
9.Príloha č. 7 sa dopĺňa siedmym bodom, ktorý znie:
„7. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/33/ES z 23. apríla 2009 o podpore ekologických a energeticky úsporných vozidiel cestnej dopravy (Ú. v. L 120, 15. 5. 2009)“.
Čl. IV
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 15. júna 2011.
6
Príloha č. 1
k zákonu č. ...............................
NAJAZDENÉ KILOMETRE MOTOROVÝCH VOZIDIEL
POČAS ICH ŽIVOTNOSTI
Kategória motorových vozidiel
Najazdené kilometre
počas životnosti
Osobné vozidlá (M1)
200 000 km
Ľahké úžitkové vozidlá (N1)
250 000 km
Ťažké nákladné vozidlá (N2, N3)
1 000 000 km
Autobusy (M2, M3)
800 000 km
7
Príloha č. 2
k zákonu č. ...............................
ENERGETICKÝ OBSAH PALÍV
Palivo
Energetický obsah
Nafta
36 MJ/l
Benzín
32 MJ/l
Zemný plyn/Bioplyn
(33 – 38) MJ/Nm3
Skvapalnený ropný plyn (LPG)
24 MJ/l
Etanol
21 MJ/l
Bionafta
33 MJ/l
Emulzné palivo
32 MJ/l
Vodík
11 MJ/Nm3
8
Príloha č. 3
k zákonu č. ...............................
NÁKLADY NA EMISIE V CESTNEJ DOPRAVE
CO2
NOx
NMHC
Tuhé častice
0,03 - 0,04 eura/kg
0,0044 eura/g
0,001 eura/g
0,087 eura/g
9
Príloha č. 4
k zákonu č. ...............................
ZOZNAM PREBERANÝCH PRÁVNE ZÁVÄZNÝCH AKTOV EURÓPSKEJ ÚNIE
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/33/ES z 23. apríla 2009 o podpore ekologických a energeticky úsporných vozidiel cestnej dopravy (Ú. v. L 120, 15. 05. 2009).