Pritom platnosť tohto dočasného opatrenia sa skončí, keď schodok verejnej správy dosiahne úroveň menej ako 3%. Toto dočasné riešenie na krátkodobé využitie výnosov z navrhnutých osobitných odvodov na podporu príjmov štátneho rozpočtu je plnohodnotnou a spravodlivou alternatívou, ktorá môže nahradiť a zvrátiť existujúce zmeny dane z pridanej hodnoty vykonané podľa kalkulácií ministerstva financií, ktoré boli zavedené s účinnosťou od 1.1.2011, teda môže nahradiť a zvrátiť zavedené zvýšenie sadzby dane z pridanej hodnoty z 19% na 20% a tiež zrušenie pôvodnej zníženej sadzby tejto dane (6%) na tzv. predaj potravín z dvora. Predložený návrh zákona však predpokladá zavedenie osobitných odvodov vo výške 0,73% iba pre vybrané finančné inštitúcie (bankové subjekty), pričom navrhované osobitné odvody by umožnili opätovné zníženie sadzby dane z pridanej hodnoty o 1,0% (z 20% na 19%) [a tiež obnovenie zníženej sadzby tejto dane (6%) na tzv. predaj potravín z dvora], čo by v konečnom dôsledku malo pozitívny prínos pre občanov Slovenskej republiky a výrazne by to mohlo prispieť k eliminovaniu negatívneho vplyvu zvýšenej dane z pridanej hodnoty na výrazný nárast cien tovarov dennej spotreby a osobitne cien potravín.
Návrh na zavedenie osobitných odvodov iba pre vybrané finančné inštitúcie (bankové subjekty) so sadzbou odvodov vo výška 0,73% vychádza zo zverejnených informácií Národnej banky Slovenska [na stránke www.nbs.sk] o slovenskom finančnom trhu a o jednotlivých finančných inštitúciách (okrem iného aj z Analýzy slovenského finančného sektora za prvý polrok 2010 a tiež z Analytických údajov finančného sektora za tretí štvrťrok 2010), kde sa nachádzajú aj údaje o aktívach, pasívach a položkách aktív a pasív bankového sektora a tiež celý rad údajov o jednotlivých bankách podľa stavu k 30.6.2010 a podľa stavu k 30.9.2010 (novšie údaje do predloženia návrhu tohto zákona neboli sprístupnené a zverejnené). Pritom z informácií uvedených v Analýze slovenského finančného sektora za prvý polrok 2010 (http://www.nbs.sk/_img/Documents/_Dohlad/ORM/Analyzy/AnalyzaSFS1p2010.pdf) vyplýva, že podľa stavu k 30.6.2010 bola celková výška pasív bankového sektora cca54,824mld.EUR (1651,624mld.SKK), pričom – vzhľadom na rozsah pasív vyňatých z predmetu odvodu, najmä vzhľadom na rozsah (cca23,695mld.EUR) bankových vkladov chránených slovenským systémom ochrany vkladov a na rozsah (cca4,349mld.EUR) vlastných zdrojov financovania bánk – predmetom a základom pre výpočet navrhovaných odvodov by bola časť pasív bankových subjektov, ktorá k 30.6.2010 dosahovala objem cca26,780mld. EUR (cca806,772mld. SKK). Zároveň z informácií uvedených v Analytických údajov finančného sektora za tretí štvrťrok 2010 (http://www.nbs.sk/_img/Documents/_Dohlad/ORM/Analyzy/2010_III_Q_SK.xls) vyplýva, že podľa stavu k 30.9.2010 bola celková výška pasív bankového sektora cca53,835mld.EUR (1621,821mld.SKK)), pričom – vzhľadom na rozsah pasív vyňatých z predmetu odvodu, najmä vzhľadom na rozsah (cca23,726mld.EUR) bankových vkladov chránených slovenským systémom ochrany vkladov a na rozsah (cca4,355mld.EUR) vlastných zdrojov financovania bánk – predmetom a základom pre výpočet navrhovaných odvodov by bola časť pasív bankových subjektov, ktorá k 30.9.2010 dosahovala objem cca25,754mld. EUR (cca775,864mld. SKK). To pri navrhnutej sadzbe ročného odvodu 0,73% znamená, že navrhnutým zavedením osobitných odvodov pre vybrané finančné inštitúcie (bankové subjekty) s účinnosťou od 1.7.2011 sa zabezpečí zvýšenie príjmov štátneho rozpočtu v druhom roku 2011 o 94,0mil.eur [prepočet na celý rok 2011 by bol 188,0mil.eur], čo je rovnocenná alternatíva (s čiastočne vyšším príjmom pre štátny rozpočet s koef. 1,00323) v porovnaní s dôsledkami vykonaného zvýšenia dane z pridanej hodnoty z 19% na 20%, ktoré by podľa pôvodných odhadov ministerstva financií malo zabezpečiť zvýšenie príjmov štátneho rozpočtu v roku 2011 o 185,5mil.eur.
Vzhľadom na realistické očakávania postupného medziročného mierneho nárastu pasív bankového sektora (teda zdrojov majetku a financovania bankového sektora) sú navrhnuté osobitné odvody pre vybrané finančné inštitúcie (bankové subjekty) rovnocennou alternatívou –