1
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Účelom predloženého návrhu zákona je vytvorenie právneho prostredia na zabezpečenie nedokončenia privatizácie šiestich teplárenských spoločností, ktorých privatizačný proces bol začatý v roku 2001 a v roku 2000. Navrhuje sa vytvorenie takých právnych nástrojov, aby 100 % podiel akcií týchto obchodných spoločností zostal vo vlastníctve FNM SR v jeho trvalej majetkovej účasti a aby došlo k zrušeniu vydaných privatizačných rozhodnutí.
FNM SR je v súčasnosti vlastníkom 100 % majetkovej účasti na podnikaní nasledovných teplárenských obchodných spoločností:
Bratislavská teplárenská, a.s., Bratislava – 1 038 270 ks akcií (34 470 564,00 €)
Trnavská teplárenská, a.s., Trnava – 530 587 ks akcií (17 615 488,40 €)
Martinská teplárenská, a.s., Martin – 1 246 857 ks akcií (34 637 687,46 € )
Zvolenská teplárenská, a.s., Zvolen – 787 625 ks akcií (18 832 113,75 €)
Žilinská teplárenská, a.s., Žilina – 689 601 ks akcií (22 894 753,20 €)
Tepláreň Košice, a.s., Košice – 3 237 ks akcií (38 210 898,00 €).
FNM SR nadobudol akcie obchodných spoločností založením teplárenských spoločností Bratislavská teplárenská, a.s. a Trnavská teplárenská, a.s. na základe rozhodnutia vlády SR č. 569/2001 z 20. 6. 2001. Na základe rozhodnutia vlády SR č. 686 z 18. 7. 2001 založil Martinskú teplárenskú, a.s., Zvolenskú teplárenskú, a.s. a Žilinskú teplárenskú, a.s. Akcie spoločnosti Tepláreň Košice, a.s. nadobudol FNM SR v súlade s uznesením vlády SR č. 758 z 27. 9. 2000 a č. 569/2001 z 20. 6. 2001 a rozhodnutím akcionárov spoločnosti Slovenské elektrárne, a.s. o zrušení tejto spoločnosti bez likvidácie, pričom imanie zanikajúcej spoločnosti prešlo na tri novozaložené spoločnosti: Tepláreň Košice, a.s., Slovenské elektrárne, a.s., a Slovenská elektrizačná prenosová sústava, a.s. Akcionárom zrušenej spoločnosti SE, a.s. vznikol vklad do každej z novovzniknutých spoločností vo výške ich podielu na majetku zrušenej spoločnosti SE, a.s. FNM SR sa stal zmluvnými prevodmi jediným akcionárom obchodnej spoločnosti Tepláreň Košice, a. s.
Vláda SR podľa § 28 ods. 6 písm. a) zákona o veľkej privatizácii v roku 2005 vydala rozhodnutie č. 681 zo 7. 9. 2005, ktorým zmenila privatizačné rozhodnutie vlády SR č. 569 z 22. 6. 2001 a rozhodnutie č. 682 zo 7. 9. 2005, ktorým zmenila privatizačné rozhodnutie vlády SR č. 686 z 18. 7. 2001. Na základe týchto zmenených rozhodnutí môže FNM SR v súčasnej dobe naložiť s 51 % podielom akcií teplárenských spoločností spôsobom podľa § 28 ods. 8 zákona o veľkej privatizácii, a to priamym predajom záujemcovi vybranému vo výberovom konaní a 49 % akcií zostane ako dočasná majetková účasť FNM SR do času naloženia s nimi podľa § 28 ods. 8 zákona o veľkej privatizácii. MH SR vydalo predchádzajúce písomné súhlasy so spôsobom naloženia s 51 % podielom akcií vo výberovom konaní v spoločnostiach: Bratislavská teplárenská, a.s., Trnavská teplárenská, a.s., Martinská teplárenská, a.s., Zvolenská teplárenská, a.s. a Žilinská teplárenská, a.s. O spôsobe naloženia s majetkovou účasťou FNM SR na podnikaní spoločnosti Tepláreň Košice, a.s., na návrh FNM SR vydala vláda SR rozhodnutie č. 772 z 5. 10. 2005 podľa § 28 ods. 9 zákona o veľkej privatizácii, a to priamym predajom 51 % akcií spoločnosti Tepláreň Košice, a.s. vo výberovom konaní a 49 % akcií ponechať v dočasnej majetkovej účasti FNM SR. V súlade s vydanými rozhodnutiami bolo 7. 12. 2005 vyhlásených šesť výberových konaní na predaj 51
2
% majetkovej účasti FNM SR v teplárenských spoločnostiach. Výberové konania boli po zmene vlády SR v roku 2006 zrušené uznesením prezídia FNM SR z 3. 10. 2006.
Z vyššie uvedeného vyplýva, že v súčasnosti sú platne podľa § 10 zákona o veľkej privatizácii vydané rozhodnutia o privatizácii všetkých najväčších teplárenských spoločností.
Vzhľadom na skutočnosť, že tieto spoločnosti významné z regionálneho hľadiska, predstavujú rozhodujúce spoločnosti z hľadiska zabezpečovania tepla a TÚV v príslušných regiónich a sú aj významnými zamestnávateľmi, navrhuje sa, aby ich akcie zostali v 100 % vlastníctve FNM SR a aby neboli predmetom ďalšieho predaja. Akcie by mali tvoriť súčasť trvalej majetkovej účasti FNM SR.
Nezanedbateľný je aj prínos teplárenských spoločností pre štátny rozpočet, kam na základe rozhodnutia vlády SR odvádzaní dividendy z týchto spoločností.
Predložený návrh počíta s tým, že na 100 % majetkovú účasť FNM SR v týchto teplárenských spoločnostiach sa nebudú aplikovať ustanovenia zákona o veľkej privatizácii upravujúce jednotlivé spôsoby privatizácie a tieto majetkové účasti zostanú na FNM SR. Navrhuje sa tiež, aby boli zrušené rozhodnutia o privatizácii dotknutých teplárenských spoločností.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Prijatie tohto návrhu zákona a jeho aplikácia v praxi si nevyžaduje výdavky zo štátneho rozpočtu, rozpočtov obcí a vyšších územných celkov. Predložený návrh zákona bude mať pozitívny dopad na štátny rozpočet.
Návrh zákona nebude mať dopad na environmentálnu oblasť, bude mať pozitívny dopad na zamestnanosť a na podnikateľské prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie:
a) v primárnom práve,
b)v sekundárnom práve,
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskych únie.
Vzhľadom na bod 3. sú body 4. a 5. bezpredmetné.
3
D O L O Ž K A
finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť
a podnikateľské prostredie
1.Vplyvy na verejné financie:
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na verejné financie. Ponechaním 100 % majetkovej účasti v teplárenských spoločnostiach vo vlastníctve FNM SR bude tento 100 % príjemcom dividend z teplárenských spoločností. Dividendy ako príjem FNM SR je následne možné v súlade s rozhodnutím vlády SR použiť o. i. aj na posilnenie štátnych finančných aktív.
2. Vplyvy na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb:
Predloženého návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
3. Vplyvy na životné prostredie:
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá negatívny vplyv na životné prostredie.
4. Vplyvy na zamestnanosť:
Predložený návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na nezamestnanosť. V prípade dokončenia procesu privatizácie teplárenských spoločností sa predpokladať prepúšťanie zamestnancov a tým zvyšovanie nezamestnanosti.
5. Vplyvy na podnikateľské prostredie:
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
Osobitná časť
K bodu 1. –
Ustanovenie § 12 ods. 2 zákona o veľkej privatizácii upravuje jednotlivé spôsoby privatizácie. Ustanovenie § 12 ods. 3 zákona o veľkej privatizácii upravuje možnosť FNM SR zakladať zo svojho majetku obchodné spoločnosti. Aby sa zabránilo privatizácii 100 % majetkovej účasti FNM SR na podnikaní teplárenských obchodných spoločností, navrhuje sa, že vyššie uvedené ustanovenia zákona o veľkej privatizácii sa na celú, teda 100 %, majetkovú účasť FNM SR na podnikaní vymenovaných teplárenských spoločností nepoužijú. Ak sa v zákone o veľkej privatizácii zakotví, že s celou majetkovou účasťou FNM SR na podnikaní teplárenských spoločností nebude možné nakladať, stanoví sa súčasne v navrhovanom odseku 6, že celá táto majetková účasť v rozsahu 100 % bude tvoriť súčasť trvalej majetkovej účasti FNM SR.
4
K bodu 2. –
Ustanovenie § 28 zákona o veľkej privatizácii upravuje majetok FNM SR a jeho použitie. V odsekoch 5 a 6 upravené zákonné dôvody, na základe ktorých vláda môže zrušiť alebo zmeniť schválený privatizačný projekt alebo schválené rozhodnutie o privatizácii. Navrhuje sa doplnenie nového dôvodu na zrušenie schváleného rozhodnutia o privatizácii alebo schváleného privatizačného projektu ak sa bude javiť vhodným ponechanie akcií v trvalej majetkovej účasti FNM SR, v tomto prípade po doručení žiadosti MH SR podľa § 28 ods. 7 bude vláda povinná zrušiť rozhodnutie o privatizácii alebo schválený privatizačný projekt.
K bodu 3. –
Ustanovuje sa postup v prípade, ak vláda na základe postupu podľa nového § 28 ods. 5 zruší rozhodnutie o privatizácii alebo zruší schválený privatizačný projekt. V tomto prípade zostáva FNM SR akcionárom akcií, ktoré budú podľa zákona o veľkej privatizácii tvoriť jeho trvalú majetkovú účasť a bude vykonávať plnohodnotne akcionárske práva ako akcionár týchto spoločností.
K bodu 4. –
Doplnenie prechodných ustanovení smeruje k tomu, aby postupom podľa zákona o veľkej privatizácii došlo k zrušeniu rozhodnutí o privatizácii postupom podľa navrhovaného § 28 ods. 5 v prípade teplárenských spoločností. Navrhuje sa, aby mal FNM SR zákonnú povinnosť predložiť návrh na zrušenie týchto privatizačných rozhodnutí na MH SR do 10 dní odo dňa nadobudnutia účinnosti zákona. Následne by začala pre MH SR plynúť lehota na požiadanie vlády o zrušenie týchto privatizačných rozhodnutí. Výslekom by bolo zrušenie privatizačných rozhodnutí teplárenských spoločností a ponechanie ich 100 % akcií v trvalej majetkovej účasti FNM SR.
K čl. II –
Navrhuje sa účinnosť zákona.