4
DOLOŽKAvybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o hospodárskej mobilizácii a o zmene a doplnení zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK:
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie
– hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť,
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
A.3. Poznámky
Úlohy hospodárskej mobilizácie sú finančne zabezpečované a naplánované v rozpočtových kapitolách účastníkov Medzirezortného programu 06H Hospodárska mobilizácia.
Finančné limity na roky 2011 až 2013 vychádzajú z uznesenia vlády SR č. 667/2010, údaje na roky 2014 až 2016 sú kvalifikovaným odhadom.
A.4. Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenia neboli zvažované.
A.5. Stanovisko gestorov
MDVRR SR – nemá námietky
MF SR – nemá námietky
MK SR – nemá námietky
MO SR – nemá námietky
MPRV SR – nemá námietky
MPSVR SR – nemá námietky
MS SR – nemá námietky
MŠVVŠ SR – nemá námietky
MV SR – nemá námietky
MŽP SR – nemá námietky
MZ SR – nemá námietky
SŠHR SR – nemá námietky
ÚGKK SR – nemá námietky
ÚJD SR – nemá námietky
ÚPV SR – nemá námietky
5
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhuTabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na územnú samosprávu
Výdavky verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
Ministerstvo hospodárstva SR
Ministerstvo spravodlivosti SR
Ministerstvo životného prostredia SR
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR
Ministerstvo zdravotníctva SR
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR
Úrad geodézie, kartografie a katastra SR
Úrad priemyselného vlastníctva SR
Správa štátnych hmotných rezerv SR
- vplyv na územnú samosprávu*
Financovanie zabezpečené v rozpočte
Medzirezortný program 06H:
Hospodárska mobilizácia na roky 2011 až 2016
Podprogram 06H01:
Hospodárska mobilizácia MH SR
6
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Podprogram 06H02:
Hospodárska mobilizácia MO SR
Podprogram 06H03:
Hospodárska mobilizácia MV SR
Podprogram 06H04:
Hospodárska mobilizácia MS SR
Podprogram 06H05:
Hospodárska mobilizácia MF SR
Podprogram 06H06:
Hospodárska mobilizácia MŽP SR
Podprogram 06H07:
Hospodárska mobilizácia MŠVVaŠ SR
Podprogram 06H08:
Hospodárska mobilizácia MZ SR
Podprogram 06H09:
Hospodárska mobilizácia MPSVR SR
Podprogram 06H0A:
Hospodárska mobilizácia MK SR
Podprogram 06H0B:
Hospodárska mobilizácia MPRV SR
Podprogram 06H0C:
Hospodárska mobilizácia MDVRR SR
Podprogram 06H0E:
Hospodárska mobilizácia ÚGKaK SR
Podprogram 06H0F:
Hospodárska mobilizácia ÚJD SR
Podprogram 06H0G:
Hospodárska mobilizácia ÚPV SR
Podprogram 06H0H:
Hospodárska mobilizácia SŠHR SR
Podprogram 06H0U:
Hospodárska mobilizácia MS SR - Väzenstvo
* Finančné prostriedky na prenesený výkon štátnej správy v oblasti hospodárskej mobilizácie pre obce nebudú priamo pridelené obciam v rámci štátneho rozpočtu. Na zabezpečenie plnenia opatrení, ktoré obciam vyplývajú zo zákona o hospodárskej mobilizácii, im MH SR priamo uhradí nevyhnutné aktivity (napr. účasť na školení, atď.). Koordinácia obcí prebieha v spolupráci s MV SR a obvodnými úradmi, ktoré sa podieľajú na plnení opatrení vykonávaných obcami. Nevyhnutné technické vybavenie bude zakúpené MH SR a poskytnuté obciam prostredníctvom preberacieho protokolu, resp. zmluvy o výpožičke medzi MH SR a obcou.
7
2.2. Financovanie návrhuTabuľka č. 2Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy
(- príjmy, + výdavky)
financovanie zabezpečené v rozpočte (+ výdavky)
ostatné zdroje financovania
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
*Finančné limity na roky 2011 až 2013 vychádzajú z uznesenia vlády SR č.667/2010
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Predpokladané finančné dôsledky na rozpočet verejnej správy sú riešené alokáciou finančných zdrojov v rámci dotknutých kapitol viac ročného štátneho rozpočtu.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
V súlade so zákonom o hospodárskej mobilizácii a o zmene a doplnení zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu v znení neskorších predpisov je cieľom Medzirezortného programu 06H Hospodárska mobilizácia vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie realizovaných nepretržite v stave bezpečnosti na zabezpečenie potrieb nevyhnutných na prežitie obyvateľstva a na zabezpečenie činnosti ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov a záchranných zložiek Integrovaného záchranného systému v období krízovej situácie. Na jeho plnení sa ako účastníci programu podieľajú vyššie uvedené rezorty svojimi podprogramami tak, ako je uvedené v tabuľke č.1. Niektoré ministerstvá v rámci svojej rozpočtovej kapitoly zabezpečujú výdavky aj subjektom hospodárskej mobilizácie, ktoré podľa zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov nespadajú do pôsobnosti týchto ministerstiev. Ministerstvo hospodárstva SR zabezpečuje úhradu výdavkov hospodárskej mobilizácie vyšším územným celkom, obciam, Národnej banke Slovenska a Rozhlasu a televízii Slovenska v rámci svojej rozpočtovej kapitoly cez medzirezortný podprogram 06H01. Ministerstvo vnútra SR zabezpečuje úhradu výdavkov hospodárskej mobilizácie obvodným úradom v rámci svojej rozpočtovej kapitoly cez medzirezortný podprogram 06H03. Ministerstvo financií SR zabezpečuje úhradu výdavkov hospodárskej mobilizácie Štátnej pokladnici v rámci svojej rozpočtovej kapitoly cez medzirezortný podprogram 06H05. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR zabezpečuje úhradu výdavkov hospodárskej mobilizácie Sociálnej poisťovni v rámci svojej rozpočtovej kapitoly cez medzirezortný podprogram 06H09. Všetky výdavky, ako aj výdavky na prenesený výkon štátnej správy na obce a vyššie územné celky na plnenie úloh v oblasti hospodárskej mobilizácie sú zahrnuté v rámci dotknutých subjektov verejnej správy na rok 2011 až 2013 a budú zabezpečené v rámci vládou schválených limitov bez zvýšených požiadaviek na štátny rozpočet a rozpočet verejnej správy na rok 2011 až 2013. Ministerstvo hospodárstva SR poskytuje priamo finančné prostriedky na prenesený výkon štátnej správy len vyšším územným celkom, čo je uvedené aj v tabuľke č. 1 v rámci vplyvov na územnú samosprávu. Obciam hradí Ministerstvo hospodárstva SR dôležité výdavky v oblasti hospodárskej mobilizácie priamo cez podprogram 06H01, ale finančné prostriedky priamo neposkytuje obci.
8
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
Pokračovanie plnenia úloh v oblasti hospodárskej mobilizácie tak, ako boli dané v uznesení
vlády SR č. 297/2010, ktorým boli ústredné orgány štátnej správy určené ako subjekty hospodárskej mobilizácie.
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Tabuľka č. 3
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Pri výpočte vplyvov sa vychádzalo zo zásad programového rozpočtovania, podľa ktorého účastníci medzirezortného programu 06H Hospodárska mobilizácia na jeho zabezpečenie vypracúvali podprogramy/projekty, ku ktorým sú stanovené konkrétne merateľné ukazovatele, a ktoré sú pravidelne vyhodnocované.
9
Tabuľka č. 4Ministerstvo hospodárstva SRTabuľka č. 5/a
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)
Kapitálové transfery (720)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
12
Ministerstvo spravodlivosti SRTabuľka č. 5/d
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)
Kapitálové transfery (720)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
13
Ministerstvo financií SRTabuľka č. 5/e
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV(650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)