K § 20V § 20 sa ustanovujú povinnosti pre podnikateľov a iné právnické osoby, ktoré nie sú určené za subjekty hospodárskej mobilizácie a musia sa v období krízovej situácie podriadiť určitým opatreniam, akými sú najmä vecné plnenie, pracovná povinnosť, regulačné opatrenia spotreby elektriny, tepla, spotreby plynu, vody a ropných výrobkov, ako aj mimoriadne regulačné opatrenia. V stave bezpečnosti sú povinné poskytnúť na základe vyžiadania príslušného obvodného úradu alebo obce informácie o vecných prostriedkoch, ktoré môžu byť v období krízovej situácie použité na riešenie následkov krízovej situácie.
Pokiaľ sa podnikatelia a iné právnické osoby, ktoré nie sú určené za subjekty hospodárskej mobilizácie, v rámci svojej podnikateľskej činnosti zaoberajú chovom hospodárskych zvierat alebo pestovaním rastlinných komodít, poskytujú v období krízovej situácie aj informácie o stave a inventarizácii svojich hospodárskych zvierat a rastlinných komodít na základe vyžiadania obce.
Pokiaľ ide o ostatné opatrenia hospodárskej mobilizácie, podriadi sa im podnikateľ a iná právnická osoba, ktorá nie je subjektom hospodárskej mobilizácie po ich nariadení vládou SR alebo obvodným úradom v súlade s týmto zákonom.
Podnikateľovi a inej právnickej osobe, ktorá nie je určená za subjekt hospodárskej mobilizácie sa taktiež spresňuje, aké informácie sa majú poskytnúť o vecnom prostriedku obvodnému úradu alebo obci.
K § 21
Ustanovením § 21 sa fyzickej osobe v období krízovej situácie vymedzujú aj určité práva. Prvoradé právo fyzickej osoby je zákonné právo na zabezpečenie prežitia a spôsob jeho uplatňovania voči obci.
K § 22
Ustanovením § 22 sa určujú aké povinnosti majú fyzické osoby, nachádzajúce sa na území Slovenskej republiky v období krízovej situácie. Prvoradou povinnosťou fyzickej osoby je využívanie svojho práva tak, aby jeho nesprávnym uplatňovaním neboli ohrozené prvoradé práva ostatných osôb, nachádzajúcich sa na území republiky, tzn. fyzická osoba je povinná podriadiť sa adekvátnej regulácii v oblasti využívania energií a výrobkov, ktoré sú podmienkou na prežitie, ďalej je povinná podriadiť sa pracovnej povinnosti, vecnému plneniu a svoje nároky na zdravotnícku a sociálnu starostlivosť prispôsobiť momentálnym možnostiam poukazovateľov zdravotníckeho zabezpečenia a sociálneho zabezpečenia. Poskytovanie zdravotníckeho zabezpečenia a sociálneho zabezpečenia v období krízovej situácie nemusí dosahovať úroveň bežného štandardu, ale musí spĺňať požiadavku zabezpečenia prežitia. Toto ustanovenie upravuje aj podmienky, kedy sa na fyzickú osobu vzťahuje právo na udelenie výnimky z ustanovenia o pracovnej povinnosti a spôsob jeho preukazovania, resp. prihliadanie na neohrozenie chodu hospodárskeho zariadenia, ktoré je jediným zdrojom obživy fyzickej osoby a jeho rodiny.
Pokiaľ sa fyzická osoba zaoberá aj chovom hospodárskych zvierat alebo pestovaním rastlinných komodít, poskytuje v období krízovej situácie aj súpis svojich hospodárskych zvierat a rastlinných komodít na základe vyžiadania obce.
Ak je pracovná povinnosť alebo vecné plnenie nariadené fyzickej osobe skôr podľa iného zákona (zákon o obrane SR), tak jej túto povinnosť nemožno nariadiť neskôr podľa zákona o hospodárskej mobilizácii, ak túto povinnosť práve realizuje.
Fyzickým osobám sa tak, ako aj určeným subjektom a podnikateľom a iným právnickým osobám, ktoré nie sú určeným subjektom, spresňujú niektoré ustanovenia týkajúce sa pracovnej povinnosti a vecného plnenia, ako aj sociálneho zabezpečenia. Na