DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Vláda Slovenskej republiky predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej
republiky návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Návrhom zákona sa odstraňuje zjavný nedostatok platnej právnej úpravy, ktorý
vznikol odmietnutím vecných pripomienok prezidenta Slovenskej republiky k vládnemu
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a
o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia
a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 107). Prezident Slovenskej republiky v rámci svojho
rozhodnutia o vrátení zákona schváleného Národnou radou Slovenskej republiky požadoval
nové znenie prechodného ustanovenia v § 151u a súčasne navrhol zmeniť pôvodne
navrhovanú účinnosť (1. január 2011) na 1. mája 2011, pričom požadoval vykonať súvisiace
zmeny v ostávajúcich prechodných ustanoveniach novej právnej úpravy v dôsledku zmeny
účinnosti zákona ako celku. Nakoľko Národná rada Slovenskej republiky odmietla veto
prezidenta v časti týkajúcej sa § 151u, platí toto ustanovenie v pôvodnom znení, a to vrátane
pôvodných dátumov v tomto prechodnom ustanovení. Uvedený stav je z hľadiska vnútornej
konzistencie právneho predpisu, ako aj účinkov, ktoré ma právna norma vyvolať,
neprijateľný. Preto sa navrhuje, aby Národná rada Slovenskej republiky ešte pred
nadobudnutím účinnosti predchádzajúcej novely zákona o sudcoch a prísediacich (1. máj
2011) schválila ďalšiu novelu, ktorou sa uvedie do súladu § 151u s účinnosťou navrhnutou
prezidentom, ktorá bola schválená Národnou radou Slovenskej republiky. Vychádzajúc
z doterajšej praxe Národnej rady Slovenskej republiky, ide o neštandardný, ale legitímny
postup, kedy sa odstraňujú v schválenom návrhu zákona jeho zjavné nedostatky, v tomto
prípade vyvolané objektívnou nemožnosťou prelomiť veto prezidenta nad rámec jeho
vznesených pripomienok.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami,
ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právnom
Európskych spoločenstiev a Európskej únie.
Predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy a na
podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyv, ani vplyvy na životné prostredie.
Vplyvy na informatizáciu sa uvádzajú v doložke vybraných vplyvov.