Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky sa predkladá na základe ustanovení § 8a a § 37d zákona č. 383/2008 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Podmienky poskytovania dotácií z výdavkov štátneho rozpočtu vo vecnej pôsobnosti orgánu štátnej správy boli novelizované s účinnosťou od 1. januára 2009.
Podľa § 37d uvedeného zákona, ktorý ustanovuje prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2009, musia byť právne vzťahy pri poskytovaní dotácií podľa doterajších predpisov zosúladené s § 8a ods. 1 a 3 6 najneskôr k 1. januáru 2011, inak dotáciu po 1. januári 2011 nemožno poskytnúť.
Podľa § 8a ods. 1 uvedeného zákona sa dotácie vo vecnej pôsobnosti príslušného orgánu štátnej správy môžu poskytovať len na základe osobitného zákona v rozsahu, spôsobom a za podmienok ním ustanovených alebo ustanovených podrobnejšie iným všeobecne záväzným právnym predpisom vydaným na jeho vykonanie.
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky, ako správca rozpočtovej kapitoly, poskytuje dotácie na podporu baníctva, odstránenie následkov banskej činnosti, tradície a histórie banských činností, na podporu rozvoja malého a stredného podnikania, na podporu využívania biomasy a slnečnej energie, na podporu ochrany spotrebiteľa, na podporu rozvoja priemyselnej výroby a služieb. Dôvodom vypracovania predkladaného návrhu zákona je splnenie predpokladu zákonnej úpravy na poskytovanie dotácií aj v roku 2011 a nasledujúcich rokoch.
V súčasnosti Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky poskytuje dotácie na základe Výnosu č. 1/2005 Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky z 1. marca 2005 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a Výnosu č. 1/2008 o poskytovaní dotácií pre občianske združenia na ochranu spotrebiteľa. Pri tvorbe predloženého návrhu zákona sa vychádzalo z platných výnosov. V návrhu zákona sa rozširuje okruh osôb a účel dotácií, upresňuje sa aj okruh oblastí, na ktoré je možné poskytnúť finančné prostriedky z rozpočtovej kapitoly ministerstva a taktiež okruh oblastí, na ktoré dotácie nie je možné poskytnúť, ustanovuje sa pôsobnosť ministerstva na poskytovanie dotácie, upresňuje sa vzťah zákona k osobitným právnym predpisom. Zároveň sa zavádza povinnosť zverejňovať zoznam žiadostí o poskytnutie dotácie, zoznam poskytnutých dotácií a ich sumu, zoznam neposkytnutých dotácií s uvedením dôvodu zamietnutia žiadosti a evidenciu uzavretých zmlúv na internetovej stránke ministerstva.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nezakladá zvýšené nároky na štátny rozpočet, rozpočty obcí a vyšších územných celkov. Dotácie budú poskytované v rámci rozpočtovej kapitoly Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky na príslušný rozpočtový rok. Návrh zákona nebude mať
negatívny vplyv na obyvateľstvo, zamestnanosť, životné prostredie, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona bol dňa 4. januára 2010 prerokovaný v Legislatívnej rade vlády SR a ktorej pripomienky boli do návrhu zapracované.
Osobitná časť
K § 1
Deklaruje sa, že na základe tohto zákona a v súlade s rozpočtovými pravidlami verejnej správy bude možné subjektom určeným zákonom poskytovať z rozpočtu Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky dotácie v podobe finančných prostriedkov.
K § 2
Vymedzuje sa účel poskytovania dotácií. Určujú sa oblasti a činnosti, na ktoré je možné jednotlivé druhy dotácie poskytnúť. Celkove ide o päť odvetví alebo účelov, nimi baníctvo, malé a stredné podnikanie, energetika, ochrana spotrebiteľa a priemyselná výroba a služby.
Ustanovuje sa poskytovanie dotácie v uhoľnom baníctve na deputátne nároky baníckych dôchodcov, vdov po baníkoch alebo baníckych dôchodcoch a jej výška a taktiež poskytovanie osobitného príspevku baníkom. Dotáciou podľa tohto ustanovenia bude možné kryť zabezpečenie a likvidáciu starých banských diel a technických prác spojených s útlmom banskej činnosti a s odstraňovaním následkov po banskej činnosti. Uvedená problematika prešla z Ministerstva životného prostredia SR na Ministerstvo hospodárstva SR 1. júla 2007. V tomto období bolo finančné zabezpečenie tejto problematiky zabezpečené vyhláškou Ministerstva financií SR č. 305/1993 Z. z. zo 17.decembra 1993 o spôsobe a rozsahu financovania geologických prác a zabezpečenia alebo likvidácie starých banských diel a ich následkov zo štátneho rozpočtu, ktorá vyplýva zo zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov. V ďalšom návrh rieši problematiku poskytovania štátnej pomoci na uzatvorenie baní neschopných konkurencie podľa Rozhodnutia Rady 2010/787/EÚ z 10. decembra 2010 o štátnej pomoci na uľahčenie zatvorenia uhoľných baní neschopných konkurencie. Finančné prostriedky, ktoré budú poskytnuté Združeniu baníckych spolkov a cechov Slovenska, budú zabezpečovať ich publikačnú činnosť, údržbu a rekonštrukciu banských pamiatok, náučných banských chodníkov a ďalších aktivít podporujúcich históriu baníctva. Ustanovuje sa časová frekvencia poskytovania tejto dotácie a spôsob.
Dotácie na rozvoj malého a stredného podnikania ministerstvo poskytuje na programy schválené ministerstvom a vyhlásené v Obchodnom vestníku Slovenskej republiky a právnickej osobe zriadenej ministerstvom, ktorá zabezpečuje administratívne činnosti na realizáciu uvedených programov. Dotáciu je možné poskytnúť aj vtedy, keď realizácia programu prebieha, to znamená, že žiadosť nemusí byť predložená výlučne pred začatím realizácie projektu malého a stredného podnikania.
Navrhuje sa podpora pre využívanie slnečnej energie a biomasy v domácnostiach. Ďalšie podmienky poskytnutia podpory rozpracované v programe podpory. Dotácie na slnečné kolektory sa vzťahujú na inštalovanú plochu kolektora. Pri inštalácii v rodinnom dome do 8 je výška dotácie najviac 200 eur za 1 m². Pri bytovom dome je dotácia najviac 100 eur za 1 m², avšak maximálna dotácia je obmedzená na 3 na každý byt v bytovom dome. V prípade kotlov na biomasu sa navrhuje percento poskytovanej podpory na 30 % z kúpnej ceny nainštalovaného kotla a maximálna suma podpory na 1000 eur.
Dotácie na ochranu spotrebiteľa sa môžu poskytnúť právnickým osobám združeniam založeným na ochranu spotrebiteľa, ktorá nevykonáva žiadnu inú činnosť a bola založená najmenej jeden rok pred podaním žiadosti, a to na projekty, na predkladanie ktorých ministerstvo uverejní výzvu do 30. novembra kalendárneho roka. Dotácia môže byť najviac
80 % z hodnoty projektu. Žiadateľ musí preukázať, že 10 percentami je schopný sa na realizácii projektu podieľať.
Dotáciu na rozvoj priemyselnej výroby a služieb možno poskytnúť obci alebo vyššiemu územnému celku na plnenie mimoriadnych a naliehavých úloh, ktoré podmienkou na realizáciu veľkých investorských celkov, napr. priemyselnej zóny a bez účasti obce alebo vyššieho územného celku by realizácia týchto veľkých investícií nebola možná, okrem toho, mimoriadne a naliehavé úlohy sú v zákone konkretizované.
Ministerstvo poskytuje dotácie aj podľa zákona č. 193/2001 Z.z. o podpore na zriadenie priemyselných parkov a o doplnení zákona NR SR č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení neskorších predpisov ďalej len „citovaný zákon“), ktorý oveľa väčší rozsah zamerania ako je predkladaný návrh zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky. Mechanizmus poskytovania dotácií, ako aj podmienky ustanovené citovaným zákonom nie je totožný s predkladaným návrhom zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky.
Podľa § 2 ods. 7 sa dotácie pre MH Invest, s.r.o. poskytujú na základe investičnej zmluvy medzi tou ktorou spoločnosťou a Slovenskou republikou, ktorú schvaľuje vláda SR vždy uznesením vlády SR. Prostriedky na bežné výdavky MH Invest, s.r.o. sa poskytujú na základe Obchodného zákonníka. Dôvodom na poskytnutie je investičná zmluva medzi SR a investorom, ktorá vždy definuje aj záväzky štátu týkajúce sa investícií do regionálneho rozvoja. V tejto súvislosti prevádzkové prostriedky pre MH Invest, s.r.o. a pre SARIO kvantifikované aj v investičnej zmluve aj v Doložke finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie, ktorú schvaľuje Vláda SR. Na základe uvedeného prevádzkové prostriedky pre MH Invest, s.r.o. a SARIO započítavané do štátnej pomoci pre konkrétneho investora a v tejto súvislosti SARIO aj MH Invest, s.r.o. predmetné prostriedky aj vynakladá.
K § 3 až 8
Podrobne sa konkretizuje účel, podmienky a povinnosti, ktoré musí žiadateľ splniť, aby mohol žiadať o dotáciu. Ustanovujú sa tiež povinnosti žiadateľa pri nakladaní s dotáciou o jej získaní.
V § 3a zákona č. 51/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva (banský zákon) v znení neskorších predpisov bola priamo určená organizácia, konkrétne Rudné bane Banská Bystrica na vysporiadanie zákonných deputátnych a peňažných nárokov baníkov. Subjektom oprávneným požiadať o dotáciu na publikačnú činnosť s banskou tematikou, údržbu a rekonštrukciu banských pamiatok, budovanie náučných banských chodníkov a ďalších aktivít bolo určené Združenie baníckych spolkov a cechov Slovenska. Dotácie v oblasti energetiky môžu byť poskytnuté fyzickým osobám a právnických osobám nepodnikateľom. Dotácie na ochranu spotrebiteľa určené občianskym združeniam vytvoreným na tento účel a ďalšou podmienkou je, že vznikli najmenej jeden rok pred podaním žiadosti o dotáciu. Dotácie pre priemysel a služby určené obciam alebo vyšším územným celkom a pre obchodnú spoločnosť zriadenú ministerstvom.
K § 9
Ustanovuje sa spôsob uplatnenia žiadostí, náležitosti žiadostí, predovšetkým na identifikáciu žiadateľa. Pre dotácie na ochranu spotrebiteľa a dotácie obciam a vyšším územným celkom v prílohe zákona uvedené vzory žiadostí, ktoré majú slúžiť na zjednodušenie administrácie pri vypĺňaní a spracovaní žiadostí a pre žiadateľa tiež na odstránenie pochybností o potrebných údajoch a ich rozsahu.
K § 10
Pre každú dotáciu osobitne sa ustanovujú prílohy, ktoré musí žiadateľ obligatórne priložiť k žiadosti o dotáciu. Účelom príloh je získanie a overenie všetkých rozhodujúcich informácií a údajov, ktoré nevyhnutné na optimálne a spravodlivé rozhodnutie o poskytnutí dotácie. Hodnovernosť dokladov sa preukazuje doložením originálov alebo overených odpisov alebo čestným prehlásením. Najdôležitejšími preukazovanými informáciami vysporiadanie vzťahov so štátnym rozpočtom, doklady o zaplatení daní a poistného, čestné prehlásenie, že voči žiadateľovi nie je vedené exekučné konanie a pri dotáciách na výstavbu nehnuteľností obdobné doklady ako v stavebnom konaní.
K § 11
Upravuje sa pôsobnosť ministerstva na poskytovanie dotácie. Keďže na dotáciu nie je právny nárok, na rozhodnutie nie je ustanovená žiadna lehota. Ak žiadosť chyby alebo nedostatky, ktoré bránia rozhodnutiu o dotácii, ministerstvo vyzve žiadateľa do 10 dní od doručenia žiadosti, aby nedostatky odstránil alebo žiadosť doplnil. Z ustanovenia nepriamo vyplýva, že ministerstvo musí o žiadosti začať konať do 10 dní od jej doručenia. Výsledok posúdenia žiadosti o dotáciu ministerstvo oznamuje žiadateľovi, nie je však určená žiadna konkrétna forma, akú musí toto oznámenie mať. V prípade, ak žiadateľ výzve na doplnenie žiadosti nevyhovie v určenej lehote, ministerstvo žiadosť zamietne.
Samotné poskytnutie dotácie sa môže uskutočniť po podpísaní zmluvy o poskytnutí dotácie podľa § 51 Občianskeho zákonníka. Keďže ide o nepomenovanú zmluvu, jej existencia a prípustnosť je prejavom občianskoprávnej zásady zmluvnej voľnosti a ktorá vznikne na základe dohody jej účastníkov o podstatných náležitostiach, v ktorej okrem všeobecných požiadaviek, ktoré musí zmluva spĺňať, môžu byť obsiahnuté aj ďalšie náležitosti, ktoré nevyhnutné pre žiadateľa aj poskytovateľa na kontrolu plnenia záväzkov a účelu použitia finančných prostriedkov a na konkretizáciu vzťahov medzi poskytovateľom a prijímateľom dotácie, ak o nich ktorákoľvek zo zmluvných strán prehlási, že je pre ňu podstatná.
K § 12
Ustanovujú sa konkrétne účely, dôvody a osoby, ktorým nie je možné dotáciu poskytnúť. Nemožnosť poskytnutia dotácie vyplýva z osobitného zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v znení neskorších predpisov, z ktorého vyplývajú obvyklé dôvody, ktoré by znamenali porušenie princípov práva. V zákone uvedené tiež dôvody, vzťahujúce sa výslovne na konkrétne dotácie podľa tohto zákona, ktoré znemožňujú poskytnutie dotácie. Základným predpisom, ktorý pri poskytovaní dotácií je nevyhnutné rešpektovať, je zákon č. 231/1999 Z. z. o štátnej pomoci v znení neskorších predpisov.
K § 13
Ustanovuje sa, že žiadosti, o ktorých nebude rozhodnuté do dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona, sa nebudú posudzovať podľa doterajších predpisov, t. j. podľa Výnosu Ministerstva hospodárstva SR č. 1/2005, ale budú sa posudzovať podľa tohto zákona. To znamená, že všetky žiadosti, o ktorých do nadobudnutia účinnosti tohto zákona ministerstvo nerozhodne, sa budú musieť prehodnotiť podľa ustanovení tohto zákona. Taktiež sa ustanovuje, že dotáciu na programy rozvoja malého a stredného podnikania možno poskytnúť aj vtedy, keď realizácia programu prebieha. Zároveň sa ustanovuje lehota na podávanie žiadostí o dotáciu na podporu ochrany spotrebiteľa v roku 2011.
K § 14
Poskytovanie dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva SR upravovali doteraz dva výnosy, ktoré sa schválením tohto zákona zrušujú.
K § 15
Navrhuje sa lehota nadobudnutia účinnosti tohto zákona podľa predpokladaného trvania legislatívneho procesu o návrhu zákona.
Bratislava 2. februára 2011
Iveta Radičová
predsedníčka vlády Slovenskej republiky
Juraj Miškov
minister hospodárstva Slovenskej republiky