1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
V. volebné obdobie
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
237
VLÁDNY NÁVRH
na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 572/2004 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Predkladá sa na schválenie návrh na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 572/2004 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Na základe čl. 11 (Vnútroštátne vykonávacie opatrenia) smernice EP a R 2003/87/ES o vytvorení systému obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov v spoločenstve musia členské štáty do 30.9.2011 zverejniť a zaslať Komisii zoznam zariadení na svojom území, na ktoré sa vzťahuje táto smernica, ako aj každé bezodplatné pridelenie kvót každému zariadeniu na svojom území vypočítané podľa pravidiel uvedených v článku 10a ods. 1a článku 10c tejto smernice.
Na to, aby mohli členské štáty tento zoznam a pridelenie kvót predložiť, musia povinní účastníci schémy obchodovania zaslať riadne podložené údaje potrebné k výpočtu bezodplatného pridelenia emisných kvót a výpočet svojej bezodplatnej alokácie (článok 7 rozhodnutia Komisie určujúceho prechodné pravidlá spoločenstva pre harmonizované bezodplatné pridelenie emisných kvót podľa článku 10a smernice 2003/87/ES) .
Tieto údaje musia byť nezávisle overené (článok 8 vyššie uvedeného rozhodnutia Komisie), čo znamená, že ich musí overiť oprávnený overovateľ. V prípade nových sektorov, ktoré budú do schémy obchodovania zaradené napríklad výroba hliníka, chemický priemysel, musí najprv Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky overovateľov pre tieto oblasti vybrať, vyškoliť a vyskúšať a na základe skúšok v správnom konaní rozhodnúť o pridelení oprávnení na túto činnosť.
Keďže ide o úplne nový spôsob výpočtu bezodplatnej alokácie na základe údajov o výrobe a na základe referenčných úrovní, musia mať povinní účastníci dostatočný čas na zber údajov na úrovni častí prevádzok, čo je náročná činnosť v prípade zložitejších výrobných prevádzok, na rozdiel od výpočtu v predchádzajúcom obchodovacom období, keď s brala do úvahy historická úroveň emisií skleníkových CO2.
Prevádzkovatelia leteckej dopravy musia podať žiadosť na Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky o bezplatné pridelenie emisných kvót do 31.3.2011 (čl. 3e ods. 1 smernice EP a R 2003/87/ES o vytvorení systému obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov v spoločenstve) ministerstvo ich musí skontrolovať, schváliť monitorovací plán v spolupráci s Slovenským hydrometeorologickým ústavom a zaslať
2
Európskej Komisii do 30.6.2011 (čl. 3e ods. 2 smernice EP a R 2003/87/ES o vytvorení systému obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov v spoločenstve).
Povinní účastníci do schémy obchodovania s emisnými kvótami zaradení na základe vydaného povolenia na vypúšťanie skleníkových plynov. V prípade nových sektorov (vyššie uvedených), na to aby títo povinní účastníci mohli dostať emisné kvóty podľa alokačného plánu, musia mať vydané povolenie do 31.6.2011, inak budú považovaní za nových účastníkov a kvóty sa im budú prideľovať z rezervy (podľa čl. 3 písm. a) vyššie uvedeného rozhodnutia Komisie). Ak nebudú mať vydané povolenia do 31.3.2011, je pravdepodobná situácia, že rezerva nebude dostačujúca a kvóty si budú kupovať na burze a dostanú sa do konkurenčne nevýhodnej situácie oproti ostatným konkurentom mimo SR, čo bude výrazne sťažovať ich hospodárenie.
Spôsob a procedurálny postup výpočtu ustanovuje vyššie citované Rozhodnutie Komisie určujúce prechodné pravidlá spoločenstva pre harmonizované bezodplatné pridelenie emisných kvót podľa článku 10a smernice 2003/87/ES, ktoré bolo prijaté na úrovni Komisie 15.12.2010.
Na základe vyššie uvedeného je potrebné dodržať nižšie uvedený harmonogram postupných krokov na to, aby povinným účastníkom schémy obchodovania boli vypočítané a schválené bezodplatne pridelené emisné kvóty v odhadovanej ročnej výške 34,5 milióna EUA, čo predstavuje ročnú hodnotu 517,5 milióna EUR (15,6 miliardy SKK) pri cene 15 EUR/EUA. Ak SR tento proces nezvládne, hrozí to, že spoločnosti si kvóty budú musieť kupovať na burze, čo bude pre väčšinu z nich likvidačné. To znamená obrovské hospodárske škody nielen vo forme príjmov súkromných spoločností, ale pre štát najmä vo vzraste nezamestnanosti a s tým spojených výdavkov, znížení výberu daní, znížení odvodov do Sociálnej a zdravotných poisťovní. Ide o všetky významné slovenské spoločnosti, v ktorých prebiehajú energeticky náročné výrobné procesy: papierne a celulózky, železiarne a oceliarne, tehelne, sklárne, hlinikárne a zlievarne, cementárne a vápenky, magnezitky, teplárne, letecká doprava, výrobcovia minerálnej vlny, výrobcovia automobilov, inými slovami, kostra slovenského hospodárstva.
Činnosť
Zodpovedný subjekt
Termín
Podanie žiadosti o vydanie povolení pre nové sektory
budúci povinní účastníci schémy obchodovania
31.3.2011
Vydanie povolení na vypúšťanie skleníkových plynov pre nové sektory
obvodný úrad životného prostredia
30.6.2011
Podanie žiadosti na MŽP SR o bezplatné pridelenie emisných kvót
Prevádzkovateľ leteckej dopravy
31.3.2011
Kontrola žiadosti, schválenie monitorovacieho plánu, zaslanie Európskej Komisii
MŽP SR
30.6.2011
Školenie, skúšky a vydanie oprávnení overovateľom pre nové sektory
oprávnení overovatelia, MŽP SR
marec - apríl 2011
3
Zber údajov, výpočet bezodplatnej alokácie na rok 2013
terajší a budúci povinní účastníci schémy obchodovania
marec - apríl 2011
Overenie údajov a výpočtu, zaslanie MŽP SR
oprávnení overovatelia, terajší a budúci povinní účastníci schémy obchodovania
máj - jún 2011
Kontrola výpočtu údajov a zaslanie Európskej Komisii
MŽP SR
august -september
2011
Dôvodom súčasného oneskoreného predloženia vládneho návrhu zákona je, že predchádzajúca vláda tento návrh zákona, ktorý bol zaradený na jej rokovania v januári 2010 neprerokovala a nepostúpila na ďalšie ústavné prerokovanie, na základe čoho Európska komisia zaslala Slovenskej republike tri výzvy ( 2 formálne oznámenia a 1 odôvodnené stanovisko) za nesplnenú transpozíciu smerníc, ako aj skutočnosť, že predchádzajúca vláda zrušila Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, ktoré opätovne bolo zriadené až od 1. novembra 2011.
Z uvedených dôvodov vláda Slovenskej republiky schválila podľa § 89 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky návrh na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 572/2004 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
V Bratislave dňa 26. januára 2011
Iveta Radičová v. r.
predsedníčka vlády
Slovenskej republiky
József Nagy v. r.
minister životného prostredia
Slovenskej republiky