DÔVODOVÁ SPRÁVA
I. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 572/2004 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá ako iniciatívny materiál.
Jedným z hlavných dôvodov návrhu zákona je transpozícia Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/101/ES, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2003/87/ES s cieľom začleniť činnosť leteckej dopravy do systému obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov v rámci Spoločenstva. Zo Smernice 2009/29/ES, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2003/87/ES sa transponuje celá tabuľka prílohy č. 1 a článok 1 bod 10, ktorým sa upravuje článok 9a smernice 2003/87/ES. Zároveň sa zosúlaďuje použitie kvót z druhého obchodovateľného obdobia v treťom období s požiadavkami smernice 2003/87/ES.
Ďalším z hlavných dôvodov návrhu zákona je zrušenie schémy obchodovania s kvótami skleníkových plynov pre prevádzky podľa tabuľky B prílohy č. 1 zákona z dôvodu environmentálnej integrity európskej schémy obchodovania s kvótami skleníkových plynov v Európskej únii. Uvedené ustanovenia ohľadom zrušenia schémy obchodovania podľa tabuľky B nijako neobmedzujú účastníkov schémy obchodovania podľa tabuľky A. Zrušenie schémy obchodovania podľa tabuľky B (národnej schémy) je výlučne záležitosťou členského štátu a nejde o rozpor so smernicou o obchodovaní so skleníkovými plynmi v Európskej únii. Vzájomná prepojenosť viacerých systémov obchodovania kladie rôzne náročné požiadavky na ich účastníkov a preto je nevyhnutné mať čo najjednoduchší systém, čo sa zabezpečí touto úpravou. Predkladaný návrh zákona ďalej upravuje aj použitie emisných kvót tak, že kvóty skleníkových plynov alebo kvóty znečisťujúcich látok nemôžu byť predmetom záložného práva a ani nepeňažným vkladom do základného imania kapitálovej spoločnosti.
Ďalšie zmeny zákona sa navrhujú za účelom spresnenia niektorých ustanovení týkajúcich sa podávania správ o emisiách skleníkových plynov a informovania Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky. Taktiež sa do predloženého návrhu premietlo nadobudnutie platnosti Kjótskeho protokolu k Rámcovému dohovoru Organizácie Spojených národov o zmene klímy, ktorého úplné znenie bolo uverejnené v prílohe k oznámeniu Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 139/2005 Z. z..
Účelom návrhu zákona je zabezpečiť efektívne fungovanie schémy obchodovania v podmienkach Slovenskej republiky tak, aby z pohľadu životného prostredia boli v schéme obchodovania začlenení len prevádzkovatelia, ktorí majú signifikantný vplyv na celkové emisie skleníkových plynov v Slovenskej republike.
Návrh predkladaného zákona je v súlade s Dohovorom Európskej hospodárskej komisie Organizácie Spojených národov z 25. júna 1998 o prístupe k informáciám, účasti verejnosti na rozhodovacom procese a prístupe k spravodlivosti v záležitostiach životného prostredia (tzv. Aarhuský dohovor).
Návrh novely zákona o obchodovaní s emisnými kvótami je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi.
Návrh zákona nemá dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov.
II. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1 V § 1 sa dopĺňa v písm. c) legislatívna skratka „prevádzkovateľ“ a pojem „prevádzkovateľ lietadiel“ v nadväznosti na smernicu 2008/101/ES v súvislosti s rozšírením pôsobnosti zákona.
K bodu 2V novom znení § 2 sa dopĺňajú z dôvodu úplnosti transpozície, zrozumiteľnosti a prehľadnosti medzinárodne používaná skratka emisnej kvóty, definícia skleníkových plynov zo smernice 2009/29/ES, činnosti z leteckej dopravy v schéme obchodovania s emisiami so skleníkovými plynmi, definícia prevádzkovateľa lietadla, definícia nového účastníka schémy obchodovania v prípade povinných aj dobrovoľných účastníkov schémy obchodovania , skratka jednotky priznaného množstva, definície, čo je započítavanie emisií z leteckej dopravy v zmysle Smernice 2008/101/ES, a čo historické emisie z leteckej prevádzky a čo je kvóta leteckej dopravy.
K bodu 3Úprava roku z dôvodu nadobudnutia účinnosti Kjótskeho protokolu.
K bodu 4 Dopĺňa sa príloha k žiadosti o vypúšťanie skleníkových plynov z dôvodu zamedzenia špekulatívnym žiadostiam o pridelenie kvót len na základe platného povolenia na vypúšťanie skleníkových plynov bez existencie fungujúcej prevádzky. Toto neplatí pre spoločnosti, ktoré budú v schéme od r. 2013 z dôvodu rozšírenia výroby a majú mať povolenie pre vypúšťanie skleníkových plynov vydané skôr.
K bodu 5 Formulačná zmena súvisiaca s doplnením žiadosti o vypúšťanie skleníkových plynov v bode 11.
K bodu 6 Spresnenie obsahu povolenia s nadväznosti na smernicu 2009/29/ES.
K bodu 7 Dopĺňa sa povinnosť odovzdania emisných kvót iných ako leteckých kvót do povolenia.
K bodu 8Dopĺňa sa kompetencia obvodnému úradu konať z vlastného podnetu pri zmene povolenia alebo pri vyradení účastníka zo schémy alebo systému obchodovania.
K bodu 9 Nové znenie § 8 a § 9 upravuje ich texty tak, že reflektuje na vyradenie prevádzok povinných účastníkov podľa tabuľky B Prílohy 1. zo schémy obchodovania s emisiami skleníkových plynov spod režimu zákona a na doplnenie plánu pre dobrovoľných účastníkov schémy obchodovania. Zároveň sa dopĺňa režim schvaľovania plánu pre dobrovoľných účastníkov schémy obchodovania a spresňuje sa spôsob prideľovania kvót pre dobrovoľných účastníkov schémy obchodovania.
Prideľovanie kvót všeobecne sa navrhuje uskutočniť podľa začatia reálnej prevádzky, t.j. reálnej potreby kvót, nie od začatia konania na vydanie povolenia na vypúšťanie skleníkových plynov z dôvodu reálnej potreby kvót firmami, ktoré prevádzkujú.
Zároveň sa upravujú časové podmienky použitia príjmov z predaja priznaných jednotiek a kvót na dražbách.
K bodu 10Formulačná úprava súvisiaca s vypustením odseku 1 v § 9.
K bodu 11Upravuje sa režim splnenia povinnosti vrátiť kvóty do registra pre dobrovoľných účastníkoch schémy obchodovania a pre prevádzkovateľov lietadiel. Zároveň sa určuje, že jednotky CEER a ERU nemôžu byť generované z projektov a činností, na ktoré sa vzťahuje schéma obchodovania, pretože týmto činnostiam pridelené EUA kvóty.
K bodu 12Upravuje sa spôsob stanovenia množstva kvót pre leteckú dopravu, spôsob obchodovania s kvótami pre leteckú dopravu a spôsob použitia výnosu z predaja týchto kvót, spôsob prideľovania kvót prevádzkovateľom leteckej dopravy, spôsob tvorby rezervy pre nových prevádzkovateľov leteckej dopravy a spôsob prideľovania kvót týmto prevádzkovateľom a spôsob schvaľovania plánov monitorovania prevádzkovateľov leteckej dopravy.
K bodu 13Formulačná úprava súvisiaca s vypustením odseku 1 v § 9.
K bodu 14Úprava vymedzujúca použitie kvót z dôvodu jednoznačného použitia ministerstvom pridelených kvót. Prevádzkovateľ nemôže použiť kvóty ako predmet záložného práva a ani ako nepeňažný vklad do základného imania kapitálových spoločností. Odseky 9 a 10 sa zapracovali do návrhu zákona v súvislosti s Kapitolou II Smernice 2008/101/ES.
K bodu 15 Nové znenie § 13 dopĺňa sa povinnosť predložiť správu o emisiách skleníkových plynov ministerstvu v prípade prevádzkovateľa leteckej dopravy, zavádza zmenu termínu predloženia potvrdenia obvodného úradu, resp. ministerstva registru z dôvodu vylúčenia zablokovania účtu účastníka schémy obchodovania medzi 1.4. 30.4, zavádza zákaz uskutočňovania ďalšieho prenosu kvót, pokiaľ správa nebude overená ako správna, v súvislosti so Smernicou 2009/29/ES sa zavádza povinnosť predložiť nezávislé overené údaje o emisiách pre nové sektory s cieľom zohľadniť ich pri úprave množstva kvót pre Spoločenstvo, ktoré sa majú vydať a pri výpočte pridelenia kvót a predložiť nezávislé overené údaje potrebné pre výpočet bezodplatného pridelenia emisných kvót EUA na rok 2013. Zároveň sa zavádza povinnosť zasielať správu o emisiách skleníkových plynov a správu o overení správy o emisiách skleníkových plynov v elektronickej forme ministerstvu z dôvodu potreby vypracovania ročnej správy pre Komisiu.
K bodu 16Ustanovuje sa postup v prípade pochybností o správnosti emisnej správy, pričom sa do procesu zapája obvodný úrad životného prostredia a Slovenská inšpekcia životného prostredia.
K bodu 17Upravuje sa platnosť kvót v zmysle práva ES.
K bodu 18Špecifikujú sa správy, ktoré overuje oprávnený overovateľ.
K bodu 19V súvislosti s úpravou § 13 ods. 1 sa špecifikujú správy, ktoré overuje oprávnený overovateľ.
K bodu 20V súvislosti s úpravou § 13 ods. 1 sa špecifikujú správy, ktoré overuje oprávnený overovateľ.
K bodu 21Úprava spresňuje odkaz na osobitný predpis.
K bodu 22Doplnenie kompetencie vypracúvať plán pre dobrovoľných účastníkov v súvislosti s § 8.
K bodu 23 Doplnenie kompetencie ministerstva o uverejnenie a predloženie Komisii zoznamu prevádzok do 30. septembra 2011 podľa článku 1 ods. 12 smernice
2009/29/ES a povinností ministerstva v súvislosti s podávaním správ za nové sektory, v súvislosti so zavedením leteckej dopravy do schémy obchodovania a v súvislosti so zavedením aukcií emisných kvót.
K bodu 24Dopĺňa sa splnomocňovacie ustanovenie, ktorým sa ustanoví účel použitia peňažných prostriedkov z dražieb.
K bodu 25Úpravou sa spresňuje text odkazom na osobitný predpis.
K bodu 26 Doplnenie kompetencie obvodného úradu životného prostredia o predloženie potvrdenia o správnosti emisnej správy správcovi registra a kompetencie v prípade pochybností o správnosti správy.
K bodu 27 Novým znením § 19 sa zosúlaďuje znenia zákona so Smernicou 2008/101/ES, dopĺňajú sa sankcie za neposkytnutie údajov pre účely vydania kvót pre Spoločenstvo a pre účely výpočtu pridelenia kvót, definuje sa postup v prípade, keď prevádzkovateľ lietadla nespĺňa požiadavky, určuje sa obsah žiadosti o uložení zákazu prevádzky.
K bodu 28Zo správneho konania sa vylučuje postup pri stanovení množstva kvót a ich pridelení pre leteckú dopravu, rovnako ako pri iných povinných účastníkoch schémy obchodovania
K bodu 29Spresnenie termínov podávania správ Komisii v zmysle smernice 2003/87/ES, vynechanie obsolétneho ustanovenia.
K bodu 30 Spresňuje sa formulácia ustanovenia, ktorým sa definujú preberané právne predpisy Európskej únie.
K bodu 31Vkladá sa nový nadpis pre prechodné ustanovenia
K bodu 32Doplnenie požiadavky mať schválený monitorovací plán v zmysle smernice 2008/101/ES
K bodu 33Úprava textu súvisiaca s vypustením tabuľky B z Prílohy č. 1
K bodu 34Doplnenie požiadavky mať povolenie resp. monitorovací plán pre prevádzky vykonávajúce nové priemyselné činnosti a pre prevádzkovateľov leteckej dopravy
K bodu 35Doplnenie požiadavky mať povolenie pre prevádzky, ktoré plánujú výrazné rozšírenie výroby alebo budú účastníkmi schémy obchodovania z titulu rozšírenej interpretácie Prílohy I Smernice 2009/29/ES.
K bodu 36Vypustenie ustanovenia písm. b) súvisiace s vypustením tabuľky B z prílohy č. 1 k zákonu a zmena označenia písmen.
K bodu 37Úprava textu súvisiaca s vypustením tabuľky B z prílohy č. 1 k zákonu.
K bodu 38Doplnenie povinnosti podať žiadosť o povolenie na vypúšťanie skleníkových plynov v zmysle smernice 2009/29/ES a povinnosti podať žiadosť o schválenie monitorovacieho plánu v zmysle smernice 2008/101/ES
K bodom 39 a 40 Doplnenie ustanovení v zmysle Smernice 2008/101/ES a zrušenie platnosti povolení vydaných podľa tohto zákona ex offo pre prevádzky pôvodnej Tabuľky B, Prílohy 1.
K bodu 41 Príloha č. 1 sa dopĺňa novým bodom, ktorým sa stanovuje dátum zahrnutia letov s príletom na letisko alebo s odletom z letiska na území Slovenskej republiky.
K bodu 42Dopĺňajú sa nové činnosti podľa smernice 2009/29/ES a zároveň sa vypúšťajú povinní účastníci schémy obchodovania, ktorí boli uvedení v pôvodnej Tabuľke B v Prílohe 1.
K bodu 43Zosúladenie znenia zákona so Smernicou 2009/29/ES.
K bodu 44Dopĺňa sa tabuľka D v súlade so Smernicou 2008/101/ES.
K bodu 45Zosúladenie s terminológiou zmluvy o Európskej únii
K bodu 46Zosúladenie znenia zákona so Smernicou 2008/101/ES.
K bodu 47Zosúladenie znenia zákona so Smernicou 2008/101/ES.
K bodu 48Príloha č. 4 sa dopĺňa časťou E v súlade so Smernicou 2008/101/ES.
K bodu 49Dopĺňa sa príloha č. 5 v súlade so Smernicou 2008/101/ES.
K bodu 50Uvádzajú sa smernice, ktoré menia a dopĺňajú Smernicu 2003/87/ES.
K bodu 51Vzhľadom na to, že v texte celého zákona sa uvádza slovo „komisia“ navrhuje sa nahradiť ho slovom „Komisia“.
K Čl. II.
Navrhuje sa účinnosť zákona.
V Bratislave dňa 26. januára 2011
Iveta Radičová v. r.
predsedníčka vlády
Slovenskej republiky
József Nagy v. r.
minister životného prostredia
Slovenskej republiky