Dôvodová správaI.Všeobecná časť
Predkladá sa návrh zákona, ktorý má zabezpečiť vykonanie ročného zúčtovania zdravotného poistného príslušnou zdravotnou poisťovňou. V súčasnosti vykonávajú ročné zúčtovanie zdravotného poistenia za zamestnancov zamestnávatelia. Ak sa zamestnanec rozhodne, môže vykonať ročné zúčtovanie zdravotného poistenia sám. Samostatne zárobkovo činné osoby, t.j. podnikatelia, robia ročné zúčtovanie taktiež sami. Súčasný systém je pre zamestnávateľov zaťažujúci, lebo zamestnávateľ musí od zamestnanca získať všetky potrebné informácie, ktoré sú rozhodné pre výpočet zdravotného poistného. Často sú údaje podané zamestnancom neúplné, najmä z dôvodu, že niektorí zamestnanci sa nedostatočne orientujú v systéme zdravotného poistenia. Odborná terminológia uvádzaná v tlačivách na vykonanie ročného zúčtovania je pre občanov nezrozumiteľná a dochádza k neúmyselným chybám pri samotnom výpočte poistného. Podnikatelia dlhodobo označujú systém zdravotného poistenia za zložitý a predstavuje pre nich vysokú administratívnu záťaž. Spôsob vykonávania ročného zúčtovania bol nastavený v roku 2004. Spôsob výpočtu poistného bol za posledné roky dostatočne odskúšaný a prax ukázala, že sa dá povinnosť vykonať ročné zúčtovania preniesť na zdravotné poistenie.
V snahe znížiť administratívnu náročnosť podnikateľov a zamestnávateľov sa navrhuje, aby ročné zúčtovanie zdravotného poistenia robili zdravotné poisťovne. Na základe platného zákona majú zdravotné poisťovne všetky informácie o príjmoch a teda aj o vymeriavacích základoch zamestnancov. Navrhovaný zákon zároveň ukladá povinnosť Daňovému riaditeľstvu SR predkladať zdravotným poisťovniam údaje potrebné pre výpočet ročného zúčtovania zdravotného poistenia, ktoré sú uvedené v daňových priznaniach. Zdravotné poisťovne majú aj v súčasnosti informačné systémy, ktoré sú schopné spracovať príslušné údaje a nepredpokladá sa potreba ich zásadnej úpravy na základe tohto zákona.
Aby sa mohli občania a zamestnávatelia vyjadriť k údajom, z ktorých mu bolo vypočítané poistné za príslušný rok, zavádza sa inštitút námietky, v ktorej sa uvedie, ktoré údaje nie sú správne a požiada sa o opravenie ročného zúčtovania. Opravu urobí zdravotná poisťovňa bezodkladne. Ak zdravotná poisťovňa neuzná námietku občana, spor rieši Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
Samotný spôsob výpočtu poistného sa oproti súčasnému stavu nemení. Navrhuje sa, aby zdravotná poisťovňa vykonala ročné zúčtovanie poistného do piatich mesiacov od lehoty na podanie daňového priznania. V budúcnosti sa predpokladá, že sa lehota na vykonanie ročného zúčtovania skráti, čo však bude predmetom samostatného legislatívneho procesu. Ak má poistenec predĺženú lehotu na podanie daňového priznania, ročné zúčtovanie zdravotného poistenia sa navrhuje vykonať najneskôr do konca roka, v ktorom je povinnosť podať daňové priznanie. V tej istej lehote oznámi zdravotná poisťovňa výšku preplatku alebo nedoplatku. Preplatky a nedoplatky poistného by mali byť splatené do 2 mesiacov od lehoty na vykonanie ročného zúčtovania zdravotného poistenia.
Navrhovaný spôsob výrazne zjednoduší povinnosti zamestnávateľov, podnikateľov ale aj ostatných občanov, ktorí boli povinní robiť ročné zúčtovanie. Odbúra sa časť administratívnej záťaže v oblasti, ktorá je širokou verejnosťou označovaná ako mimoriadne komplikovaná. Zverením vykonania ročného zúčtovania odborným útvarom zdravotných poisťovní sa predíde chybným výpočtom poistného, ktoré v súčasnosti zdravotné poisťovne kontrolovali a nie raz aj odstraňovali, napriek tomu, že im to zákon neukladal.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.