Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona o niektorých opatreniach týkajúcich sa strategických spoločností reagoval v čase prijatia na nepriaznivú hospodársku situáciu spôsobenú globálnou finančnou a ekonomickou krízou. Zhoršené hospodárske vzťahy a platobná neschopnosť jednotlivých obchodných spoločností viedla k situácii, že aj obchodné spoločnosti, ktoré dodávajú výrobky alebo poskytujú služby významné z celospoločenského hľadiska, nemohli plniť svoje záväzky, čo sa mohlo prejaviť aj na nedostatočnom plnení mnohých funkcií štátu. Hospodárstvo Slovenskej republiky sa podľa čl. 55 Ústavy SR zakladá na princípoch sociálne a ekologicky orientovanej trhovej ekonomiky. Štát je povinný plniť svoje úlohy pri zabezpečovaní všeobecného hospodárskeho a sociálneho rozvoja spoločnosti.
K predloženiu novely zákona nás viedli skutočnosti, spojené s hospodárskou a finančnou krízou. Dnes ešte nikto z nás nemôže povedať, že svetová kríza pominula a jej dôsledky za nami. Sme presvedčení, že dôsledky krízy budú na nás a spoločnosť dopadať ešte dlhú dobu.
Zároveň v mnohých spoločnostiach štát značné pohľadávky, či z nedodržania privatizačných zmlúv, záväzkov voči sociálnej a zdravotnej poisťovni. Príkladom práve Novácke chemické závody, ktoré dlhujú FNM SR viac ako 17 mil. EUR.
V takejto a podobnej situácii sa v budúcnosti môže dostať ešte niekoľko spoločností pôsobiacich na území Slovenskej republiky.
Plne sme si vedomí toho, že v prípade nekonania, hrozia štátu značné hospodárske straty.
Uvedené skutočnosti a ich závažné dôsledky, ktoré môžu nastať v krátkom čase, v blízkej budúcnosti, kladieme do Vašej pozornosti a so zreteľom na možnosť odvrátenia týchto negatívnych dôsledkov, dávame na zváženie promptne vykonať príslušné kroky smerujúce k legislatívnej zmene, ktorá by primerane predĺžila pôsobenie Zákona o strategických spoločnostiach.
Preto, po zvážení všetkých uvedených skutočnosti a osude jedného a možno niekoľko ďalších podnikov Slovenska s podobným osudom, predkladáme spomenutý návrhu
Účelom predkladaného návrhu zákona je predĺžiť účinnosť zákona o niektorých opatreniach týkajúcich sa strategických spoločností z hore uvedených dôvodov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi Slovenskej republiky a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh zákona nebol v pripomienkovom konaní, ani ho neposudzovala Legislatívna rada vlády SR.
2
DOLOŽKA
finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov,
vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
1.Odhad vplyvov na verejné financie
Navrhovaná právna úprava nebude mať vplyv na verejné financie.
2.Odhad vplyvov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
Navrhovaná právna úprava nebude mať negatívny vplyv na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a právnických osôb.
3.Odhad vplyvov na životné prostredie
Prijatie navrhovaného zákona nebude mať negatívny vplyv na životné prostredie.
4. Odhad vplyvov na zamestnanosť
Navrhovaná právna úprava nebude mať vplyv na zamestnanosť.
5. Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Navrhovaná právna úprava nebude mať dopad na podnikateľské prostredie.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskej únie
1.Predkladatelia právneho predpisu: Ľubomír Jahnátek, poslanec Národnej rady Slovenskej republiky, Pavol Pavlis, poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 493/2009 Z.z. o niektorých opatreniach týkajúcich sa strategických spoločností a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie:
- primárnom:
Zmluva o fungovaní Európskej únie, čl. 120
-sekundárnom:
Smernica 98/26/ES Európskeho parlamentu a Rady z 19. mája 1998 o konečnom zúčtovaní v platobných zúčtovacích systémoch a zúčtovacích systémoch cenných papierov (Ú. v. ES L 166, 11. 6. 1998)
Smernica 2001/24/ES Európskeho parlamentu a Rady zo 4. apríla 2001 o reorganizácii a likvidácii úverových ústavov (Ú. v. ES L 125, 5. 5. 2001)
Smernica 2001/17/ES Európskeho parlamentu a Rady z 19. marca 2001 o reorganizácii a likvidácii poisťovní (Ú. v. ES L 110, 20. 4. 2001)
Smernica 2002/47/ES Európskeho parlamentu a Rady zo 6. júna 2002 o dohodách o finančných zárukách (Ú. v. ES L 168, 27. 6. 2002)
b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu
prvého stupňa Európskych spoločenstiev
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo rámcového rozhodnutia podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za prebratie smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia z nich vyplývajúca – bezpredmetné
b)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev podľa čl. 226 228 Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev v platnom znení proti SR nebolo začaté konanie o porušení Zmluvy o založení ES podľa čl. 98 a 99
c)informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice alebo rámcové rozhodnutia prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev alebo právom Európskej únie: úplný
4
Osobitná časť
K Článku I
I.
K § 1
Účelom zákona je prijatie opatrení, ktoré majú zabrániť dôsledkom konkurzného konania predajom majetku obchodných spoločností, o ktorých vláda rozhodne, že majú pre štát strategický význam. Sú to tri opatrenia, ktoré sú uvedené v ustanovení § 5.
K § 2
Opatrenia sa budú vzťahovať len na strategické spoločnosti, o strategickom význame ktorých rozhodne vláda Slovenskej republiky. Takéto rozhodnutie vlády je obmedzené tým, že musí ísť o obchodnú spoločnosť, ktorá viac ako 500 zamestnancov alebo významným spôsobom dodáva energiu, plyn, teplo, produkty rafinérskeho priemyslu pre obyvateľstvo, pre ostatný priemysel a celoštátnu dopravu alebo prevádzkuje vodné dielo, čistiareň odpadových vôd, kanalizáciu alebo vodovod. to obchodné spoločnosti, ktoré významné pre väčšiu časť obyvateľov štátu alebo pre ďalší priemysel. Kritérium 500 zamestnancov bude znamenať, že strategickými spoločnosťami nebudú môcť byť menšie obchodné spoločnosti.
K § 3
Ustanovuje postup vlády pri rozhodovaní o strategickej spoločnosti. Návrh podľa ktorého vláda rozhodnúť, že obchodná spoločnosť je pre štát strategická, predkladá vláde minister hospodárstva alebo minister financií. Aby sa takéto rozhodnutie dostalo urýchlene k vlastníkom alebo správcovi tejto strategickej spoločnosti, rozhodnutie vlády sa bude uverejňovať v Zbierke zákonov Slovenskej republiky. Rozhodnutie sa bude súčasne doručovať aj každému štátnemu orgánu, rozumie sa tým najmä súd, ktorý prípadne rozhoduje o strategickej spoločnosti v konkurznom konaní.
K § 4 a 5
Jedným z opatrení podľa zákona je prednostné právo štátu Slovenskej republiky kúpiť strategickú spoločnosť, ktorá je ponúknutá na predaj. Účelom predkupného práva je zabrániť predaju obchodnej spoločnosti „pod cenu“ a jednoznačný záväzok štátu, že strategická spoločnosť bude aj naďalej prevádzkovaná bez vážnych obmedzujúcich dôsledkov na produkciu a že zabezpečí, aby nedošlo k hromadnému prepúšťaniu zamestnancov.
Za Slovenskú republiku podľa rozhodnutia vlády bude pri realizácii predkupného práva konať Ministerstvo financií SR, do kompetencie ktorého patrí správa majetku štátu. Predkupné právo štátu bude zaväzovať vlastníka alebo správcu ponúkajúcich strategickú spoločnosť na predaj 120 dní odo dňa doručenia ponuky. Zmluvu o prevode vlastníctva budú musieť uzavrieť vlastníci do 60 dní odo dňa prijatia ponuky.
5
Cena strategickej spoločnosti v prípade realizácie predkupného práva sa nebude dojednávať, ale bude určená znalcom z hodnoty všeobecnej podstaty strategickej spoločnosti.
K § 6
Ustanovuje prechodné ustanovenie, ktoré umožňuje, aby o strategickom význame spoločnosti mohla vláda rozhodnúť aj v prípade obchodných spoločností, voči ktorým bolo začaté konkurzné konanie podľa zákona č. 7/2005 Z. z., ale len do uplynutia lehoty na prihlasovanie pohľadávok veriteľov tejto obchodnej spoločnosti v konkurze podľa § 28 zákona č. 7/2005 Z. z.
K § 7
Navrhuje sa, aby sa opatrenia mohli uplatniť aj v tých obchodných spoločnostiach, ktoré boli rozhodnutím vlády SR uznané za strategické spoločnosti počas účinnosti pôvodného textu zákona.
II.
K Článku IV
Navrhuje sa účinnosť zákona na deň vyhlásenia a strata účinnosti k 31. decembru 2012.
K Čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje ku dňu vyhlásenia zákona.
Bratislava 13. januára 2011