Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Predložený návrh zákona o ochrane spotrebiteľa pri poskytovaní niektorých služieb cestovného ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon“) je svojím obsahom úplnou transpozíciou smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/122/ES zo 14. januára 2009 o ochrane spotrebiteľov, pokiaľ ide o určité aspekty zmlúv o časovo vymedzenom užívaní ubytovacích zariadení, o dlhodobom dovolenkovom produkte, o ďalšom predaji a o výmene (ďalej len „smernica“) do slovenského právneho poriadku.
Uplatňovaním tejto novej úpravy bude slovenský trh zosúladený v rámci vnútorného trhu Európskej únie, čo prispeje k posilneniu dôvery a právnej istoty spotrebiteľov a predávajúcich najmä v oblasti cestovného ruchu. Nový zákon nahradí existujúcu právnu úpravu v § 55 § 60 Občianskeho zákonníka, ktorá však obsahovala iba zmluvu o práve užívať budovu alebo jej časť v časových úsekoch, tzv. „zmluvu o timeshare“ a preto nedokázala reagovať na novovzniknuté situácie a dynamický vývoj v tejto oblasti.
Súčasťou návrhu zákona je jednak ustanovenie, ktorým sa zrušuje doterajšia právna úprava v Občianskom zákonníku, jednak zmena zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorou sa Slovenská obchodná inšpekcia stáva orgánom dozoru vo veciach uvedených v zákone. Podľa doterajšej právnej úpravy v Občianskom zákonníku mohol vo veciach ochrany spotrebiteľských práv pri „zmluvách o timeshare“ postupovať iba súd. Novou právnou úpravou bude zabezpečená aj kontrola prostredníctvom orgánu dohľadu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná ako aj s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie.
Právo Európskej únie upravuje vzťahy v súvislosti so zmluvou o časovo vymedzenom užívaní ubytovacích zariadení, zmluvou o poskytovaní dlhodobých rekreačných služieb, zmluvou o sprostredkovaní ďalšieho predaja a zmluvou o účasti vo výmennom systéme predovšetkým smernicou, ktorá je predkladaným zákonom transponovaná do slovenského právneho poriadku v plnom rozsahu. Lehota na transpozíciu smernice je stanovená do 24. februára 2011.
2
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o ochrane spotrebiteľa pri poskytovaní niektorých služieb cestovného ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Termín začatia a ukončenia PPK: Návrh zákona v plnom rozsahu preberá Smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2008/122/ES zo 14. januára 2009 o ochrane spotrebiteľov, pokiaľ ide o určité aspekty zmlúv o časovo vymedzenom užívaní ubytovacích zariadení, o dlhodobom dovolenkovom produkte, o ďalšom predaji a o výmene (ďalej len "smernica") do slovenského právneho poriadku. V zmysle aktualizovanej jednotnej metodiky na hodnotenie vybraných vplyvov (schválenej uznesením vlády SR č. 112/2010) a zmien Legislatívnych pravidiel vlády Slovenskej republiky (uznesenie vlády SR č. 352/2010) nie je potrebné návrhy zákonov, ktorými Slovenská republika preberá alebo vykonáva právne záväzné akty Európskej únie predkladať na predbežné pripomienkové konanie.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
x
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
A.3. Poznámky
Celkové pozitívne a negatívne dopady na podnikateľské prostredie vyvážené. Vplyv na rozpočet verejnej správy sa v budúcom období (v časovom horizonte niekoľkých rokov) nepredpokladá, nakoľko služby cestovného ruchu, ktoré spadajú do pôsobnosti zákona, cestovné kancelárie a cestovné agentúry v Slovenskej republike zatiaľ neposkytujú a ich poskytovanie v budúcnosti nepredpokladajú. Vzhľadom na to, že orgán dohľadu neuložil v minulosti žiadnu sankciu za porušenie predchádzajúcej úpravy a tiež vzhľadom na to, že nie je možné odhadnúť rozsah porušovania zákona v budúcnosti, nie je možné odhadnúť výšku pozitívneho vplyvu na rozpočet verejnej správy.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné.
3
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné.
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Cestovné kancelárie, cestovné agentúry (v roku 2009 bol celkový počet týchto subjektov 824), ktoré poskytujú služby cestovného ruchu podľa predmetu úpravy návrhu zákona. Vzhľadom na skutočnosť, že ide čiastočne o nóvum v slovenskej právnej úprave, subjekty, ktoré plánujú využívať inštitúty vymedzené v predmete zákona, v Slovenskej republike v minimálnom počte.
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Náklady: Náklady na vyhotovenie prekladov predzmluvných informácií a zmlúv do iných úradných jazykov EÚ.
Prínosy: Zjednotenie právneho rámca na trhu EÚ, uľahčenie administratívy poskytovateľa služby prostredníctvom štandardizovaných formulárov.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Jednorazový priamy náklad vo výške cca 80 eur s DPH na vyhotovenie prekladu do jedného úradného jazyka pre každý zmluvný typ. Maximálna výška nákladového zaťaženia 23 x 80 = 1.840 eur s DPH.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Bezpredmetné.
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Bezpredmetné.
4
Doložka zlučiteľnosti
návrhu zákona o ochrane spotrebiteľa pri poskytovaní niektorých služieb cestovného ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov s právom Európskej únie
___________________________________________________________________________
1.Predkladateľ právneho predpisu:
vláda Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona o ochrane spotrebiteľa pri poskytovaní niektorých služieb cestovného ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v primárnom práve - čl. 4, čl. 12, čl 114 a v čl. 169 Zmluvy o fungovaní
b)je upravená v sekundárnom práve Európskej únie, prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o ES a Zmluva o EÚ - do 30. novembra 2009: smernica Európskeho parlamentu a Rady 2008/122/ES zo 14. januára 2009 o ochrane spotrebiteľov, pokiaľ ide o určité aspekty zmlúv o časovo vymedzenom užívaní ubytovacích zariadení, o dlhodobom dovolenkovom produkte, o ďalšom predaji a o výmene (Ú. v. EÚ L 33, 3. 2. 2009).
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice je do 24. februára 2011.
b)lehota na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády je november 2010.
c)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie - konanie nezačaté
d)informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia ide o novú smernicu, ktorá sa plne preberá návrhom.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Úplná.
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky.
5
B. Osobitná časť
K článku I
K § 1 – Predmet úpravy
Ustanovenie § 1 vymedzuje predmet právnej úpravy predkladaného návrhu zákona, a to práva spotrebiteľov a povinnosti predávajúcich, ktoré vyplývajú zo zmluvných vzťahov spadajúcich do pôsobnosti tohto zákona, ich náležitosti a pôsobnosť orgánov dozoru pri kontrole dodržiavania tohto zákona.
K § 2 – Vymedzenie niektorých pojmov
V § 2 definované niektoré základné pojmy obsiahnuté v zákone. Je tu obsiahnutá aj definícia spotrebiteľa, trvalého média a pobytového obdobia. “Spotrebiteľom“ je výlučne fyzická osoba, ktorá nakupuje a používa služby pre svoju potrebu, alebo pre potrebu príslušníkov svojej domácnosti. Táto definícia odzrkadľuje súčasnú situáciu v právnom poriadku Slovenskej republiky a zároveň reaguje na požiadavku smernice, aby spotrebiteľom bola iba fyzická osoba.
K § 3 – Predzmluvné informácie
Obsahom tohto paragrafu je poskytnutie predzmluvných informácií spotrebiteľovi, t. j. informácií, ktoré musí mať spotrebiteľ k dispozícii ešte predtým, ako uzavrie zmluvu.
K ods. 1 - Informácie sa spotrebiteľovi poskytujú prostredníctvom vyplneného štandardného informačného formulára podľa typu zmluvy, ktorý uzatvára. Štandardné informačné formuláre tvoria prílohy č. 1 až 4 návrhu zákona.
K ods. 2 – Upravuje spôsob poskytnutia informácií – písomne na trvalom médiu.
K ods. 3 Upravuje, v ktorom jazyku je predávajúci povinný tieto informácie poskytnúť na základe voľby spotrebiteľa.
K ods. 4 a 5 Upravuje poskytovanie predzmluvných informácií v rámci marketingových aktivít predávajúceho.
K ods. 6 Upravuje povinnosť predávajúceho výslovne poučiť spotrebiteľa pred uzatvorím zmluvy, hlavne a možnosti odstúpiť od zmluvy.
K § 4 – Zmluvy
V tomto ustanovení sa vymedzuje zmluva o časovo vymedzenom užívaní ubytovacích zariadení, zmluva o poskytovaní dlhodobých rekreačných služieb, zmluva o účasti vo výmennom systéme a o sprostredkovaní ďalšieho predaja. Určujú sa podstatné náležitosti zmluvy.
V tomto ustanovení definované ďalšie obsahové i formálne náležitosti zmluvy o časovo vymedzenom užívaní ubytovacích zariadení, zmluvy o poskytovaní dlhodobých rekreačných služieb, zmluvy o účasti vo výmennom systéme. Súčasťou zmluvy musí byť aj štandardný formulár na odstúpenie, ktorý uľahčiť pre spotrebiteľa využiť právo na
6
odstúpenie od zmluvy. Jeho použitie však nie je povinné a spotrebiteľ môže od zmluvy odstúpiť aj iným spôsobom.
K § 5
V tomto ustanovení upravené niektoré ďalšie povinnosti predávajúceho, podrobnosti o počítaní lehôt a zákaz prezentovať produkty podľa zákona ako investíciu.
K § 6 – Odstúpenie od zmluvy
§ 6 upravuje právo spotrebiteľa na odstúpenie od zmluvy. Všeobecne spotrebiteľ právo od zmluvy o časovo vymedzenom užívaní ubytovacích zariadení, zmluvy o poskytovaní dlhodobých rekreačných služieb, zmluvy o sprostredkovaní ďalšieho predaja a od zmluvy o účasti vo výmennom systéme , odstúpiť do 14 dní od jej uzavretia za predpokladu, že predávajúci splní svoje informačné povinnosti riadne a včas. V prípade, ak si predávajúci tieto povinnosti nesplní, lehota na odstúpenie sa predlžuje. Upravuje aj spôsob, akým môže spotrebiteľ od zmluvy odstúpiť. V § 6 ods. 6 a 7 definované následky odstúpenia od zmluvy.
K § 7 – Zákaz predbežnej platby
Toto ustanovenie chráni spotrebiteľa pred úhradou akejkoľvek platby predávajúcemu alebo tretej osobe skôr, ako uplynie lehota, v ktorej môže spotrebiteľ od zmluvy odstúpiť, resp. skôr, ako sa uskutoční ďalší predaj, alebo ako dôjde k splneniu zmluvy zo strany predávajúceho alebo k ukončeniu zmluvy iným spôsobom.
K § 8 Osobitné ustanovenia týkajúce sa zmlúv o poskytovaní dlhodobých rekreačných služieb
Ustanovuje spôsob platby, pričom chrániť spotrebiteľa, aby nebol nútený predávajúcim uhradiť celé plnenie vyplývajúce zo zmluvy vopred.
K § 9 – Výkon dohľadu a sankcie
Toto ustanovenie ustanovuje orgán dozoru, ktorým je Slovenská obchodná inšpekcia. Rovnako upravuje systém sankcií, ktoré budú uložené za porušenie zákona. Zavádza sa zásada, že pri prvom porušení zákona, orgán dohľadu neudeľuje pokutu, ale záväzným pokynom nariadi predávajúcemu odstrániť protiprávny stav.
K článku II
Článkom II sa ruší doterajšia právna úprava obsiahnutá v § 55 § 60 Občianskeho zákonníka a text niektorých ustanovení sa dáva do súladu so znením Lisabonskej zmluvy.
K článku III
Článkom III sa zakladá právomoc Slovenskej obchodnej inšpekcie vykonávať dohľad vo veciach porušenia povinností vyplývajúcich zo zákona o ochrane spotrebiteľov, pokiaľ ide o určité aspekty zmlúv o časovo vymedzenom užívaní ubytovacích zariadení, o poskytovaní dlhodobých rekreačných služieb, o sprostredkovaní ich ďalšieho predaja a o účasti vo výmennom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
7
K článku IV
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. mája 2011.
Bratislava 12. januára 2011
Iveta Radičová, v. r.
predsedníčka vlády Slovenskej republiky
Juraj Miškov, v. r.
minister hospodárstva Slovenskej republiky