Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Účelom predloženého návrhu zákona je optimalizovať právnu úpravu nadobúdania a straty štátneho občianstva vo vzťahu k dvom protichodným javom:
-negatívnym účinkom hromadného udeľovania dvojitého štátneho občianstva na územnú súdržnosť Slovenskej republiky,
-vedľajším účinkom straty štátneho občianstva štátnymi občanmi Slovenskej republiky, ak na vlastnú žiadosť nadobudli cudzie občianstvo štátu, na území ktorého majú pobyt.
Návrh zákona sleduje dva základné ciele:
-umožniť štátnym občanom Slovenskej republiky nadobudnúť cudzie štátne občianstvo, ak majú na území štátu, o ktorého občianstvo žiadajú povolený, registrovaný alebo inak evidovaný pobyt najmenej šesť mesiacov,
-umožniť osobám s pobytom na území iného štátu, ktoré stratili štátne občianstvo Slovenskej republiky nadobudnutím cudzieho štátneho občianstva, opätovne ho získať podstatne jednoduchším spôsobom ako pri štandardnom postupe.
V čl. II sa novelizuje zákon o správnych poplatkoch, v ktorom sa umožňuje odpustiť správny poplatok žiadateľovi o štátne občianstvo Slovenskej republiky, ktorý ho stratil na základe predchádzajúcej novely zákona o štátnom občianstve.
Predložený návrh zákona nebude mať dopad na verejné financie, rozpočty obcí a vyšších územných celkov a nemá negatívny vplyv na životné prostredie, na zamestnanosť, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
2
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 40/1993 Z. z. o štátnom občianstve Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 40/1993 Z. z. o štátnom občianstve Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
3
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Osobám, ktoré stratili štátne občianstvo Slovenskej republiky nadobudnutím cudzieho štátneho občianstva sa umožňuje opätovné získanie štátneho občianstva Slovenskej republiky jednoduchším spôsobom, bez splnenia podmienok vyžadovaných pri štandardnom postupe. Podmienkou uplatnenia tohto ustanovenia je, že k nadobudnutiu cudzieho štátneho občianstva došlo v štáte, v ktorom mal žiadateľ povolený, registrovaný alebo inak evidovaný pobyt najmenej šesť mesiacov.
K bodu 2
Zákon o štátnom občianstve Slovenskej republiky ustanovuje v § 9 ods. 17 a 18 dve výnimky, na základe ktorých nedochádza k strate štátneho občianstva Slovenskej republiky zo zákona, ak občan Slovenskej republiky nadobudne cudzie štátne občianstvo. Ide o nadobudnutie cudzieho štátneho občianstva uzavretím manželstva a narodením.
Z dôvodu vyváženosti záujmov sa navrhuje umožniť štátnym občanom Slovenskej republiky nadobudnúť cudzie štátne občianstvo aj vtedy, ak majú na území štátu, o ktorého občianstvo žiadajú povolený, registrovaný alebo inak evidovaný pobyt najmenej šesť mesiacov.
K bodu 3
Ide o legislatívnotechnickú úpravu spočívajúcu v oprave vnútorného odkazu.
K čl. II
Umožňuje sa odpustiť správny poplatok žiadateľovi o štátne občianstvo Slovenskej republiky, ktorý ho stratil na základe predchádzajúcej novely zákona o štátnom občianstve.
K čl. III
Ustanovuje sa účinnosť návrhu zákona od 1. mája 2011.