1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
V. volebné obdobie
_______________________________________________________________________
Číslo: 2498/2010
105a
Informácia
o prerokovaní vládneho návrhu zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky (tlač 105) v druhom čítaní
__________________________________________________________________________
Národná rada Slovenskej republiky uznesením z 19. októbra 2010 č. 125 pridelila vládny návrh zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky (tlač 105) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny.
Za gestorský výbor určila Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny. Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Vládny návrh zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky (tlač 105) odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami:
- Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením z 27. októbra 2010 č. 54,
- Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením z 18. novembra 2010 č. 81,
- Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva národnostné menšiny uznesením zo 16. novembra 2010 č. 24.
2
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. tejto správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V § 2 ods. 1 písmene b) sa za slová „národnostných menšín“ vkladá čiarka a dopĺňajú sa slová „práv detí, práv osôb so zdravotným postihnutím, práv iných zraniteľných skupín“.
Dotačná podpora z prostriedkov Úradu vlády SR je mimo iného zameraná i na podporu skupinových práv menšín v spoločnosti. Slovenská republika ratifikovala Dohovor OSN o právach ľudí so zdravotným postihnutím, Dohovor o právach dieťaťa a na základe toho sa navrhuje, aby v texte zákona o dotáciách v pôsobnosti Úradu vlády SR boli tieto dve skupiny explicitne zmienené. Ostatné znevýhodnené skupiny obyvateľstva, ako napr. seniori, sa navrhujú zahrnúť pod pojem „iné zraniteľné skupiny“.
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
2.V § 2 sa odsek 1 dopĺňa písmenom i), ktoré znie:
„i) revitalizácie krajiny, adaptácie krajinnej štruktúry na zmeny klímy a prevencie pred povodňami.“.
Povodňové riziká, ale aj riziká sucha a iných náhlych živelných pohrôm a extrémov počasia dynamicky rastú. Vláda SR uznesením z 27. Októbra 2010 č. 744 schválila Program revitalizácie krajiny a integrovaného manažmentu povodí SR a návrh jeho realizačného projektu 2010, ktorý predložil splnomocnenec vlády SR pre územnú samosprávu, integrovaný manažment povodní a krajiny. Podmienkou napĺňania aktivít obsiahnutých v programe je však dostatok finančných zdrojov. Jedným zo zdrojov financovania protipovodňovej prevencie by mohli byť aj dotácie v pôsobnosti Úradu vlády SR.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
3.V § 2 ods. 3 písmená b), c), e), f), g) a i) znejú:
„b) podporu výchovy a vzdelávania detí a mládeže v oblasti ľudských práv, práv národnostných menšín, práv detí, práv osôb so zdravotným postihnutím, práv iných zraniteľných skupín a rodovej rovnosti,
c) podporu vzdelávania a školenia v oblasti ľudských práv, práv národnostných menšín, práv detí, práv osôb so zdravotným postihnutím, práv iných zraniteľných skupín a rodovej rovnosti, vrátane profesijných cieľových skupín,“.
„e) poradenskú činnosť, monitorovaciu činnosť a bezplatnú právnu pomoc v oblasti ľudských práv, práv národnostných menšín, práv detí, práv osôb so zdravotným postihnutím, práv iných zraniteľných skupín a rodovej rovnosti,
f) analytickú, expertnú a edičnú činnosť v oblasti ľudských práv, práv národnostných menšín, práv detí, práv osôb so zdravotným postihnutím, práv iných zraniteľných skupín a rodovej rovnosti,
g) podporu spolupráce a partnerstva organizácií a inštitúcií vykonávajúcich činnosť
3
v oblasti ľudských práv, práv národnostných menšín, práv detí, práv osôb so zdravotným postihnutím, práv iných zraniteľných skupín a rodovej rovnosti,“.
„i) výdavky neziskových organizácií a inštitúcií vykonávajúcich činnosť v oblasti ľudských práv, práv národnostných menšín, práv detí, práv osôb so zdravotným postihnutím, práv iných zraniteľných skupín a rodovej rovnosti spojené s aktivitami v medzinárodných organizáciách.“.
Do odseku 3 v § 2 sa navrhuje premietnuť zmeny navrhnuté v bode 1 (v § 2 ods. 1 písmene b), t. j. explicitné spomenutie skupiny detí a zdravotne postihnutých a zahrnutie iných znevýhodnených skupín (napr. seniorov) pod pojem „iných zraniteľných skupín).
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
4.V § 2 ods. 3 písmene d) sa slovo „zvyšovania“ nahrádza slovom „zvyšovanie“.
Navrhuje sa gramatická úprava.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
5.V § 2 ods. 3 písmene e) sa slovo „poradenskú“ nahrádza slovami „poradenskú činnosť“.
Navrhuje sa legislatívno-technická úprava.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
6.V § 2 ods. 6 písmene d) sa slovo „podľa“ nahrádza slovami „na základe“.
Navrhuje sa zjednotenie terminológie použitej v § 2 ods. 4 písm. i).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
7.§ 2 sa dopĺňa odsekom 8, ktorý znie:
„(8) Dotáciu podľa odseku 1 písm. i) možno poskytnúť na
a)podporu komplexných projektov revitalizácie krajiny, ekologickej stability, krajinných a terénnych úprav zameraných na zadržiavanie dažďovej vody, protipovodňových a protieróznych opatrení,
b)hospodárske projekty v intenzívne urbanizovaných oblastiach a územiach v intravilánoch a extravilánoch miest a obcí zameraných na racionálne využívanie vodstva, vrátane dažďovej vody, adaptáciu na klimatickú zmenu a na ozdravovanie klímy,
c)vedeckú a výskumnú činnosť zameranú na revitalizáciu krajiny a na uplatnenie v praxi, edičnú a propagačnú činnosť,
4
d)tréningové a školiace aktivity, vzdelávacie projekty v oblasti revitalizácie krajiny, prevencie pred povodňami, technickú podporu a budovanie odborných, technických a riadiacich kapacít a iných podporných aktivít.“.
Upresňujú sa možnosti poskytovania dotácií na podporu revitalizácie krajiny, adaptácie krajinnej štruktúry na zmeny klímy a prevencie pred povodňami podľa § 2 ods. 2 písm. i).
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
8.V § 3 ods. 3 písmene d) sa na konci pripájajú tieto slová: „okrem § 2 ods. 1 písm. i)“.
Navrhovaná zmena priamo súvisí s navrhovaným rozšírením účelu poskytovania dotácií v § 2 ods. 1 písm. i). Dotácia podľa predloženého návrhu zákona by sa mala využiť aj na mzdy pre pracovníkov, ktorí budú využívaní na prípravu, realizáciu a údržbu protieróznych a vodozádržných zariadení na území a v katastroch obcí, ako to predpokladá vládou schválený Program revitalizácie krajiny a integrovaného manažmentu povodí SR a návrh jeho realizačného projektu.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
9.V § 5 ods. 1 sa na konci pripájajú tieto slová: „a na žiadosti súvisiace s podporou revitalizácie krajiny, adaptácie krajinnej štruktúry na zmeny klímy a prevencie pred povodňami“.
Navrhovaná zmena priamo súvisí s navrhovaným rozšírením účelu poskytovania dotácií v § 2 ods. 1 písm. i). Projekty protipovodňových úprav budú realizované aj v obciach s nízkym počtom obyvateľov, vysokou nezamestnanosťou, a tiež aj v obciach, v ktorých dominuje rómske etnikum, a v ktorých je zaznamenaná vysoká frekvencia výskytu povodní.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
10.V § 6 ods. 4 sa slová „svojej webovej stránke“ nahrádzajú slovami „svojom webovom sídle“.
Účelom navrhovanej zmeny je dosiahnutie súladu s terminológiou používanou vo výnose Ministerstva financií Slovenskej republiky o štandardoch pre informačné systémy verejnej správy č. 312/2010 Z. z.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
11.Za § 6 sa vkladajú nové § 7 a 8, ktoré vrátane nadpisov znejú:
„§ 7
Vyhodnocovanie žiadostí
(1) Žiadosti vyhodnocuje najmenej trojčlenná komisia, ktorú zriaďuje úrad vlády. Člen
5
komisie nesmie byť žiadateľom ani zaujatý vo vzťahu k žiadateľovi. Člen komisie ani jemu blízka osoba9) nesmie byť štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu žiadateľa, ani spoločníkom právnickej osoby, ktorá je žiadateľom. Členom komisie nesmie byť ani osoba, ktorá je zamestnancom žiadateľa alebo zamestnancom záujmového združenia podnikateľov, ktorého je žiadateľ členom.
(2) Komisia je pri vyhodnocovaní žiadostí nezávislá a vyhodnocuje ich podľa kritérií uvedených vo výzve na predkladanie žiadostí, pričom jednotlivé žiadosti musia byť očíslované a bez identifikácie žiadateľa.
(3) Podrobnosti o zložení, rozhodovaní komisie, organizácie práce, postupe komisie pri vyhodnocovaní žiadostí a kritériá pre vyhodnocovanie žiadostí ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá úrad vlády.
§ 8
Zverejňovanie informácií
(1)Úrad vlády zverejňuje spôsobom umožňujúcim hromadný prístup
a)úplné znenia všeobecne záväzných právnych predpisov upravujúcich poskytovanie dotácií v jeho pôsobnosti,
b)schválený rozpočet na dotácie podľa ich účelu pre daný rozpočtový rok a predpoklad na nasledujúce dva roky,
c)najmenej dva mesiace pred termínom predkladania žiadostí výzvu na predkladanie žiadostí, ktorá obsahuje najmä:
1.základný cieľ a kritériá, podľa ktorých sa budú vyhodnocovať žiadosti, a ich váhu,
2.formulár žiadosti v elektronickej podobe,
3.okruh oprávnených subjektov,
4.disponibilný objem zdrojov na danú výzvu,
5.najvyššiu a najnižšiu výšku jednej dotácie,
6.spôsob odstraňovania formálnych nedostatkov žiadostí,
7.termín postupu vyhodnocovania žiadostí,
8.zloženie komisie,
9.návrh zmluvy o poskytnutí dotácie,
d)všetky schválené žiadosti aj so sumami žiadaných a poskytnutých zdrojov vrátane dátumu schválenia, výšky a účelu dotácie a identifikácie konečného prijímateľa dotácie, a to do 30 dní od schválenia žiadosti,
e)všetky neschválené žiadosti vrátane dátumu a dôvodu neschválenia žiadosti, a to do 30 dní od neschválenia žiadosti,
f)vyhodnotenie výsledkov už poskytnutých dotácií, ak ich má úrad vlády k dispozícii,
g)často kladené otázky súvisiace s dotáciami.
(2) Ustanovenia osobitného predpisu10) o obmedzení prístupu k informáciám nie dotknuté.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 9 a 10 znejú:
9) § 116 Občianskeho zákonníka.
10) § 8 13 zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov.“.
Doterajšie § 7 až 10 sa označujú ako § 9 až 12.
Doterajšie odkazy 9 až 11 sa označujú ako odkazy 11 až 13.
Doterajšie poznámky pod čiarou 9 až 11 sa označujú ako poznámky pod čiarou
11 až 13.
6
Zavádza sa nový mechanizmus vyhodnocovania žiadostí o poskytnutie dotácie, a to na to určenou komisiou. Súčasne sa definujú základné podmienky pre členstvo v tejto komisii, ako aj povinnosť vyhodnocovať žiadosti anonymným spôsobom. Na účely vytvorenia podmienok pre transparentné poskytovanie dotácií sa tiež navrhuje zverejňovanie čo najširšieho okruhu informácií generovaných v procese poskytovania dotácií.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
V.
Gestorský výbor rokoval o návrhu spoločnej správy 29. novembra 2010 na svojej 8. schôdzi. Gestorský výbor neschválil záverečné stanovisko k uvedenému návrhu zákona, nakoľko predložený návrh stanoviska nezískal podporu potrebnej nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov. Výbor v súlade s § 80 ods. 2 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov svojím uznesením č. 29 poveril poslanca Ondreja Dostála vystúpiť na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky k uvedenému návrhu zákona, podať informáciu o výsledkoch rokovania výborov a predložiť návrh na ďalší postup.
Bratislava 29. novembra 2010
Anna Belousovová v. r.
predsedníčka Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny