NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
V. volebné obdobie
Číslo: CRD - 2495/2010
116a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (tlač 116)– druhé čítanie
_________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor k návrhu zákona podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 117 z 15. októbra 2010 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (tlač 116)na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorskému.
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo, životné prostredie a ochranu prírody neprijal platné uznesenie, nakoľko návrh uznesenia nezískal podporu potrebnej nadpolovičnej väčšiny prítomných členov výboru podľa § 52 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Za návrh predneseného uznesenia hlasovali 4 poslanci, proti návrhu hlasovali 4 poslanci, 1 poslanec sa hlasovania zdržal a 1 poslanec nehlasoval.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny o uvedenom návrhu zákona nerokoval, nakoľko podľa § 52 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov nebol uznášaniaschopný.
Ostatné výbory, ktoré rokovali o uvedenom vládnom návrhu zákona, súhlasili s vládnym návrhom zákona a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s týmito pripomienkami:
1.K čl. I
V bode 3 návrhu v § 16 písm. e) sa vypúšťajú slová „a psychicky spôsobilá“.
Cieľom pozmeňujúceho návrhu je vypustiť povinné psychologické vyšetrenia z procesu vydávania zbrojného preukazu.
Návrh uvádza zmätočne rovnocenné synonymá, a to „duševný a „psychický“, pričom definuje, že telesný a duševný stav posudzuje lekár a psychický psychológ. Duševný a psychický je to isté a všeobecne v spojení s telesným znamenajú posúdenie zdravotného stavu. Posúdenie zdravotného stavu patrí výlučne do kompetencie lekára, teda absolventa lekárskej fakulty, a nie filozofickej fakulty. V tomto zmysle je psychologické vyšetrenie len doplňujúcim vyšetrením pre lekárske posúdenie celkového zdravotného stavu, a to nie vždy, ale len v odôvodnených prípadoch, ak lekár pri posudzovaní celkového zdravotného stavu narazí na pochybnosť v zmysle
prekonanej choroby či úrazu mozgu. Ak tomu tak v anamnéze posudzovaného nie je, a ani v jeho doterajšom vývoji nie evidované žiadne poruchy správania, nie je dôvod, aby občan bol vyšetreniami (zbytočnými) šikanovaný.
Mýtus, ktorý sa v posledných rokoch zaviedol do spoločnosti, že psychologické vyšetrenie je nevyhnutným posudzovacím aktom na predvídanie možných porúch správania či jeho schopnosti k rôznym činnostiam a zručnostiam, je nepravdivý a pre občana ekonomicky aj spoločensky zaťažujúci. Preto je potrebné vrátiť posudzovanie do rúk ošetrujúceho lekára, u ktorého je posudzovaný evidovaný (praktického lekára pre dospelých) a tento v prípade potreby určí u posudzovaného aj potrebu iného doplňujúceho vyšetrenia zo zdravotníckych odborov napr. psychiatrického, či psychologického. Základným dôvodom pre vyňatie psychologického vyšetrenia je, že len lekár môže zdravotný stav diagnostikovať, určiť príčinu eventuálnej choroby či poruchy, ako aj jej liečiteľnosť, a teda i dočasnosť či trvalosť.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.K čl. I
Body 4, 5, 7, 8 a 13 sa vypúšťajú.
Cieľom pozmeňujúceho návrhu je vypustiť povinné psychologické vyšetrenia z procesu vydávania zbrojného preukazu.
Návrh uvádza zmätočne rovnocenné synonymá, a to „duševný a „psychický“, pričom definuje, že telesný a duševný stav posudzuje lekár a psychický psychológ. Duševný a psychický je to isté a všeobecne v spojení s telesným znamenajú posúdenie zdravotného stavu. Posúdenie zdravotného stavu patrí výlučne do kompetencie lekára, teda absolventa lekárskej fakulty, a nie filozofickej fakulty. V tomto zmysle je psychologické vyšetrenie len doplňujúcim vyšetrením pre lekárske posúdenie celkového zdravotného stavu, a to nie vždy, ale len v odôvodnených prípadoch, ak lekár pri posudzovaní celkového zdravotného stavu narazí na pochybnosť v zmysle prekonanej choroby či úrazu mozgu. Ak tomu tak v anamnéze posudzovaného nie je, a ani v jeho doterajšom vývoji nie evidované žiadne poruchy správania, nie je dôvod, aby občan bol vyšetreniami (zbytočnými) šikanovaný.
Mýtus, ktorý sa v posledných rokoch zaviedol do spoločnosti, že psychologické vyšetrenie je nevyhnutným posudzovacím aktom na predvídanie možných porúch správania či jeho schopnosti k rôznym činnostiam a zručnostiam, je nepravdivý a pre občana ekonomicky aj spoločensky zaťažujúci. Preto je potrebné vrátiť posudzovanie do rúk ošetrujúceho lekára, u ktorého je posudzovaný evidovaný (praktického lekára pre dospelých) a tento v prípade potreby určí u posudzovaného aj potrebu iného doplňujúceho vyšetrenia zo
zdravotníckych odborov napr. psychiatrického, či psychologického. Základným dôvodom pre vyňatie psychologického vyšetrenia je, že len lekár môže zdravotný stav diagnostikovať, určiť príčinu eventuálnej choroby či poruchy, ako aj jej liečiteľnosť, a teda i dočasnosť či trvalosť.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.K čl. I
Za 4. bod sa vkladá nový 5. bod, ktorý znie:
„5. V § 17 ods. 4 sa za slová „zdravotná spôsobilosť“ vkladajú slová „a psychická spôsobilosť“ a slová „spoľahlivosti alebo zdravotnej spôsobilosti“ sa nahrádzajú slovami „spoľahlivosti, zdravotnej spôsobilosti alebo psychickej spôsobilosti“.“
Doterajšie body 5 až 21 sa označujú ako body 6 až 22.
Ide o legislatívnu úpravu súvisiacu so zavedením obligatórneho preukazovania psychickej spôsobilosti, ktorá v predmetnom ustanovení absentuje.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča neschváliť
4.K čl. I
V čl. I. vypustiť bod 7.
Súčasná právna úprava v § 20 zákona č. 190/2003 Z.z. vyžadovala v súvislosti lekársky posudok o zdravotnej spôsobilosti , ktorý vydáva praktický lekár a ktorý si môže vyžiadať aj výsledok vyšetrenia klinickým psychológom . Zavádzanie duplicitného vyšetrenia formou zákonnej povinnosti považujeme za nadbytočné . Ak v prípade prvožiadateľov
máme o význame dvojitého vyšetrenia vážne pochybnosti , v prípade žiadosti o opakované vydanie zbrojného preukazu ide o úplne zbytočnú zákonnú povinnosť.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča neschváliť
5.K čl. I
V čl. I. vypustiť bod 14 písm. o).
Písmená p) a r) označiť ako písmená o) a p).
Uvedené ustanovenie ide nad rámec ustanovenia čl. 21 Ústavy SR. Ak polícia chce vykonávať úkon za účelom kontroly zbrane“ viaceré zákonné možnosti vyzvať vlastníka alebo držiteľa , aby kontrolu umožnil. Vstup policajného útvaru do obydlia za účelom kontroly zbrane“ vytvára široké možnosti jeho zneužívania pričom efektívnosť takejto kontroly je diskutabilná.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.K čl. 1
V čl. I vypustiť bod 20.
Súvisí s vypusteným bodom 14 písm. o).
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch hlasovať takto:
O bodoch 1, 2, 5, 6 hlasovať spoločne, a tieto schváliť.
O bode 3 hlasovať samostatne, a tento neschváliť.
O bode 4 hlasovať samostatne, a tento neschváliť.
IV.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (tlač 116) vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky predmetný vládny návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (tlač 116) v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť č. 39 na svojej 10. schôdzi.
V Bratislave 30. novembra 2010
Martin FEDOR v. r.
predseda výboru