1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
V. volebné obdobie
___________________________________________________________________________
K číslu : 2526/2010
120a
S p o l o č n á s p r á v a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v znení neskorších predpisov (tlač 120) v druhom čítaní (podľa § 78 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
_______________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, ako gestorský výbor, podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného vládneho návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 102 z 13. októbra 2010 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v znení neskorších predpisov (tlač 120) týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky :
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Uvedené výbory prerokovali predmetný vládny návrh zákona v stanovenom termíne.
2
II.
Gestorský výbor nedostal do začatia rokovania o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v znení neskorších predpisov (tlač 120) stanoviská poslancov Národnej rady Slovenskej republiky podané v súlade s § 75 ods. 2 zákona NR SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
III.
K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:
1.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť
s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet (uzn. č. 61 zo dňa 18. novembra 2010)
- Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (uzn. č. 70 zo dňa 15.
novembra 2010)
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj (uzn. č. 41 zo dňa 24. novembra 2010)
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. tejto správy vyplynuli tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy :
1.K čl. I – nový bod
Pred bod 1 doplniť nový bod, ktorý znie :
V § 2 ods. 2 písm. a) sa za slová „osobitné predpisy,1) vkladajú slová „s výnimkou podľa § 9a ods. 11.“.
Ďalšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Vyššie územné celky budú pri nakladaní s cennými papiermi postupovať podľa osobitných predpisov, s odchýlkami upravenými v zákone o majetku vyšších územných celkov.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3
2.K čl. I – nový bod
Za bod 2 vložiť nový bod, ktorý znie:
V § 9 sa odsek 2 dopĺňa písmenom f), ktoré znie:
„f) spôsoby výkonu práv vyplývajúcich z vlastníctva cenných papierov a majetkových podielov na právnických osobách založených vyšším územným celkom alebo v ktorých má vyšší územný celok postavenie ovládajúcej osoby alebo rozhodujúci vplyv,19aa) s dôrazom na transparentnosť a efektívnosť nakladania s majetkom.
Poznámka pod čiarou k odkazu 19aa) znie:
„19aa) Napríklad § 66a Obchodného zákonníka, § 8 ods. 1 písm. b) zákona č. 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
Ďalšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Vyšší územný celok upraví vo svojich zásadách hospodárenia, akým spôsobom budú postupovať jeho zástupcovia v orgánoch obchodných spoločností a iných právnických osôb, ktoré vyšší územný celok založil alebo ktoré ovláda alebo v ktorých priamy alebo nepriamy rozhodujúci vplyv, osobitne pri nakladaní s ich majetkom. Títo zástupcovia by mali klásť dôraz na to, aby bola všeobecná informovanosť o nakladaní s majetkom takýchto právnických osôb, resp. aby pri nakladaní s majetkom bolo vytvorené dostatočné konkurenčné prostredie.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.K čl. I bod 3 a 4
V bodoch 3 a 4 urobiť tieto zmeny:
V bode 3:
V písmene a) zmeniť odkaz na poznámku pod čiarou z „19aa“ na „1aa“.
V písmene g) slovo „prítomných“ nahradiť slovom „všetkých“.
Uvádzaciu vetu poznámok pod čiarou zmeniť takto:
„Poznámka pod čiarou k odkazu 19ab znie:“ a text poznámky 19aa vypustiť.
V bode 4:
Zmeniť odkazy na poznámku pod čiarou z „19aa“ na „1aa“.
Prvú zmenu si vynútilo doplnenie nového bodu 3. Z dôvodu zvýšenia transparentnosti sa tiež navrhuje, aby na schvaľovanie koncesných zmlúv bol potrebný trojpätinový súhlas všetkých poslancov zastupiteľstva vyššieho územného celku.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4
4.K čl. I – nový bod
Za bod 4 vložiť nový bod, ktorý znie :
V § 9a ods. 8 písmeno e) znie:
„e) pri prevodoch majetku vyššieho územného celku z dôvodu hodného osobitného zreteľa, o ktorých zastupiteľstvo vyššieho územného celku rozhodne trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov, pričom osobitný zreteľ musí byť zdôvodnený; zámer previesť majetok týmto spôsobom je vyšší územný celok povinný zverejniť najmenej 15 dní pred schvaľovaním prevodu zastupiteľstvom vyššieho územného celku na svojej úradnej tabuli a na svojej internetovej stránke, pričom tento zámer musí byť zverejnený počas celej tejto doby.“.
Ďalšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Dôvodom navrhovaných zmien je skutočnosť, že aplikácia § 9a ods. 8 písm. e) zákona o majetku vyšších územných celkov je najkritickejším miestom pri obchádzaní účelu, ktorý zákon predpokladá. Vzhľadom na uvedené sa navrhuje zvýšiť kvórum potrebné na schválenie takéhoto nakladania s majetkom vyššieho územného celku na 3/5 zo všetkých poslancov. Zároveň sa navrhuje zavedenie povinnosti odôvodniť súhlas pri uplatnení tejto výnimky a povinnosti zverejniť zámer predať a prenajať majetok uvedeným spôsobom, a to 15 dní pred schválením zastupiteľstvom vyššieho územného celku. Navrhovanou zmenou by sa malo zabrániť nekoncepčnému a netransparentnému nakladaniu s majetkom realizovaným účelovým použitím výnimky „dôvod hodný osobitného zreteľa“.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.K čl. I – nový bod
Za bod 4 sa vkladá nový bod 5, ktorý znie:
„5. V § 9a ods. 8 písmeno e) znie:
„e) v prípadoch hodných osobitného zreteľa, o ktorých zastupiteľstvo vyššieho územného celku rozhodne trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov. Rozhodnutie musí obsahovať odôvodnenie. Zámer predať takto svoj majetok je vyšší územný celok povinný zverejniť na svojej úradnej tabuli a na svojej internetovej stránke, a to na dobu 15 dní pred schválením prevodu v zastupiteľstve vyššieho územného celku.“.“
Ďalšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Uplatňovanie výnimky ohľadne prevodu vlastníctva majetku vyššieho územného celku podľa § 9a ods. 8 písm. e) je častým dôvodom obchádzania zákonom ustanovených povinností. Sprísnenie podmienok, predovšetkým zvýšenie kvóra vyžadovaného na schválenie výnimky (3/5 všetkých poslancov VÚC) by malo zabrániť nekoncepčnému a netransparentnému nakladaniu s majetkom realizovaným účelovým použitím výnimky „v prípadoch hodných osobitného zreteľa“.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča neschváliť.
5
6.K čl. I bod 5
V § 9a ods. 9 v úvodnej vete za slovo „Ak“ vložiť slová „tento alebo“.
Ide o významové precizovanie navrhovaného znenia § 9a ods. 9 úvodnej vety v súlade s navrhovaným znením § 9d ods. 1, podľa ktorého pri prenechaní koncesného majetku do nájmu sa ustanovenie § 9a ods. 9 nepoužije, čo je potrebné normatívne vyjadriť.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.K čl. I – nový bod
Za bod 5 vložiť nový bod, ktorý znie:
V § 9a ods. 9 písmeno c) znie:
„c) pri nájmoch majetku vyššieho územného celku z dôvodu hodného osobitného zreteľa, o ktorých zastupiteľstvo vyššieho územného celku rozhodne trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov, pričom osobitný zreteľ musí byť zdôvodnený; zámer prenajať majetok týmto spôsobom je vyšší územný celok povinný zverejniť najmenej 15 dní pred schvaľovaním nájmu zastupiteľstvom vyššieho územného celku na svojej úradnej tabuli a na svojej internetovej stránke, pričom tento zámer musí byť zverejnený počas celej tejto doby.“.
Ďalšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Dôvodom navrhovaných zmien je skutočnosť, že aplikácia § 9a ods. 8 písm. e) a § 9a ods. 9 písm. c) zákona o majetku vyšších územných celkov je najkritickejším miestom pri obchádzaní účelu, ktorý zákon predpokladá. Vzhľadom na uvedené sa navrhuje zvýšiť kvórum potrebné na schválenie takéhoto nakladania s majetkom vyššieho územného celku na 3/5 zo všetkých poslancov. Zároveň sa navrhuje zavedenie povinnosti odôvodniť súhlas pri uplatnení tejto výnimky a povinnosti zverejniť zámer predať a prenajať majetok uvedeným spôsobom, a to 15 dní pred schválením zastupiteľstvom vyššieho územného celku. Navrhovanou zmenou by sa malo zabrániť nekoncepčnému a netransparentnému nakladaniu s majetkom realizovaným účelovým použitím výnimky „dôvod hodný osobitného zreteľa“.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6
8.K čl. I – nový bod
Za bod 5 sa vkladá nový bod 6, ktorý znie:
„6. V § 9a ods. 9 písmeno c) znie:
„c) prípadov hodných osobitného zreteľa, o ktorých zastupiteľstvo vyššieho územného celku rozhodne trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov. Rozhodnutie musí obsahovať odôvodnenie. Zámer prenajať takto svoj majetok je vyšší územný celok povinný zverejniť na svojej úradnej tabuli a na svojej internetovej stránke, a to na dobu 15 dní pred schválením v zastupiteľstve vyššieho územného celku.“.“
Ďalšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Uplatňovanie výnimky ohľadne prenechania majetku vyššieho územného celku do nájmu podľa § 9a ods. 9 písm. c) je častým dôvodom obchádzania zákonom ustanovených povinností. Sprísnenie podmienok, predovšetkým zvýšenie kvóra vyžadovaného na schválenie výnimky (3/5 všetkých poslancov VÚC) by malo zabrániť nekoncepčnému a netransparentnému nakladaniu s majetkom realizovaným účelovým použitím výnimky „v prípadoch hodných osobitného zreteľa“.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča neschváliť.
9.K čl. I – nový bod
Za bod 5 vložiť nový bod
§ 9a sa dopĺňa odsekom 11, ktorý znie:
„(11) Pri nakladaní s cennými papiermi a majetkovými podielmi na právnických osobách, dôsledkom ktorého je zmena vlastníctva, musí vyšší územný celok postupovať podľa odsekov 1 až 7, ak tento postup nevylučuje osobitný predpis.1)“.
Ďalšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Navrhuje sa, aby predaj cenných papierov vo vlastníctve vyššieho územného celku, resp. podielov na právnických osobách, ktoré vyšší územný celok vlastní, sa uskutočnil vytvorením súťažného prostredia, podobne ako pri predaji hmotného majetku, pokiaľ to nevylučuje osobitný právny predpis (napr. cenné papiere realizované na burze cenných papierov).
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7
10.K čl. I bod 6
V § 6e ods. 6 v druhej vete za slovo „uznesenia“ vložiť slovo „súdu“.
Ide o významové spresnenie dikcie navrhovaného ustanovenia.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.K čl. I bod 6
V § 9c ods. 1 na konci pripojiť slová „na uskutočnenie stavebných prác alebo v koncesnej zmluve na poskytnutie služby uzatvorenej podľa osobitného zákona. 19ab)“.
Ide o precizovanie navrhovaného znenia § 9c ods. 1, ktorý je legálnou definíciou pojmu koncesia v takej podobe, ako je to legislatívne ale aj obsahovo vyjadrené pri tomto právnom pojme vo vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon NR SR č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v znení neskorších predpisov.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe, hlasovať takto :
O bodoch spoločnej správy č. 1,2,3,4,6,7,9,10,11 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
O bodoch spoločnej správy č. 5, 8 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru neschváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v znení neskorších predpisov (tlač 120) vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
8
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v znení neskorších predpisov (tlač 120) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Predmetná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v znení neskorších predpisov (tlač 120a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 106 z 26. novembra 2010. Výbor určil poslanca Tibora Tótha za spoločného spravodajcu výborov.
Súčasne ho poveril
1. predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky
2.navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky postup pri hlasovaní o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy 83 ods. 2, § 84 ods. 2 a § 86 zákona č. 350/1996 Z. z.).
Bratislava 26. novembra 2010
Jozef K o l l á r, v. r.
predseda
Výboru NR SR pre financie a rozpočet