NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
V. volebné obdobie
Číslo: CRD - 2402/2010
87a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v znení neskorších predpisov (tlač 87) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
___________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci, ako gestorský výbor k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 2/1991Zb. o kolektívnom vyjednávaní v znení neskorších predpisov (ďalej len gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 133 z 20. októbra 2010 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Návrh zákon odporučili schváliť
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu uznesením č. 69 z 18. novembra 2010
a
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č. 25 z 18. novembra 2010.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky prerokoval návrh zákona dňa 16. novembra 2010, ale neprijal platné uznesenie, nakoľko návrh nezískal potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných členov výboru.
IV.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré návrh zákona prerokovali prijali tieto návrhy:
K článku I
V článku I sa bod 1 nahrádza bodmi 1 až 4, ktoré znejú:
1.V § 4 ods. 3 druhá veta znie: „Označením odvetvia podľa prvej vety je kód štatistickej klasifikácie ekonomických činností podľa osobitného predpisu4aa) na úrovni skupiny.“.
2.V § 5 ods. 2 písm. a) sa vypúšťajú slová „na úrovni divízie alebo“.
K bodu 1 a 2
Navrhuje sa vypustiť označenie odvetvia v kolektívnej zmluve na úrovni divízie a kolektívnu zmluvu vyššieho stupňa označiť len na úrovni skupiny trojmiestnym číselným znakom (kódom) z dôvodu zúženia definície odvetvia. Trojmiestny kód zahŕňa užší okruh zamestnávateľov s približne rovnakým výrobným programom. Povinnosťou zmluvných strán v súčasnosti je označovať kolektívne zmluvy vyššieho stupňa kódom štatistickej klasifikácie ekonomických činností zamestnávateľa podľa osobitného predpisu na úrovni divízie alebo na úrovni skupiny. Naďalej
3
zostáva povinnosťou zmluvných strán dohodnúť sa v kolektívnej zmluve vyššieho stupňa na označení odvetvia. Ďalšie podmienky platnosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa zostávajú nezmenené.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.§ 7 znie:
㤠7
(1) Na spoločný písomný návrh zmluvných strán kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa a za podmienok ustanovených týmto zákonom ministerstvo môže všeobecne záväzným právnym predpisom rozšíriť záväznosť kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa na zamestnávateľov v odvetví, v ktorom je táto kolektívna zmluva vyššieho stupňa uzatvorená. Predmetom návrhu na rozšírenie záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa môže byť len niektoré z odvetví, pre ktoré bola uzatvorená kolektívna zmluva vyššieho stupňa. Všeobecne záväzný právny predpis podľa prvej vety sa vyhlási uverejnením jeho úplného znenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.
(2) Ministerstvo môže rozšíriť záväznosť kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa podľa odseku 1 len na zamestnávateľa, na ktorého sa nevzťahuje záväznosť inej kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa, a ak zamestnávateľ s rozšírením záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa súhlasí.
(3) Písomný návrh na rozšírenie záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa musí byť podpísaný zmluvnými stranami na tej istej listine a musí obsahovať
a)názov kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa, ktorej záväznosť sa navrhuje rozšíriť,
b)označenie odvetvia kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa, na ktoré sa navrhuje rozšíriť záväznosť kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa.
(4) Ak návrh na rozšírenie záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa nespĺňa náležitosti ustanovené v odseku 3, ministerstvo vyzve zmluvné strany odstrániť nedostatky alebo doplniť návrh v určenej lehote.
(5) Návrh na rozšírenie záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa možno podať ministerstvu najneskôr šesť mesiacov pred uplynutím účinnosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 4ab sa vypúšťa.
Navrhuje sa, aby boli v zákone jednoznačne ustanovené subjekty, ktoré môžu podať písomný návrh na rozšírenie záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa; to obidve zmluvné strany spoločne. Podľa platného právneho stavu môžu návrh na rozšírenie záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho
4
stupňa podať spoločne zmluvné strany ale aj ktorákoľvek zmluvná strana samostatne.
Oproti doterajšiemu právnemu stavu, keď záväznosť kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa sa mohla rozšíriť na celé odvetvie, a to aj bez súhlasu zamestnávateľa, podľa navrhovanej právnej úpravy, sa rozšíriť záväznosť kolektívnej zmluvy môže na zamestnávateľov v navrhovanom odvetví len za podmienky, že s rozšírením záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa zamestnávateľ súhlasí.
Navrhovaný spôsob rozširovania záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa fakultatívny charakter, za predpokladu, že rozširovaná kolektívna zmluva vyššieho stupňa spĺňa podmienky ustanovené zákonom. Teda aj v prípade, že splnené zákonné podmienky rozšírenia, ministerstvo nie je povinné rozšíriť záväznosť kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa, napr. v prípade, ak by rozširovanie záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa nebolo v súlade s verejným záujmom.
Rovnako ako podľa súčasného platného právneho stavu sa umožňuje rozšírenie záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa len na zamestnávateľa spadajúceho do odvetvia, v ktorom je táto kolektívna zmluva vyššieho stupňa uzatvorená a len v prípade, ak sa na neho nevzťahuje záväznosť inej kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa. Všeobecne záväzný právny predpis výnos sa navrhuje vyhlásiť uverejnením jeho úplného znenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.
V záujme dodržania lehôt ustanovených zákonom o kolektívnom vyjednávaní a efektívnosti rozširovania záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa zostáva zachovaná obmedzujúca lehota na podanie návrhu na rozšírenie záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa najneskôr šesť mesiacov pred uplynutím účinnosti tejto kolektívnej zmluvy.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.§ 7a sa vypúšťa.
Poznámky pod čiarou k odkazom 4ac, 4ad a 4ae sa vypúšťajú.
Z dôvodu zmeny filozofie rozširovania záväznosti kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa na jednotlivých zamestnávateľov, ktorí pri návrhu na rozšírenie záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa musia vyjadriť svoj súhlas s extenziou na ich zamestnávateľskú organizáciu, stráca opodstatnenie § 7a zákona, v ktorom boli ustanovené prípady, ktoré oslobodzujú zamestnávateľa spod extenzie.
5
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.Pred novelizačný bod 1 sa vkladajú nové novelizačné body 1 až 4, ktoré znejú:
„1. V § 3a ods. 1 druhá veta znie: „Ak sa odborové organizácie nedohodnú na postupe podľa prvej vety, je zamestnávateľ oprávnený uzatvoriť kolektívnu zmluvu s tou odborovou organizáciou, ktorú určia nadpolovičnou väčšinou hlasov zamestnanci zamestnávateľa zúčastnení na hlasovaní, ak sa na hlasovaní zúčastní aspoň nadpolovičná väčšina zamestnancov počítaná zo všetkých zamestnancov zamestnávateľa.“.
2. V § 3a ods. 2 sa vypúšťa druhá veta.
3. V § 3a sa vypúšťajú odseky 3 až 5.
4. V § 5 ods. 4 sa slovo „ministerstvu“ nahrádza slovami „Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“)“.“.
V súlade so stanoviskom Výboru expertov MOP sa v § 3a ods. 1 navrhuje spravodlivejšie riešenie v prípade, že sa všetky odborové organizácie pôsobiace u zamestnávateľa nedohodnú na spoločnom postupe pri uzatváraní kolektívnej zmluvy. V takom prípade zamestnanci zamestnávateľa určia odborovú organizáciu, ktorej zástupca je oprávnený na uzatvorenie podnikovej kolektívnej zmluvy. Podmienkou pri hlasovaní zamestnancov o oprávnenosti odborovej organizácie uzatvoriť kolektívnu zmluvu je, aby sa hlasovania zúčastnila nadpolovičná väčšina všetkých zamestnancov zamestnávateľa, pričom oprávnená uzatvoriť kolektívnu zmluvu bude odborová organizácia, ktorá získa väčšinu hlasov zamestnancov zamestnávateľa zúčastnených na hlasovaní.
Súčasne sa v § 3a ods. 2 navrhuje, aby v prípade plurality odborových organizácii pri uzatváraní kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa, vyššie odborové orgány vystupovali a konali s právnymi dôsledkami len spoločne a vo vzájomnej zhode, ak sa medzi sebou nedohodnú inak. V nadväznosti na navrhovanú úpravu je potrebné vypustiť ustanovenia v odsekoch 3 5, ktoré upravovali postup v prípade vzniku sporu medzi odborovými organizáciami a vyššími odborovými orgánmi.
V súvislosti s navrhovanými zmenami je v § 5 ods. 4 potrebné vykonať legislatívnotechnickú úpravu, vzhľadom na vypustenie zavedenej legislatívnej skratky pre Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v § 3a ods. 4.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6
6.Za novelizačný bod 1 sa vkladajú nové novelizačné body 2 až 6, ktoré znejú:
„2. V § 11 ods. 2 sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie: „Zmluvná strana, ktorá požiadala o určenie sprostredkovateľa, upovedomí o tom písomne druhú zmluvnú stranu.“.
3. V § 11 ods. 3 sa vypúšťajú slová „v dvoch vyhotoveniach“.
4. V § 13 ods. 2 sa na konci pripája táto veta: „Zmluvná strana, ktorá požiadala o určenie rozhodcu, upovedomí o tom písomne druhú zmluvnú stranu.“.
5. V § 13 ods. 3 písm. a) sa vypúšťajú slová „v dvoch vyhotoveniach“.
6. V § 13 ods. 5 sa slová „15 dní“ nahrádzajú slovami „30 dní“.“.
V súvislosti s navrhovaným doplnením je potrebné v čl. I prečíslovať novelizačné body.
Rovnako ako pri konaní pred sprostredkovateľom aj v konaní pred rozhodcom sa navrhuje zabezpečiť vzájomnú informovanosť zmluvných strán o podaní žiadosti o určenie sprostredkovateľa, resp. rozhodcu pri riešení sporu. Tiež sa navrhuje znížiť administratívne náklady.
Za účelom vytvorenia dostatočného časového priestoru pre riadne zistenie skutkového stavu pri riešení sporu ako aj vydania rozhodnutia rozhodcu sa navrhuje predĺžiť lehotu na konanie pred rozhodcom z 15 dní na 30 dní.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k uvedenému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto spoločnej správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 odsek 4 písmeno f) a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov
s c h v á l i ť.
7
VI.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o návrhoch 1 6 uvedených v štvrtej časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom schváliť.
Gestorský výbor určil spoločného spravodajcu výborov Zoltána Horvátha na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní a treťom čítaní v Národnej rade Slovenskej republiky a informovať Národnú radu Slovenskej republiky o výsledku rokovania výborov a odôvodniť návrh a stanovisko gestorského výboru.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledkoch prerokovania návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 35 z 29. novembra 2010.
Bratislava 29. novembra 2010
Július Brocka v. r.
predseda výboru