NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
V. volebné obdobie
Číslo: CRD - 2512/2010
111a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov a o zmene a doplnení zákona č.561/2008 Z. z. o príspevku na starostlivosť o dieťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 571/2009 Z. z. (tlač 111) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci, ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov a o zmene a doplnení zákona č. 561/2008 Z. z. o príspevku na starostlivosť o dieťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 571/2009 Z. z ( ďalej len gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 111 z 15. októbra 2010 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Návrh zákon odporučili schváliť
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 60 z 15. novembra 2010,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 77 z 18. novembra 2010,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny uznesením č. 27 zo 16.novembra 2010,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č. 21 z 18. novembra 2010.
IV.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré návrh zákona prerokovali prijali tieto návrhy:
K Čl. I
1.Za 12. bod sa vkladá nový 13. bod, ktorý znie:
„13. V § 4 odsek 4 znie:
„(4) Suma rodičovského príspevku platná k 31. decembru sa upravuje od 1. januára koeficientom, ktorým sa upravili sumy životného minima podľa osobitného predpisu.23) Upravená suma rodičovského príspevku sa zaokrúhľuje na najbližších desať eurocentov. Sumu rodičovského príspevku ustanoví každoročne opatrenie, ktoré vydá Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky a vyhlási jeho úplné znenie uverejnením v Zbierke zákonov Slovenskej republiky najneskôr do 31. decembra.“.“.
3
Súčasne sa vykoná prečíslovanie bodov 13. až 17.
V súvislosti s ustanovením jednej sumy rodičovského príspevku je potrebné legislatívno-technicky upraviť znenie § 4 ods. 4.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V 13. bode poznámka pod čiarou k odkazu 23a znie:
„23a) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č.883/2004 z 29. apríla 2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 5/zv. 5; Ú. v. L 166, 30.4.2004) v znení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 988/2009 zo 16. septembra 2009 (Ú. v. EÚ L 284, 30.10. 2009).
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 987/2009 zo 16. septembra 2009, ktorým sa stanovuje postup na vykonávanie nariadenia (ES) č. 883/2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Ú. v. L 284, 30.10. 2009).“.
Navrhuje sa doplnenie citácie o formálnu úpravu uvádzania miesta uverejnenia a úplného označenia právneho aktu jednotným a zaužívaným spôsobom.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre ľudské práva národnostne menšiny
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.Úvodná veta 17. bodu a § 12a znie:
„17. Za § 12 sa vkladajú § 12a a 12b, ktoré znejú:
㤠12a
Prechodné ustanovenie účinné od 30. decembra 2010
Postup podľa § 4 ods. 7 zákona účinného do 31. decembra 2010 sa v roku 2010 neuplatňuje.“.
Doterajší § 12a sa označuje ako § 12b.
4
Navrhujem vylúčiť uplatnenie súčasného valorizačného mechanizmu súm rodičovského príspevku z dôvodu, že od 1. januára 2011 sa suma rodičovského príspevku novo ustanovuje.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V 17. bode § 12a (v novo označenom § 12b) odsek 3 znie:
„(3) Ak rodičovský príspevok bol priznaný podľa zákona účinného do 31. decembra 2010 v sume 164,22 eura a nárok na tento rodičovský príspevok by trval podľa zákona účinného do 31. decembra 2010 aj po tomto dni, považuje sa od 1. januára 2011 za rodičovský príspevok priznaný podľa zákona účinného od 1. januára 2011 a vypláca sa v sume podľa zákona účinného od 1. januára 2011.“.
Návrhom na zavedenie jednej sumy rodičovského príspevku sa v záujme právnej istoty rodičov, ktorým bol priznaný rodičovský príspevok do 31. decembra 2010 vo výške 256 eur, navrhuje tento príspevok neznižovať a vyplácať rodičovský príspevok v sume 256 eur do dvadsiatich mesiacov veku dieťaťa aj po 1. januári 2011. Následne budú aj títo rodičia poberať rodičovský príspevok namiesto vo výške 164,22 eura vo výške 190,10 eura.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V 17. bode § 12a (v novo označenom § 12b) sa za odsek 3 vkladajú nové odseky 4 a 5, ktoré znejú:
„(4) Ak rodičovský príspevok bol priznaný podľa zákona účinného do 31. decembra 2010, vyplácal sa v sume 256 eur a nárok na tento rodičovský príspevok by trval podľa zákona účinného do 31. decembra 2010 aj po tomto dni, považuje sa od 1. januára 2011 za rodičovský príspevok priznaný podľa zákona účinného od 1. januára 2011 a vypláca sa v sume 256 eur aj počas výkonu zárobkovej činnosti oprávnenou osobou do zániku nároku na rodičovský príspevok, najdlhšie do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom dieťa dovŕši vek 20 mesiacov.
5
(5) Ak rodičovský príspevok bol priznaný podľa zákona účinného do 31. decembra 2010, vyplácal sa v sume rozdielu medzi sumou rodičovského príspevku 256 eur a sumou materského alebo obdobnej dávky ako materské v členskom štáte a nárok na tento rodičovský príspevok by trval podľa zákona účinného do 31. decembra 2010 aj po tomto dni, považuje sa od 1. januára 2011 za rodičovský príspevok priznaný podľa zákona účinného od 1. januára 2011 a vypláca sa v sume tohto rozdielu; po skončení vyplácania materského alebo obdobnej dávky ako materské v členskom štáte sa rodičovský príspevok vypláca v sume 256 eur aj počas výkonu zárobkovej činnosti oprávnenou osobou do zániku nároku na rodičovský príspevok, najdlhšie do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom dieťa dovŕši vek 20 mesiacov.“.
Doterajšie odseky 4 a 5 sa označujú ako odseky 6 a 7.“.
Návrhom na zavedenie jednej sumy rodičovského príspevku sa v záujme právnej istoty rodičov, ktorým bol priznaný rodičovský príspevok do 31. decembra 2010 vo výške 256 eur, navrhuje tento príspevok neznižovať a vyplácať rodičovský príspevok v sume 256 eur do dvadsiatich mesiacov veku dieťaťa aj po 1. januári 2011. Následne budú aj títo rodičia poberať rodičovský príspevok namiesto vo výške 164,22 eura vo výške 190,10 eura.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
K Čl. II
6.Za 2. bod sa vkladajú nový 3. bod a nový 4. bod, ktoré znejú:
„3. V § 4 odseky 2 a 3 znejú:
„(2) Zárobková činnosť na účely tohto zákona je činnosť oprávnenej osoby, ktorá
a) je z tejto činnosti povinne dôchodkovo poistená ako zamestnanec podľa osobitného predpisu7) alebo ako samostatne zárobkovo činná osoba podľa osobitného predpisu,8)
b) z tejto činnosti podlieha výsluhovému zabezpečeniu podľa osobitného
6
predpisu,9) alebo
c) z tejto činnosti podlieha dôchodkovému systému v cudzine.
(3) Za zárobkovú činnosť na účely tohto zákona sa považuje aj poberanie materského10) alebo poberanie obdobnej dávky v cudzine najdlhšie do šiestich týždňov odo dňa narodenia ďalšieho dieťaťa.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 7 až 10 znejú:
„7) § 15 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
8) § 15 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.
9) Zákon č. 328/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
10) § 10 zákona č. 328/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
§ 48 zákona č. 461/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.
4. Poznámka pod čiarou k odkazu 7a sa vypúšťa.“.“.
Súčasne sa vykoná prečíslovanie novelizačných bodov.
V nadväznosti na úpravu zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov sa navrhuje nová definícia zárobkovej činnosti na účel príspevku na starostlivosť o dieťa, čím sa zároveň zjednoduší administratívny postup pri preukazovaní splnenia tejto podmienky nároku na príspevok na starostlivosť o dieťa zo strany rodičov. Súčasne sa navrhuje, aby zárobkovou činnosťou na účely nároku na príspevok na starostlivosť o dieťa bola aj činnosť oprávnenej osoby, z ktorej táto osoba podlieha výsluhovému zabezpečeniu podľa zákona o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.V 4. bode § 5 odsek 2 znie:
(2) Sumy príspevku môže upraviť k 1. januáru kalendárneho roka vláda Slovenskej republiky nariadením.“
Navrhuje sa možnosť úpravy súm príspevku na starostlivosť o dieťa nariadením vlády Slovenskej republiky.
7
Tento návrh predpokladá vplyv na výdavky štátneho rozpočtu v súvislosti s možnosťou poberania rodičovského príspevku vo výške 256 eur do 20. mesiaca veku dieťaťa v roku 2011 o cca 15,7 mil. eur pri predpokladanom priemernom mesačnom počte 29 375 poberateľov vyššieho rodičovského príspevku.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.Za 8. bod sa vkladá nový 9. bod, ktorý znie:
„9. V § 6 ods. 9 sa vypúšťajú slová „a príspevku rodičovi“.
Súčasne sa vykoná prečíslovanie novelizačných bodov.
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na vypustenie príspevku rodičovi.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre ľudské práva národnostne menšiny
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
K Čl. III
9.V čl. III sa na konci pripájajú tieto slová: „okrem § 12a (novooznačeného) v sedemnástom bode čl. I, ktorý nadobúda účinnosť 30. decembra 2010“.
Navrhuje sa predsunutie účinnosti právnej úpravy vylúčenia aplikácie valorizácie rodičovského príspevku v roku 2010.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V.
8
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k uvedenému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto spoločnej správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 odsek 4 písmeno f) a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov
s c h v á l i ť.
VI.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o pozmeňujúcich návrhoch 1 9 uvedených v štvrtej časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom schváliť.
Gestorský výbor určil spoločného spravodajcu výborov Júliusa Brocku na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní a treťom čítaní v Národnej rade Slovenskej republiky a informovať Národnú radu Slovenskej republiky o výsledku rokovania výborov a odôvodniť návrh a stanovisko gestorského výboru.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledkoch prerokovania návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 34 z 29. novembra 2010.
Bratislava 29. novembra 2010
Július Brocka v. r.
predseda výboru
9