Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre verejnú správu a regionálny rozvoj
12. schôdza výboru
Číslo: 2526/2010
41
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre verejnú správu a regionálny rozvoj
z 24. novembra 2010
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v znení neskorších predpisov (tlač 120)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre verejnú správu a regionálny rozvoj
p r e r o k o v a l
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v znení neskorších predpisov (tlač 120) a
A. s ú h l a s í
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v znení neskorších predpisov (tlač 120);
B. o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v znení neskorších predpisov (tlač 120) schváliť s pripomienkami ako sú uvedené v prílohe tohto uznesenia;
C. u k l a d á
predsedovi výboru
predložiť stanovisko výboru k uvedenému vládnemu návrhu zákona predsedovi Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet.
Szilárd S O M O G Y I
podpredseda výboru
Vladimír F A I Č
overovateľ výboru
Za správnosť: Ivana Jalčová
tajomníčka výboru
príloha k uzn. č. 41 – tlač 120
1.Pred bod 1 návrhu zákona doplniť nový bod tohto znenia:
V § 2 ods. 2 písm. a) sa za slová „osobitné predpisy,1) vkladajú slová „s výnimkou podľa § 9a ods. 11.“.
Ďalšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Verejnoprávne inštitúcie budú pri nakladaní s cennými papiermi postupovať podľa osobitných predpisov, s odchýlkami upravenými v zákone o majetku vyšších územných celkov.
2.Za doterajší bod 2 vložiť nový bod v tomto znení:
V § 9 sa odsek 2 dopĺňa písmenom f), ktoré znie:
„f) spôsoby výkonu práv vyplývajúcich z vlastníctva cenných papierov a majetkových podielov na právnických osobách založených vyšším územným celkom alebo v ktorých má vyšší územný celok postavenie ovládajúcej osoby alebo rozhodujúci vplyv,19aa) s dôrazom na transparentnosť a efektívnosť nakladania s majetkom.
Poznámka pod čiarou k odkazu 19aa) znie:
„19aa) Napríklad § 66a Obchodného zákonníka, § 8 ods. 1 písm. b) zákona č. 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
Ďalšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Vyšší územný celok upraví vo svojich zásadách hospodárenia, akým spôsobom budú postupovať jeho zástupcovia v orgánoch obchodných spoločností a iných právnických osôb, ktoré vyšší územný celok založil alebo ktoré ovláda alebo v ktorých priamy alebo nepriamy rozhodujúci vplyv, osobitne pri nakladaní s ich majetkom. Títo zástupcovia by mali klásť dôraz na to, aby bola všeobecná informovanosť o nakladaní s majetkom takýchto právnických osôb, resp. aby pri nakladaní s majetkom bolo vytvorené dostatočné konkurenčné prostredie.
3.V doterajších bodoch 3 a 4 návrhu zákona urobiť tieto zmeny:
V bode 3:
V písmene a) zmeniť odkaz na poznámku pod čiarou z „19aa“ na „1aa“.
V písmene g) slovo „prítomných“ nahradiť slovom „všetkých“.
Uvádzaciu vetu poznámok pod čiarou zmeniť takto:
„Poznámka pod čiarou k odkazu 19ab znie:“ a text poznámky 19aa vypustiť.
V bode 4:
Zmeniť odkazy na poznámku pod čiarou z „19aa“ na „1aa“.
Prvú zmenu si vynútilo doplnenie nového bodu 3. Z dôvodu zvýšenia transparentnosti sa tiež navrhuje, aby na schvaľovanie koncesných zmlúv bol potrebný trojpätinový súhlas všetkých poslancov zastupiteľstva vyššieho územného celku.
4.Za doterajší bod 4 návrhu zákona vložiť nový bod v tomto znení:
V § 9a ods. 8 písmeno e) znie:
„e) pri prevodoch majetku vyššieho územného celku z dôvodu hodného osobitného zreteľa, o ktorých zastupiteľstvo vyššieho územného celku rozhodne trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov, pričom osobitný zreteľ musí byť zdôvodnený; zámer previesť majetok týmto spôsobom je vyšší územný celok povinný zverejniť najmenej 15 dní pred schvaľovaním prevodu zastupiteľstvom vyššieho územného celku na svojej úradnej tabuli a na svojej internetovej stránke, pričom tento zámer musí byť zverejnený počas celej tejto doby.“.
Ďalšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Dôvodom navrhovaných zmien je skutočnosť, že aplikácia § 9a ods. 8 písm. e) a § 9a ods. 9 písm. c) zákona o majetku vyšších územných celkov je najkritickejším miestom pri obchádzaní účelu, ktorý zákon predpokladá.
5.K čl. I 5. bodu ( § 9a ods. 9 )
V § 9a ods. 9 v úvodnej vete za slovo „Ak“ vložiť slová tento alebo“.
Ide o významové precizovanie navrhovaného znenia § 9a ods. 9 úvodnej vety v súlade s navrhovaným znením § 9d ods. 1, podľa ktorého pri prenechaní koncesného majetku do nájmu sa ustanovenie § 9a ods. 9 nepoužije, čo je potrebné normatívne vyjadriť.
6.Za doterajší bod 5 návrhu zákona vložiť dva nové body v tomto znení:
V § 9a ods. 9 písmeno c) znie:
„c) pri nájmoch majetku vyššieho územného celku z dôvodu hodného osobitného zreteľa, o ktorých zastupiteľstvo vyššieho územného celku rozhodne trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov, pričom osobitný zreteľ musí byť zdôvodnený; zámer prenajať majetok týmto spôsobom je vyšší územný celok povinný zverejniť najmenej 15 dní pred schvaľovaním nájmu zastupiteľstvom vyššieho územného celku na svojej úradnej tabuli a na svojej internetovej stránke, pričom tento zámer musí byť zverejnený počas celej tejto doby.“.
Ďalšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Dôvodom navrhovaných zmien je skutočnosť, že aplikácia § 9a ods. 8 písm. e) a § 9a ods. 9 písm. c) zákona o majetku vyšších územných celkov je najkritickejším miestom pri obchádzaní účelu, ktorý zákon predpokladá. Vzhľadom na uvedené sa navrhuje zvýšiť kvórum potrebné na schválenie takéhoto nakladania s majetkom vyššieho územného celku na 3/5 zo všetkých poslancov. Zároveň sa navrhuje zavedenie povinnosti odôvodniť súhlas pri uplatnení tejto výnimky a povinnosti zverejniť zámer predať a prenajať majetok uvedeným spôsobom, a to 15 dní pred schválením zastupiteľstvom vyššieho územného celku. Navrhovanou zmenou by sa malo zabrániť nekoncepčnému a netransparentnému nakladaniu s majetkom realizovaným účelovým použitím výnimky „dôvod hodný osobitného zreteľa“.
7.§ 9a sa dopĺňa odsekom 11, ktorý znie:
„(11) Pri nakladaní s cennými papiermi a majetkovými podielmi na právnických osobách, dôsledkom ktorého je zmena vlastníctva, musí vyšší územný celok postupovať podľa odsekov 1 až 7, ak tento postup nevylučuje osobitný predpis.1)“.
Ďalšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Navrhuje sa, aby predaj cenných papierov vo vlastníctve vyššieho územného celku, resp. podielov na právnických osobách, ktoré vyšší územný celok vlastní, sa uskutočnil vytvorením súťažného prostredia, podobne ako pri predaji hmotného majetku, pokiaľ to nevylučuje osobitný právny predpis (napr. cenné papiere realizované na burze cenných papierov).
8.K čl. I 6. bodu ( § 9c ods. 1 )
V § 9c ods. 1 na konci pripojiť slová „na uskutočnenie stavebných prác alebo v koncesnej zmluve na poskytnutie služby uzatvorenej podľa osobitného zákona. 19ab)“.
Ide o precizovanie navrhovaného znenia § 9c ods. 1, ktorý je legálnou definíciou pojmu koncesia v takej podobe, ako je to legislatívne ale aj obsahovo vyjadrené pri tomto právnom pojme vo vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon NR SR č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v znení neskorších predpisov.
9.K čl. I 6. bodu ( § 9e ods. 6 )
V § 6e ods. 6 v druhej vete za slovo „uznesenia“ vložiť slovo „súdu“.
Ide o významové spresnenie dikcie navrhovaného ustanovenia.