Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre financie a rozpočet
10. schôdza
2498/2010
81
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre financie a rozpočet
z 18. novembra 2010
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet prerokoval vládny návrh zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky (tlač 105) a
A.súhlasí
s vládnym návrhom zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky (tlač 105)
B.odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky (tlač 105) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi tak, ako sú uvedené v prílohe tohto uznesenia
C.ukladá
predsedovi výboru
informovať predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku
prerokovania uvedeného vládneho návrhu vo výbore
Jozef K o l l á r
predseda výboru
Zuzana Aštaryová
overovateľka výboru
2
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre financie a rozpočet
Príloha k uzn. č. 81
10. schôdza
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky (tlač 105)
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
1. V § 2 sa odsek 1 dopĺňa písmenom i), ktoré znie:
„i) revitalizácie krajiny, adaptácie krajinnej štruktúry na zmeny klímy a prevencie pred povodňami.“.
Povodňové riziká, ale aj riziká sucha a iných náhlych živelných pohrôm a extrémov počasia dynamicky rastú. Vláda SR uznesením z 27. októbra 2010 č. 744 schválila Program revitalizácie krajiny a integrovaného manažmentu povodí SR a návrh jeho realizačného projektu 2010, ktorý predložil splnomocnenec vlády SR pre územnú samosprávu, integrovaný manažment povodí a krajiny. Podmienkou naplnenia aktivít obsiahnutých v programe je však dostatok finančných zdrojov jedným zo zdrojov financovania protipovodňovej prevencie by mohli byť aj dotácie v pôsobnosti Úradu vlády SR.
2. § 2 sa dopĺňa odsekom 8, ktorý znie:
„(8) Dotáciu podľa odseku 1 písm. i) možno poskytnúť na
a)podporu komplexných projektov revitalizácie krajiny, ekologickej stability, krajinných a terénnych úprav zameraných na zadržiavanie dažďovej vody, protipovodňových a protieróznych opatrení,
b)hospodárske projekty v intenzívne urbanizovaných oblastiach a územiach v intravilánoch a extravilánoch miest a obcí zameraných na racionálne využívanie vodstva, vrátane dažďovej vody, adaptáciu na klimatickú zmenu a na ozdravovanie klímy,
c)vedeckú a výskumnú činnosť zameranú na revitalizáciu krajiny a na uplatnenie v praxi, edičnú a propagačnú činnosť,
d)tréningové a školiace aktivity, vzdelávacie projekty v oblasti revitalizácie krajiny, prevencie pred povodňami, technickú podporu a budovanie odborných, technických a riadiacich kapacít a iných podporných aktivít.“.
Upresňujú sa možnosti poskytovania dotácií na podporu revitalizácie krajiny, adaptácie krajinnej štruktúry na zmeny klímy a prevencie pred povodňami podľa § 2 ods. 2 písm. i).
3
3. V § 3 ods. 3 písm. d) sa na konci pripájajú tieto slová:
„okrem § 2 ods. 1 písm. i)“.
Navrhovaná zmena priamo súvisí s navrhovaným rozšírením účelu poskytovania dotácií v § 2 ods. 1 písm. i). Dotácia podľa predloženého návrhu zákona by sa mala využiť aj na mzdy pre pracovníkov, ktorí budú využívaní na prípravu, realizáciu a údržbu protieróznych a vodozádržných zariadení na území a v katastroch obcí, ako to predpokladá vládou schválený Program revitalizácie krajiny a integrovaného manažmentu povodí SR a návrh jeho realizačného projektu.
4. V § 5 ods. 1 sa na konci pripájajú tieto slová:
„a na žiadosti súvisiace s podporou revitalizácie krajiny, adaptácie krajinnej štruktúry na zmeny klímy a prevencie pred povodňami“.
Navrhovaná zmena priamo súvisí s navrhovaným rozšírením účelu poskytovania dotácií v § 2 ods. 1 písm. i). Projekty protipovodňových úprav budú realizované aj v obciach s nízkym počtom obyvateľov, vysokou nezamestnanosťou, a tiež aj v obciach, v ktorých dominuje rómske etnikum, a v ktorých je zaznamenaná vysoká frekvencia výskytu povodní.
5. V § 6 ods. 4 sa slová „svojej webovej stránke“ nahrádzajú slovami „svojom webovom sídle“.
Účelom navrhovanej zmeny je dosiahnutie súladu s terminológiou používanou vo výnose Ministerstva financií Slovenskej republiky o štandardoch pre informačné systémy verejnej správy č. 312/2010 Z. z.
6. Za § 6 sa vkladajú nové § 7 a 8, ktoré vrátane nadpisov znejú:
„§ 7
Vyhodnocovanie žiadostí
(1) Žiadosti vyhodnocuje najmenej trojčlenná komisia, ktorú zriaďuje úrad vlády. Člen komisie nesmie byť žiadateľom ani zaujatý vo vzťahu k žiadateľovi. Člen komisie ani jemu blízka osoba9) nesmie byť štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu žiadateľa, ani spoločníkom právnickej osoby, ktorá je žiadateľom. Členom komisie nesmie byť ani osoba, ktorá je zamestnancom žiadateľa alebo zamestnancom záujmového združenia podnikateľov, ktorého je žiadateľ členom.
(2) Komisia je pri vyhodnocovaní žiadostí nezávislá a vyhodnocuje ich podľa kritérií uvedených vo výzve na predkladanie žiadostí, pričom jednotlivé žiadosti musia byť očíslované a bez identifikácie žiadateľa.
(3) Podrobnosti o zložení, rozhodovaní komisie, organizácie práce, postupe komisie pri vyhodnocovaní žiadostí a kritériá pre vyhodnocovanie žiadostí ustanoví všeobecne záväzný
4
právny predpis, ktorý vydá úrad vlády.
§ 8
Zverejňovanie informácií
(1)Úrad vlády zverejňuje spôsobom umožňujúcim hromadný prístup
a)úplné znenia všeobecne záväzných právnych predpisov upravujúcich poskytovanie dotácií v jeho pôsobnosti,
b)schválený rozpočet na dotácie podľa ich účelu pre daný rozpočtový rok a predpoklad na nasledujúce dva roky,
c)najmenej dva mesiace pred termínom predkladania žiadostí výzvu na predkladanie žiadostí, ktorá obsahuje najmä:
1.základný cieľ a kritériá, podľa ktorých sa budú vyhodnocovať žiadosti, a ich váhu,
2.formulár žiadosti v elektronickej podobe,
3.okruh oprávnených subjektov,
4.disponibilný objem zdrojov na danú výzvu,
5.najvyššiu a najnižšiu výšku jednej dotácie,
6.spôsob odstraňovania formálnych nedostatkov žiadostí,
7.termín postupu vyhodnocovania žiadostí,
8.zloženie komisie,
9.návrh zmluvy o poskytnutí dotácie,
d)všetky schválené žiadosti aj so sumami žiadaných a poskytnutých zdrojov vrátane dátumu schválenia, výšky a účelu dotácie a identifikácie konečného prijímateľa dotácie, a to do 30 dní od schválenia žiadosti,
e)všetky neschválené žiadosti vrátane dátumu a dôvodu neschválenia žiadosti, a to do 30 dní od neschválenia žiadosti,
f)vyhodnotenie výsledkov už poskytnutých dotácií, ak ich má úrad vlády k dispozícii,
g)často kladené otázky súvisiace s dotáciami.
(2) Ustanovenia osobitného predpisu10) o obmedzení prístupu k informáciám nie dotknuté.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 9 a 10 znejú:
9) § 116 Občianskeho zákonníka.
10) § 8 13 zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov.“.
Doterajšie § 7 až 10 sa označujú ako § 9 až 12.
Doterajšie odkazy 9 až 11 sa označujú ako odkazy 11 až 13.
Doterajšie poznámky pod čiarou 9 až 11 sa označujú ako poznámky pod čiarou
11 až 13.
Zavádza sa nový mechanizmus vyhodnocovania žiadostí o poskytnutie dotácie, a to na to určenou komisiou. Súčasne sa definujú základné podmienky pre členstvo v tejto komisii, ako aj povinnosť vyhodnocovať žiadosti anonymným spôsobom. Na účely vytvorenia podmienok pre transparentné poskytovanie dotácií sa tiež navrhuje zverejňovanie čo najširšieho okruhu informácií generovaných v procese poskytovania dotácií.