Dôvodová správaI. Všeobecná časť
Platy, ktoré sa poskytujú z verejných financií pre volených funkcionárov a štátnych zamestnancov, reguluje zásadne štát a to prostredníctvom normotvorby Národnej rady Slovenskej republiky. Vzhľadom na ekonomickú situáciu SR a reakciu na aktuálny vývoj spoločnosti (platové pomery boli nastavené v roku 1994, t. j. pred 16 rokmi) je v súčasnosti potrebné pristúpiť k úprave pravidiel formou novely zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v znení neskorších predpisov. Nesmieme pritom zabúdať, že verejnými funkcionármi, okrem štátnych zamestnancov sú aj starostovia obcí a primátori miest.
S ohľadom na neustále sa zadlžovanie samospráv je potrebné preniesť zodpovednosť za hospodárenie aj na starostov a primátorov miest a obcí. V súčasnosti dochádza k znižovaniu nákladov na chod štátnej správy paušálne o 10 %, preto je potrebné upraviť rozpočty miest a obcí, kde jednu z kapitol tvorí platy a odmeny starostov.
Predkladaná úprava má zamedziť neprimeranému zadlžovaniu samospráv aj cez systém znižovania platov a veľkých odmien, ktoré si schvaľovali starostovia a primátori cez zastupiteľstvá. Uvedeným návrhom bude zabezpečený princíp zásluhovosti pri vykonávaní funkcie.
Naša úprava konkrétne reaguje na tabuľku, ktorej koeficienty slúžili na výpočet základnej mzdy starostu, či primátora. Navrhujeme tieto koeficienty paušálne znížiť o 10 %. Ďalej navrhujeme ponechať minimálnu výšku platu podľa § 3 a § 4 a zároveň horný strop ponechať na obecné zastupiteľstvo, ktoré samo bude rozhodovať, či obec prípadne mesto hospodári s dostatočným prebytkom na zvyšovanie platov starostov a primátorov. Zostáva teda možnosť oceniť prácu starostu a primátora na základe nečakaných udalostí, za výborné hospodárenie, či prínos komunite práve zvýšením základného platu do výšky podľa vlastného uváženia zastupiteľstva a možností obce či mesta. Pripomíname, že právomoc zastupiteľstva na zvyšovanie, prípadne znižovanie platu starostu nie je časovo obmedzovaná počas volebného obdobia. Jediný strop, ktorý sme určili je najnižšia možná miera podľa § 3 a § 4.
Novelou reagujeme tiež na poskytovanie odmien, ktoré sa nikde nezverejňovali na rozdiel od platov primátorov a starostov miest a obcí. Navrhujeme úplne vypustiť inštitút odmien, pričom presúvame možnosť navýšenia platu primátorov prípadne starostov na ich zastupiteľstvá. Pripomíname, že platy starostov a primátorov sa budú aj naďalej transparentne zverejňovať.
Za ďalší veľmi dôležitý bod považujeme nastavenie podmienok na vyplácanie odstupného. Starostom a primátorom obcí a miest bude patriť odstupné vo výške 3-násobku priemerného mesačného platu. Zohľadňovali sme pritom aj úpravu odstupného poslancov NR SR. Súčasné odstupné vo výške 5-násobku priemerného mesačného platu je nadhodnotené. Považujeme za neopodstatnenú námietku ich spätného uplatnenia v súkromnej sfére, keďže samotný Zákonník práce poskytuje takýmto osobám ochranu v prípade ukončenia ich funkcie a ich spätného zamestnania sa.