Dôvodová správa
I. Všeobecná časť
Platy, ktoré sa poskytujú z verejných financií pre volených funkcionárov a štátnych zamestnancov, reguluje zásadne štát a to prostredníctvom normotvorby Národnej rady Slovenskej republiky. Vzhľadom na ekonomickú situáciu SR a reakciu na aktuálny vývoj spoločnosti (platové pomery boli nastavené v roku 1994, t. j. pred 16 rokmi) je v súčasnosti potrebné pristúpiť k úprave pravidiel formou novely zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v znení neskorších predpisov. Nesmieme pritom zabúdať, že verejnými funkcionármi, okrem štátnych zamestnancov sú aj starostovia obcí a primátori miest.
S ohľadom na neustále sa zadlžovanie samospráv je potrebné preniesť zodpovednosť za hospodárenie aj na starostov a primátorov miest a obcí. V súčasnosti dochádza k znižovaniu nákladov na chod štátnej správy paušálne o 10 %, preto je potrebné upraviť rozpočty miest a obcí, kde jednu z kapitol tvorí platy a odmeny starostov.
Predkladaná úprava zamedziť neprimeranému zadlžovaniu samospráv aj cez systém znižovania platov a veľkých odmien, ktoré si schvaľovali starostovia a primátori cez zastupiteľstvá. Uvedeným návrhom bude zabezpečený princíp zásluhovosti pri vykonávaní funkcie.
Naša úprava konkrétne reaguje na tabuľku, ktorej koeficienty slúžili na výpočet základnej mzdy starostu, či primátora. Navrhujeme tieto koeficienty paušálne znížiť o 10 %. Ďalej navrhujeme ponechať minimálnu výšku platu podľa § 3 a § 4 a zároveň horný strop ponechať na obecné zastupiteľstvo, ktoré samo bude rozhodovať, či obec prípadne mesto hospodári s dostatočným prebytkom na zvyšovanie platov starostov a primátorov. Zostáva teda možnosť oceniť prácu starostu a primátora na základe nečakaných udalostí, za výborné hospodárenie, či prínos komunite práve zvýšením základného platu do výšky podľa vlastného uváženia zastupiteľstva a možností obce či mesta. Pripomíname, že právomoc zastupiteľstva na zvyšovanie, prípadne znižovanie platu starostu nie je časovo obmedzovaná počas volebného obdobia. Jediný strop, ktorý sme určili je najnižšia možná miera podľa § 3 a § 4.
Novelou reagujeme tiež na poskytovanie odmien, ktoré sa nikde nezverejňovali na rozdiel od platov primátorov a starostov miest a obcí. Navrhujeme úplne vypustiť inštitút odmien, pričom presúvame možnosť navýšenia platu primátorov prípadne starostov na ich zastupiteľstvá. Pripomíname, že platy starostov a primátorov sa budú aj naďalej transparentne zverejňovať.
Za ďalší veľmi dôležitý bod považujeme nastavenie podmienok na vyplácanie odstupného. Starostom a primátorom obcí a miest bude patriť odstupné vo výške 3-násobku priemerného mesačného platu. Zohľadňovali sme pritom aj úpravu odstupného poslancov NR SR. Súčasné odstupné vo výške 5-násobku priemerného mesačného platu je nadhodnotené. Považujeme za neopodstatnenú námietku ich spätného uplatnenia v súkromnej sfére, keďže samotný Zákonník práce poskytuje takýmto osobám ochranu v prípade ukončenia ich funkcie a ich spätného zamestnania sa.
2
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v znení neskorších predpisov.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
Pozn.: Zmeny uvedené v návrhu zákona môžu mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy ako aj osobitne na rozpočty obcí, ale v súčasnosti ho nie je možné kvantifikovať.
3
II. Osobitná časť
K Čl. I
K Bodu 1.
Vkladá sa nová tabuľka, ktorá znižuje koeficient výpočtu u všetkých platových skupín starostov obcí a primátorov miest o 10 % nadol. Toto opatrenie korešponduje so znižovaním výdavkov na chod verejnej správy o 10 %.
K bodu 2.
Ponecháva sa možnosť obecnému a mestskému zastupiteľstvu regulovať plat starostov obcí a primátorov miest počas celého volebného obdobia, pričom nie je možné ho znížiť pod hranicu ustanovenú v § 3 a § 4.
K bodu 3.
Prax ukázala, že obce s počtom obyvateľov nižším ako 500 mali problém s obsadzovaním funkcie starostu a jediný dlh, ktorý sa im v rámci rozpočtu vytváral bol z povinných mzdových odvodov. K tomu dochádzalo aj v prípadoch, keď samotní starostovia obcí fyzicky svoje platy neprebrali, avšak obec mala povinnosť vyplatiť za nich odvody. Navrhovaná úprava dáva obecnému zastupiteľstvu so súhlasom konkrétneho starostu možnosť znížiť plat až na 0-násobok a tým obec odbremeniť od povinných odvodových platieb.
K bodu 4.
Od účinnosti novely sa ruší možnosť poskytovať starostom odmeny, kvôli ich nemožnosti zverejnenia. Prax ukázala, že schvaľovanie odmien nebolo vôbec verejnosťou kontrolovateľné. Preto ponechávame možnosť navýšenia platu namiesto odmien za náročnú a kvalitnú prácu, podľa rozhodnutia obecného zastupiteľstva. Výšku platu povinné obecné zastupiteľstvá zverejňovať.
K bodu 5.
Odstupné bude možné udeliť len starostovi, prípadne primátorovi, ktorý vykonával funkciu minimálne 1 rok a to vo výške priemerného 3-mesačného platu. Poskytovanie 5-mesačného odstupného za vykonávanie funkcie 4 roky považujeme za nadhodnotené. Pripomíname ustanovenia Zákonníka práce č. 311/2001 Z. z. a to konkrétne § 64 ods. 1 písm. d), § 136 a § 157, ktorý prikazuje pôvodným zamestnávateľom prijať do zamestnania starostov po skončení výkonu verejnej funkcie. Preto argumentáciu, že bývalí starostovia a primátori mali problém sa po skončení výkonu funkcie opäť zamestnať, považujeme za neopodstatnenú.
K bodu 6.
Predstavuje postup výpočtu priemerného mesačného platu.
4
K Čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje 1. marca 2011.