Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa predkladá v nadväznosti na predložený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 40/1993 Z. z. o štátnom občianstve Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov.
Návrh zákona vychádza z potreby upraviť podmienky výkonu niektorých povolaní, ktorých výkon je spojený so špecifickými potrebami zachovávať lojalitu voči Slovenskej republike, oboznamovať sa so skutočnosťami, s ktorými osobitný zákon viaže podmienku mlčanlivosti, previerku bezúhonnosti a pod. Takýmito povolaniami sú predovšetkým ozbrojené bezpečnostné zbory, ako i povolanie prokurátora. Keďže spomínaná novela zákona o štátnom občianstve novo umožní nadobúdať popri štátnom občianstve Slovenskej republiky aj cudzie štátne občianstvo, stáva sa potrebným prehodnotiť aj podmienky výkonu týchto povolaní.
Výkon štátnej služby v služobnom pomere v Policajnom zbore, Slovenskej informačnej službe, Zbore väzenskej a justičnej stráže SR, Železničnej polície a Národnom bezpečnostnom úrade je viazaný na služobnú prísahu, ktorou sa občania zaväzujú k vernosti Slovenskej republike. Pri získaní štátneho občianstva cudzieho štátu, napríklad štátneho občianstva Maďarskej republiky, sa žiadatelia zaväzujú k vernosti cudzieho štátu a k jeho ochrane. Z uvedeného vyplýva, že získaním občianstva cudzieho štátu by mohla byť narušená lojalita k Slovenskej republike. Osoby vykonávajúce štátnu službu v služobnom pomere sa vo zvýšenej miere oboznamujú s utajovanými skutočnosťami a inými citlivými informáciami, ktoré sú chránené povinnosťou mlčanlivosti. V prípade získania občianstva cudzieho štátu vzniká zvýšené riziko ich úniku v prospech cudzej moci. Súčasná právna úprava síce nezamedzuje výkon štátnej služby osobám aj s cudzím štátnym občianstvom, ale v prípade predpokladaného udeľovania cudzieho štátneho občianstva občanom Slovenskej republiky vo veľkom počte, napríklad na základe legislatívnych zmien v Maďarskej republike, sa vyššie uvedené bezpečnostné riziká znásobujú, a preto sa navrhuje viazať štátnu službu výlučne na štátne občianstvo Slovenskej republiky.
Tými istými princípmi a dôvodmi sa riadia aj novely ďalších zákonov obsiahnutých v článkoch II až V týkajúcich sa profesionálnych vojakov, prokurátorov, právnych čakateľov prokuratúry, colníkov a štátnych zamestnancov vo vybraných odboroch štátnej služby a vo vybraných služobných úradoch.
Predložený návrh zákona nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí a vyšších územných celkov a nemá negatívny vplyv na životné prostredie, na zamestnanosť, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.