Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 40/1993 Z. z. o štátnom občianstve Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov bol vypracovaný s cieľom splnenia záväzku z programového vyhlásenia vlády, v ktorom sa vláda zviazala zmeniť zákonnú úpravu, ktorou Slovenská republika reaguje na zákon Maďarskej republiky o dvojakom občianstve tak, aby zmena eliminovala nežiaduce negatívne účinky tohto zákona na občanov Slovenskej republiky.
V článku II sa z humanitárnych dôvodov rieši odpustenie platenia správnych poplatkov osobami, ktoré nie zo svojej vôle stratili občianstvo Slovenskej republiky na základe ostatnej novely zákona a ktoré ho môžu znovu nadobudnúť podľa navrhovanej novely.
Predložený návrh zákona nebude mať dopad na rozpočty obcí a vyšších územných celkov a nemá negatívny vplyv na životné prostredie, na zamestnanosť, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti. Dotkne sa však štátneho rozpočtu, keďže odpustením správnych poplatkov nedôjde k príjmu štátneho rozpočtu z nich.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
2
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu: poslanci NR SR
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 40/1993 Z. z. o štátnom občianstve Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
b)nie je upravená v práve Európskej únie
c)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo rámcového rozhodnutia podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za prebratie smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia z nich vyplývajúca
bezpredmetné
b)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev podľa čl. 226 228 Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev v platnom znení (čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie)
proti Slovenskej republike nie sú vedené žiadne konania
c)informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice alebo rámcové rozhodnutia už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev alebo právom Európskej únie:
Vzhľadom na vnútroštátny charakter upravovanej problematiky je bezpredmetné vyjadrovanie stupňa zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom EÚ.
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
3
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 40/1993 Z. z. o štátnom občianstve Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
A.3. Poznámky
Podľa súčasného stavu sa za udelenie štátneho občianstva za zvýhodnených podmienok platí správny poplatok 16,50 eura. Tento poplatok po novele zákona nebude vyrubovaný tým osobám, ktorým sa vráti štátne občianstvo, ktoré stratili od 17. júla 2010 do 31. decembra 2010. O tieto poplatky bude znížený príjem štátneho rozpočtu. Sumu však nemožno vyčísliť, pretože nie je známe, koľkí občania Slovenskej republiky občianstvo stratili a koľkí požiadajú o jeho vrátenie.
A.4. Alternatívne riešenia
Žiadne.
A.5. Stanovisko gestorov
4
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Cieľom tohto ustanovenia je vyjadriť obsah ústavného pojmu štátne občianstvo a základné postuláty jeho fungovania v praxi. Keďže Slovenská republika sa svojim právnym poriadkom pripojila k uznávaniu všeobecných princípov, ktoré sa majú zachovávať v záujme demokratického vývoja vo svete, v odseku 2 sa deklaruje vôľa Slovenskej republiky uznávať tieto princípy a zároveň neuznávať také konania iných subjektov, ktoré tieto princípy obchádzajú.
K bodu 2
Osobám, ktoré stratili štátne občianstvo nadobudnutím cudzieho štátneho občianstva sa umožňuje opätovné získanie štátneho občianstva Slovenskej republiky za zvýhodnených podmienok.
K bodom 3 a 4
Navrhované zmeny vracajú právny stav pred ostatnou novelou zákona o štátnom občianstve, teda do obdobia keď nadobudnutie cudzieho štátneho občianstva neznamenalo stratu občianstva SR.
K bodom 5 a 6
Vypúšťa sa skutková podstata priestupku a sankcia.
K čl. II
V súvislosti s udelením štátneho občianstva Slovenskej republiky a odpustením splnenia podmienok na jeho udelenie osobám, ktoré stratili štátne občianstvo Slovenskej republiky nadobudnutím cudzieho štátneho občianstva od 17. júla 2010 do 31. decembra 2010 je odôvodnené tieto osoby, ako aj sociálne odkázané osoby, oslobodiť od správneho poplatku za udelenie štátneho občianstva Slovenskej republiky.
K čl. III
Ustanovuje sa účinnosť zákona tak, aby obdobie, ktoré viedlo k strate občianstva podľa predchádzajúcej novely bolo čo najkratšie.