D Ô V O D O V Á S P R Á V A
Všeobecná časť
V súvislosti s pretrvajúcimi nepriaznivými dopadmi hospodárskej krízy na ekonomiku Slovenskej republiky je vhodné, aj vzhľadom na konsolidáciu verejných financií, upraviť platové pomery ústavných činiteľov.
Navrhuje sa, aby ústavným činiteľom, t.j. prezidentovi SR, poslancom NR SR a členom vlády SR, nebola v roku 2011 priznaná valorizácia, pričom platy týchto ústavných činiteľov zostanú na úrovni roku 2008, t.j. v roku 2011 sa nebudú valorizovať o viac ako 14 %. Týmto opatrením Štátny rozpočet šetrí v roku 2011 v kapitole NR SR približne 1 milión EUR. Predmetným návrhom nie sú dotknuté platové pomery osôb uvedených v § 29g ods. 2 tohto zákona.
Súčasne sa navrhuje, aby zákon nadobudol účinnosť 1. januára 2011.
Predložený Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov v znení neskorších predpisov je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, inými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
predloženého návrhu zákona s právom Európskej únie
________________________________________________________________
1.Predkladateľ zákona:
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona:
Návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu zákona:
a)nie je upravená v práve Európskej únie;
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
Bezpredmetné.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie:
Bezpredmetné.
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Bezpredmetné.
Vzhľadom na skutočnosti uvedené v tejto doložke zlučiteľnosti je bezpredmetné vyhotovovať tabuľky zhody predloženého návrhu zákona s právom Európskej únie.
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie (zvýši sa regulačné zaťaženie?)
x
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy podľa predloženého návrhu (v sto EURo)
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Vplyvy na
2011
2012
2013
2014
Príjmy verejnej správy celkom
1.000
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
1.000
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Celková zamestnanosť
0
0
0
0
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
A.3. Poznámky
Prijatie navrhovaného zákona bude mať pozitívny vplyv na štátny rozpočet Slovenskej republiky, pričom sa nepredpokladajú výdavky na zabezpečenie realizácie navrhovanej zákonnej úpravy.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné.
A.5. Stanovisko gestorov
Stanovisko sekcie rozpočtovej politiky Ministerstva financií SR k rozpočtovým dôsledkom návrhu zákona na rozpočet verejnej správy sa predkladá ako príloha k návrhu zákona.
Osobitná časť dôvodovej správy
K článkuI
Novým ustanovením sa upravuje, ktorým ústavným činiteľom v roku 2011 bude pozastavená valorizácia platov. Platy týmto ústavným činiteľom zostanú na úrovni roku 2008. Zároveň sa ustanovuje, na ktorých ústavných činiteľov sa uvedené opatrenie nevzťahuje, s výnimkou tých, ktorých plat sa odvodzuje od platu poslanca.
K článkuII
Navrhuje sa, aby tento zákon nadobudol účinnosť od 1. januára 2011.